Utopi

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

I filmens värld tyckte jag att Cowboys and Aliens var en ganska rolig crossover...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Utopi

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:I filmens värld tyckte jag att Cowboys and Aliens var en ganska rolig crossover...

Ska man vara petig så är det en serietidning ursprungligen, ytterligare en i raden av seriefilmer alltså. Precis som Men in Black som nog inte många heller tänker på startade som serie.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Utopi

Inlägg av Patrik A »

Ser att utopi skall delas ut idag, nu har jag något att läsa under lunchen
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

OT. Så sant LR! Många amerikanska serier som aldrig letar sig över hit. Som vi möter först i filmform. Två andra exempel: Surrogates och Whiteout.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:OT. Så sant LR! Många amerikanska serier som aldrig letar sig över hit. Som vi möter först i filmform. Två andra exempel: Surrogates och Whiteout.

Fast de där serierna säljer väl inte särskilt bra i USA, heller? Oftast är det väl bara något som någon råkar tycka har en bra story...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Har också hört det. Att sakerna görs som serier men egentligen är tänkta för vita duken hela tiden. Det är en sorts förklädda storyboards.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Utopi

Inlägg av mikaelbergkvist »

Manus som var tänkta för film men som inte hittade nån finansiär.

Ofta så köps serie-rättigheter för att skydda filmer som redan är under utveckling. Man vill ha "historien" - dvs, man kan då hävda att rättigheterna för filmen sträcker sej lika långt tillbaka som seriens historik. Så, om man gör en film som lite liknar en serie publicerad på 80-talet, så kan filmakarna då hävda att de har en story skyddad sedan 80-talet, även om iden och manuset kläcktes i förrgår.

Det är därför som så många seriefilmer är så olika från serierna de antas komma från.

Jag personligen är kluven - jag gillar drivet i filmberättandet. Jag vill att scenerna berättar historien, och jag gillar inte att storyn står och stampar på samma ställe hela tiden, som de ofta gör. Men serier är så annorlunda än filmer i grunden, så det är andra sidan av myntet. Filmberättande funkar inte i serieform, men jag vill ofta emulera de filmer jag gillar när det gäller hur de utvecklas storymässigt - snabbt och ekonomiskt sparsmakat. Man ska känna ivern att gå vidare hela tiden, och inga onödiga scener. De hamnar på golvet i mitt mentala klipprum.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Det kom ett mejl från UTOPI, med en enkät (alla är kanske inte prenumeranter? Så detta kanske är intressant?). Man kan tydligen vinna prenumerationer om man är med och svarar!

Utopi enkät

Tack för att du svarar på enkäten för Utopi magasin nummer 8.
Fyll i svaren och mejla dem till: enkat@utopimagasin.se

Kort om dig själv:

Ålder:
Bor:
Kön:
Sysselsättning:

Berätta vad du tycker om innehållet i Utopi magasin nr 8.

1. Omslaget av Lisa Medin

2. Skelettet av Aurora Walderhaug

3. Ledaren

4. Noterat-sidorna och 5 kluriga frågor

5. Artikeln om Mia Mäkile

6. Tid och Rum av Sofia Falkemhem

7. Terra Ignota av Maja Falke

8. Vei, kapitel tre, av Karl Johnsson och Sara Bergmark Elfgren

9. Berättelser från Engelsfors: Tornet, av Kim W. Andersson, Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg

10. Titus Pax kapitel 2, av Fabian Göranson och Jan Bielecki

11. Medley kapitel 8, av Lisa Medin

12. Havets Gille kapitel 4, av Nancy Peña

13. Meheke-Lekek, av Anders Vegh Blidlöv

14. Cri du Chat, av Karl Johnsson

15. Poly Krom, av Elin Jonsson och Fabian Göranson

Berätta vad du skulle vilja se i framtiden i Utopi magasin.

1. Skulle du vilja ha fler eller färre följetonger?

2. Skulle du vilja ha fler eller färre fristående serier?

3. Skulle du vilja ha fler eller färre kortserier?

4. Skulle du vilja ha fler eller färre utländska serier?

5. Skulle du vilja ha fler eller färre artiklar?

6. Vilka genrer skulle du vilja se mer av?

7. Har du tips på serieskapare du skulle vilja se i Utopi magasin?

Tusen tack för att du deltar i den här enkätundersökningen! Med din hjälp kan vi göra Utopi magasin ännu bättre.

Bästa hälsningar

//Fabian
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Utopi

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Man kan tydligen vinna prenumerationer om man är med och svarar!

Det där låter luddigt och svävande. Antingen så finns det ett pris eller så gör det inte det. Med tanke på att Utopi redan tidigare brutit mot marknadsföringslagen behöver de knappast hjälp att göra det igen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Priset är en förlängd prenumeration. Jag tror enkäten enbart gäller för prenumeranter?
Fabian Göranson skrev:Bästa Utopist!

För att Utopi magasin ska bli en ännu bättre tidning genomför vi vår första enkät-undersökning. I det bifogade dokumentet hittar du ett antal frågor om Utopi magasin nr 8. Skriv in svaren direkt i dokumentet och mejla till e-postadressen enkat@utopimagsin.se

Bland er som skickar in svar lottar vi ut tre stycken helårsprenumerationer på Utopi magasin, som alltså förlänger den innevarande prenumerationen med fyra nummer. För att vara med i utlottningen behöver vi ditt svar senast de 1 mars.

Dina synpunkter är ovärderliga för oss som jobbar med Utopi, inte bara för att kunna höja nivån på tidningen ytterligare, utan också för att kontakten med er läsare är så viktig för oss. Ett stort tack till dig som prenumererar också, för att du gör det möjligt för oss att ge ut Utopi magasin och göra livet lite mer mer färgstarkt, fantasifullt och fantastiskt.

Tusen tack på förhand!
//Fabian Göranson
Redaktör Utopi magasin
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Utopi

Inlägg av RioGrande »

Lite snålt i så fall. Det hade ju annars kunnat vara ett guldtillfälle att styra in enstakanummerköpare i prenumerantskocken.
Ibland verkar det som om Utopi INTE VILL lyckas kommersiellt.

Exempelvis på fb och här på forumet är de fantastiskt ickeaktiva. Annars är ju detta en tid (sägs det) när fungerande medier ska vara interaktiva och ha en pågående flervägskommunikation med sin publik. Att gränserna mellan publik och avsändare ska vara stadd i upplösning osv.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev: Med tanke på att Utopi redan tidigare brutit mot marknadsföringslagen behöver de knappast hjälp att göra det igen.


På vilket sätt?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Utopi

Inlägg av APenny4YourThoughts »

RioGrande skrev:Lite snålt i så fall. Det hade ju annars kunnat vara ett guldtillfälle att styra in enstakanummerköpare i prenumerantskocken.
Ibland verkar det som om Utopi INTE VILL lyckas kommersiellt.

Exempelvis på fb och här på forumet är de fantastiskt ickeaktiva. Annars är ju detta en tid (sägs det) när fungerande medier ska vara interaktiva och ha en pågående flervägskommunikation med sin publik. Att gränserna mellan publik och avsändare ska vara stadd i upplösning osv.


Mot bakgrund av det här blir uttalanden som "Dina synpunkter är ovärderliga för oss som jobbar med Utopi, inte bara för att kunna höja nivån på tidningen ytterligare, utan också för att kontakten med er läsare är så viktig för oss." bara plattityder.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Mithroth skrev:
Labrador Road 26 skrev: Med tanke på att Utopi redan tidigare brutit mot marknadsföringslagen behöver de knappast hjälp att göra det igen.


På vilket sätt?

Någon gammal historia när de använt begreppet "Gratis" istället för "På köpet", som LR brukar påpeka när han får tillfälle.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

Fast det stämmer inte, sedan ett par år tillbaka är det tillåtet att använda uttrycket gratis så länge varan verkligen är gratis, dvs det inte har ökat priset på motprestationen eller tillkommit kostnader för ökad frakt mm.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Utopi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:Fast det stämmer inte, sedan ett par år tillbaka är det tillåtet att använda uttrycket gratis så länge varan verkligen är gratis, dvs det inte har ökat priset på motprestationen eller tillkommit kostnader för ökad frakt mm.

Det var just det, de tre albumen som man kunde välja gratis fick man inte om man inte betalade för något annat. Hur svårt ska det vara att förstå? Det fanns alltså krav om motprestation.

När deras "jurist" tittat på fallet ändrades formuleringen, så det var helt klart fel ursprungligen.

Du kan se punkt 20 här för närmare beskrivning.
https://lagen.nu/2008:487

Det handlade alltså inte om att det räckte med att att betala frakten för albumet utan du blev tvungen att betala en helårsprenumeration för något annat. Så ja det var ett brott mot marknadsföringslagen hur mycket man än vrider och vänder på det. Jag vet att många gärna ser att företagens makt ska vara total, jag tillhör inte den skaran.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av Mithroth »

Det här tolkar jag iaf som att det är tillåtet:

EU-kommissionen har i en guide till ovan nämnt direktiv (Commission Staff Working Document, Guidance on the implementation/application of directive 2005/29/EC on unfair commercial practices, s. 56) uttalat bl.a. att förbudet i punkten 20 baseras på föreställningen om att konsumenter förväntar sig att uttrycket ”gratis”/”fritt” (”free”) ska vara exakt detta, dvs. att konsumenten erhåller någonting för ingenting. EU-kommissionen har vidare uttalat att punkten 20 inte hindrar näringsidkare från att använda ordet ”gratis”/”fritt” när konsumenter köper andra varor, t.ex. erbjudanden som ”köp en få en gratis” (”buy one get one free”), förutsatt att ansvaret för alla kostnader klargörs, kvaliteten eller sammansättning av den betalda varan inte har reducerats och priset för den betalda varan inte har ökats för att täcka kostnaden för leverans av den vara som erhålls ”gratis”. Härtill kommer att den vara som är ”gratis” måste vara en tilläggsvara som är åtskild från den vara som konsumenten ska betala för.
Marknadsdomstolen har - som ovan anförts - i tidigare avgöranden hittills ansett att nu aktuell typ av erbjudande varit vilseledande, eftersom det har krävts en motprestation i form av ett köp av en vara för att få del av erbjudandet. EU-kommissionens guide får emellertid anses spegla den syn som numera bör läggas på erbjudanden om att erhålla något utan kostnad. Enligt Marknadsdomstolens mening kan därför erbjudanden av påtalat slag inte anses strida mot MFL under förutsättning att den vara som tillhandahålls gratis eller till ett pris av 0 kr verkligen är gratis. Det innebär att konsumenten inte måste betala annat än den oundvikliga kostnaden för att svara på affärsmetoden och hämta eller betala för leverans av produkten.


https://lagen.nu/dom/md/2010:20
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Utopi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:Det här tolkar jag iaf som att det är tillåtet:
Enligt Marknadsdomstolens mening kan därför erbjudanden av påtalat slag inte anses strida mot MFL under förutsättning att den vara som tillhandahålls gratis eller till ett pris av 0 kr verkligen är gratis. Det innebär att konsumenten inte måste betala annat än den oundvikliga kostnaden för att svara på affärsmetoden och hämta eller betala för leverans av produkten.

Jag är ingen jurist och har inte helt lätt att förstå den här typen av texter men jag får det till att den enda kostnad som godkänns är antingen eventuellt porto eller telefonkostnad för att tala om för för erbjudsgivaren att man är intresserad eller eventuell kostnad för att färdas till platsen där erbjudandet finns, eller betala den kostnad som blir för att få varan hemfraktad.

Har läst flera gånger om och om igen men lyckas inte utläsa att man kan använda ordet "gratis" och sedan kräva betalt för något annat. Men det spelar ingen roll, Kolik Förlag ändrade texten rätt snabbt efter att jag lämnat in min beställning av gratisalbumet. Så även de kom nog till samma slutsats.

I övrigt instämmer jag med Wakuran att den texten han bifogade tyder på att erbjudandet enbart gäller befintliga prenumeranter. Instämmer även med Rio och Penny att dialogen med kunder, nuvarande och/eller potentiella, inte riktigt finns där. Själv har jag (utan att vara kund) fått mer svar när jag träffat Fabian i verkligheten än över huvud taget via nätet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Utopi

Inlägg av Wakuran »

Jag tolkar texten som Mithroth gjorde.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Utopi

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag tolkar det som Mithroth och Wakuran, men det kostar ju inget att vara tydlig så det var väl bara bra om de förtydligade vad som gällde i det här fallet även om det inte var olagligt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar