Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Sir-L »

GuestOnQuest skrev:Flera medlemmar i tråden tar upp serier som har gått i norska X9 men som inte har gått i svenska. Serierna ser dessutom intressanta ut. Varför ignoreras svenska läsare medan norska serveras allsköns godsaker? Borde vara lätt att ordna saken. Be mig inte att beställa norsk X9 - klarar av norsk text men prenumeration lär bli svindyrt.

Å andra sidan finns fortfarande svenska Agent X9 kvar, medan norska har blivit album istället. Kan ju ha någon att göra med vad för slags serier de båda publicerat. Tror inte majoriteten vill ha gamla dammiga serier, vi är få som gillar sånt. Jag tycker dagens blandning, i svenska då, är en bra blandning. Och även om Modesty går på det femtielfte varvet så kan ingen ta ifrån dem att det är en bra serie. Och om det nu är den som gör att tidningen kommer ut år efter år. Ja, då kan jag ta det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

GuestOnQuest skrev:Flera medlemmar i tråden tar upp serier som har gått i norska X9 men som inte har gått i svenska. Serierna ser dessutom intressanta ut. Varför ignoreras svenska läsare medan norska serveras allsköns godsaker? Borde vara lätt att ordna saken. Be mig inte att beställa norsk X9 - klarar av norsk text men prenumeration lär bli svindyrt.

Listan på serier som gått i svenska X9 men inte i norska torde vara mycket, mycket längre så du behöver inte känna dig ignorerad. Och som Sir-L påpekar, den norska X9 har lagts ner så du behöver inte ens fundera på en prenumeration.
(norska X9 lever kvar i albumform, men bara med dagsstrippserier och det var ju inte såna serier som vi tipsade om)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av BoJustBo »

Sir-L skrev:
GuestOnQuest skrev: Och även om Modesty går på det femtielfte varvet så kan ingen ta ifrån dem att det är en bra serie. Och om det nu är den som gör att tidningen kommer ut år efter år. Ja, då kan jag ta det.

Fast man betalar för en jäkla massa serier man inte är intresserad av om man redan läst dom. Mer sidor bidrar ju till högre pris.
Visst, tidningen kanske skulle lägga ned utan den, men det visar ju tyvärr bara hur ohållbar den är.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av GuestOnQuest »

AndreasEriksson skrev:Listan på serier som gått i svenska X9 men inte i norska torde vara mycket, mycket längre så du behöver inte känna dig ignorerad. Och som Sir-L påpekar, den norska X9 har lagts ner så du behöver inte ens fundera på en prenumeration.
(norska X9 lever kvar i albumform, men bara med dagsstrippserier och det var ju inte såna serier som vi tipsade om)


Trodde norrbaggarna slog oss på fingrarna där men jag hade fel. Tack för klargörandet. Serierna de haft verkar dock fortfarande intressanta och kunna passa in i svenska X9.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Sir-L »

BoJustBo skrev:
Sir-L skrev:
GuestOnQuest skrev: Och även om Modesty går på det femtielfte varvet så kan ingen ta ifrån dem att det är en bra serie. Och om det nu är den som gör att tidningen kommer ut år efter år. Ja, då kan jag ta det.

Fast man betalar för en jäkla massa serier man inte är intresserad av om man redan läst dom. Mer sidor bidrar ju till högre pris.
Visst, tidningen kanske skulle lägga ned utan den, men det visar ju tyvärr bara hur ohållbar den är.

Jovisst betalar man för gammal skåpmat, om man nu (som tex jag) har läst Agent X9 sedan 1980-talet. Men å andra sidan kan man inte riktigt tänka så som utgivare. Det finns säkert gott om läsare som inte läst serierna, eller inte har en massa hyllmeter gamla tidningar om de blir sugna på att läsa om.
Som sagt, jag tycker de har en bra blandning numera. Med inte mycket repriser per nummer. Ett tag var det hopplöst, nummer efter nummer med enbart repriser. Men det var länge sedan nu.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

I praktiken är det snarare så att skåpmaten gör att resten blir billigare. Dvs en tidning på typ 68 sidor som enbart innehöll "inte skåpmaten" skulle bli dyrare än dagens 100-sidiga med skåpmat. Bland annat för att många köper tidningen enbart för skåpmaten (dvs Modesty)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Kan meddela att den norska albumvarianten av X9 också läggs ner efter 4 nummer. Jag har köpt två och tyckte det var en intressant grej med oklippta dagsstrippar i stort format, tyvärr blev den ganska dyr och formatet gjorde kanske att det inte blev så mycket serier trots att det var stora tjocka böcker. Modestystripparna var t.ex. 2 per sida. En serie som jag knappt läst tidigare var Jeff Hawke, den fanns med i en av de här böckerna och den tyckte jag var riktigt bra. Som en blandning av Dan Barrys Blixt Gordon och Doctor Who. Den skulle jag gärna läsa mer av.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:En serie som jag knappt läst tidigare var Jeff Hawke, den fanns med i en av de här böckerna och den tyckte jag var riktigt bra. Som en blandning av Dan Barrys Blixt Gordon och Doctor Who. Den skulle jag gärna läsa mer av.

Jeff Hawke diskuteras litet i den här tråden.

viewtopic.php?f=10&t=10679
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Jag tycker Jeff Hawke är en snygg serie. Den anses vara intelligent skriven också. Jag tycker ofta den är rätt tråkig. Jag har tre (minst) Jeff Hawke-samlingar (två svenska och en utländsk). Men brukar jag sitta och mysläsa Jeff Hawke? Nej....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av BoJustBo »

Har läst tre olika Jeff Hawke äventyr. Ett av dom var sjukt bra, de andra två var ganska mediokra. Kan tro att det var en serie som hade en gyllene ålder och en... mindre gyllene ålder. Tecknings stilen var ganska annorlunda i dom dåliga, mycket mer foto referensat skulle jag tro.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Nu måste jag än en gång berömma Agent X9s julalbum. Först ett fantastiskt Modesty äventyr tecknat av Jim Holdaway, den första och bästa tecknaren i mitt tycke. En historia med en gömd skatt, föräldralösa gatungar och samvetslösa skurkar. Bara av att läsa den kände jag hur den rätta julstämningen infann sig. Jul och serier har hört ihop ända sedan jag var liten.
Sedan Rip Kirby, storviltsjakt av John Prentice. Helt okey, en historia som utspelar sig i vildmarken. den minst bra serien i boken.
Efter den kommer två serier som jag aldrig läst. Vildkatten av Al Capp och Bob Lubbers. Som en kvinnlig Knall hatten fast inte fullt så tokig och utflippad. Men kul.
Sedan Captain Easy av Leslie Turner. Påminner om Buzz Cooper i seriemaggan till tecknar stilen men en fantastisk historia. Fina artiklar om de sista två serierna också. Kul att få vidga sina vyer och jag tänker att det säkert finns många bra dags och söndagsserier som dessa, man missat.

Ja, Fantomen får ursäkta, men bästa äventyrs julalbumet i Sverige blir X9s i år.rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Efter den kommer två serier som jag aldrig läst. Vildkatten av Al Capp och Bob Lubbers. Som en kvinnlig Knall hatten fast inte fullt så tokig och utflippad. Men kul.
Sedan Captain Easy av Leslie Turner. Påminner om Buzz Cooper i seriemaggan till tecknar stilen men en fantastisk historia. Fina artiklar om de sista två serierna också. Kul att få vidga sina vyer och jag tänker att det säkert finns många bra dags och söndagsserier som dessa, man missat.

Det här kanske folk känner till, men Al Capp som skrev manus skapade ju även riktiga Knallhatten... Och både Captain Easy och Buzz Cooper skapades ju av samma tecknare; Roy Crane, så likheter i tecknarstilen borde komma rätt naturligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

larsa66 skrev:Ja, Fantomen får ursäkta, men bästa äventyrs julalbumet i Sverige blir X9s i år.rekommenderas varmt.
Nämen oj, så kul! Redaktionen tackar och bockar! Sådana här utgåvor vandrar på gränsen mellan entusiasm och navelskådande nörderi, men jag tror årets album har någon serie för alla.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av smorkin »

Har inte läst den men måste säga att Vildkatten lockar; har inte läst något av den förut så det vore intressant. Är det en tidig episod? Är mer sugen på dem när Al Capp skrev manus för brorsan Eliot som så vitt jag förstår spökskrev den den mesta tiden är inte lika vass IMHO. Kompetent, men aldrig lika lysande som Al var. Fast det gäller iofs de allra flesta manusförfattare... ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

smorkin skrev:måste säga att Vildkatten lockar; har inte läst något av den förut så det vore intressant. Är det en tidig episod?
1959. Vi hade bra proofs själva, så det var bara rättigheterna som behövde fixas.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av nicklas.johansson »

Jaha, då skriver vi 2017 och vad kan det innebära för vår kära X9 då? Dieter Lumpen ska det bli intressant att återstifta bekantskapen med, han var aldrig någon favorit på Magnum-tiden men jag har växt sedan dess och kanske har serien gjort det också. Börjar ni från första avsnittet och kör kronologiskt eller plockar ni lite hur som helst? Sedan kommer den stora frågan, om jag inte är helt ute och cyklar så tar det slut på Modesty-avsnitt i år. Kommer ni att starta om på en gång eller gör ni som vid förra omgångens slut d.v.s. några nummers uppehåll men med lite runtomkringmaterial innan ni startar om?
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

nicklas.johansson skrev:Jaha, då skriver vi 2017 och vad kan det innebära för vår kära X9 då?
Jag är inte längre projektledare för Agent X9, men jag känner att jag gjorde vad jag kunde t o m 2016. Några saker kan jag dock svara på ändå: Dieter Lumpen kommer att publiceras komplett under 2017 i hyfsad kronologisk ordning och det blir inget uppehåll i Modesty-sekvensen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Vem blir ny Agentledare?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Mithroth »

Då har prenumerationstiden gått ut igen men den här gången hoppar jag av. Jag verkar ha stora problem med att få tidningen, 4 nr för 2016 som inte dykt upp. Och eftersom jag inte tänker på när nästa nummer ska komma blir det luckor lite här och var. Kanske sitter det någon postanställd någonstans och njuter av tidningen istället med då får denna köpa egna tidningar framöver.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

RioGrande skrev:Vem blir ny Agentledare?
Mikael sol är redaktionell projektledare (Johan Kimrin sitter kvar som frilansande redaktör, Mattias Mattsson håller fortfarande i den grafiska profilen,omslag m.m.)
Skriv svar