Planering: Kalle Ankas årgångar

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Serieguden »

Paul Murrys serier är intressanta enligt min uppfattning.
En samling med Musse Pigg-tidningen är en bra ide, och
en bok med Carl von Buettners serier hade jag gärna sett.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Steamboat Willie »

Egmont skrev:
Steamboat Willie skrev:Jag kommer i alla fall att sluta köpa samlingsböckerna efter 1966.

Det tror jag inte, inte om jag känner dig rätt [:)] Jag har försökt stoppa in givande bonusmaterial i tidigare volymer, som det tecknade manuset till första Kusin Knase-serien i 1965 del 2, matnyttiga förord, bilder på original etc, men det är hämmande att behöva inkludera varenda sida ur originaltidningarna, när sidor kunde använts till [ fyll i önskat innehåll här ]. Tänk möjligheter istället för begränsningar och fokusera inte bokstavligt på mitt/vårt arbetsnamn "Best of".



Jag är rädd att du inte känner mig så jättebra då...

Det finns tyvärr mycket som talar emot att jag skulle köpa in böckerna. En av huvudorsakerna till att jag överhuvudtaget följt samlingsvolymerna är just det att de är kompletta och kronologiska! Tar man bort det konceptet så försvinner den stora vitsen för mig att köpa dessa. Jag kommer nämligen fortfarande att behöva de årgångar som inte trycks, dvs. jag håller nu på och kompletterar 1967-1968, etc. med originaltidningarna. Då går mina pengar åt till dessa i stället, och gör man då ett urval ur "1967" så kommer det automatiskt att vara serier som jag redan lagt rabarber på i originalutförande. De artiklar som då skrivs i dessa best-of böcker måste då vara dj-vligt bra för att motivera mig att lägga ner pengar jag inte har på en bok där jag redan skaffat mig serierna... Speciellt som en hel del av mina tillgängliga ekonomiska medel kommer att gå åt till Gottfredson-samlingen och Don Rosa.. och...

Så, tyvärr, jag har svårt att se mig köpa de nya best-of konceptet personligen. Jag hoppas det går bra, även om jag är skeptisk.


Skulle det gå att ge ut Musse Pigg-tidningen i faksimil i originalstorlek i en eller två påkostade volymer i en samlingsbox... .. och de ursprungliga i dag omöjliga att få tag i Musse Piggs julbok från 30-talet i en påkostad faksimilutgåva... Mmmm.. det vore en annan sak. En sådan skulle jag ju skaffa nästan oavsett pris.


Kan ingen insatt människa kolla upp det lite? OM det överhuvudtaget är möjligt att trycka MP-tidningen av rättighetsskäl så kanske vi kan göra en hemsida och se hur stort fan-intresset är? Tivoli krävde 1500 prenumeranter för att kunna fortsätta. Om tillräckligt många förhandsbokar ett bokkoncept, kan man inte övertala Egmont, etc. att ta en chans och ge ut något för fansen också? Det finns ju fler exempel. Den japanska TV-serien "Superfamiljen" ville många se utgiven i väst. Fansen startade en hemsida och fick 2000 att förhandsboka serien i två stora och dyra boxar. Man fick ihop tillräcklgit med folk, och gav ut den i USA, och numera så finns den till och med på DVD. Jag vet inte hur många böcker som man behöver ha garanterade av det här slaget för att det skall löna sig att ge ut en upplaga... och inte hur många som skulle kunna vara intresserade, men jag själv skulle förhandsboka något sådant direkt!
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Magnus »

Steamboat Willie skrev:Kan ingen insatt människa kolla upp det lite? OM det överhuvudtaget är möjligt att trycka MP-tidningen av rättighetsskäl så kanske vi kan göra en hemsida och se hur stort fan-intresset är?


Absolut en kanonidé. Borde vara något som Egmont kunde haka på som projekt.
Jag förutsätter att Egmont har rättigheterna till Disney-materialet i MP-tidningen.

Av det andra som finns med så kanske en del finns i "public domain" eftersom det är så gammalt material?
Det måste i v f undersökas först.
Jag tycker "bollen" borde ligga hos Egmont, om intresset bara finns hos oss fans.

Vad säger Egmont-folket som brukar läsa forumet?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag vet inte om problemet med "det andra" är att man inte riktigt vet vem som är rättighetsinnehavare idag, men 91:ans årgångsböcker har en disclaimer på titelbladet där man skriver att man gjort sitt yttersta för att få tag på rättighetsinnehavare, men att det är svårt då man inte riktigt vet ursprunget till allt material som publicerats i tidningen. (den är ju ändå från 1956 och framåt, så för MP är det ju ännu större chans att materialet redan är public domain)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Darkdjinn
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 00:02

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Darkdjinn »

Jag själv har komplett kalle samling av de nya årgångs böckerna 1948 till 1966 nu som kommit ut i augusti som är bokade. att göra alla upp till 1969 eller alla år kronologisk ordning är optimals men att ändra stuket att välja selektivt ut serier från en årgång gör den ej komplett och får mig att tro egmont vill bara tjäna cash och skita totalt i alla samlares åsikter. fortsätt att ge ut kronologisk ordning oavsett repriser och annat utan diskussion. Jag fick en stark reaktion även gällande Kalle ankas Pocket utgivelser när det gjorde särskil utgåva eller print för premunanter och annan för folk som köper lösnummer i butik från nummer 306. Pris ettiketten försvann på första sidan och den skall ju finnas oavsett premunant eller lösnummer köpare. Samma idiotiska tabbe gjorde egmont med att ta bort titlar på pocket 200 till 225. Se till att inte sabba mer av Kalle ankas årgångs utgivelser. Det får erat företag att ha usel image och få uselt ryckte.

Ännu en sak varför skall massvis med samlare sitta och vänta på releaser och spenderat masvis med pengar på dyra böcker och konseptet ändras och man för känslan att allt går till Spillo.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Darkdjinn skrev:Jag själv har komplett kalle samling av de nya årgångs böckerna 1948 till 1966 nu som kommit ut i augusti som är bokade. att göra alla upp till 1969 eller alla år kronologisk ordning är optimals men att ändra stuket att välja selektivt ut serier från en årgång gör den ej komplett och får mig att tro egmont vill bara tjäna cash och skita totalt i alla samlares åsikter. fortsätt att ge ut kronologisk ordning oavsett repriser och annat utan diskussion. Jag fick en stark reaktion även gällande Kalle ankas Pocket utgivelser när det gjorde särskil utgåva eller print för premunanter och annan för folk som köper lösnummer i butik från nummer 306. Pris ettiketten försvann på första sidan och den skall ju finnas oavsett premunant eller lösnummer köpare. Samma idiotiska tabbe gjorde egmont med att ta bort titlar på pocket 200 till 225. Se till att inte sabba mer av Kalle ankas årgångs utgivelser. Det får erat företag att ha usel image och få uselt ryckte.

Ännu en sak varför skall massvis med samlare sitta och vänta på releaser och spenderat masvis med pengar på dyra böcker och konseptet ändras och man för känslan att allt går till Spillo.


Det är samma visa här som svaret jag gav kring Kalle Pockets i andra tråden. Det byts ut folk på förlaget emellanåt och de nya krafterna kanske vill sätta prägel på materialet och känner inget ansvar för tidigare beslut kring sviter, samlingar, utgåvor och så vidare. I grunden ligger också ett ekonomiskt intresse, så klart. Germund kan säkert fylla i detaljerna, men jag gissar att årgångsböckerna säljer för dåligt helt enkelt så man vill testa något nytt?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Darkdjinn
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 00:02

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Darkdjinn »

jag tycker det är en stor förbannad skam att ens förstöra en stor utgivelse av årgångs böcker ändå. även det med kalle pocketar.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Magnus »

Darkdjinn skrev:jag tycker det är en stor förbannad skam att ens förstöra en stor utgivelse av årgångs böcker ändå. även det med kalle pocketar.


Det finns ingen garanti att utgivaren håller på i all evighet och ger ut bokserierna. Är försäljningen för dålig så tas den helt sonika bort. Jag skulle tro att det är fallet med årgångsböckerna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Erik S »

Om jag bortser från mig egen personliga läsarsamlarsynvinkel – från vilken jag ser årgångssamlingar från 70-, 80-, 90-, 00-talet som fullständigt ointressanta och värdelösa och best of-samlingar som något rätt vettigt – så kan jag ändå inte förstå hur samlare tycks bli upprörda av att Egmont lägger ner årgångssamlingarna vid mitten av sextiotalet. Det har ju aldrig funnits nåt löfte, inte ens något vagt eller outtalat, om hur långt utgivningen ska fortgå. K-E Lindkvist skrev tidigare i tråden att den ursprungliga, uttalade intentionen till och med bara var att ge ut årgång 1948 och 1949. Man har alltså inte varit i närheten av att bryta något löfte. Inte heller rör det sig om att man byter förutsättningarna för en bokserie mitt i utgivningen, vilket jag mycket väl kan se som lurendrejeri, eftersom Egmontrepresentanter här tydligt förklarat att best of-samlingarna är en _ny_ bokserie och _inte_ "Den kompletta årgången" som byter form.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Inte heller rör det sig om att man byter förutsättningarna för en bokserie mitt i utgivningen, vilket jag mycket väl kan se som lurendrejeri, eftersom Egmontrepresentanter här tydligt förklarat att best of-samlingarna är en _ny_ bokserie och _inte_ "Den kompletta årgången" som byter form.

Då gör du och jag motsatt tolkning av denna beskrivning, från trådens första inlägg.
Egmont skrev:Bokserien Kalle Anka & C:o – Den kompletta årgången har publicerats i många år och vårens böcker innehåller återgivningar av Kalle-tidningarna från 1966. Från och med 1967 års årgång kommer vi emellertid att förändra bokserien. Istället för kompletta, kronologiska reprinter satsar vi på "Best of"-böcker för varje årgång, med ett urval av de bästa serierna kompletterade med redaktionellt material.
Förändra är för mig synonymt med att byta form. Inte för att det spelar mig någon roll, jag har varken köpt de tidigare utgåvorna eller kommer att köpa de nya.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Erik S »

Joakim Gunnarsson skrev:
burnout skrev:Jag måste nog hålla med L B 26 i detta fall,
Nu är det urmjölkning på hög nivå.


Nu är ju jag rätt partisk i frågan men det är nog faktiskt tvärt om. [:)]
Istället för att trycka om alla dåliga serier och Barksserier som redan publicerats allt för många gånger ligger fokus på att göra ett bra urval. Och tro mig när jag säger att allt inte var guld i KA & C:o på den tiden.
Dessutom kommer rart och svåråtkomligt material letas fram och publiceras.
Givetvis blir det ett avslut för de kompletta årgångarna 1966,
då detta INTE är de kompletta årgångarna utan en helt annan bokserie.

Dessa nya böcker är alltså inget alternativ till någon "Den kompletta årgången 1967" utan något nytt.
I andra länder har man redan lagt ned de kompletta årgångarna. (Liksom vi har lagt ned Hall of Fame etc.)
Men några av oss på Egmont vill ändå fortsätta att publicera klassiker (undertecknad inkluderad) på något sätt och då tyckte vi det här lät som en idé.
Hoppas det här inlägget gör det hela lite tydligare. [:)]

Ni som vill bidra med era topplistor får gärna göra det.
För att underlätta det hela vore det bra om det fanns någon begränsning.
Låt oss säga max fem kortare serier och max tre fortsättningsserier? Så blir det enklare att sammanställa.
Men jag överlåter åt bokseriesredaktören att kommentera och bestämma det. [V]

/Joakim.

Tja, det där citatet var onekligen konstigt, det har du rätt i. Tycker dock att dessa två rader är mycket tydliga.
Darkdjinn
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 00:02

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Darkdjinn »

Hade ett litet snack med Utgivaransvarig om det förändrings projekt de tänker göra på kalle anka kompletta årgången 1967 och frammåt och hoppas på att de har lyssnat väl. Jag själv personligen hoppas de kan släppa en helt ny serie med best of som de förslagit. Kompletta årgång kan götta rulla på vidare i alla fall till 1970 eller 80 talet kronologisk ordning så blir det mycket skojjigare att samla dem.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Wakuran »

Darkdjinn skrev:Hade ett litet snack med Utgivaransvarig om det förändrings projekt de tänker göra på kalle anka kompletta årgången 1967 och frammåt och hoppas på att de har lyssnat väl. Jag själv personligen hoppas de kan släppa en helt ny serie med best of som de förslagit. Kompletta årgång kan götta rulla på vidare i alla fall till 1970 eller 80 talet kronologisk ordning så blir det mycket skojjigare att samla dem.

De Kompletta Årgångarna kommer väl läggas ner oavsett p.g.a. att de säljer för dåligt. Om man vill ha något öht är det bara den eventuella "Best Of" kvar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Darkdjinn
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 00:02

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Darkdjinn »

Då blir det tyvärr att köpa kompletta lösnummer av 1967 till 1969 då så har man rubbet och inte blir beroende av detta fasansfulla vidriga förändring på ett samlarverk.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Rufus »

Darkdjinn skrev:Då blir det tyvärr att köpa kompletta lösnummer av 1967 till 1969 då så har man rubbet och inte blir beroende av detta fasansfulla vidriga förändring på ett samlarverk.


Vidrigt kan man kanske tycka... men för det första hade projektet lagts ner i vilket fall, och ingen har utlåvat årgångsböcker från 1970- eller 1980-talet. Och det finns inte heller någon marknad för detta. För det andra innebär det nya "Best of-projektet" en läsvärdesmässigt sett stor fördel, och serier är ju i första hand till för att läsas.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av germund »

Stopp stopp, vänta lite med spekulationerna. Trots att jag allt mer insett det vådliga i att öppet diskutera projekt som fortfarande är på planeringsstadiet får jag inflika följande nu: jag återkommer på torsdag med info som, med *mycket* hög sannolikhet, gör denna tråd överflödig. Förutom på en punkt: har ni förslag på relevant, intressant extramaterial ni vill se i böckerna för 1967, eventuellt 1968/69 så hör av er! Alla idéer och förslag välkomnas varmt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev: Förutom på en punkt: har ni förslag på relevant, intressant extramaterial ni vill se i böckerna för 1967, eventuellt 1968/69 så hör av er! Alla idéer och förslag välkomnas varmt!
Något om leksaksbilannonserna från Corgi, Dinky & Tekno! Ett viktigt inslag i tidningen under dessa år som pockar på uppmärksamhet. (Jag är dessutom frivillig att skriva den. [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:Något om leksaksbilannonserna från Corgi, Dinky & Tekno! Ett viktigt inslag i tidningen under dessa år som pockar på uppmärksamhet. (Jag är dessutom frivillig att skriva den. [;)] )

OT.

Corgi hade väl släppt både Aston Martin DB5:an och Batmobilen alá tv-serien då? Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:OT.Corgi hade väl släppt både Aston Martin DB5:an och Batmobilen alá tv-serien då? Slut OT.

OT.
Första versionen av Bond-bilen tillverkades mellan 1965 och 1968 (jag kommer ihåg min oroliga väntan efter att den köpts på postorder från Lärararnas Inköpscentral och den fullständiga euforin när paketet dök upp). Den likaledes framgångsrika Batmobilen såg dagens ljus 1966. Där övertalade jag mina stackars föräldrar att jag efter att ha fått själva bilen också behövde båten som till att börja med endast såldes tillsammans med bilen. Således har jag TVÅ tidiga batmobiler i samlingen... [:o)]
Slut OT.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:
germund skrev: Förutom på en punkt: har ni förslag på relevant, intressant extramaterial ni vill se i böckerna för 1967, eventuellt 1968/69 så hör av er! Alla idéer och förslag välkomnas varmt!
Något om leksaksbilannonserna från Corgi, Dinky & Tekno! Ett viktigt inslag i tidningen under dessa år som pockar på uppmärksamhet. (Jag är dessutom frivillig att skriva den. [;)] )


Hellre då om Algas spelannonser. [;)] Men ett förord om gamla annonser i Kalle Anka & Co kanske kunde vara något?
Skriv svar