Serieblaskan - Tidning om tecknade serier

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Patrik A
Fine

Re: Serieblaskan - Tidning om tecknade serier

Inläggav Patrik A » ons 14 apr 2010, 15:05

Intressant nummer tycker jag, även om huvudvärken gör att jag ibland hoppar mellan raderna lite. Det jag direkt känner, är att det är synd att ett och annat stavfel kan dyka upp. Jag kanske är petig med den saken (självfallet gör även jag fel, men det är ändock mindre trevligt). Är det skribenterna själva som står för korrekturläsningen? Håller med Staffars också, jag gillar det nya formatet !

swinging90

Inläggav swinging90 » ons 14 apr 2010, 20:09

Jag gillar det större formatet. Det låter kanske konstigt men jag tycker att den känns mer som en tidning nu än med det mindre formatet. Intressant innehåll. Dock så måste jag säga att framsidan inte riktigt passar in med tiden eftersom snön praktiskt taget är borta.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 14 apr 2010, 22:37

Jo, snön kändes ju jävligt malplacerad på omslaget man fick se när man kom hem efter att ha cyklat hem lättklädd i sol och rejäl sommarvärme. Men man får ju förstå att det blir så med den långa förseningen. Jag står för övrigt för en årstidsmässigt olämplig formulering i en av mina recensioner.

Jag har alltså också fått tidningen och läst den nu. Bra och många intressanta artiklar. Gillar också nya formatet.

Men jag håller dock med "seriegranskningen" om att det är irriterande med den ganska stora mängd stav- och språkfel som finns. Bland annat många särskrivningar. Förekommer det överhuvudtaget någon korrekturläsning? Alla skribenter, givetvis inklusive mig själv, har nog ett eller annat litet fel i nån av sina artiklar men i synnerhet så är det i mina ögon i Stephanie Määtäs två artiklar som de språkliga felen frodas som allra värst. (Jag har absolut inte något emot henne som person eller så, det ska tydliggöras, men jag tycker att man måste kunna få kritisera folk personligen när det gäller professionellt publicerade alster) Hennes artiklar innehåller väldigt mycket särskrivningar och språkliga fel i allmänhet. Det är inte det att de är katastrofalt dåliga eller så, men det stör läsningen en del när det är större eller mindre fel i så pass stor utsträckning som jag tycker att det är i hennes artiklar. Jag tror även att kvaliteten på språket i artiklarna kan vara viktiga när Serieblaskan söker kulturstöd efter nummer fyra, vilket är ännu en anledning till att värna om bättre språk och bättre korrekturläsning.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » ons 14 apr 2010, 23:52

Jo, det finns en del att anmärka på, men det är relativt få saker och med lite mer tid för korrekturläsning till nästa nummer så blir det säkert ett rejält lyft.

Notisen om Spindelmannen-tidningen hakade jag också upp mig på. Där står att ingen Spindelmannen-tidning getts ut sedan "millenniumskiftet 1999". Det stämmer visserligen, men det är ju för att tidningen bytte namn till Spider-Man. Därefter gavs den ut till maj 2009. Och den nya tidningen heter ju också Spider-Man, inte Spindelmannen.

Men helhetsbetyget blir högt, och som sagt är det inga jätteåtgärder som krävs för att lyfta tidningen ännu ett snäpp.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » tor 15 apr 2010, 08:10

Ang. Spindelmannen så var blev det en liten miss där, främst p.g.a. att vi skrev det och skannade omslaget knappt en timme innan tidningen skulle tryckas!
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » tor 15 apr 2010, 08:13

Erik S skrev:Jo, snön kändes ju jävligt malplacerad på omslaget man fick se när man kom hem efter att ha cyklat hem lättklädd i sol och rejäl sommarvärme. Men man får ju förstå att det blir så med den långa förseningen. Jag står för övrigt för en årstidsmässigt olämplig formulering i en av mina recensioner.

Precis, det här är ju en grej som blev dåligt i.o.m. förseningen. Men, som jag skriver i förordet så ser vi ljust på framtiden då vi har så många som hjälper oss.

Vi har även fått ett tillskott till den grafiska formen, så i framtiden kommer vi ha 2 layoutare/formgivare.
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » tor 15 apr 2010, 08:17

Ang. korrläsningen:
Jag och ansvarig utgivare läser allt innan publicering och korrar. Men, det är självklart så att även vi missar grejer.

Jag ska kolla lite med ansv. utgivare hur vi ska göra med korrningen, men jag tror överlag att det vore bra om vi hade en eller två korrekturläsare. Jag mailar er, Erik och Patrik, ikväll ang. detta!
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » tor 15 apr 2010, 08:18

AndreasEriksson skrev:Jo, det finns en del att anmärka på, men det är relativt få saker och med lite mer tid för korrekturläsning till nästa nummer så blir det säkert ett rejält lyft.
........
Men helhetsbetyget blir högt, och som sagt är det inga jätteåtgärder som krävs för att lyfta tidningen ännu ett snäpp.

Jo precis, det är småsaker. Men vi ska se till så att de blir lösta framöver! [:)]
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 15 apr 2010, 12:19

Jag hinner knappast skriva artiklar i nuläget, men jag skulle möjligen kunna hinna korra litet texter. Kan nog vara bra på det, att upptäcka småfel och meningar som flyter dåligt, etc. Skicka mail eller PM.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » tor 15 apr 2010, 17:08

Ang korrläsning: Ja, Olof, maila mig, det är bra. Jag korrläser gärna. Dels för att jag personligen nog är en av dem som stör sig mest på språkliga fel och dels för att jag är ganska bra på svenska, tror jag själv i alla fall.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 15 apr 2010, 17:12

Angående korrekturläsningen: Det låter bra! Som jag tidigare nämnt tar jag gärna och ser över det skrivna ordet.

Edit: Om man nu skriver om korrekturläsning, är det ju en fördel att man inte gör ett slarvfel och glömmer en bokstav!

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » fre 16 apr 2010, 10:10

Sådär, till helgen ska nog vi ha löst det där med korrläsningen. Vi har fixat ett bra system för det och jag tror det kommer bli jättebra!
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » fre 16 apr 2010, 10:16

Bild

Vad tycker ni mer är bra/dåligt med Serieblaskan? Vore kul om så många som möjligt, efter de fått tag på 1/2010, kommenterar i denna tråd.

Var det bra med fler sidor? Gillade du designen? Vill du ha fler sidor på The Comics Paper? Har du några tips på artiklar? Tyckte du det var kul att delar av redaktionen fick säga vad de tyckte Var häftigast inom serieväg just nu? Ska vi ha kvar uppslaget med nyheter eller ska vi ta bort det? Eller ska vi förlänga det med fler sidor?

Kul att höra vad ni tycker, och är väldigt glad att det generellt verkar som att Serieblaskan 1/2010 tas emot varmt. Självklart ska vi dock kirra de smågrejer som ni hittat framöver. [:)]
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » fre 16 apr 2010, 17:33

Startade en prenumeration nyss och upptäckte när allt var klart att den inte börjar gälla förrän vid nästa nummer. [B)]
Skulle varit bra om den infon hade stått tidigare.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 16 apr 2010, 17:34

Finns det ett baknummerlager, annars?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » sön 18 apr 2010, 18:13

Nu har jag läst blaskan och konstaterar att den har tagit ett bra steg i rätt riktning!
Den nya logotypen gör tidningen lite seriösare och rubrikerna på framsidan saknades på första numret. Layouten och designen i tidningen är riktigt snygg och känns modern och proffsig.
Älskar Benny Magnussons illustrationer, speciellt karikatyrerna, du är jättesöt Olof =)
När det kommer till texten så är potten blandad. Vissa texter känns proffsiga och välskrivna medans många inte alls håller måttet som förväntas av en seriös tidning. Några andra har varit inne på det redan med den gramatiska biten. Men jag tycker även det finns brister i hur skribenten förhåller sig till ämnet. Som jag fattat det så ska en skribents personliga åsikter endast uttryckas i krönikor och kåserier. Artiklar och repotage ska alltså vara neutrala och fria från egna åsikter, vilket inte är fallet i vissa texter i Serieblaskan. Jag tror det är viktigt att läsaren vet om det är en krönika eller ett repotage som läses, vilket jag inte alltid var säker på. T.e.x. i "Mangans framtid i Sverige - finns den?" så skulle det kanske vara på sin plats med en intervju med någon insatt för att få med åsikter och kommentarer istället för att skribenten ska svara på sina egna frågeställningar. (Även om skribenten har bra åsikter i ämnet)
Lite fler intervjuer skulle vara intressant, kanske med någon serieskapare?
Tycker att alla seriestripparna var bra och jag gillar att dem är utspridda så att man får en lagom dos av skratt och finurligheter då och då.
"Är det dags för 91:an att mucka?" var rolig och trevlig, men om man ska bygga en artikel på en intervju så bör det finnas en bra anledning till att intervjua den personen. Intervjuoffret (91:an fanet) tycker alltså att 91:an borde mucka, det brukar dock bara vara kändisar som blir intervjuade för att dem TYCKER något, är min känsla. Kanske är jag för petig nu? Bra i alla fall att ni lät inblandade kommentera hans idé.
Sammanfattningsvis är Serieblaskan en riktigt bra tidning för sin ålder! Imponerande att den är skapad med ideell arbetskraft!
Tack för läsningen!

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » sön 18 apr 2010, 18:33

Kristian skrev:Älskar Benny Magnussons illustrationer, speciellt karikatyrerna, du är jättesöt Olof =)

Jag diggade också dem. Den bästa teckningen någon nånsin gjort av mig. [:)]

Men jag tycker även det finns brister i hur skribenten förhåller sig till ämnet. Som jag fattat det så ska en skribents personliga åsikter endast uttryckas i krönikor och kåserier. Artiklar och repotage ska alltså vara neutrala och fria från egna åsikter, vilket inte är fallet i vissa texter i Serieblaskan. Jag tror det är viktigt att läsaren vet om det är en krönika eller ett repotage som läses, vilket jag inte alltid var säker på. T.e.x. i "Mangans framtid i Sverige - finns den?" så skulle det kanske vara på sin plats med en intervju med någon insatt för att få med åsikter och kommentarer istället för att skribenten ska svara på sina egna frågeställningar. (Även om skribenten har bra åsikter i ämnet)

Här håller jag inte riktigt med dig. Visst ska man vara ganska objektiv, men lite personliga åsikter tycker jag att man kan få lägga fram även i vanliga artiklar. Jag tror att en artikel lätt blir stel, tråkigt och bara en massa uppräkningar på fakta om man inte får vara lite subjektiv ibland. Dessutom blir det svårt att gå in på hur tecknings- och berättarstilar är och samtidigt vara helt neutral.

"Är det dags för 91:an att mucka?" var rolig och trevlig, men om man ska bygga en artikel på en intervju så bör det finnas en bra anledning till att intervjua den personen. Intervjuoffret (91:an fanet) tycker alltså att 91:an borde mucka, det brukar dock bara vara kändisar som blir intervjuade för att dem TYCKER något, är min känsla. Kanske är jag för petig nu? Bra i alla fall att ni lät inblandade kommentera hans idé.

Tack för kritiken (det är alltså jag som ligger bakom den intervjun).
Personligen tycker jag dock att det fanns en ganska bra anledning att intervjua Lars. Om man skulle låta 91:an mucka så vore det en väldigt stor och viktig grej för serien, och därför tycker jag att det är intressant. Det är inte direkt en åsikt av typen "91:an borde ändra frisyr". Dessutom har Lars utvecklat och behandlat sin idé otroligt mycket, bland annat med långa listor över nya figurer man skulle kunna ha med, så det är en mycket genomarbetad idé också.

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » sön 18 apr 2010, 19:28

Wakuran skrev:Finns det ett baknummerlager, annars?

Jag talade precis med en av våra skribenter, Christian, och han tipsade mig om att jag borde sätta upp en sida på Serieblaskans hemsida om baknummerförsäljning.

Så det lär komma upp snart. [:)]
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » sön 18 apr 2010, 19:30

mithroth skrev:Startade en prenumeration nyss och upptäckte när allt var klart att den inte börjar gälla förrän vid nästa nummer. [B)]
Skulle varit bra om den infon hade stått tidigare.

Vi har fått en del prenumeranter den senaste veckan och alla har velat börja med nr 1/2010, så vi har kirrat det. Såg inte att du skrev här, men via email fixade vi det iaf.

Jag kommer att programmera in en funktion så att man själv kan välja vilket nummer man kan börja med. Så nu tex skulle man kunna välja:
1/2009
1/2010
2/2010

Och när ett nr är slut så tas det bort ur listan.

Problemet nu är att vårt system känner av att numret är tryckt och då kan den inte skicka pren-filen till tryckeriet. (förståeligt, grejerna är ju tryckta).. Men men, jag kirrar det inom kort! [:)]
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » mån 19 apr 2010, 09:49

Men jag tycker även det finns brister i hur skribenten förhåller sig till ämnet. Som jag fattat det så ska en skribents personliga åsikter endast uttryckas i krönikor och kåserier. Artiklar och repotage ska alltså vara neutrala och fria från egna åsikter, vilket inte är fallet i vissa texter i Serieblaskan. Jag tror det är viktigt att läsaren vet om det är en krönika eller ett repotage som läses, vilket jag inte alltid var säker på. T.e.x. i "Mangans framtid i Sverige - finns den?" så skulle det kanske vara på sin plats med en intervju med någon insatt för att få med åsikter och kommentarer istället för att skribenten ska svara på sina egna frågeställningar. (Även om skribenten har bra åsikter i ämnet)

Här håller jag inte riktigt med dig. Visst ska man vara ganska objektiv, men lite personliga åsikter tycker jag att man kan få lägga fram även i vanliga artiklar. Jag tror att en artikel lätt blir stel, tråkigt och bara en massa uppräkningar på fakta om man inte får vara lite subjektiv ibland. Dessutom blir det svårt att gå in på hur tecknings- och berättarstilar är och samtidigt vara helt neutral.

Visst, men det går att skriva en artikel levande och intressant även om man utelämnar sina egna åsikter. Om man behöver åsikter i ämnet för att lätta upp artikeln kan man ju intervjua någon kunnig. Det är väl viktigt att journalister inte tar ställning i frågor utan kan granska samhället från alla vinklar. Om det finns för och emot så ska man belysa båda sidorna t.e.x.
Och visst kan man skriva "Don Rosa är känd för sin detaljrika teckningsstil", men om man skriver "Don Rosa är känd för sin detaljrika teckningsstil som enligt min mening gör bilderna stela" har man ju lagt till sin egna åsikt (för läsaren är skribentens åsikter ointressanta, vågar jag påstå). Om man vill ha en åsikt i ämnet får man väl fråga någon som anses vara kunnig i ämnet, och helst belysa motsatta åsikter också.

Tack för kritiken (det är alltså jag som ligger bakom den intervjun).
Personligen tycker jag dock att det fanns en ganska bra anledning att intervjua Lars. Om man skulle låta 91:an mucka så vore det en väldigt stor och viktig grej för serien, och därför tycker jag att det är intressant. Det är inte direkt en åsikt av typen "91:an borde ändra frisyr". Dessutom har Lars utvecklat och behandlat sin idé otroligt mycket, bland annat med långa listor över nya figurer man skulle kunna ha med, så det är en mycket genomarbetad idé också.

Ja det är klart, jag är osäker på min kritik där, det var bara min känsla att varför ska jag som läsare bry mig om vad en okänd människa tycker? Det var mer intressant att höra åsikterna från dem som bestämmer och kan påverka. Nu låter jag elak och egoistisk men jag försöker bara tänka på det sätt jag tror människor i allmänhet tänker. Man bryr sig bara om åsikterna från dem man känner(där inräknar jag alla kändisar).
Kanske om Lars hade för avsikt att införa idén och att det fanns en möjlighet att alla vi serieläsare skulle komma att påverkas av det så skulle intervjun vara lite mer befogad.

Återgå till "Info från Seriebranschen"