Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av jalex »

Hej!

Under drygt två år har jag jobbat med min barnserie Skatten på Trollholmen, och nu har den blivit utgiven av Kartago förlag. Om ni är nyfikna vore det kul om ni kollade in den! Den går att beställa på Adlibris bland annat.

Bild


Berättelsen utspelar sig på västkusten och handlar om Sjöbodstomten, Fjärilsfen, de tre hönorna Lill-Toffsan, Guldhals och Skäggemumma och en grön liten mus som beger sig iväg på ett spännande äventyr till Trollholmen för att leta upp en skatt som ska finnas där. Men frågan är om det verkligen bor ett fasansfullt troll där?

Det här är mitt första seriealbum som jag gett ut och mycket av inspirationen och idén till berättelsen kommer från mina egna upplevelser när jag var liten och tillbringade somrarna på västkusten. Det finns till och med en holme där som kallas för Trollholmen eftersom en stor sten där är målat som ett troll. Som liten var det lite otäckt att gå iland på den holmen. [:)]


Bild
Andra och tredje sidan ur boken.

Bild
Gänget samlat!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av rkaj »

Ser ut att vara en kul variant på Tomte, en uppdaterad version av den gamla nordiska hustomten i enkla kläder som uppdaterats från grov vadmal till t-shirt och shorts, och samtidigt är lätt igenkännlig för de barn som bara känner till jultomten i disneyversion. Fin detalj med den vita borden på de röda shortsen. [8D]

Kommer du och boken att finnas på SIS i maj?
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av jalex »

rkaj skrev:Ser ut att vara en kul variant på Tomte, en uppdaterad version av den gamla nordiska hustomten i enkla kläder som uppdaterats från grov vadmal till t-shirt och shorts, och samtidigt är lätt igenkännlig för de barn som bara känner till jultomten i disneyversion. Fin detalj med den vita borden på de röda shortsen. [8D]

Kommer du och boken att finnas på SIS i maj?


Tack för kommentaren! [:)] Roligt att läsa!

Jag tror inte att jag kommer ha möjlighet att komma till SIS, men jag förmodar att boken kommer finnas med vid Kartagos bord. Däremot kommer jag finnas med på Göteborgs Bokmässa i slutet av september.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av larsa66 »

Ser ut som en fin serie.
Kan passa bra då jag snart blir morfar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som något som skulle passat i Tivoli, om inte tidningen varit tvungen att lägga ner.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av jalex »

larsa66 skrev:Ser ut som en fin serie.
Kan passa bra då jag snart blir morfar.


Tack! Ja då kan den nog passa. Vore skoj om du läste den.

Wakuran skrev:Det ser ut som något som skulle passat i Tivoli, om inte tidningen varit tvungen att lägga ner.


Den tidningen kände jag inte till sedan förut. Synd att den lagts ned.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av Wakuran »

jalex skrev:
Wakuran skrev:Det ser ut som något som skulle passat i Tivoli, om inte tidningen varit tvungen att lägga ner.


Den tidningen kände jag inte till sedan förut. Synd att den lagts ned.

Tivoli

Tidningens största problem var att tidningsdistributionen i Sverige under lång tid varit ett oligopol som kontrolleras av ett fåtal aktörer. Tivolis lösning var att ha ett specialavtal med ICA, så att tidningen distribuerades nationellt i ICA-affärerna (men alltså inte i Coop, Hemköp, Willys, Lidl, Handlar'n och vad det nu kan vara). Lösningen var inte tillräcklig, och ICA-försäljningen och prenumerationer räckte i längden inte till en ekonomiskt hållbar situation.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av Gezerd »

Det här ser ut som en moderniserad variant av en gammal serie som heter Rasmus Nalle. En dansk författare Carla Hansen. Den Gjordes från 1951 till 1990. Otroligt mysigt charmerad tecknat stil.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skatten på Trollholmen - nytt seriealbum för barn

Inlägg av Wakuran »

Gezerd skrev:Det här ser ut som en moderniserad variant av en gammal serie som heter Rasmus Nalle. En dansk författare Carla Hansen. Den Gjordes från 1951 till 1990. Otroligt mysigt charmerad tecknat stil.

Lades den ned redan 1990? Den är ju lika stor i Danmark som Bamse...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar