Jag har ju tidigare försökt skapa serier genom forumet då jag tycker att jag fått mycket inspiration och idéer att vara här.
Jag hoppas verkligen att jag ska gå hela vägen med detta projekt fast tittar man på min historik är det inte många projekt jag lyckats med.
Egentligen är det väl bara Historien om Gustapärsa som gick hela vägen. Från att publiceras veckovis i en lokal tidning till att till slut samlas i ett seriealbum. Jag vet inte vad som drev mig, att jag fick en deadline att jobba mot, diskussionerna här på forumet, att möta okända människor på samhället där jag bor, säga snälla och uppmuntrande ord.
I fallet Gustapärsa var ju kontrakt för publicering redan klart, och de första tio sidorna redan tecknade.
Nu tänkte jag börja från början. Från idé till färdig serie.
Det började den här gången med något självupplevt. Då man stått på industrigolv i över 30 år undrar man ibland vad man håller på med.
Jag härstammar ju från ett släktled med nybyggare och bönder där min far var den siste i vårt led som levde på det.
När jag föddes hade han dock gett upp bondelivet och tagit anställning hos MODO som skogsarbetare. Jag har minnen då han var med i strejken för månadslön.
Jordbruket levde dock kvar som en hobbysyssla för honom, han hade ju marken, ett hemman på 60 hektar som till stor del bestod av skog och myrmarker. Några åkerlappar fanns också. Han såg alltid till att ha en mjölkko, nån gris och ibland får i vår lagård. Han köpte oftast nån ko som skulle gå till slakt. Så här i efterhand tror jag att det var hans sätt att lära ut vad han kunde om självhushåll och att förstå hur man kunde leva på vad naturen gav.
Den här serien kommer att likna Gustapärsa men också knyta an till en längtan som alltid funnits inom mig. Och tänk om man liksom i en dröm kan vända på utvecklingen. Istället för det vi gjorde gick från bondesamhälle till industrisamhälle göra tvärtom. Åtminstone kunde en fantasifigur i slutet på 1800-talet få göra denna resa.
Då föddes idén till Artur.

Och då jag använder samma söndagssideformat som Barretto och Beatty använde med Fantomens söndagssidor trollar man snabbt om den till stående format.

Jag tänkte bara ha första sidan med rimmande text, inspirerad av Rudolf Pettersson, men då jag blev ganska nöjd med den första tänkte jag göra ett försök till sida två också. Efter ca. en timme hade jag den lilla dikt och i huvudet den andra sidans layout.
Artur sida 2
Han gick genom skogar, över myr och äng
Han gick dag och natt utan tanke på en säng
Men så kom en skymning, då himmelen blev röd
Han stod vid en glänta och föll ner som död
Han vakna upp på morron, till gråsparvens sång
Han hade aldrig sett... en så vacker soluppgång
En gård fick han se, framför sig stå
Han började då genast på upptäcksfärd gå
Det verkade så märkligt, allt bohag fanns här kvar
Men det verkade som folket, sen länge, borta var
Jag kommer nog att fortsätta med rimmandet på de första tio sidorna. Jag tror inte jag blir klar innan sommaren, men det är en målsättning.