Utopi

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Fabian Göranson
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 15:02

Utopi

Inlägg av Fabian Göranson »

Med adminarnas samtycke tänkte jag starta en Utopi-tråd. Jag har sett att frågor om Utopi dykt upp både i manifest-tråden och i marc saunders-tråden, men det kanske är bra med en tråd för att diskutera tidningen specifikt, och där folk kan komma med synpunkter, klagomål, frågor etc.

Tidigare har det varit mycket krångel med prenumerationssystemet. Vi började med ett excel-dokument, för att sedan skaffa oss ett riktigt system som sköts av Daniel Sestrajcic som jobbat med prenumerationer åt andra tidningar. Dock dröjer en del problem kvar från den gamla tiden, men på nyinkomna prenumerationer ska det vara ordning. Vi beställde också ett system för inbetalningar med OCR-nummer, vilket tog ett tag för konstruktören att bygga, därav förseningen med inbetalningskort.

Utopi nr 2 är på tryck just nu och beräknas komma om ca två veckor från tryckeriet, för att sedan åka ut till prenumeranterna snarast.

Utopi magasin har just nu ca 800 prenumeranter och distribuerar ytterligare ett antal hundra ex via Interpress, Förlagssystem, Nätverkstan och Grand Ocean. Tidningen bär sina egna kostnader ekonomiskt, och eftersom alla tecknare, skribenter och redaktörer arbetar ideelt så är tryckkostnaden vår enda stora utgift. Vårt mål är 3000 prenumeranter till 2013, vilket är den nivå då vi kommer börja arvodera tecknarna.

Tack för stöd och synpunkter här på forumet, jag har hunnit läsa en del men inte hunnit svara :)

//Fabian

ps. utopimagasin.se kommer uppdateras väldigt ofta framöver, idag med en film från senaste redaktionsmötet, så titta gärna in där någon regnig sommardag om ni vill ha förkovran. ds

Överflyttad till den korrekta avdelningen.

/Admin
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av tfels »

Låter finemang! Och kul att ni redan har 800 prenumeranter! 3000 kanske inte är omöjligt inom en snar framtid!

Detta med prenumerationer, kunde man inte skapa en sådan tjänst som alla mindre tidskrifter kan utnyttja?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Fabian Göranson
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 15:02

Re: Utopi

Inlägg av Fabian Göranson »

tfels: Det hoppas jag också :) En prenumeranttjänst finns, Nätverkstan.
http://www.natverkstan.net/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Utopi

Inlägg av Agentum »

Vad erbjuder den här tidningen då egentligen?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Du kan ju spana in den officella bloggen. Om du googlar på typ +Utopi +magasin eller +Utopi +serier borde du kunna hitta en hel del bloggrecensioner och liknande, annars.

http://utopimagasin.blogspot.com
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Utopi

Inlägg av Agentum »

Sinkadus jo det har jag alla tror jag, fast den första är en kopia.

DEn blå boxen med draken saknar jag med dvs Drakar och Demoner 1.0, jag äger den dock.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Vad erbjuder den här tidningen då egentligen?


Fabian kan säkert ge ett bättre svar när han dyker upp igen ... Men de själva brukar säga "episka serier". Det är nya svenska serier, fantasy, äventyr, lite science fiction.

För min del var Lisa Medins Medley tillräcklig orsak att teckna en prenumeration, andra kanske finner Kim W. Andersons Love Hurts (som inte var med i nr 1 men kommer i nr 2) intressantare. Kronprinsen av Zolmax av Jan Bielecki och Fabian Göranson var riktigt ball, men känns avslutad. Karl Johnssons Offret vet jag inte om den är avslutad eller om det bara är upptakten till en "medeltida superhjälteserie", men klart ball var den i vilket fall.

... för att bara nämna något av det som var med i nr 1 eller kommer i nr 2.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag kan bara säga att jag blev rejält positivt överraskad när jag fick första numret i brevlådan. Jag hade förväntat mig ett fanzine, och fick den kanske proffsigast utförda serietidningen (eller magasinet) som getts ut i Sverige på år och dag! Det gjorde också kontrasten större när en del saker bakom kulisserna strulade lite väl mycket. Förutom prenumerationsfakturan som aldrig dök upp (vilket man iofs kan leva med [V] ) så fick jag fel presentbok (hade beställt två prenumerationer, fick samma bok med båda numren), en kollega till mig beställde när ni hade ett porträtterbjudande men fick aldrig nåt porträtt, och fler konstigheter har rapporterats här på serieforum. Jag hoppas det är barnsjukdomar som ni kommer att reda ut inom kort.

Tack för att ni delger information om prenumeranter och målsättningar. Framför allt här på Serieforum är det många som är intresserade och engagerade. I mina öron låter det som en rimlig målsättning som jag hoppas att ni uppnår. Förhoppningsvis ska det inte behövas ett nedläggningshot för att få fart på antalet prenumeranter, men om Tivoli lyckades skaka fram drygt 2000 nya prenumeranter på bara nån månad så tycker man ju att ni borde komma upp till 3000 i god tid innan 2013.

Hatten av för alla inblandade, som förhoppningsvis får belöning för det ideella slitet snart. För er som inte bläddrat i tidningen ännu kan jag bara hoppas att ni får tillfälle att till det snart. Kanske gillar ni innehållet, kanske gillar ni det inte. Men alla seriefans bör hålla med om att det här är något som den svenska seriemarknaden saknat. Och utnyttjar man det förmånliga prenumerationserbjudandet (om det gäller fortfarande?) så svider det inte allt för mycket i plånboken att stödja detta projekt, även om inte alla serier är just vad ni brukar läsa.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Utopi

Inlägg av mikaelbergkvist »

Tveklöst bästa serietidningen just nu.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av spindelmannenelektra »

mikaelbergkvist skrev:Tveklöst bästa serietidningen just nu.


Oj är den så bra. Kanske skall läsa den då. Jag har inte läst något svenskt på länge, länge.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag är framför allt imponerad av det proffsiga och snygga utseendet (och det väl tilltagna formatet) på magasinet! Ett flertal mycket snyggt tecknade och väl berättade serier fanns det också i nr 1. För min del så får det gärna vara lite färre serier i magasinet som är längre berättelser av följetongskaraktär, vilka man kan se fram mot att återse i nästa nummer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:För min del så får det gärna vara lite färre serier i magasinet som är längre berättelser av följetongskaraktär, vilka man kan se fram mot att återse i nästa nummer.

Nu kanske jag är korkad, men kan du formulera om den här syftningen, så den är omöjlig att missförstå? Vill du ha mer korta, avslutade historier?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:För min del så får det gärna vara lite färre serier i magasinet som är längre berättelser av följetongskaraktär, vilka man kan se fram mot att återse i nästa nummer.

Nu kanske jag är korkad, men kan du formulera om den här syftningen, så den är omöjlig att missförstå? Vill du ha mer korta, avslutade historier?


He, he! Jag krånglade kanske till den där meningen lite väl mycket. Nej, jag vill precis tvärtom. Jag vill gärna se längre serieberättelser och gärna av följetongskaraktär. Detta medför ju att det blir lite färre antal olika serier som får plats i magasinet.
Fabian Göranson
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 15:02

Re: Utopi

Inlägg av Fabian Göranson »

Tusen tack för all positiv feedback! Det gläder men förpliktigar också.
Allan Kämpe: Planen är att ha två löpande följetonger i taget, à cirka 22 sidor styck. Det kommer också finnas avslutade serier som alla hör hemma i samma värld och har ett visst persongalleri, dit hör t.ex. Den svart jorden-serierna av Lars Krantz. Vi har tänkt att folk föredrar avslutade historier, så det är intressant att höra att du föredrar berättelser som löper över flera nummer.
Någon frågade i någon tråd om färg, och där är tanken att tidningen så småningom ska vara helt i färg, med reservation för vissa tecknare som verkligen frodas i svartvitt, återigen då Lars Krantz.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Utopi

Inlägg av mikaelbergkvist »

Om man vill bidra med nån serie, vad ska man tänka på som artist? Är sugen, det kan jag säga.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag kan förstå åsikten att man vill ha avslutade historier för att det känns tålamodsprövande och otillfredställande att behöva vänta i månader på fortsättningen.
Men min åsikt att en serie nästan alltid vinner på att ha möjlighet att utvecklas under lång tid och över många sidor. Dels finns det möjlighet att fördjupa karaktärer och berättelse och som läsare får man tid att bekanta sig och bli hemmastadd med seriens universum och dess huvudpersoner. Långa serieberättelser har större potential för verkligt intressant berättande men det fodrar förstås att manusförfattaren/tecknaren tar vara på denna möjlighet på bästa möjliga sätt...en utmaning så stor som någon!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Utopi

Inlägg av Peral »

Fördelen med kortare episoder är dock att det ger karaktärerna större möjlighet att utvecklas och fördjupas. Man behöver inte få in allt i ett enda album!
Fabian Göranson
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 15:02

Re: Utopi

Inlägg av Fabian Göranson »

Mikaelbergkvist: Bra fråga, som borde få ett inlägg på utopibloggen snart. Kortfattat: utopi magasin har ett antal tecknare som medverkar regelbundet i tidningen, de som man hittar under medverkande-fliken på bloggen. Utöver det har vi en eller flera gästserier i varje tidning. Iom att utrymmet är begränsat så är det lättare att bli publicerad ju kortare serie man har. Vi är alltid glada att få insänt material oavsett längd, genre eller kvalitet, även om man inte kan publicera är det väldigt kul att se vad folk jobbar med. Vill man ha kommentarer och tips på serien är det bra att säga till specifikt, det känns lite drygt att ge kritik till någon som inte bett om det.

Allan Kämpe, Peral: intressant att höra era synpunkter, det är guld för en redaktör att höra hur folk resonerar. Ser fram emot fler aspekter och synunkter på det här.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av tfels »

Om somrarna, då serier säljer bättre (så var det förr i alla fall vad jag förstått) kan ni ju slå till med extra feta sommarnummer, och därmed långa avslutade serier.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Utopi

Inlägg av Agentum »

Frågan om det är så ännu bara.

Beror nog på serietyp med, jag tror serier riktade till yngre kan funka så men inte de som är för "vuxna" där kvittar det nog.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar