Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Grumme »

Allt prat om hur fantastiskt #1/2016 var, fick mig att faktiskt gå och köpa det.
Det ska bli intressant att läsa, men jag kan ju förvarna om att förväntningarna är tämligen höga. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Grumme »

Då har jag läst igenom Agent X9 1/2016, och den var inte dålig, men lite ojämn:

Largo Winch var sådär, men har potential. Det märktes att man kom in i slutet av serien, men den var säkert betydligt bättre om man följt med från början.

Silas Corey tyckte jag mycket om. Köper jag inte kommande nummer, så lär det bli ett separat album med enbart honom i samlingen framöver. [^]

Modesty Blaise kändes ungefär som att äta pizza, även när det är dåligt så är det ganska bra. Jag förstår att det är en del av seriens bakgrund, men jag kan tycka att eftersom pengar och viktiga/mäktiga kontakter alltid finns tillgängliga i mer eller mindre obegränsad mängd, så går alla praktiska problem att lösa, lite för enkelt och lite för ofta.

Tubbo Gilbert var en kul och intressant miniserie, men som slutade lite abrupt. Jag hade velat veta lite mer om honom, både under hans karriär, men även efter att han försvann ut ur rampljuset. Varför gick det så mycket utför, så fort?

Velvet var en väldigt splittrad upplevelse. Ibland kändes det som att man läste axplock ur flera olika äventyr. Skulle dock mycket väl kunna tänka mig att läsa ett helt äventyr, för liksom Largo så har serien potential.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Tycker att nr 4 2016 är det bästa numret i år.

Skönt att Velvet börjar om, jag vill gärna köpa första albumet men ekonomin är inte den bästa. Det kanske blir i framtiden.
Modesty Blaise var också bra. Ibland kan jag tycka Modesty är lite tråkig, speciellt med Romero som tecknare, men den här gillade jag.

Det här är det andra avsnittet av Rip Kirby jag läser då enbart John Prentice står som skapare och det slår mig att jag tycker bättre om hans berättelser än Dickenson. Jag såg att han stod för manus sedan 80-talet fram till att han dog och serien lades ner 1999 så det borde finnas fler i lådorna här hemma. Ska kolla upp det där.

Silas Corey är också bra men jag gillar inte fortsättningsserier i X9. Det blir för långt mellan numren. Fast "V" funkade faktiskt.

Kul att Henrik Sahlström börjat göra omslagen till X9 också. Man får en bättre bild av vilken typ av serie Modesty Blaise är. Hoppas han fortsätter.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av nicklas.johansson »

larsa66 skrev:Modesty Blaise var också bra. Ibland kan jag tycka Modesty är lite tråkig, speciellt med Romero som tecknare, men den här gillade jag.

Smaken är som baken! Själv tyckte jag att det här var det svagaste Modesty-avsnittet på länge men det får vägas upp av att Velvet är tillbaka.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

En riktigt bra X9-sommar i år. Skönt med de feta numren ni bjudit på.

Den amerikanska versionen av Modesty har jag aldrig läst tidigare. Jag ger den godkänd. Intressant att Spiegle var med, men varför nämns han inte som som tecknare i skaparrutorna?

Jag antar att det blir en paus med Velvet nu. Vad ska man säga om den då. Jag gillar den skarpt, jag var tvungen att läsa den först i detta nummer, men hur tar de traditionella läsarna emot den? Jag tycker nog inte att man skulle blåsa upp den som en ersättare för Modesty Blaise. Då tror jag mer på Lisbet och en fortsättning på den fransk-belgiska versionen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Dan Spiegle kan ha varit okrediterad skissare, och Dick Giordano tuschare, eller hur det nu var... Man kanske inte tyckte Spiegle var ett lika säljande namn som Giordano... Kan inte hela historien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Dan Spiegle kan ha varit okrediterad skissare.

:o Menar du att han aldrig får låna ???

Äsch, ursäkta ... kunde inte låta bli [;)]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

Velvet har enbart fått positiv respons från läsare, men snart har vi kört alla de 15 avsnitt som finns och det finns inga garantier för att det kommer att tecknas fler.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

Mest troligt var Spiegle en "underleverantör" till Giordano. DC behöver inte ens ha känt till att Spiegle var inblandad utan avtalet kan ha varit enbart mellan Giordano och DC. Giordano tecknade ju Fantomen för den svenska tidningen ett tag, och hade "okrediterade" assistenter då också utan att någon i Sverige visste om det. Nu kanske det verkar som att det här är något som var specifikt Giordanos grej, men så är det förstås inte utan det är snarare regel i (åtminstone) den amerikanska seriebranschen att tecknare har anonyma assistenter för att hinna med.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Typ... "Det här gick inte så bra, jag har 15 sidor kvar innan deadline... Hinner du knåpa ihop något så får du cashen på måndag..."
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

AndreasEriksson skrev:Mest troligt var Spiegle en "underleverantör" till Giordano. DC behöver inte ens ha känt till att Spiegle var inblandad utan avtalet kan ha varit enbart mellan Giordano och DC. Giordano tecknade ju Fantomen för den svenska tidningen ett tag, och hade "okrediterade" assistenter då också utan att någon i Sverige visste om det. Nu kanske det verkar som att det här är något som var specifikt Giordanos grej, men så är det förstås inte utan det är snarare regel i (åtminstone) den amerikanska seriebranschen att tecknare har anonyma assistenter för att hinna med.

Det lilla som är känt om detta och som jag refererar till i Agent X9 (antar jag, jag har inte sett tidningen själv ännu) är vid sidan av Mark Evaniers bekräftelse från mars 2012 vad som står att läsa i Dan Spiegle: A Life in Comic Art från Two Morrows Publishing och det stöder Andreas teori ovan. Antagligen ett typiskt "work for hire"-jobb som den generationen serieskapare inte tyckte var något märkligt alls.

Vag jag däremot undrar över (och faktiskt diskuterade med en amerikansk Modesty-fan i San Diego i år) är varför det endast blev en samlad trade av DC:s Modesty-försök när allt tyder på att intentionen var att det skulle varit en historia i tre delar? Tyckte man att resultatet inte blev tillräckligt bra? Den gick också tämligen obemärkt förbi överallt utom i de skandinaviska länderna (ingen promotion att tala om). Som jag minns det missade jag själv helt att den kommit ut och köpte den på rea från Bud Plant något år senare. Med tanke på att Peter O'Donnell kunde vara hård i sina omdömen när andra hade hand om hans skapelse kan man misstänka att det var han som inte var nöjd med hur DC exekverat det hela och lag locket på? Eller är det så enkelt att den gjordes så för att avsiktligt kunna delas upp med tanke på framtida serietidningspublicering?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Vag jag däremot undrar över (och faktiskt diskuterade med en amerikansk Modesty-fan i San Diego i år) är varför det endast blev en samlad trade av DC:s Modesty-försök när allt tyder på att intentionen var att det skulle varit en historia i tre delar? Tyckte man att resultatet inte blev tillräckligt bra? Den gick också tämligen obemärkt förbi överallt utom i de skandinaviska länderna (ingen promotion att tala om). Som jag minns det missade jag själv helt att den kommit ut och köpte den på rea från Bud Plant något år senare. Med tanke på att Peter O'Donnell kunde vara hård i sina omdömen när andra hade hand om hans skapelse kan man misstänka att det var han som inte var nöjd med hur DC exekverat det hela och lag locket på? Eller är det så enkelt att den gjordes så för att avsiktligt kunna delas upp med tanke på framtida serietidningspublicering?

Alltså, att det bara blev en trade, och inte också en miniserie?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Alltså, att det bara blev en trade, och inte också en miniserie?

Ja, det brukar ju vara det normala tillvägagångssättet. Allra helst på den tiden då en graphic novel (som inte var en samling av en mini- eller maxiserie) från något av de stora förlagen brukade hålla sig mellan 48-64 sidor (till exempel Star Wars-kopian Star Raiders av Elliot S! Maggin och Jose Luis Garcia-Lopez som byggde på ett populärt dataspel från Atari).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

K-E Lindkvist skrev:Som jag minns det missade jag själv helt att den kommit ut och köpte den på rea från Bud Plant något år senare.
Är originalutgåvan i färg eller sv/v?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

AndreasEriksson skrev:Är originalutgåvan i färg eller sv/v?

Helt i färg (av Sherilyn Van Valkenburgh & Gregory Wright).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

Då finns alltså lite förbättringspotential inför nästa gång man gått varvet runt och ska köra denna följetong... [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Verkar som man försökt gå medelvägen vad gäller platt färgläggning respektive gradients... Vissa sidor är snyggare än andra...

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av BoJustBo »

Exemplet du visar är snyggt förutom just gradienten i sista rutan.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Men även den är acceptabel, tycker jag nog...

Gradienter/ skiftningar brukar funka okej så länge man fortfarande "tänker" platt, och håller ytorna tydliga, tycker jag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av BoJustBo »

Jo den var helt ok.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar