Utopi

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Karl-Erik tog upp det här tidigare. Jag tror det var i SIS-tråden.

Edit. Här, tydligen.

viewtopic.php?f=32&t=4579&start=100
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av smorkin »

Jag gissar på att "...de senaste årens absolut bäst serie!" är Saga; skulle dessutom passa utmärkt i Utopi 2.0. Andra gissningar? :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av rkaj »

smorkin skrev:Jag gissar på att "...de senaste årens absolut bäst serie!" är Saga; skulle dessutom passa utmärkt i Utopi 2.0. Andra gissningar? :-)


Strangers in Paradise är väl inte "senaste årens" längre ... Rachel Rising skulle väl passa Aparts zombieprofil, men är knappast tillräckligt känd ... Och då är väl Unwritten och Saga huvudalternativen (även om du visst inte gillade Unwritten lika mycket som jag). Det skulle ju faktiskt kunna vara Girl Genius också (med tre Hugos är den ju odiskutabelt bland de bästa), och personligen tycker jag ElfQuest och Grandville också förtjänar epitetet (fast Grandville går bort eftersom Apart hade säkrat rättigheterna från USA). Men ska man hålla vad om vad Apart syftar på så satsar jag på de två förstnämnda. [8D]
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Utopi

Inlägg av Frank »

De ska alltså finansiera Utopi 2.0 med hjälp av crowdfunding. Kommer vi som betalade in pengar för ett års prenumeration i augusti 2014 att få tidningen, eller måste vi betala en gång till?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Nytt förlag, redaktörer etc. Troligtvis det sistnämnda...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Utopi

Inlägg av Frank »

Wakuran skrev:Nytt förlag, redaktörer etc. Troligtvis det sistnämnda...

Jo så är det kanske. Apart använder ju bara varumärket, ett varumärke som borde ha solkats ner något av Kolik som inte ens har dödförklarat tidningen innan den återuppstår på ett annat förlag, än mindre bett prenumeranterna om ursäkt. Apart å andra sidan kan ju inte tro så mycket på produkten om de ber serievänner bekosta projektet trots att serieskaparna redan jobbar gratis (det gjorde de på ursprungliga Utopi i alla fall). Vet i och för sig inte så mycket om förlagsverksamhet, man kanske ska ta skeden i vacker hand när det ges ut så lite science-fictionserier i Sverige.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av smorkin »

rkaj skrev:
smorkin skrev:Jag gissar på att "...de senaste årens absolut bäst serie!" är Saga; skulle dessutom passa utmärkt i Utopi 2.0. Andra gissningar? :-)


Strangers in Paradise är väl inte "senaste årens" längre ... Rachel Rising skulle väl passa Aparts zombieprofil, men är knappast tillräckligt känd ... Och då är väl Unwritten och Saga huvudalternativen (även om du visst inte gillade Unwritten lika mycket som jag). Det skulle ju faktiskt kunna vara Girl Genius också (med tre Hugos är den ju odiskutabelt bland de bästa), och personligen tycker jag ElfQuest och Grandville också förtjänar epitetet (fast Grandville går bort eftersom Apart hade säkrat rättigheterna från USA). Men ska man hålla vad om vad Apart syftar på så satsar jag på de två förstnämnda. [8D]

Rachel Rising är inte alls dum, gillar den mycket, och som du säger passar den bra ihop med The Walking Dead. Fast kanske lite för bra, med två så lika serier, om de nu skulle dyka upp i en ny TWD-tidning ;-)

Om det är en Utopi-liknande tidning som serien ska gå i måste det nästan vara Saga, var länge sedan (om det någonsin hänt!) jag sett en så unisont kritiker- och läsar-hyllad sf-serie. Girl Genius känns inte som Utopi, plus att den är rätt gammal vid det här laget (snart 15 år). Grandville är charmig, men med bara 4 volymer kommer den ta slut väldigt snabbt, och känns lite för traditionell.

Kanske blir någonting snett från vänster, som Sex Criminals, en fantastiskt bra serie och udda så det förslår.

Med lite tur blir det en överraskning, någon fantastisk serie jag helt missat!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av tfels »

Jag skulle kunna tänka mig de klassiska Muminserierna i Utopi. Och lite Knallhatten. Låter kanske lite skämtsamt, men skulle mycket väl kunna funka.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

tfels skrev:Jag skulle kunna tänka mig de klassiska Muminserierna i Utopi. Och lite Knallhatten. Låter kanske lite skämtsamt, men skulle mycket väl kunna funka.


Det behövs helt enkelt mer serietidningar i Sverige som tar upp olika genrer! Det är bra om Utopi kan återuppstå (personligen tycker jag om science fiction och fantasy-temat) men alla serieläsare kan inte få sina smakbehov tillgodosedda via en stackars tidning. Det existerar tyvärr ett ginnunga-gap/bottenlöst tomrum med avsaknad av många teman i den svenska seriefloran! [:(]
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Ray »

Absolut. Det är inte mycket som är så intressant där ute för oss som exempelvis vill ha äventyr, action, science fiction, thriller, skräck, drama etc, etc. Finns hur många genres som helst som saknas därute som i alla fall når ut.
Tror vi måste nå andra plattformar och andra kanaler ut.
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Apart Förlag »

Ingenting är klart. Så det finns inte mycket att lova. Men planen är att de som som betalat en prenumeration ska få nummer.
Men allt måste klaffa först. Och det är mer än att "bara sätta ihop" 100 sidor i det här fallet.
Men vi vill ge ut bra tidning.
Vi vet att det inte är lätt, men vi tror att det är möjligt. Och jobbar på det.

Vi lovar inget – för ingenting är påskrivet någonstans, men vi vill ge ut serier.
Vi vet att det inte alltid var helt friktionsfritt under Utopis första år och vet att det antagligen kommer fortsätta vara grus i maskineriet med jämna mellanrum, kanske hela tiden, men vi jobbar som sagt på en plan.
Mer än så kan vi inte säga, för den ändras hela tiden i en slags ekvation med variabler som prenumeranter, skulder, kassa, material, licenser, distribution, antal utgåvor, samarbeten, innehåll, tid, tryck, format, växlingskurser, osv, osv, osv.
Men vi vill göra det här så bra som möjligt för alla inblandade.

Men tid är en bristvara så det går inte alltid snabbt framåt.
Vi är medvetna om detta.
Men kan inte göra mer än att kämpa på för att få ihop det.
Det är lätt att snacka, och vi försöker undvika att göra det.
Förhoppningsvis kan vi visa upp något vi gjort inom kort istället.
Men igen: det är mycket som ska klaffa!
Och när/om där gör det kommer vi behöva er hjälpa, så vänta med att lägga energi på spekulationer och ställa frågor vi ändå inte kan ge svar på just nu.
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag håller tummarna för att allting klaffar och att fortsatt utgivning av Utopi blir av i Apart Förlags regi! [:)]

Jag antar att det behövs mycket bra material/seriesidor för att skapa den tidning ni vill utforma. Är avsikten att fortsätta med samma upplägg av serier som tidigare eller finns det planer på omstrukturering av tidningens tema/seriergenrer?
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Apart Förlag »

Uppenbarligen fanns det saker som inte funkade med Utopi, vilket måste ändas. Det betyder inte att det var innehållet det var fel på, men för få personer köpte tidningen. Att jobba gratis är något man kan göra om det finns ett mål, men att ha två jobb för att finansiera ett tredje är såklart inte hållbart i längden. Så ändringar måste göras. Och vi är inte intresserade av att göra en sämre tidning – då skulle ju ännu färre betala för den.
Så vi måste göra en bättre tidning. Men ja, den kommer se annorlunda ut. Planen är dock att det ska vara samma idé.
Men bättre. Minst lika bra innehållsmässigt, men bättre ur tids- och pengaperspektiv. Det är den magiska tricket.
Men som sagt: Det är inte lätt.

Jag kommer osökt att tänka på en typiskt klassisk scen ur The Wire och kan säga att det inte bara är nyhetstidningarna som det är svårt för. Som verksam också i den sektionen av "printmedialandskapet” så kan jag rent av garantera att det är svårare för serietidningar – nyhetstidningar har fortfarande annonsörer. (Iallafall några till enligt prognoserna…)



It's a bad time for newspapers, as you all know.
The news hole is shrinking as advertising dollars continue to decline.
Our circulation numbers are also down as we compete with a variety of media.
Technology is driving distribution, and the Internet is a free source of news and opinions....


Med det sagt återkommer vi när vi vet mer.
Vi lovar!
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Utopi

Inlägg av Frank »

Tack för klargörandet. Ursäkta att jag lät onödigt negativ.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av AndreasEriksson »

Från Utopi magasins Facebooksida igår:

Till alla er som undrar vart Utopi magasin har tagit vägen: vi har nästan kommit i land med att överlåta tidningen till Apart förlag. Det vi ägnat oss åt under sommaren är att få ut registret med prenumeranter från det nuvarande systemet till det som ska vara i framtiden. När det tekniska problemet är löst kan vi sätta datum för nästa nummer, mejla prenumeranter mer info och så vidare. Tack för ert tålamod!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Hoppas på spännande nystart med många nya intressanta serier! [^]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Utopi

Inlägg av BoJustBo »

Cool beans! Hoppas det kommer gå bättre för dom nu.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju ingen som helst aning längre om hur många nummer jag hade kvar på min gamla prenumeration... (Bör i princip ha prenumererat ända sedan starten...)

Men får väl hoppas att den nya modellen funkar litet smidigare än den gamla...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

Är det här fortfarande på gång eller är det nedlagt?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar