Katten Nils

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av pogono »

Det finns en gammal konstig tradition med prickar över versala i, men jag har inget minne av att ha läst något om fenomenet. Så här ser det till exempel ut på slottet:

Bild
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av pogono »

Seriösa samlare (och virrpannor som inte kommer ihåg vad de beställt på Adlibris) har båda varianterna.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:Du menar att det förekommer j även utan prick i textningen? Jag tycker nog inte att det ändrar något faktiskt. Inte konstigare än att det finns typsnitt där "a" har tak i normalutförande men saknar det i den kursiva varianten, eller att man lägger på en extra liten dekorativ släng i början eller slutet när man skriver kalligrafi.

Jag hade ju redan länkat bilden, det Rio syftar på är skillnaden mellan första och tredje rutan.
http://3.bp.blogspot.com/_Mi22_PWjas8/T ... lcolor.png
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Katten Nils

Inlägg av RioGrande »

Förresten. Det hade varit bättre att skriva "flingorna" än det klumpiga och svårlästa "cornflakesen" i en serie som helt uppenbart vänder sig till barn i lära läsa-åldern.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Grumme »

RioGrande skrev:Förresten. Det hade varit bättre att skriva "flingorna" än det klumpiga och svårlästa "cornflakesen" i en serie som helt uppenbart vänder sig till barn i lära läsa-åldern.


Fast i det skämtet så måste det vara just Cornflakes eftersom de har en tupp på kartongen, något som andra flingmärken sannolikt inte har.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

Håller inte riktigt med, även Kellogg's Corn Flakes kan man ju kalla flingor eller majsflingor om man ska vara noga. De har för övrigt ett jäkligt snyggt huvudkontor.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 29_001.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Katten Nils
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 21:38
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Katten Nils »

Mikael, Sir-L, Grumme, rkaj: Tack för de fina orden. [:)]
Och ett särskilt tack till pogono: Vi önskar alla samlare var som du. [:)]

Några signeringar är inte inplanerade. Men be er lokala seriebutik höra av sig till oss.
Vore kul att träffa våra läsare och sätta kråkor (eller katter...) i några album.
Vill man beställa ett album från oss direkt så ska det nog gå bra det med.
Vi har inga direkta rutiner för det, men mejla oss på katten.nils@gmail.com så löser vi det.

Labrador har rätt i att loggan med Nils och Morris är inspirerad av Tintin-albumens dito.
Versionen med handtextad titel är en dummy som gjordes i all hast till en katalog i början av 2012.
Det riktiga omslaget är det med satt titel.

RioGrande skrev: "[...] en serie som helt uppenbart vänder sig till barn i lära läsa-åldern."
KPs huvudsakliga målgrupp är 8-12 åringar. De flesta av dem kan läsa själva.
När vi gör serien tänker vi dock inte så mycket "målgrupp" utan gör serier som vi själva tycker är roliga och skulle vilja läsa.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Katten Nils

Inlägg av Kattmannen »

Det lilla jag sett hittils av Katten Nils verkar rätt trevligt. Skulle nog kunna tänka mig att införskaffa ett album.
[:)]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Looding »

Läste idag "Katten Nils & Morris - Den mystiska ön". En väldigt trevlig berättelse med fina bilder som kändes fartfyllda. Jag, som betraktar mig själv som hyfsat vuxen, kanske inte har så stor behållning av äventyret som sådant, kanske mest för att jag är fel målgrupp, men även för att det inte var så mycket till överraskningar (lite klyschig story med sin mystiska ö och sina diamanter (men det vill ju barnen ha!)). Dock var skämten bra och roade. Det som jag tyckte var bäst med hela albumet var faktiskt "extrastripparna" i slutet. De hade roliga poänger och fina historier med känsla i. Sen är jag inte helt såld på formatet av serierutorna, de känns för stora för min smak. Ser i alla fall fram emot att kunna läsa detta för mina syskonbarn när de blir tillräckligt stora!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Katten Nils
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 21:38
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Katten Nils »

Mjau!
Vi tänkte ha en liten tävling här för alla skarpögda forumiter.
Till albumtiteln "lånade" vi typsnittet från ett gammalt seriealbum. Vilket?
(Ska sägas att en av bokstäverna modifierades och en annan saknades, så den fick vi fixa till själva.
Men resten av bokstäverna är kopierade och omkastade.)
Den som först kan lista ut vilket album det rör sig om vinner albumet "Den mystiska ön" och en Katten Nils pin.
Skulle det vara så att man vinner och redan har albumet
går det bra att välja en valfri person eller kanske rentav forumit som man vill förära ett exemplar.
Här är länk för er som vill se Nils-albumet:
http://1.bp.blogspot.com/-DfaUiHhQGe4/U ... +14+53.jpg
Lycka till! [:)]
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Isegrim »

Min dotter gissar på ett Tintinalbum.
Den mystiska stjärnan
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Katten Nils

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:Min dotter gissar på ett Tintinalbum.
Den mystiska stjärnan

Inget illa ment, men hon har förstått vad "typsnitt" betyder? [B)]
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Isegrim »

Jo, hon vet vad det är.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har jämfört med både Den svarta ön (1943 och 1965 ny och gammal på båda) och Den mystiska stjärnan (gamla och nya) men hittar ingen matchning där.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:Har jämfört med både Den svarta ön (1943 och 1965 ny och gammal på båda) och Den mystiska stjärnan (gamla och nya) men hittar ingen matchning där.


Jag tänkte detsamma. Det skulle lika väl kunna vara någon gammal Klorofyll eller liknande...*







*... inte så direkt som vi förväntat oss.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Katten Nils

Inlägg av Wakuran »

"Ett seriealbum" borde väl innebära att det handlar om ett specifikt album?

Jag tittade på Ratte och Vägen till Topilien, men inget av dem kändes helt hundra...
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Mithroth »

Tyckte att det påminde om Yakari men stämmer inte riktigt när jag jämför. Hmm, vad kan det då vara...
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Katten Nils

Inlägg av RioGrande »

For också efter Yakari (Det mystiska spåret), men hittade ingen riktigt bra bild...

Har någon orkat kolla alla Johan/Pellevin- och smurfalbum?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Mithroth »

RioGrande skrev:For också efter Yakari (Det mystiska spåret), men hittade ingen riktigt bra bild...

Har någon orkat kolla alla Johan/Pellevin- och smurfalbum?


Snabbkollade några album. JoP tyckte jag inte alls var likt, möjligt att det är något smurfalbum.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hittar inga album på Kartago som matchar över huvud taget. Numera så bör de väl i och för sig även ha access till typsnitten på Bonnier Carlsen i och med att Kartago är uppköpta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar