Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av tfels »

Förslag på serier till X9. Vad sägs om nuvarande utgivningen av Daredevil? Har bara läst lite, men den känns ganska "agentig" och lite hårdkokt. Så även Kingpin. Marvel båda två. Kolla dem. Kolla även in Images serie Revival. Har bara läst lite, men det känns klart spännande. Eller är de serierna för "moderna" i tonen?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Sir-L »

Ett tips till nästa gång ni publicerar "Mordligan" (om åtta år), Modesty är 26 år när den börjar. Enligt "In The beginning" var hon 20 när hon träffade Willie, och de jobbade ihop i Network under sex år. För att inte nämna att det t.om. står i originalrutan ni visar i ledaren.

Lite underligt är det dessutom att det vid förra publiceringen av äventyret, för åtta år sedan, stod just 26. (Även om det stod 23 vid publiceringen ytterligare åtta år tidigare.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:Förslag på serier till X9. Vad sägs om nuvarande utgivningen av Daredevil? Har bara läst lite, men den känns ganska "agentig" och lite hårdkokt. Så även Kingpin. Marvel båda två. Kolla dem. Kolla även in Images serie Revival. Har bara läst lite, men det känns klart spännande. Eller är de serierna för "moderna" i tonen?

Jag undrar om det inte kan vara svårt med rättigheter till enstaka Marvel-serier... Fast det kanske iofs är lättare med Egmont i ryggen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

BildDå har jag äntligen läst de senaste två X9. I nr5 läste jag bara de klassiska serierna för att spara den nya serien, Tango, tills jag hade den komplett. Ytterligare en anledning till att jag handlade var att Modesty återgått till fyra strippar/sida så att den inte längre upptar två tredjedelar av tidningen. Man vill ju ha lite mångfald och den var bra i dom här numren.

Efter att ha läst klassikerna i 6:an också avslutade jag med Tango som jag tycker var kanon. Hoppas det kommer fler.

Nummer 6 var också ett jubileumsnummer med det första X9 omslaget. Hade det varit omröstning hade det fått min röst.

Förutom andra delen av Tango, innehåller tidningen den första X9-serien som gick i första tidningen av Bob Lewis. Jag gillar den här perioden av X9 även Mel Graffs version. Djungel-Jim från nr 3 -69 var också med. Den var väl sådär men jag kände igen tecknarens namn, Paul Norris, även teckningarna men kunde inte komma på utan att googla. Javisst, var det han som gjorde Tom Trick som jag ströläste i Serie-nytt på 80-talet.

Tydligen slutar Kimrin som redaktör nu efter tio år. Även om jag inte köpt alla X9 de senaste åren har jag ändå köpt många gånger fler än i mitt tidigare liv.
Tidningen har haft en glöd som jag aldrig sett tidigare med nya och annorlunda serier. Och det ska vi nog tacka Kimrin för.

Nästa nummer börjar en ny millenium-serie av Sylvain Runberg. Den ser jag framemot. Runberg har nämligen skrivit en egen historia, ingen adaption av Lagercrantz romaner, alltså. Det tycker jag verkar både modigt och spännande.

Jag var ju på Nordsken i Skellefteå och lyssnade på honom. Det känns som att han också tagit del av Stieg Larssons huvudsakliga livsgärning. Nämligen att kartlägga och åskådliggöra extremhögern. I det träsket borde det finnas mycket skåpmat till en bra serie.

Hoppas X9 får 50 år till som serietidning och sedan utlovas även en jubileumsbok till hösten. 2019 ser bra ut igen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Ja, man får kanske börja titta på X9 igen? (Har inte brytt mig om den när Modesty upptagit nästan allt utrymmet i varje nummer.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Ja, man får kanske börja titta på X9 igen? (Har inte brytt mig om den när Modesty upptagit nästan allt utrymmet i varje nummer.)


titta på? du tänker väl inte missa millenium? den börjar i nästa nummer. utkommer 4 juli.

Jag tror du hade gillat Tango också. Nästan som en fransk-belgisk western fast i nutid.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

De där numren med 70 % Modesty knäckte mig. Jag skippade till exempel Murar. Och lite annat. Men jag har fått läsa en massa andra serier (album... svenska, danska, norska). Har samlat på mig en hel hög Fantomen också... som jag inte har hunnit läsa. Men det får väl bli semesterläsning? [:)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Konstigt att just X9 blev den deckar-serietidning som överlevde serietidningsdöden.

Det var ju rätt tuff konkurrens ett tag. Under min uppväxt fanns förutom serie-magasinet och serie-nytt även James Bond och Helgonet. Av dessa kom X9 inte högt upp på min topp-lista. Det var först i dom sena tonåren jag började köpa enstaka nummer. Då var det ofta Rip Kirby av Alex Raymond som lockade. Garth och Modesty gick ju att läsa men Paul Ryan och andra tröga deckarserier orkade jag knappt igenom.

Vad har ni andra för förhållande till Agent X9?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Hmm, Helgonet var ju beroende av att franchisen var populär, men James Bond borde ju kunna funka, fortfarande. Eventuellt var serierna för dåliga, eller så var det en period där filmserien var på sparlåga, kanske.

Jag kan ju annars gilla de gamla amerikanska och brittiska dagspresserierna i X9. De där fransk-belgiska albumserierna kan vara rätt jobbiga att följa när man måste ha 2-3 nummer i sträck. Sen tycker jag dessutom att de ofta är litet kalla och distanserade och ocharmiga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Helgonet, James Bond, Tarzan... osv... Var ju "fattigmansbio" eller "DDR-Sverige-TV"--- De blev helt meningslösa när det kom DVD:er med de populära film- och tv-seriehjältarna.
SM hade nog kunnat klara sig --- men den sköttes så GALET dåligt på slutet. Serier redigerades konstigt så att sidorna kom i fel ordning. Ibland glömdes sista sidan bort. Och vad innehållet beträffar fanns det väl ingen plan alls för mixen? I princip kunde vilken serie som helst dyka upp i tidningen. Vissa av de tjocka numren var över 200 sidor tjocka. Man gjorde aldrig något seriöst försök att hitta nya huvudserier när Kerry, Mike, Steve och dom där började sina.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Man gjorde aldrig något seriöst försök att hitta nya huvudserier när Kerry, Mike, Steve och dom där började sina.


jo, man hade ju en licensproduktion av Kerry Drake ett tag. Konstigt, då jag tyckte att Steve & Mike var en bättre serie.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

De fick kanske ta vad de fick? (De kunde kanske inte förhandla sig till alla rättigheter?) Om man läser äldre avsnitt av båda serierna (40-50-60-talare) så verkar de ha varit rätt bra båda två. Men på sjuttio- och åttiotalet var det bara när jag hade det riktigt tråkigt som jag läste dem. Om jag köpte SM var det för Bob Morane eller Marc Dacier (eller några andra såna).
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Grumme »

Det var just deckarserier som de i SM, X9 m.fl. som fick mig att överge genren till förmån för humorserier.
I längden blev det väldigt tröttsamt att läsa och bara invänta vilken ologisk och osannolik händelse som skulle vända hela äventyret från snudd på omöjligt till ännu en framgång för hjälten. Det fanns aldrig något utrymme för alternativa slut. [:I]

Modesty Blaise hade dock tack vare att den var så välgjord, ett läsvärde trots förutsägbarheten.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

intressant inlägg.
jag trodde hellre att man tröttnade på skämtserier då skämten bara återkom i lite olika former. Jag känner själv att det skulle vara svårare att variera sig i den formen än äventyren, i alla fall.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Grumme »

larsa66 skrev:intressant inlägg.
jag trodde hellre att man tröttnade på skämtserier då skämten bara återkom i lite olika former. Jag känner själv att det skulle vara svårare att variera sig i den formen än äventyren, i alla fall.


Jag tycker nog att variationen är betydligt större inom humorgenren än inom deckar-/äventyrsgenren.
Då humorserierna inte har samma krav på sig att vara realistiska så vet man aldrig riktigt hur de kommer att sluta. [:)]

Jag vill dock tillägga att Albumförlagets utgivning har fått mig att börja läsa en hel del serier som inte är humorbaserade, men så är de inte heller deckarserier.
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Så är då Runbergs egen Milleniumhistoria igång.
Då jag har sett dokumentären "Mannen som lekte med elden", tycker jag att han är inne på helt rätt spår.
Stieg Larssons huvuduppgift var ju att kartlägga och synliggöra de högerextrema. I det träsket lär det finnas mycket som man kan bygga en bra serie på.

För första gången gick jag in och läste det blogginlägg som drog igång denna tråd. Jag tycker nog mest synd om dem som ser Modesty Blaise som den enda anledning att läsa Agent X9. Jag kände att dom kunde få en egen tidning som bara hade Modesty i det stora "moderna" formatet, på repeat, samma serier, om och om igen. "Titta, vad som kom med posten idag, älskling. Senaste Modesty Blaise". Men tydligen måste 2010 varit ett bra år, då man om och om igen går tillbaka till att blåsa upp Modesty i stort format till 73 sidor av 100.

Just nu tycker jag dock den är köpvärd. Jag kan leva med att Modesty finns kvar på en tredjedel av tidningen (med förhoppning att fasas ut). Tycker nog att detta är en bra kompromiss som även Modesty-fansen skulle kunna acceptera. Willie pratar ju på sitt "riktiga sätt" och allt. Så länge man bjuder på nya serier, och återblick på de som varit.

Sen hoppas jag att någon vill publicera de här millenium-serierna i album-format. Då lovar jag att aldrig hota X9-redaktionen att sluta köpa Agent X9, och dessutom avsluta min prenumeration på Fantomen ;)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Det ÄR ju Aymond (från Canal-Choc) som tecknat Lady S. Någon dag (när jag orkar) ska jag kolla vilka av de X9orna jag har. Och skaffa de jag inte har. Och sedan sätta igång och läsa dem.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Jag läste aldrig x9 under den perioden.Var det 2000-2010? delades dom upp i många delar?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Om dessa uppgifter stämmer borde det vara rätt lätt att få denna serie komplett (de avsnitt som finns på svenska i alla fall). Den ges även ut av Zoom i Danmark och av Cinebook i Storbritannien. https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Lady_S.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Nu är den första delen av Millenium avklarad. Den här känns bra och fräsch. Precis som man kunde ana blir serien mer politisk och det område Stieg Larsson forskade inom får en större betydelse i berättelsen.

Modesty var omredigerad med uppförstorade bilder. Det var iofs en bra serie som jag aldrig läst men var den tvungen att ta upp 62 sidor av tidningen. Jag hade nog hellre sett Millenium, hela albumet i en tidning och dela upp Modesty istället. Dom måste ju vara nöjda nu, Modestyfansen, tycker man.
Skriv svar