Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

seriegranskningen skrev:Jag köpte Hammerfall del 1 under fjolårets SPX, ser att ytterligare två delar kommit ut. Minns inte så mycket från serien, men utvecklas den till det bättre i dessa två album? Då kanske det kan vara värt ett köp. Kul med nytt Lanfeust från Troy, hoppas också här att kommande del är något bättre än föregående.

Bättre att fråga någon opartisk kanske...men mitt svar är ja - i del 1 blir det ju alltid att man ska lära känna karaktärerna, och i kommande delar tar det fart.

Ang Sir Arthur Benton så vet jag inte hur jag ska göra med del 4-6. Den är ju avslutad som den är nu egentligen. I vilket fall så kommer det att bli ett längre avbrott innan den tas upp igen.
www.albumforlaget.se
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Albumförlaget

Inlägg av GuestOnQuest »

Det finns tre delar till och fler verkar vara på väg. Nu låter det som att jag tjatar men som jag redan har skrivit tidigare så förstår jag frustrationen hos dem som följer "SAB". Det är tråkigt att behöva vänta en lång tid på att en serie ska avslutas helt och fullt men etter värre är det när en serie avbryts för att aldrig bli komplett (på svenska). En serie som man aldrig får komplett är som en nagel i ögat på en komplettist. Det spelar ingen större roll om det är ett bra avslut eller om de outgivna albumen är usla, man vill ha hela seriesviten. Överdriver jag nu eller vad tycker ni andra?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

GuestOnQuest skrev:Det finns tre delar till och fler verkar vara på väg. Nu låter det som att jag tjatar men som jag redan har skrivit tidigare så förstår jag frustrationen hos dem som följer "SAB". Det är tråkigt att behöva vänta en lång tid på att en serie ska avslutas helt och fullt men etter värre är det när en serie avbryts för att aldrig bli komplett (på svenska). En serie som man aldrig får komplett är som en nagel i ögat på en komplettist. Det spelar ingen större roll om det är ett bra avslut eller om de outgivna albumen är usla, man vill ha hela seriesviten. Överdriver jag nu eller vad tycker ni andra?


Till viss del håller jag med dig, men Sir Arthur Benton är avslutad i och med att del 3 kom ut. Den var från början planerad att vara tre delar, och historien har ett slut. Sedan har det tillkommit tre delar i Frankrike, men den är fortfarande avslutad i Sverige med del 3. En stor skillnad hade varit om jag bara hade gett ut del 1 och 2.

Nu låter det som om jag absolut inte har tänkt att ge ut den vidare, men så är det inte.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Såg att Viktor Kasparsson recenserades i DN. Själva recensionen känns nästan som en baksidesblurb, och säger ganska litet om både serien och vad recensenten egentligen tycker, men förhoppningsvis genererar det alltid litet uppmärksamhet.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/v ... ya-aventyr

Edit: Verkar som det kan heta "puff" på svenska, även om jag är osäker på att det används i just den betydelsen(?)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Puff_%28journalistik%29
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av pogono »

Jag håller inte med wikipedia om att blurb och puff är samma sak. En puff är en säljande redaktionell hänvisning och kan vara en bild, en rubrik eller en kort text.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Albumförlaget

Inlägg av nicklas.johansson »

Är Julius I det sista albumet i 3T-sviten eller finns det fler?
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Julius är väl en spinoff, så den är väl inte en direkt del av sviten, men hursomhelst verkar det inte ha kommit ut fler album i Frankrike.

http://www.bedetheque.com/serie-25737-B ... ulius.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av KRax »

Alex Alice verkar ha fullt upp med Siegfried just nu, har inte skrivit något om fortsättningen på Julius på sin blogg (engelskspråkig), men vad jag förstår ska det bli tre eller fyra delar av Julius också, eller hur Jonas?

http://alexaliceblog.blogspot.com/
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av AndreasEriksson »

lennon skrev:
GuestOnQuest skrev:Det finns tre delar till och fler verkar vara på väg. Nu låter det som att jag tjatar men som jag redan har skrivit tidigare så förstår jag frustrationen hos dem som följer "SAB". Det är tråkigt att behöva vänta en lång tid på att en serie ska avslutas helt och fullt men etter värre är det när en serie avbryts för att aldrig bli komplett (på svenska). En serie som man aldrig får komplett är som en nagel i ögat på en komplettist. Det spelar ingen större roll om det är ett bra avslut eller om de outgivna albumen är usla, man vill ha hela seriesviten. Överdriver jag nu eller vad tycker ni andra?


Till viss del håller jag med dig, men Sir Arthur Benton är avslutad i och med att del 3 kom ut. Den var från början planerad att vara tre delar, och historien har ett slut. Sedan har det tillkommit tre delar i Frankrike, men den är fortfarande avslutad i Sverige med del 3. En stor skillnad hade varit om jag bara hade gett ut del 1 och 2.

Nu låter det som om jag absolut inte har tänkt att ge ut den vidare, men så är det inte.

Liksom GoQ vill jag också ha allt av en serie när man väl börjat följa den. Men jag tycker inte det är någon större brådska med just SAB, just eftersom det handlar om fristående trilogier. Albumförlaget får gärna ge ut även nästa trilogi, men det kan vänta några år.

För övrigt ges ju det franska originalet ut med ett album per år. Då föredrar jag nästan att varje trilogi ges ut lite mer intensivt, säg tre album på ett och ett halvt år istället.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Precis, det kommer att bli fler delar av Julius, som alltså är en fristående serie men löst knuten till Det Tredje Testamentet (luddigt värre :-)). Jag vet faktiskt inte hur många delar det blir, men jag gissar på fyra.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Recension av Kasparsson i Kristianstadsbladet: http://www.kristianstadsbladet.se/kultu ... -inte.html

Mer positiv än den vitsiga rubriken antyder.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Vad händer på Albumförlaget under 2012 ?

Fokus kommer att vara på att slutföra utgivningen av de serier som redan har påbörjats. Först ut detta år blir Lanfeust del 2 (som tidigare aviserats), sedan väntar del 5 av Bouncer, efter det finns inget spikat.
Jag har tre andra projekt som jag försöker få rättigheterna till, men det går lite trögt, så jag kan inte avslöja något ännu.

Som vanligt blir det också fokus på olika mässor; alla SF-mässor kommer att besökas, SPX likaså, Bokmässan förstås, troligtvis Karlstadmässan och förmodligen även Comix 2012 i Uppsala som arrangeras av Seriezonen.

Dennis Gustafsson kommer snart att synas i TV, där han pratar om Viktor Kasparsson. Både Sydnytt och TV4 lokalt har nyligen gjort intervjuer, även Sveriges Radio lokalt kommer att köra en intervju. Troligtvis kommer uppföljaren till Skräckens ängel att komma till Bokmässan i höst.

Hemsidan kommer att uppdateras efterhand som min utmärkte webmaster har tid - det har redan blivit en del ändringar. Högst på min önskelista är en shop.

Ja, det var väl allt jag kom på, men det räcker ju så ...

God Fortsättning!

//Jonas
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Albumförlaget

Inlägg av FredrikLähnn »

lennon skrev:Precis, det kommer att bli fler delar av Julius, som alltså är en fristående serie men löst knuten till Det Tredje Testamentet (luddigt värre :-)). Jag vet faktiskt inte hur många delar det blir, men jag gissar på fyra.


Alltså någonting att se fram emot och hålla ögonen öppna efter [:)]
(Det Tredje Testamentet var riktigt bra men frågan är om inte Julius var snäppet bättre.)
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Dennis Gustafsson är med på Radio Kristianstad imorgon torsdag, kl 07.30. Ska försöka ordna en länk sedan.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Albumförlaget

Inlägg av APenny4YourThoughts »

lennon skrev:Dennis Gustafsson är med på Radio Kristianstad imorgon torsdag, kl 07.30. Ska försöka ordna en länk sedan.


Tror inte Dennis var med va? Fick han förhinder?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albumförlaget

Inlägg av Agentum »

Nåt Västern i år då?

Eller säljer det för dåligt?

Lyckas du fiska åt dig några rättighter från Egmont som bara tänker sitta på dem i atv, eller är det stopp?

Man tycker ju ägarna borde dumpa dem när de inte ger utnåt alls utan bara kommit över rättighter genom att köpa upp äldre företag, det borde automatiskt bli fritt efter en tid för sånna som dig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

APenny4YourThoughts skrev:
lennon skrev:Dennis Gustafsson är med på Radio Kristianstad imorgon torsdag, kl 07.30. Ska försöka ordna en länk sedan.


Tror inte Dennis var med va? Fick han förhinder?


Jag har inte pratat med Dennis på ett par dagar, så jag vet inte - återkommer...
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Agentum skrev:Nåt Västern i år då?

Eller säljer det för dåligt?

Lyckas du fiska åt dig några rättighter från Egmont som bara tänker sitta på dem i atv, eller är det stopp?

Man tycker ju ägarna borde dumpa dem när de inte ger utnåt alls utan bara kommit över rättighter genom att köpa upp äldre företag, det borde automatiskt bli fritt efter en tid för sånna som dig.


Bouncer del 5 är på översättning nu, så det kommer mer Västern [^]

Det säljer väl ungefär som det andra - lite för dåligt. Men tillräckligt bra för att det ska vara fortsatt roligt att ge ut.

Jag har faktiskt fått hjälp av Egmont med att försöka få loss rättigheterna till Blueberry, men det gick inte ändå. Av anledningar jag inte förstår. Nästa steg är väl att kontakta Giraud direkt och beklaga mig - någon som har hans mailadress [;)]
www.albumforlaget.se
Skriv svar