Avdelning 47

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Edan47
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:23

Avdelning 47

Inlägg av Edan47 »

Hejsan!

Glad amatör här. Har precis börjat kladda lite, och har många idéer. Har bestämt mig för att lära mig teckna serier, och har en bökig (men kul) väg framför mig. Skulle behöva lite tips, så jag tänkte att om nån har lust att kika och komma med kritik, så skulle det vara grymt!

Håller fortfarande på att lära mig... Svårast att få ordning på tycker jag:

1) Manus: få storyn ur skallen --> word-dokument --> tecknad serie! Lurigt att hitta ett bra flyt i läsandet!
2) Tecknandet: jag är inte världens bästa tecknare - så är det, frustrerande att ha en bild i huvudet som är omöjlig att få ur pennan pga av bristande teknisk förmåga...
3) Material: skissar blyerts på A4, tuschar via ljusbord, färglägger med pro markers... Tuschet kladdar när man drar över med pro markers (kan inte färglägga hud utan att det ser ut som skit t ex) även fast jag använder specialpapper (som inte ska blöda igenom). Vad göra?
4) Scanna: ugh, ugh, ugh... Har en ganska billig scanner/skrivare - kanske därför det inte blir nåt vidare... Scannar 100dpi och skalar sen bild till 700x900 (typ) pixlar innan textsättning. Finns väl säkert ett mer korrekt sätt att göra det hela på!

Här är länk till serien: http://avd47.smackjeeves.com/

Nåväl! Som sagt; kritik och tips mottages av alla sorter!

/Dan
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Avdelning 47

Inlägg av Grumme »

Jag läste de första 15 sidorna, och jag gillar humorn. Jag förmodar att du har egna barn? [:o)] Behöver antagligen läsa mer för att bilda mig en uppfattning om manuset i sin helhet.
Måste tyvärr hålla med dig om att dina teckningar inte gör serien rättvisa, men med träning (eller en annan tecknare) så kan det här bli riktigt bra. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Avdelning 47

Inlägg av Rosen »

Håller med Grumme med modifikation: Det första intrycket man får av serien gör den inte rättvisa; den är mycket mer intressant när man har läst en stund än man tror att den ska vara från början.
Teckningarna kan förvisso göras bättre, men åtminstone jag kan nog vänja mig vid dem. Klart värd att följa.

Ang det tekniska: Det främsta problemet är nog i färgläggningen. Det ser lite ritblock-aktigt ut, och du får mycket tomma vita bakgrunder. Jag skulle testa att scanna sidorna svartvitt och lägga på färger digitalt (det finns ett otal olika program för det) - fast då skulle jag använda en högre upplösning än 100 dpi. För färdiga bilder räcker det ganska bra, men digitalfärg kan bli lite pixlig i det formatet.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Edan47
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:23

Re: Avdelning 47

Inlägg av Edan47 »

Tack för input, hörni!

Själva ritandet är kämpigt med framförallt perspektiv, proportioner och anatomi - och byggnader + fordon är svåra. Känns kanske lite framhetsat, men jag vill lära mig snabbt. Tänkte ge detta en chans, så hoppas det blir bättre och bättre!

Testade att färglägga i Gimp, blev snyggare - helt klart - (skuggor å highlights är antagligen helt off [:o)] ; kul att testa, dock) men tog ganska lång tid. Kanske värt i och för sig. Synd bara att man lagt ut ganska mycket pengar på asdyra Pro Markers... men jag gillar dem inte så¨mycket.
Bild

Går det inte att editera poster här?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Avdelning 47

Inlägg av Rosen »

Edan47 skrev:Går det inte att editera poster här?

Ett tag; det finns någon tidsgräns innan de blir o-editerbara.

De där färgerna ser bra ut. Det kan ta lite tid, speciellt i början, men det är lite av en vanefråga.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Edan47
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:23

Re: Avdelning 47

Inlägg av Edan47 »

Rosen skrev:
Edan47 skrev:Går det inte att editera poster här?

Ett tag; det finns någon tidsgräns innan de blir o-editerbara.


Trist! Skulle ju vilja kunna uppdatera den första posten
i tråden löpande. Kanske nåt för admin att kolla upp?

Jag tänkte posta två sidor jag nyss gjort färdigt. Återigen;
har en del problem med det rittekniska, men det känns
ändå som att det går lättare ju mer man kör...

Bild

Bild

Så här ser förfarandet ut för tillfället:

1) skissa på A3
2) tuscha över på annat A3
3) scanna tuschning i 300dpi
4) färglägga i Gimp
5) texta i Gimp
6) exportera till JPEG
7) skala bild till 800px bredd och 72dpi för web (sidan
lär bli mindre än 500kb stor för att kunna laddas upp på
smackjeeves.com)

**) den första av dessa sidor har blivit exporterad fram
å tillbaka - den blev lite av sämre kvalitet (?)

Hur låter det? Finns det annat jag kan/bör tänka på
i fortsättning? Tips/kritik mottages - är absolut inte
någon som tar illa upp!

/Dan
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Avdelning 47

Inlägg av Rosen »

Ser klart snyggare ut än förut!
Jpeg är ett sk "lossy format" så man tappar alltid lite grann i kvalitet när man exporterar till det. Jag skulle vänta med exporten tills det allra sista steget, men annars så.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Edan47
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:23

Re: Avdelning 47

Inlägg av Edan47 »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Avdelning 47

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:Ser klart snyggare ut än förut!
Jpeg är ett sk "lossy format" så man tappar alltid lite grann i kvalitet när man exporterar till det. Jag skulle vänta med exporten tills det allra sista steget, men annars så.

Det går ju lika bra att jobba i lossless format, som png, annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Avdelning 47

Inlägg av Rosen »

Edan47 skrev:Nytt kapitel:
http://avd47.smackjeeves.com/

Riktigt bra, riktigt läsvärt. Teckningarna börjar ta sig, fast det är fortfarande manusen som är seriens starka sida.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Edan47
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:23

Re: Avdelning 47

Inlägg av Edan47 »

Rosen skrev:Riktigt bra, riktigt läsvärt. Teckningarna börjar ta sig, fast det är fortfarande manusen som är seriens starka sida.


Kul att nån läser! [:o)]

Mm, testar mig fram lite. Märkte att man får lov att justera manus och pratbubblor lite vartefter man ritar - för att det ska passa bilderna bättre. Lär nog rita om de första kapitlen helt och hållet senare. Men först och främst kanske gå igenom och skriva om dialogerna. Man ser mycket man vill ändra på i efterhand (typ allt)...

Fortsätter köra på i alla fall, det var skoj!

Wakuran skrev:
Rosen skrev:Ser klart snyggare ut än förut!
Jpeg är ett sk "lossy format" så man tappar alltid lite grann i kvalitet när man exporterar till det. Jag skulle vänta med exporten tills det allra sista steget, men annars så.

Det går ju lika bra att jobba i lossless format, som png, annars.


När jag skalar gimp-fil blir bilden kass, lika om jag skalar JPEG. Nu gör jag så här: exportera från gimp-fil --> PNG --> skala bilden (krympa) --> exportera till JPEG. PNG-filen blir liiite för stor (vill ha under 500kb), därför exporterar jag till JPEG i slutet. Men en PNG-bild verkar man kunna skala lite hur man vill utan att det blir allt för stora förluster i kvalité. Krångligt är det i alla fall, tycker jag - en del huvudvärk innan jag redde ut hur jag skulle göra...

Tackar!
/Dan
Edan47
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:23

Re: Avdelning 47

Inlägg av Edan47 »

Kapitel 5
"Ingenting att förlora"

Svart/vitt denna gång! Kom på lite sent att jag inte ville färglägga, ska försöka satsa på en rikare tuschning till nästa kapitel! [:)]
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Avdelning 47

Inlägg av Rosen »

"Avrunkare uppåt!!!" [:D]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Skriv svar