Utopi

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Jo. Tjock & fin.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av K-E Lindkvist »

Från Lisa Medins twitterflöde: Kolik förlag ingår samarbete med Norstedts förlagsgrupp.

Grattis till Josefin & Fabian och alla serieskapare de ger ut! [:o)] (Fast inte helt oväntat med tanke på att flera av förlagets serieskapare är publicerade på Rabén & Sjögren i Berättelser från Engelsfors.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av K-E Lindkvist »

Fabian Göranson intervjuas av Staffan i artonde avsnittet av podcasten Geeksnack. En av de bästa intervjuerna hittills där Fabian bland annat berättar om hur det gick till när förlaget startades, vad som hände med Corto Maltese, vad samarbetet med Norstedts kommer att innebära och vad de kommer att ge ut för serier under 2014. Anbefalles! [:)]
Senast redigerad av 2 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gång.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Nya numret (12) kom förresten alldeles nyss hem i brevlådan. Ser fint ut.

Det borde innebära att de ligger ett nummer back, hittills, men det kanske går att arbeta in...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av K-E Lindkvist »

Fabian Göranson tillkännager att han avslutar sin förläggargärning. Från hans facebooksida:

Hej alla
Från och med 1 januari 2015 så kommer jag att sluta som förläggare och delägare på Kolik förlag. Efter nästan ett decennium av lärorikt, kreativt och intensivt arbete med att ge ut nya serier i Sverige har det blivit dags att gå vidare. Det har varit en otroligt givande resa fylld av feministisk erotik, bråddjup skräck, galna releasefester, hemmagjorda väggtidningar, ösiga äventyr och mycket mer. Framförallt har det varit ett djupt och givande arbete tillsammans med alla serietecknare som kommit ut på förlaget och publicerats i Utopi magasin, och med alla de andra seriearbetare som gjort det möjligt.
Jag hoppas att det vi tillsammans åstadkommit, inte minst inom scifi-, fantasy-, skräck- och äventyrsserier lämnat ett bestående intryck i den svenska seriekulturen. Det är i alla fall en helt annan och mycket rikare serievärld idag än när vi startade Kolik och Utopi, med fler och bättre förlag, tecknare och festivaler.
Men framförallt vill jag så klart tacka min kollega, vän och parhäst Josefin Svenske, en unik och otroligt begåvad förläggare som kommer att fortsätta driva Kolik förlag mot nya stolta mål. De äventyrsserier som kommit ut kommer ligga kvar på förlaget tills vidare, men förlagets nyutgivning kommer framöver vara inriktat på humorserier och serieromaner.
Både jag och Josefin kommer att fortsätta vårt arbete med serier för barn på Rabén & Sjögren, och det säljsamarbete som inleddes med Norstedts i år kommer också rulla på.
Är det någon som har frågor så är det bara att fråga på. Som sagt, ett stort tack till er alla för de här åren, jag kommer i allra högsta grad finnas kvar i seriernas värld.
Allt gott
//Fabian


Fältet är fritt för spekulationer, men med det minskade stödet till kulturtidskrifter blir det naturligtvis knepigt att ge ut Utopi...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av smorkin »

Mm, blir knepigt utan stöd, tveklöst, men jag skulle inte tro att det är det som ligger bakom; skulle varit ett mycket snabbt beslut i så fall, och med tanke på att det gäller redan från 1 januari borde det nog varit underförberedelse ett tag (lär ju inte vara helt trivialt att sluta vara delägare i ett företag).

Men hur som, hoppas Fabian fortsätter i seriebranschen!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Kan vara svårt att kombinera med familjeliv, och fru och barn.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Utopi

Inlägg av mikaelsol »

Nu verkar dock Alliansen ändra sig om stödet!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Nu verkar dock Alliansen ändra sig om stödet!

Det låter som litet olika besked från och till. Dollar Bill verkar väldigt enveten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

K-E Lindkvist skrev:Fabian Göranson tillkännager att han avslutar sin förläggargärning. Från hans facebooksida:

Hej alla
Från och med 1 januari 2015 så kommer jag att sluta som förläggare och delägare på Kolik förlag. Efter nästan ett decennium av lärorikt, kreativt och intensivt arbete med att ge ut nya serier i Sverige har det blivit dags att gå vidare. Det har varit en otroligt givande resa fylld av feministisk erotik, bråddjup skräck, galna releasefester, hemmagjorda väggtidningar, ösiga äventyr och mycket mer. Framförallt har det varit ett djupt och givande arbete tillsammans med alla serietecknare som kommit ut på förlaget och publicerats i Utopi magasin, och med alla de andra seriearbetare som gjort det möjligt.
Jag hoppas att det vi tillsammans åstadkommit, inte minst inom scifi-, fantasy-, skräck- och äventyrsserier lämnat ett bestående intryck i den svenska seriekulturen. Det är i alla fall en helt annan och mycket rikare serievärld idag än när vi startade Kolik och Utopi, med fler och bättre förlag, tecknare och festivaler.
Men framförallt vill jag så klart tacka min kol Ooklega, vän och parhäst Josefin Svenske, en unik och otroligt begåvad förläggare som kommer att fortsätta driva OKoòlik förlag mot nya stolta mål. De äventyrsserier som kommit ut kommer ligga kvar på förlaget tills vidare, men förlagets nyutgivning kommer framöver vara inriktat på humorserier och serieromaner.
Både jag och Josefin kommer att fortsätta vårt arbete med serier för barn på Rabén & Sjögren, och det säljsamarbete som inleddes med Norstedts i år kommer också rulla på.
Är det någon som har frågor så är det bara att fråga på. Som sagt, ett stort tack till er alla för de här åren, jag kommer i allra högsta grad finnas kvar i seriernas värld.
Allt gott
//Fabian


Fältet är fritt för spekulationer, men med det minskade stödet till kulturtidskrifter blir det naturligtvis knepigt att ge ut Utopi...


Tack för ett fint arbete med 'Utopi Fabian! Och tack alla serieskapare.som bidragit till detta ljus i det svenska seriemörkret! [:)]

Vem/vilka ska då ta upp stafettpinnen med utgivning av science fiction, fantasy, skräck och barbari?! Svenska serier kanske? [?]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Nu får ju många kulturtidskrifter inklusive Utopi (100 000:-) fortsatt stöd 2015!
Blir det någon fortsättning på Utopi-tidningen?

Även Bild & Bubbla får pengabidrag (325 000:-)

http://www.svt.se/kultur/kulturtidskrifter

http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/beviljade_bidrag/2015/Kulturtidskrifter/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Tanken var väl aldrig att tidningen skulle lägga ned, utan att Josefin Svenske skulle ta över mer av ansvaret. Som jag förstått saken.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Tanken var väl aldrig att tidningen skulle lägga ned, utan att Josefin Svenske skulle ta över mer av ansvaret. Som jag förstått saken.


Aha! Det var skönt att höra! [:)]

Man blev ju lite bekymrad när Fabian Göransson skrev:
Josefin Svenske, en unik och otroligt begåvad förläggare som kommer att fortsätta driva OKoòlik förlag mot nya stolta mål. De äventyrsserier som kommit ut kommer ligga kvar på förlaget tills vidare, men förlagets nyutgivning kommer framöver vara inriktat på humorserier och serieromaner.
Fältet är fritt för spekulationer, men med det minskade stödet till kulturtidskrifter blir det naturligtvis knepigt att ge ut Utopi...
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av AndreasEriksson »

Fabian Göransson skrev på Facebook att tidskriftsstödet innebär att Utopi fortsätter.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Looding »

Fantastiskt! Utopi behövs i serie-Sverige!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Utopi

Inlägg av Frank »

AndreasEriksson skrev:Fabian Göransson skrev på Facebook att tidskriftsstödet innebär att Utopi fortsätter.

Är det någon som vet när nästa nummer kommer? Senaste numret jag fick är nr 14, från juli 2014. Jag har inte kunnat hitta någon information på nätet om något nytt nummer (Utopis officiella site är nedlagd). 2014-08-09 fick jag en räkning som jag betalade, men har alltså inte fått nåt nytt nummer sen dess.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

Frank skrev:Är det någon som vet när nästa nummer kommer? Senaste numret jag fick är nr 14, från juli 2014. Jag har inte kunnat hitta någon information på nätet om något nytt nummer (Utopis officiella site är nedlagd). 2014-08-09 fick jag en räkning som jag betalade, men har alltså inte fått nåt nytt nummer sen dess.



Julinumret, nr 14, kom ut först i september tror jag. Har så vitt jag vet inte kommit något nummer sedan dess och det verkar inte vara något på gång den närmsta tiden. Helt dött med information överallt. Å andra sidan har nog tidningen inte lyckats komma ut med ett enda nummer i tid sedan starten. Hade de inte fulat och kört ett dubbelnummer hade de nog varit ett helt år efter nu.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Utopi

Inlägg av Kajan »

Mithroth skrev:
Frank skrev:Är det någon som vet när nästa nummer kommer? Senaste numret jag fick är nr 14, från juli 2014. Jag har inte kunnat hitta någon information på nätet om något nytt nummer (Utopis officiella site är nedlagd). 2014-08-09 fick jag en räkning som jag betalade, men har alltså inte fått nåt nytt nummer sen dess.



Julinumret, nr 14, kom ut först i september tror jag. Har så vitt jag vet inte kommit något nummer sedan dess och det verkar inte vara något på gång den närmsta tiden. Helt dött med information överallt. Å andra sidan har nog tidningen inte lyckats komma ut med ett enda nummer i tid sedan starten. Hade de inte fulat och kört ett dubbelnummer hade de nog varit ett helt år efter nu.


Håller man på så är det nog lika bra att lägga ner tidningen för gott hur bra den än är innehållsmässigt.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Looding »

Kajan skrev:
Håller man på så är det nog lika bra att lägga ner tidningen för gott hur bra den än är innehållsmässigt.

Håller jag inte med om. Det är en tidning som jag ogärna mister! Det är en injektion i äventyrsserierna som Sverige behöver mer än någonsin!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Utopi

Inlägg av germund »

Kajan skrev:Håller man på så är det nog lika bra att lägga ner tidningen för gott hur bra den än är innehållsmässigt.
Jag tror många underskattar vilken enorm bedrift det är att ett litet förlag lyckats ge ut en så ambitiös läsvärd kvalitativ serietidning i så många nummer. Så nej, jag håller inte heller med och håller tummarna för en fortsättning, även om den skulle innebära ytterligare förseningar.
Skriv svar