Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Re: Albumförlaget

Inläggav Labrador Road 26 » ons 09 maj 2012, 21:03

Wakuran skrev:Ligne Claire och Marcinelle... Kan motsättningarna någonsin överbryggas?

I one-shotsen slipper man åtminstone Titeufs gula frisyr... [;)] [;)]

Det är inte frisyren även om den är hiskelig också, det är överbetten eller bristen på underkäke som får det att vända sig i magen.

Själv tycker jag denna atomiumserie ser intressant ut.
http://www.bedetheque.com/serie-1905-BD ... gency.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Cerebus
Very Good

Inläggav Cerebus » ons 09 maj 2012, 21:55

arbetar Dennis Gustavsson på någon ny Viktor Kasparsson?

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tor 10 maj 2012, 18:40

Cerebus skrev:arbetar Dennis Gustavsson på någon ny Viktor Kasparsson?

Yes! Jag pratade 2012 med Dennis igår och det kommer att hända en hel del i Viktor Kasparsson-väg. Jag tror att det blir två episoder ytterligare i år i Agent X9, den kommer också i Utopi snart (nästa eller nästnästa nummer). Nästa album kommer att komma lagom till Bokmässan, och sedan tror vi oss hinna med ytterligare ett lagom till julhandeln - fast det kan bli lite tight, kanske...
Sedan har vi väl tänkt oss nya t-shirtar lagom till nästa album också.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 10 maj 2012, 23:37

Gosh wow! Hur hade Dennis tänkt hinna med allt det där? Men det låter ju suveränt, massor att se fram emot!

Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Kontakt:

Inläggav FredrikLähnn » lör 12 maj 2012, 22:46

lennon skrev:Jag hade tänkt fixa en samlarbox till Det Tredje Testamentet redan, men så märkte jag att del 1 började ta slut, så då skrotade jag dom planerna. Men kanske till Zorn & Dirna. Det hade varit trevligt.

På tal om Det Tredje Testamentet, är det någon fortsättning på "Julius" på G?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 maj 2012, 12:40

FredrikLähnn skrev:
lennon skrev:Jag hade tänkt fixa en samlarbox till Det Tredje Testamentet redan, men så märkte jag att del 1 började ta slut, så då skrotade jag dom planerna. Men kanske till Zorn & Dirna. Det hade varit trevligt.

Den verkar iallafall inte ha kommit ut på franska.

http://www.bedetheque.com/serie-25737-B ... ulius.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » sön 13 maj 2012, 13:12

FredrikLähnn skrev:

Inget som har kommit ännu, men det borde vara på gång senare i år i Frankrike. Kan man franska så kan man kolla in den här snygga sidan; http://julius.glenatbd.com/
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
KRax
Fine

Inläggav KRax » sön 13 maj 2012, 19:10

Lite info här, manuset tycks vara färdigt i alla fall:

http://alexaliceblog.blogspot.se/2012/0 ... h-and.html

(tecknarbyte!)
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » ons 16 maj 2012, 18:05

Den kommer inte ut förrän i september, men så här ser arbetsomslaget ut:

Bild
www.albumforlaget.se

GuestOnQuest
Fine

Inläggav GuestOnQuest » tor 17 maj 2012, 12:04

Hur kommer det sig att Dennis Gustafssons namn inte står med på omslaget? Hans namn var inte med på det förra albumets omslag heller, dock på det första.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tor 17 maj 2012, 12:08

GuestOnQuest skrev:Hur kommer det sig att Dennis Gustafssons namn inte står med på omslaget? Hans namn var inte med på det förra albumets omslag heller, dock på det första.

Det står med, till höger om Albumförlaget + att hans namn står med på ryggen. Man får begränsa sig lite vad det gäller texten på omslagets framsida så det inte blir för mycket, jag vill helst ha så rena omslag som möjligt.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 17 maj 2012, 12:10

Snyggare med signatur?

Några kommentarer. Borde det inte vara ett genitiv-s i Kasparsson, och varför är det olika titlar på serien och logotyper i varenda nytt album? Tycker man som förlag borde sträva efter mer enhet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

GuestOnQuest
Fine

Inläggav GuestOnQuest » tor 17 maj 2012, 12:16

Ja, hans namn står nere i högra hörnet, med hans egen signatur "Dennis G". Jag tänkte mer en formell text uppe på omslaget men du har rätt i att det blir ganska packat med text. Seriealbum passar med rena omslag medan det med serietidningar är nästan precis tvärtom.

Det senaste albumets omslag är nog det snyggaste hittills i Kasparsson-sviten, om ni frågar mig.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 17 maj 2012, 12:43

Bilden är bra, att korridoren är så smal ger intrycket som vissa filmer ibland använder sig av, ni vet där en korridor liksom sugs iväg och blir längre och längre. Jag hade i och för sig föredragit om dörrarna inte varit precis mitt emot varandra utan växelvis för att få mer dynamik och inte riktigt bli så symmetrisk som den är nu.

September är det då Bokmässan är? Jag antar att du ska vara med på den.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 17 maj 2012, 13:21

Labrador Road 26 skrev:Bilden är bra, att korridoren är så smal ger intrycket som vissa filmer ibland använder sig av, ni vet där en korridor liksom sugs iväg och blir längre och längre. Jag hade i och för sig föredragit om dörrarna inte varit precis mitt emot varandra utan växelvis för att få mer dynamik och inte riktigt bli så symmetrisk som den är nu.

Det är inte baserat på ett riktigt hotell som ser/såg ut precis så, då?

http://www.youtube.com/watch?v=WK0WjWlVO9w
http://www.youtube.com/watch?v=kgV9VF78 ... re=related (Ursäkta spanskan)

http://www.youtube.com/watch?v=CMbI7DmLCNI

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 17 maj 2012, 15:15

Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Bilden är bra, att korridoren är så smal ger intrycket som vissa filmer ibland använder sig av, ni vet där en korridor liksom sugs iväg och blir längre och längre. Jag hade i och för sig föredragit om dörrarna inte varit precis mitt emot varandra utan växelvis för att få mer dynamik och inte riktigt bli så symmetrisk som den är nu.

Det är inte baserat på ett riktigt hotell som ser/såg ut precis så, då?

Det är det kanske, jag tänkte mest ur kompositionssynpunkt.
http://www.smartstep.se/ssp/hotell_viki ... uctId=2153

OT.

Såg för övrigt ett förhandsomslag till Ronja Rövardotter av Bergting som hade pinsamt usel komposition så fler skulle behöva studera det ämnet. Skulle inte handen och kniven sticka ut här exempelvis skulle den vara rätt medioker också.
http://www.bestscifibooklist.com/wp-con ... urgess.jpg
Slut OT.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 17 maj 2012, 18:02

GuestOnQuest skrev:Hur kommer det sig att Dennis Gustafssons namn inte står med på omslaget? Hans namn var inte med på det förra albumets omslag heller, dock på det första.

Håller med. Hans namn borde vara med i tryckbokstäver, inte bara signaturen.

I övrigt ett snyggt omslag.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine

Inläggav nicklas.johansson » tor 17 maj 2012, 22:21

Wakuran skrev:... och varför är det olika titlar på serien och logotyper i varenda nytt album? Tycker man som förlag borde sträva efter mer enhet.

Jag förstår hur du tänker men tycker samtidigt att det är trevligt att varje album får den grafiska utformning som passar till respektive album. Jag kan bli lite less på att allt skall pressas in i så kallade grafiska profiler och när det gäller de här albumen så är de ganska fristående från varandra. Jag tycker nog att varje album av den här serien kan vara värd att få sin egen inramning som passar med serien. Visst kan det vara tjusigt i bokhyllan om alla är lika men i det här fallet så tror jag nog inte att det spelar någon roll. Namnet säljer mer än loggan ...
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 17 maj 2012, 23:49

ÄR dee inte ens lika på album inom samma serie?

Frö anars är det ju inget konstigt, men byter de allt vid varje albim så kan man ju undra, inet för ta tde förstör läsvärdet men det är förbryllande.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 18 maj 2012, 12:50

Viktor har lagt upp en ny version på facebook nu där dörrarna är förskjutna som du föreslår. Tydligen var de redan det inne i själva serien också. (Jo, Viktor Kasparsson har ett facebookkono, han var lite före sin tid där ...)

Återgå till "Info från Seriebranschen"