Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Allan Kämpe »

Agent X9 skrev:
rkaj skrev:
Agent X9 skrev:Vi har dock läst lite svenska manus sista tiden... Men det är långt från manus till tryck...


Det låter bra! Jag hoppas att i alla fall något av det ni läst klarar sig hela vägen till tryck och tidningshyllor, så att vi får läsa nya svenska serier i Agent X9 så småningom. De numren lovar jag att köpa!

Du ska, som sagt, nog inte hålla andan, tyvärr.
Men så länge det finns liv finns det hopp.
Det är svårt att hitta en som har vad vi letar efter och som inte har det vi inte vill ha.
Ska det tecknas upp så får det faktiskt vara något som matchar det vi önskar.
Vi har läst ett sådant manus. Eller faktiskt ett par i samma svit. Dock är det bara där än så länge: på manusnivå.
Som situationen är nu kan vi inte lova någonting.


Det skulle vara intressant att höra vad det är för typ av serie som matchar det som ni skulle vilja ha i serietidningen? Ska det vara något klassiskt tecknat typ Jim Holdaways Modesty eller Alex Raymonds Rip Kirby eller ska det vara något helt annat? Och i så fall vad för något i form av manus/teckningar?
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Allan Kämpe skrev:Det skulle vara intressant att höra vad det är för typ av serie som matchar det som ni skulle vilja ha i serietidningen?

Vi har inte satt det på pränt men i stora drag är det väl följande:

Manus/Story:
— det mest grundläggande: det ska vara en agent-/kriminal-/deckar-historia. Som man vill veta hur det kommer sluta alt hur det gick till ganska så omgående.
— ska vara hyfsat realistiskt. Inga superhjältar, inget övernaturligt, ingen magi, inga rymdmonster... Vi vet att sådant har slunkit igenom genom åren och om det skulle komma någon som såg syner som hjälpte till så kanske man kan göra undantag, men det ska helst vara saker som man kan ”bevisa”. Sen kan man alltid fråga var gränsen går i form av hur mycket stryk man tål eller hur pricksäker man kan vara, men ni fattar principen.
— Bra driv, bra dialog, en början och ett slut i en och samma episod. Det här är svårare att hitta än man kan tro. De flesta serier som produceras idag kräver väldigt många sidor. Allra helst ser jag att det är avslutat i ett och samma nummer. Men det är inte så lätt att hitta. Ska det gå i flera nummer bör det vara i så få nummre som möjligt, helst två, och det ska gå att hantera med resuméer etc så att nya läsare kan komma in och uppskatta det. Man kan alltid göra undantag här om det i en tidning finns en övervägande majoritet av serier så spontanköparen känner att han/hon fått ut något av tidningen utan att behöva tvingas att köpa mer. Om denne vill köpa ett nummer till är det så klart bra, men det ska inte vara en förutsättningen för att få ut något av ett enstaka Agent X9-nummer.
Det är helt ok om man lär känna karaktärerna och omständigheterna i universumet serien utspelar sig i efter hand, men det ska inte vara nödvändigt för att förstå den enskilda episoden.

Bild:
”Realistiskt” tecknat snarare än cartoonish. Hellre cleant och tydligt är abstrakt och diffust.
(Personligen hade jag eventuellt kunnat göra ett undantag för t ex Blacksad för att manuset är så bra.
Det förslaget har dock inte gått igenom (än) på grund av fabelformen. Jag har således inte veto på något utan det ska godkännas av hela redaktionen sen av cheferna och ekonomerna.)


Ekonomi:
Det måste bära kostnaderna.
OBS! Stort problem med dagens ekonomi.
Vi vet att det tar tid att producera en serie. Vi vet att det kostar.
Tyvärr är det pengar som isåfall måste komma från någonstans. Detta någonstans är inte lätt hitta.

Agent X9 är en old school-tidning. Läsarna vet vad de får i Agent X9 i stora drag. Det är klassiska storys i klassisk stil och ganska traditionell berättarteknik.
Trogna läsare ska respekteras.
Vi vill inte förlora läsare. Att slänga in en ny serie som ger oss 5 nya läsare men som kostar oss 500 gamla är givetvis inget som går att motivera. Däremot är vi säkra på att man kan göra tidningen bättre, ta den framåt. Så att vi får nya läsare och behåller gamla. Vi har trots allt 100 sidor att röra oss med 13 gånger om året.
Det är mycket enkelt att göra en jämförelse med t ex en tidning om heminredning. Man fyller inte den med artiklar om hur man bygger ett flygplan. Även om det senare reportaget är fantastiskt välskrivet och intressant och säkert skulle tilltala många får man hitta en annan tidning att köra det i. Eller starta en ny. Men det kan inte redaktionen för heminredningstidningen hållas ansvariga för, eller hur?

Ja, det var väl det i stora drag.
Undantag kan göras om det går att motivera, men det är många som ska ok:a på vägen och det ...
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Erik S »

Agent X9 skrev:(Personligen hade jag eventuellt kunnat göra ett undantag för t ex Blacksad för att manuset är så bra.
Det förslaget har dock inte gått igenom (än) på grund av fabelformen. Jag har således inte veto på något utan det ska godkännas av hela redaktionen sen av cheferna och ekonomerna.)


Det vore ju super om X9 började publicera Blacksad! Lite konstigt i svart-vitt kanske, men ändå. En fantastiskt bra serie.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Eller om Egmont tog upp albumutgivningen igen. Det fjärde albumet "L'Enfer, le silence" (Helvetet och tystnaden) finns utgivet på flera europeiska språk, redan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Allan Kämpe »

Agent X9 skrev:
Manus/Story:
— det mest grundläggande: det ska vara en agent-/kriminal-/deckar-historia. Som man vill veta hur det kommer sluta alt hur det gick till ganska så omgående.
— ska vara hyfsat realistiskt. Inga superhjältar, inget övernaturligt, ingen magi, inga rymdmonster... Vi vet att sådant har slunkit igenom genom åren och om det skulle komma någon som såg syner som hjälpte till så kanske man kan göra undantag, men det ska helst vara saker som man kan ”bevisa”. Sen kan man alltid fråga var gränsen går i form av hur mycket stryk man tål eller hur pricksäker man kan vara, men ni fattar principen.
— Bra driv, bra dialog, en början och ett slut i en och samma episod. Det här är svårare att hitta än man kan tro. De flesta serier som produceras idag kräver väldigt många sidor. Allra helst ser jag att det är avslutat i ett och samma nummer.


OK, tack för det uttömmande svaret! Jag har en kompletterande fråga; Vilket antal sidor är det optimala för en avslutad berättelse? Min egen gissning är 20-25 sidor för att även få plats med övriga serier?
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Allan Kämpe skrev:Vilket antal sidor är det optimala för en avslutad berättelse? Min egen gissning är 20-25 sidor för att även få plats med övriga serier?

Jag skulle nog säga max 25.
Hellre 20.
Jag har inget problem med kortare heller.
Vad jag inte fattar är varför det ska vara så svårt att få tag på någon form av ”illustrerade deckarnötter” eller nåt. Typ som de som finns i Musse Pigg ibland. Där en detektiv kommer till en brottsplats, ser ledtrådar i bilderna, förhör folk och sen haffar gärningsmannen i sista rutan.
Han kan ju, likt Sherlock, förklara allt själv, men jag skulle gärna testa idén med att lösningen stod i en ruta upp&ner under sista rutan. Så läsaren själv fick klura.
Men det ska alltså vara mer ”vuxet”, och inte lika banalt som det vi vi hittar i Musse Pigg & Kalle Anka, och tecknat enligt riktlinjerna i tidigare post — jag tror ni fattar vad jag menar.
Kanske går det inte att göra ”vuxet”, men jag hade gärna testat.
Dock ska vi ha råd med det också, och med tanke på vad nyproducerade serier kostar jämfört med licensierade (dvs de går i flera tidningar i flera länder som alla delar på den totala kostnaden) så... är det svårt som sagt.
I alla fall som ett test.
Men det är absolut inget format som är tvunget.
Det är bara en idé jag haft rätt länge och som jag gärna hade testat som sagt.
Jag tror det hade varit en bra, kortare, grej som kunnat funka i Agent X9. 2-8 sidor per nöt, kanske hellre 4-6, ungefär...
Senast redigerad av 4 Agent X9, redigerad totalt 0 gång.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Felciterat. Det var Allan Kämpe och inte mig som sa det...

Död berättarröst, annars, känns litet Sunset Boulevard...

Apropå lösning i sista rutan kan man ju också göra en tydlig spoiler på sista uppslaget (innan) med budskapet "vänd sida för att läsa sista sidan med lösningen" också. Båda varianterna kan väl iofs kännas litet "löjliga", men det är ett alternativ. Då krävs det också att man tajmar serien också, men om man kör en mall att serien börjar med sida 1 (vänd sida) fortsätter i sida 2-7, med lösning på sida 8, ungefär, borde det kunna gå att synka.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

märkligt att det blev fel upphovsman. fixat.
tog bort novell-teasern. kom på att jag måste fråga upphovsmannen om det är ok. Även om han började skriva dessa på en förfrågan från mig, kanske han vill ha det till annat om det inte blir av... Sorry!
som sagt: deckarnötterna är inte ens på skissnivå. bara något jag nämnt lite random här och där för att kanske hitta någon som är intresserad, och dessutom har möjlighet, att göra ett utkast...
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

gillar idéen med att lösningen berätts med illustrerande bilder på sista sidan (som alltså måste vara på en vänstersida) och att man på näst sista skriver justnågot i stil med det du nämner, eller kanske till och med ”kan du lösa fallet? vänd sida för att se om du är lika uppmärksam som Vadnudetektivenkantänkasheta. Bra idé. min är som sagt inte särskilt genomarbetad än: fokus ligger på att hinna göra 13 nummer per år, och det tar tid nog. Allt sånt här "bonusarbete", brainstorming, bloggande och forumssnack görs på vår fritid.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agent X9 skrev:som sagt: deckarnötterna är inte ens på skissnivå. bara något jag nämnt lite random här och där för att kanske hitta någon som är intresserad, och dessutom har möjlighet, att göra ett utkast...

Själva upplägget låter snarlikt hur det är löst i äventyrsspelen Agatha Christie: Murder on the Orient Express och Agatha Christie: Evil Under the Sun, där man får lösa problemen så som Hercule Poirot skulle ha gjort, riktigt fyndigt upplagt.
http://www.youtube.com/watch?v=_YHONwKipcE&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=sm6KfKFmKyw&hd=1
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av MagnusR »

Agent X9 skrev:märkligt att det blev fel upphovsman.


Du kanske är van vid forum som har citera-knappen ovanför inläggen? Då kan du ha råkat klicka på inlägget före?

Angående deckarnötter så fanns det väl någon serie med en TV-man som avslöjade bluffar där läsarna kunde lista ut själva också. EDIT: Tänker på Roy Raymond.

/Magnus
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Peral »

Att skriva en "Vem gjorde det" historia på 8-10 sidor är svårt, speciellt om man skall ha det intressant och spännande också. Speciellt som X9 vill ha det realistiskt tecknat också. Fördelen med att göra det cartoony är att man kan väva in karaktären i utseendet, något som svårligen låter sig göra om man skall teckna det realistiskt. När dessutom deckare nuförtiden har ett underliggande tema, såsom miljöförstöring, sexhandel, eller maktmissbruk och man dessutom skall introducera både detektiven, alla misstänkta, samt mordoffret så låter det som en väldigt tuff utmaning
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Krass tanke: Om man tecknar något som man kan sälja till Agent X9, så kan man i gengäld inte sälja den till nån annan.
En sådan serie kan inte tryckas nån annanstans än i Agent X9.

Att sälja en serie i sverige idag, är nästan som att sälja en serie till 1970-talet.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Ingemar »

Peral skrev:Att skriva en "Vem gjorde det" historia på 8-10 sidor är svårt, speciellt om man skall ha det intressant och spännande också. Speciellt som X9 vill ha det realistiskt tecknat också. Fördelen med att göra det cartoony är att man kan väva in karaktären i utseendet, något som svårligen låter sig göra om man skall teckna det realistiskt. När dessutom deckare nuförtiden har ett underliggande tema, såsom miljöförstöring, sexhandel, eller maktmissbruk och man dessutom skall introducera både detektiven, alla misstänkta, samt mordoffret så låter det som en väldigt tuff utmaning

Tja, Eisner kunde det. Det blir ett himla tempo på 8 sidor, om man inte gör en ren Musses Deckargåta av det. Men många helt vettiga serier har klarat sig på 8 sidor. (Och många väldigt dåliga.)

Jag skulle verkligen bli glad om X9 lyckades med en uppryckning, men det är inte lätt. De fallande priserna på begagnade X9 säger en hel del. Jag har tre lådor X9 här som jag skulle vilja sälja, men de är ju knappt värt pappret de är tryckta på. Och det är ändå från tidningens storhetstid, 70-80-tal, när en hel rad bra serier bar upp den. Nu är allihop avslutade, och liksom en gång Seriemaggan behöver X9 en ny galjonsfigur när den gamla är borta. Svårt, väldigt svårt. Svenskarna är ju sorgligt ointresserade av serier numera vilket gör det ännu svårare att sälja in en ny. Reprismaterialet tror jag att ni skall köra med. Om en X9 innehåller ett avsnitt Modesty och två fräscha nya serier (som inte är dåliga utfyllnadsserier) så borde det vara en rimlig balans så att de gamla läsarna kan hänga med.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Peral »

Men det var en deckargåta tecknad i realistisk stil som efterfrågades, Båda kraven utesluter Will Eisner där man oftast på ett tidigt stadie vet vem skurken är och handlingen oftast kretsar kring andra saker än själva brottet
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kom på att det faktiskt fanns en tidning, där hela serien var just med det upplägget att man skulle lista ut vem som var boven och skicka in till förlaget, så man kunde typ 100.000 eller så, var en rejält stor summa pengar i alla fall. Den var rätt kortlivad från något litet amerikanskt förlag, själv har jag bara andra numret som heter något i stil med "What happened to Kangaroo", eventuellt var Mark Evanier inblandad i den.

I annat fall så finns det ju alltid "Mike Mist - Minute Mist-eries" som gick i Ms. Tree (en serie som för övrigt föreslagits för Agent X9), kluriga deckarproblem i klassisk stil, runt 1-3 sidor långa.

Bild

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agentum »

Ms. Tree är gammal men bra, har de inte fått igenom den ännu så blir det nog aldrig.

Att ni orkar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Peral »

Mike Mist ger jag inte mycket för, tre karaktärer, en är död, en är detektiven och den tredje kan det vara...En bra pussel deckare var annars Maze och Paul Temple
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Peral skrev:Men det var en deckargåta tecknad i realistisk stil som efterfrågades

Som sagt. det var en idé. absolut inget vi ska låsa oss, eller begränsa oss, vid.
haka nu inte upp er på den detaljen jag skrev i förbifarten och tro att det är skrivet i sten.

Tycker dock att Labrador Roads var ungefär exakt vad jag tror skulle kunna vara något att ha i tidningen då och då. Rätt stil, rätt nivå. Det roade mig. Därmed inte sagt att vad jag tycker är vad alla andra tycker, om någon nu skulle få för sig att tro det.

Mrs Tree har varit på tapeten hon med, liksom en miljon andra serier.
Jag försöker få alla som inte förstått det än att förstå en gång till: Det är mer som krävs än en tanke för att få en serie att gå till tryck i Agent X9. Och nä, allt är inte upp till förlaget som ger ut svenska Agent X9 ens. För även om de ibland stoppar vissa grejer av skäl som är deras, finns det 1000 andra anledningar som är långt bortom vad de kan påverka som också gör att det inte blir mer än en bra idé.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av rkaj »

MagnusR skrev:Angående deckarnötter så fanns det väl någon serie med en TV-man som avslöjade bluffar där läsarna kunde lista ut själva också. EDIT: Tänker på Roy Raymond.


Otroligt men sant med Roy Raymond gick i Fantomen ett tag på sjuttiotalet.
Skriv svar