Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Första steget :)
Synopsis är skrivet. Säg gärna till redan nu om det känns som ett plagiat. I såna fall är det inte medvetet.
Om så skulle vara, kan jag försöka att göra om det. Går det inte på ett övertygande sätt blir väl det här den kortaste tråden i serieforums historia.

Dubbelgångaren

Axel är i 30-årsåldern.Han har just flyttat till en ny stad (kanske ett annat land) Han har fått ett nytt jobb, välbetalt, Han har en fin lägenhet, centralt i staden. Han har dessutom funnit kvinnan i sitt liv, Helena.Livet rullar lugnt på och man skulle kunna tro att Axel funnit paradiset på jorden, men...

När han bott i staden ett antal månader uppstår en del situationer som får honom att känna sig lite obekväm.
Han blir vid ett flertal tillfällen misstagen för att vara någon annan. En äldre respekterad man skäller ut honom offentligt. En kassörska i en butik ger honom konstiga blickar och talar i gåtor. Detta och mycket annat får honom att ana oråd.
Till slut är det en kollega till Axel som berättar. Axel har en dubbelgångare i staden. Och han är inte bara tvärlik, han är som en kopia...Hans gester, hans röst, hans skratt, han till och med springer likadant. Det var faktiskt just när han fick se honom springa som han kommer på det.

När Axel och Helena har lite fredagsmys berättar Axel om det som hänt och vad hans kollega berättat.
Hon blir allvarlig och berättar att hon känt till Axels dubbelgångare långt före hon lärde känna Axel. Till skillnad från Axel är Rune (som dubbelgångaren heter) en osympatisk människa...och en man som verkar leva i en egen bubbla, en egen värld. Hon vet vem Rune är, hon vet var i staden han håller till och vilka typer han hänger med, men känner honom inte närmare. Hon känner sig illa till mods och en fredagskväll som kunde ha slutat med en fin final blir en tråkig, regnig kväll med obesvarade frågor, irritation och djupa grubblerier för Axels del.

Efter ett tag, kanske några fler missförstånd, bestämmer sig Axel för att söka upp Rune. Han vill helt enkelt se sin kopia.
Han söker upp dom kvarter där han vet att han kan finna honom. Efter ett tag hittar han honom. Han smyger efter honom. Han vill ju träffa Axel ensam. Efter ett tag bjuds han på tillfället. En mörk bakgata, regnet duggar, Axel gå fram mot sin dubbelgångare och han ser honom. Rune är påtänd, hög. Först tror han att det är en hallucination han ser komma emot honom. Han själv fast ren och välklädd.

Axel säger: Du, jag vill tala med dig...
Rune säger: Du... Du är....förlorad
(den här repliken måste bli bättre...Den måste bli som ett knytnävslag i ansiket)
Sen försvinner allt i en rökdimma
Axel vaknar upp. Han är orakad och har skitiga kläder....Ett gäng sitter och röker på....
En röst säger: Öj , Rune är tillbaka....Skicka hit pipan igen.
Eftertext (Kanske också förtext):
Det finns dom som hävdar att det finns paralella världar. Och att en exakt kopia av dig lever i en sådan värld, samtidigt, fast ett helt annat liv.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Spännande! Jag har också funderat på att använda mig av Multiversumteorin - den om oändligt många universum - i en science fiction-historia!
Det här kan bli riktigt intressant. Som en serie med tvist precis som i de gamla EC-tidningarna Weird Science och Weird Fantssy. [|)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

tack, Allan.
En av dom allra första serier jag gjorde, som inte blev klar, var också av detta slag. Jag kommer inte ihåg handlingen men jag minns att den slutade, betydligt mer blodigt.

Inspirationen till denna kommer från en verklig händelse i mitt liv. Jag gjorde vapenfri tjänst i Bollnäs. På den tiden var man tvungen att kämpa ganska hårt för att få det. -84 mönstrade jag.

När jag efter några månader i Bollnäs lärde känna lite folk fick jag veta att jag precis som Axel hade en dubbelgångare i staden. Först var det som ett skämt, men för varje gång jag fick höra det blev det mer och mer spännande att söka upp och se honom. Jag gjorde dock aldrig det.

En annan likhet med Axel var att jag träffade kvinnan i mitt liv i denna stad. Som jag fortfarande lever tillsammans med.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2015

Inlägg av Peral »

Okej intressant koncept! När kommer det fullständiga manuset och får man boka vilken sida man vill göra?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2015

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Okej intressant koncept! När kommer det fullständiga manuset och får man boka vilken sida man vill göra?


Men... jag har ju bara slängt ut en idé till något som kan bli en serie. Jag har skissat lite på hur huvudpersonerna till serien. Såsom jag ser dem. Om ni har synpunkter eller ändringar säg bara till så gör jag det ... kanske ...om det är bra förslag vill säga.

Tilläggas kan att det var ungefär så här Jag och Jan Hoff jobbade när vi skulle skapa serien Yxa & Klinga.

Jag gillar just denna del av processen och hoppas få in fler synpunkter. Det fullständiga manuset hoppas jag tar lång tid än innan det kommer :) Hoppas nästan att det blir något helt annat av detta än vad jag började med.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Är det tänkt som en one-shot eller första delen av något längre? För det kan ju påverka om man vill så frön till sånt som kan blomma ut längre fram.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Dom första skisserna

Bild

Bild


AndreasEriksson skrev:Är det tänkt som en one-shot eller första delen av något längre? För det kan ju påverka om man vill så frön till sånt som kan blomma ut längre fram.


Jag tänker att om det inte ramlar in något mer, så blir det en one-shot ungefär som den första texten jag skrev. Men om tankar utvecklas, delas, diskuteras och växer kan det bli mycket mer.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Cadial »

Later som ett bra synopsis! Undrar hur denna typ av historier, dubbelgangare, skiljer sig at beroende pa stadens storlek; New York eller Bollnas?
Den forsta ser jag som en mojlig thriller, och den andra som en mojlig komedi (star i samma ko i Konsum med varsin Fantomentidning).
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Cadial skrev:Later som ett bra synopsis! Undrar hur denna typ av historier, dubbelgangare, skiljer sig at beroende pa stadens storlek; New York eller Bollnas?
Den forsta ser jag som en mojlig thriller, och den andra som en mojlig komedi (star i samma ko i Konsum med varsin Fantomentidning).


[:o)] Det är faktiskt så idén snurrar i skallen. Ibland är den komisk...Ibland är den tung. Vet inte än vilken fot jag ska stå på, eller vad resultatet blir.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Snygga skisser! Kommer serien vara svartvit eller i färg? Skulle vara trevligt att se dig göra en färglagd serie - om inte själv så kanske med hjälp av andra.

När det gäller dubbelgångare-temat så tänker jag att staden är inte äkta, den är en kuliss för en annan verklighet och det är detta som avslöjas genom att skaparna av staden gjort en miss och en oavsiktlig dublett (Rune).
Axel börjar nysta i mysteriet och upptäcker en skrämmande verklighet... :shock:
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Tack Allan. Jag jobbar nog helst i svartvitt...sen kan jag tänka mig att prova färglägga i datorn, som jag gjorde med bokomslaget.


Allan Kämpe skrev:När det gäller dubbelgångare-temat så tänker jag att staden är inte äkta, den är en kuliss för en annan verklighet och det är detta som avslöjas genom att skaparna av staden gjort en miss och en oavsiktlig dublett (Rune).
Axel börjar nysta i mysteriet och upptäcker en skrämmande verklighet... :shock:


Precis såna där tankar får mig att omarbeta i historien och tänka i andra större banor. Jag hade inte tänkt att det skulle finnas någon direkt skapande kraft inblandad. Bara en slumpartad ordning i universum som vi inte känner till. Plötsligt går allt fel, som i ett dataprogram, ingen vet hur eller varför....men inget blir sig likt efter det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Wakuran »

Kom att tänka litet på den gamla scifi-filmen Dark City.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_City_(1998_film)

Jag har inte riktigt förstått interaktiviteten, än. När man bara är två känns förarbetet (skicka skisser och synopsis till varandra, komma med förslag till förbättringar, repetera etc.) ung. som The Marvel Method.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Jag har nog inte heller förstått men det börjar bra. Det jag tänker främst är att jag öppnat dörren till det rum där jag skapar.

En dörr som normalt är stängd, eller som du säger kan vara en länk mellan två eller fler skapare.

Nu är det öppet för alla som vill.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Peral »

Detta är kanske inte helt acceptabelt men Larsas synopsis inspirerade mig till en liten variation

I landet Svedala har Hemlandsdemokraterna tagit makten efter det senaste valet. På sin eriksgata råkar landets nye ledare förorätta, förudmjuka och orättigvisst bestraffa en tiggare. Tiggaren svär hämnd öga mot öga med landets nye ledare innan han släpas iväg av skyddsvakten. Morgonen därpå vaknar landets ledare upp, rullar över och kysser sin halvslumrande hustru. När hon vänder sig om för att besvara kyssen spärrar hon upp ögonen och skriker i fasa! Livvakterna strömmar in i rummet och kastar sig över statsministern, de börjar släpa honom ut ur rummet samtidigt som de skriker frågor rörande var statsministern befinner sig. Statsministern ser en reflektion av sig själv i spegeln och ser en ovårdad, långhårig slusk släpandes ut ur sovrummet av hans egen säkerhetsdetalj.
Statsministern spärras in, tidningarna serveras en historia om att Statsministern gått in i väggen, medan densamme utsätts för brutala förhör rörande var statsministern befinner sig.
Statministern lyckas fly och härnäst börjar hans kamp för att både överleva, undkomma och återfå sin rätta identitet. Under denna färd föresätts att han lär sig några värdefulla läxor
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Detta är kanske inte helt acceptabelt men Larsas synopsis inspirerade mig till en liten variation


Det hade varit oacceptabelt att INTE lägga fram den idén :)

Man skulle kunna göra en samling av just såna här serier med oväntade slut. Det påminner ju lite om "Ordningen upprättshålls alltid" om man skulle göra dom som serienoveller, men än så länge finns inga ramar. Bättre vore kanske att man syr ihop flera berättelser som leder till att något stort har gått fel. Det här med skaparen som Allan Kämpe var inne på.

Känner just nu att jag inte har så mycket att tillföra förutom att säga att ditt inlägg var bra och att jag låter det gro ett tag.

Jo slutrepliken från Rune är ändrad till "Du... Du fattar inte... det är kört!"
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Peral »

Men den slutrepliken skulle passa in på min lilla variation när de släpar iväg statsministern efter han sett sig själv i spegeln. "Ni fattar inte det är kört!"
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Men den slutrepliken skulle passa in på min lilla variation när de släpar iväg statsministern efter han sett sig själv i spegeln. "Ni fattar inte det är kört!"


Även om det var min synopsis som inspirerade dig så tycker jag din variant var unik. Tänk om man kunde spåna fram 5-8 kortisar med samma tema. Då hade vi temat till första seriemagazinet klart: "Ni fattar inte....Det är kört"

Negativ titel kanske, men vad är då "the walking dead"?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av Peral »

Jag gillar det! Dubbelgångartema + slutreplik!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Slutreplikskonceptet känns ju iofs igen från Ordningen upprätthålls alltid
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dubbelgångaren interaktiv serie till SM 2016

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:Slutreplikskonceptet känns ju iofs igen från Ordningen upprätthålls alltid


Jo, det känns lite "Per-Thörn-wannabe" över det hela.

Fast dom här två kan man ju göra i varje fall.

Har varit lite seg senaste dagarna...och varken haft inspration eller ork med denna. Men Deadlinen är ju långt bort. Tänkte iofs likadant om antologin men oj, vad fort det gick på slutet. På håret att jag fick klart dom sista två sidorna.
Skriv svar