Egmont Comics - Utgivning

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av germund »

Erik skrev:Riktigt tråkigt det här med Claes bortgång.
>>>
Kommer ni på redaktionen att hylla Claes på något vis? En biografi om honom i boken kanske?

Fantomen har redan satt ihop ett "Claes-nummer", nummer 21 i år. Det lär inte gå att missa, med det coolaste omslag jag tror någon svensk tecknare fått sig tillägnat.Vi på 91:an-redaktionen planerar ett nummer i vår med bara grejer av Claes, då vi lyfter ut allt "vanligt" innehåll och blandar friskt 91:an-grejer och annat.

Erik skrev:
germund skrev:LIVET HEMMAVID: FRIBYTARE.

Jag gjorde en kort intervju med Tobias Sjölund om boken, där han berättar om var hans humor kommer ifrån, om urvalet av serier och lite kort om sin yrkesframtid: http://91an.net/det-basta-fran-livet-hemmavid-ges-ut-som-bok/
TREVLIGT! Tack! Tobias förtjänar lite uppmärksamhet. Blir det en vettig Bokmässa nästa år, hoppas jag att vi kan köra ett uppsamlings-heat med signeringar.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av trimble »

Jag tyckte att Tobias Sjölunds "Livet Hemmavid" var en positiv läsupplevelse, även om den aldrig lär recenseras på DN`s eller Svenksan`s kultursidor.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av germund »

trimble skrev:Jag tyckte att Tobias Sjölunds "Livet Hemmavid" var en positiv läsupplevelse, även om den aldrig lär recenseras på DN`s eller Svenksan`s kultursidor.
Trevligt att den föll dig i smaken. Livet hemmavid är populär i 91:an och de få gånger vi inte haft med serien, hör läsare av sig direkt. Den beskrivs ofta som Uti vår hages ersättare i 91:an (när UVH fick en egen tidning), men förutom att den medvetet utmanar gränsen för anständighet i en vanlig serietidning slutar likheterna där. Tobias (tycker jag) har en rikigt skön känsla för tajming i bilderna och dialogen; visst är dialogen viktig, men han är strålande på att låta bilderna bära berättandet, ansiktsuttryck, blickar mellan personer etc. Många av Tobias bästa 91:an-serier tycker jag är nära ordlös situationskomik.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av trimble »

Är "Fantomen presentbok: Hård mot de hårda" i svartvitt eller färg?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av germund »

trimble skrev:Är "Fantomen presentbok: Hård mot de hårda" i svartvitt eller färg?
Svartvit inlaga. Dagstidningsäventyr.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av trimble »

Någon som vet när del 3 och 4 kan tänkas komma ut av Djurslottet?
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av MrKumquack »

trimble skrev:
tor 22 dec 2022, 15:14
Någon som vet när del 3 och 4 kan tänkas komma ut av Djurslottet?
Del tre Rättvisans natt ligger sedan en kortare tid på bevakning hos mig. Den står både hos Bokus och Adlibris som kommande 2023-01-16. Då har vi fått vänta ett helt år sedan Vinterns blommor kom...
Den här har jag verkligen sett fram emot att den ska släppas, då jag håller albumserien som sådan väldigt högt! Så får en se sen om det blir ytterligare ett år innan del fyra publiceras.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av trimble »

Jag håller med, man släpper 1-an och 2-an under en kort tid och sen ska man vänta ett år på 3-an och 4-an vet jag inte alls när den kommer, det är ju en sammanhängande svit så då vill man läsa den i ett svep.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av germund »

Djurslottet: I det här fallet ligger förseningen i Frankrike, så väntan på album 3 var lika lång där. Svenska Djurslottet 3 är dock slutgodkänd för tryck så allt går enligt plan.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av trimble »

Ser att 3-an är på gång, hur långt fram har 4-an kommit?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Egmont Comics - Utgivning

Inlägg av germund »

trimble skrev:
mån 09 jan 2023, 08:33
Ser att 3-an är på gång, hur långt fram har 4-an kommit?
Vi vet inte alls när 4:an kommer; det hänger på hur fort serien tecknas färdigt och vi har inte fått något preliminärt datum. Album 3 tog längre tid än även franska förlaget hade tänkt sig från början.
Skriv svar