Mild & Fromm

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Kan man beställa den? Och i så fall, hur? Och till vilket pris?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Jag kommer att ha bättre koll när jag träffat Andreas på mässan, så jag (eller han) får lov att återkomma då. Rimligen kommer den ju att kunna beställas på ungefär samma sätt som Ades medias andra utgåvor.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Jag var inne på ades hemsida men hittade inget. Han kanske har börjat ge ut så mycket att han inte hinner uppdatera. Är även intresserad av Joan Boix album.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Sir-L »

Han ska börja sälja dessa album på mässan i helgen. Så det kommer nog på webbsidan så småningom om.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av AndreasEriksson »

En för-leverans från tryckeriet gick direkt till mässan och seriebutiker. Jag får händerna på mina egna exemplar troligtvis denna vecka. Så det dröjer 1-2 veckor innan jag har distributionen igång (gäller inte bara M&F utan allt nytt jag släpper nu i vår). Mer info om beställningssätt och priser kommer då.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av smorkin »

Nu har jag läst boken:

https://smorkin.wordpress.com/2017/05/08/mildh-fromm/

Första gången jag såg serien för min del, och bra jobbat med att få ut en så pass udda fågel i svenska seriefloran :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack! (En stor del av det "bra jobbat" tillkommer ju förstås Andreas -- och Fantomen-redaktörerna Sol & Granberg.)

Här är en recension till: http://www.ergo.nu/bok/20170505-självdi ... d-historia

Och resultatet av en framgångsrik PR-kampanj från den skicklige förlagschefen: http://www.uppsalatidningen.se/helg/ser ... 38842.aspx
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Episod 4

Inlägg av Göran Semb »

Jag gillade den här versionen av Monica från Carlos. Hon ser precis lagom less, förbannad och hotfull ut IMO.

Bild
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Episod 4

Inlägg av Sir-L »

Göran Semb skrev:Jag gillade den här versionen av Monica från Carlos. Hon ser precis lagom less, förbannad och hotfull ut IMO.

Bild

Påminner om "Garth" i stilen. (Kommer inte på rak arm ihåg tecknaren...B.. någonting)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Frank Bellamy?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Sir-L »

Göran Semb skrev:Frank Bellamy?

Så var det ja.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Hm, jag ska väl notera här också att M&F 4: Livvakter är med i Fantomen 2-3/2018 som kom ut nyssens.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Äntligen fick man läsa ett M&F äventyr i ett svep i Fantomen.
Bra story. Kul att du fick in både bil- och båtjakt med ett bra och spännande flyt.
Ta inte illa upp men jag tänker komma med lite kritik också.

Teckningarna är lite ojämna. För det mesta är det riktigt snyggt och stilrent men ibland (när det är helfigurer) ser det lite slarvigt skissartat ut. Jag skulle inte kunna göra det bättre men det stör lite i läsningen då man måste titta ordentligt vem det är som säger, eller gör vad. Men nog sagt om det då inte du kan påverka det så mycket heller. (Skulle kanske vara idé att dom inte byter kläder så ofta. Alex har t.ex. tre olika klädstilar.Om det nu är han på sista sidan.)

Jag tyckte storyn flöt perfekt tills jag kom till sista sidan. Då kändes det som att jag missat nåt. Vem tusan var Sara? Och varför var dom så blåslagna? Var det Alex som hotade med mer stryk?
Jag blev tvungen att bläddra tillbaka och där fanns det ju en sekreterare som hette Sara. Styrde hon organisationen? Vem var i såfall mannen som satt vid tennisbanan? Jag missade säkert något men det är ju bra med serier i allmänhet att man snabbt kan bläddra tillbaka och kolla men i detta fall hjälpte det inte.

(Fast när jag kollar igen kan det ju vara hennes chef som är den jag trodde var Alex och deras historia är en del av nästa äventyr.)

Med detta sagt måste jag ändå tillägga att M&F växer. Med detta äventyr tycker jag den är en av de bästa Biserierna i Fantomen. Den här gången t.o.m. bättre än huvudserien.
En 4:a på en femgradig skala.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mildh & Fromm (spoiler alert)

Inlägg av Göran Semb »

Stort tack Lars för feedback inklusive beröm --

spoiler spoiler spoiler alert

–- dock inte riktigt bra om vi misslyckades med att tydligt få fram att Sara är sekreteraren som är med i en av prologerna, och som i epilogen har avslöjats som Alex' agent och därmed tagits tillfånga efter att ha gett skurkarna en rejäl match. Du har dock förstått det helt rätt att deras historia är en del av nästa äventyr.

Och klart du kan komma med kritik om du har kritik. Man lär sig mer av sådan, och jag brukar ju själv recensera ganska ofta (rent av väldigt ofta, nu när jag har Seriepodden en gång i veckan) och då kommer jag ju med kritik själv. Turnabout is fair play.

(En del av eventuell "slarvighet" får jag f ö ta på mig; jag gav inte Carlos så mycket tid som han borde ha haft på sig att teckna eftersom jag var rätt stressad och sliten när jag skulle skriva manuset, så jag blev senare än jag borde ha varit med manusleveransen.)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Mild & Fromm

Inlägg av burnout »

larsa66 skrev: Teckningarna är lite ojämna. För det mesta är det riktigt snyggt och stilrent men ibland (när det är helfigurer) ser det lite slarvigt skissartat ut. Jag tyckte storyn flöt perfekt tills jag kom till sista sidan. Då kändes det som att jag missat nåt. Vem tusan var Sara? Och varför var dom så blåslagna? Var det Alex som hotade med mer stryk?
Jag blev tvungen att bläddra tillbaka och där fanns det ju en sekreterare som hette Sara. Styrde hon organisationen? Vem var i såfall mannen som satt vid tennisbanan? Jag missade säkert något Med detta äventyr tycker jag den är en av de bästa Biserierna i Fantomen. Den här gången t.o.m. bättre än huvudserien.
En 4:a på en femgradig skala.


Jag blev också lite undrande till ungefär samma saker, en del av teckningar undrade om han var full eller om dom bytt tecknare under seriens gång.
Denna Sara, rörde bara till handlingen och slutet (det kunde ha skippats) Förra avsnittet och detta är stor skillnad på stilen, kanske blir så när det är bråttom.
som bi-serie var den bättre än huvudserien (hur många ggr har Flame varit med som utfyllnad ? det var det denna gång. men det har väl att göra med en annan pirat som är poppis nu)

Huvudserien: 1-
biserien: 3+ (det som sänker mitt betyg är att den är lite rörig och slarvigt tecknad tyvärr)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack för feedback, Burnout!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Men det är kul att historierna går in i varann. Att man ser en glimt av vad som komma skall, även om man inte fattar det just då blir det en kul aha-upplevelse då bitarna faller på plats. Det känns som den typen av berättande även flyttat in i filmer och TV-serier. Om du ger ut serierna i samlad form som tidigare så blir det riktigt bra.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Men det är kul att historierna går in i varann. Att man ser en glimt av vad som komma skall, även om man inte fattar det just då blir det en kul aha-upplevelse då bitarna faller på plats. Det känns som den typen av berättande även flyttat in i filmer och TV-serier. Om du ger ut serierna i samlad form som tidigare så blir det riktigt bra.

"Set-up" och "pay-off" tror jag det brukar kallas för.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mildh & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Jag misstänker att jag där är starkt influerad av alla Marveltidningar jag läste mellan 16-30 års ålder.
Skriv svar