Rooter

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av APenny4YourThoughts »

rkaj skrev:
fredav skrev:... jag gjorde en till. det blev inte riktigt som det var tänkt från början. kanske är den inte så tydlig? ...

http://www.cardboardbox.se/pictures/ROO ... within.JPG


Jag gillar den! Första rutan för mig tillbaks till MYST, främst stämningen i spelt, att man inte riktigt vet vad det går ut på eller var man är, men det är någon sorts storslagna men övergivna konstruktioner som man utforskar.

I liket med LR26 gillar jag också hur linjerna går över rutorna!

Ska jag säga något kritiskt så gäller det sista rutan ... I dina tidigare saker har jag tyckt att det var helt rätt att det inte har "lett någonstans", eller att det inte kommer någon poäng på slutet. Men här kommer de ju faktiskt ut i friheten, och då vill jag ha mer av poäng. Jag tycker mig ana någon poäng i stil med att äventyret var spännande och utmanande, och så lyckas det och "... var det inte mer?" Kanske kan man göra den tydligare med en replik i sista rutan? Kanske bara ett "ah, well" eller så?


Jag tänkte också i de banorna. Eventuellt ett "See?" eller "Told ya." kanske?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av rkaj »

APenny4YourThoughts skrev:Jag tänkte också i de banorna. Eventuellt ett "See?" eller "Told ya." kanske?


Jo, det kan funka. Från "hunden" då (heter karaktärerna något, föresten?). Och gärna med pyttelitet typsnitt i en ganska stor och oregelbundet formad bubbla, så han säger det väldigt svagt, teksamt och osäkert ...

"Ah, well" eller något i den stilen skulle nog ha varit från hen med antennerna i stället.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av APenny4YourThoughts »

rkaj skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Jag tänkte också i de banorna. Eventuellt ett "See?" eller "Told ya." kanske?


Jo, det kan funka. Från "hunden" då (heter karaktärerna något, föresten?). Och gärna med pyttelitet typsnitt i en ganska stor och oregelbundet formad bubbla, så han säger det väldigt svagt, teksamt och osäkert ...

"Ah, well" eller något i den stilen skulle nog ha varit från hen med antennerna i stället.


Japp, precis så.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:Från "hunden" då (heter karaktärerna något, föresten?).

Den som påminner om en lemming (från spelet Lemmings) med hörlurar heter Sam, och han med snabeln är Rooter som själva serien är döpt efter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

Rosen skrev:
fredav skrev:ni som gör era serier digitalt, använder ni photoshop eller illustrator, eller kanske båda?

Photoshop. Jag tycker Illustrator passar bäst om man ska göra tekniska ritningar el dyl, inte så mycket för frihandstecknande. Åtminstone för mig

sen har jag försökt hitta bra penslar till photoshop, vad använder ni?

Förstår nog inte riktigt frågan... Det lilla penselverktyget uppe till vänster, typ?


jag har inte provat illustrator så mycket, har bara lagt märke till att alla illustrerare på jobbet använder det. men de gör mest kartor och diagram, inte så mycket teckningar.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

APenny4YourThoughts skrev:
Wakuran skrev:Så, har du tips om tweakande?


Nja, det är väldigt beroende på hur man hanterar pennan. Men det finns ju rätt många som lägger ut sina penslar på nätet. Ofta har de gjort någon specialare för att få en viss teknik eller för att linjerna ska ha en viss form.

Googla "photoshop brush" är väl en bra start. Jag använder i stort sett standardpensel, men med lite mindre tryckkänslighet.


precis, har laddat ner några olika men inte hittat helt rätt. kanske onödigt att hänga upp sig på det.. standardpenslarna fungerar ju bra till det mesta.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av Rosen »

De enda custom-penslar jag gjort är nog i fråga om tjocklek. När jag började jobba med Photoshop saknade jag nästan genast en "hard round 4 pixels" (3 och 5 finns ju förinställda) så jag gjorde en så fort jag hade lärt mig hur.

"Soft round 500 pixels" är faktiskt också riktigt användbar ibland. [;)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

rkaj skrev:
fredav skrev:... jag gjorde en till. det blev inte riktigt som det var tänkt från början. kanske är den inte så tydlig? ...

http://www.cardboardbox.se/pictures/ROO ... within.JPG


Jag gillar den! Första rutan för mig tillbaks till MYST, främst stämningen i spelt, att man inte riktigt vet vad det går ut på eller var man är, men det är någon sorts storslagna men övergivna konstruktioner som man utforskar.

I liket med LR26 gillar jag också hur linjerna går över rutorna!

Ska jag säga något kritiskt så gäller det sista rutan ... I dina tidigare saker har jag tyckt att det var helt rätt att det inte har "lett någonstans", eller att det inte kommer någon poäng på slutet. Men här kommer de ju faktiskt ut i friheten, och då vill jag ha mer av poäng. Jag tycker mig ana någon poäng i stil med att äventyret var spännande och utmanande, och så lyckas det och "... var det inte mer?" Kanske kan man göra den tydligare med en replik i sista rutan? Kanske bara ett "ah, well" eller så?


ah MYST.. otroligt hantverk.
ja, det låter vettigt med en poäng på slutet, egentligen vill jag ha det i alla. det kanske skulle vara lättare om man planerar sidan bättre, det är svårt att bara sy ihop allt i sista rutan.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

rkaj skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Jag tänkte också i de banorna. Eventuellt ett "See?" eller "Told ya." kanske?


Jo, det kan funka. Från "hunden" då (heter karaktärerna något, föresten?). Och gärna med pyttelitet typsnitt i en ganska stor och oregelbundet formad bubbla, så han säger det väldigt svagt, teksamt och osäkert ...

"Ah, well" eller något i den stilen skulle nog ha varit från hen med antennerna i stället.


"hunden" heter Rooter, antennerna heter Sam.
sparar alla synpunkter, (hoppas inte det strider mot datalagringslagen... [?] ) de är väldigt förnuftiga!
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

Labrador Road 26 skrev:
rkaj skrev:Från "hunden" då (heter karaktärerna något, föresten?).

Den som påminner om en lemming (från spelet Lemmings) med hörlurar heter Sam, och han med snabeln är Rooter som själva serien är döpt efter.


precis. namnet rooter kommer från en bok av orson scott card.
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av yngvek »

Hejsan ville bara säga att dina serier är grymma!
[;)]
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

yngvek skrev:Hejsan ville bara säga att dina serier är grymma!
[;)]


tack yngvek [:)]
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: vill gärna ha kritik

Inlägg av fredav »

hum.. kanske ska Rooter under "Mina serier" i stället, nu när den finns.
jag är lite osäker på hur tydlig rösten i högtalaren är, det är samma röst i tredje och fjärde rutan.

Bild
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: Rooter

Inlägg av fredav »

lägger upp den här också, även om den nog inte räknas som serie. det är iallafall samma värld som de andra serierna.
såg en bild av Teun Hocks och blev inspirerad!

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rooter

Inlägg av Wakuran »

Nice!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Rooter

Inlägg av Nima »

Den var tilltalande [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Magnutz
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:24

Re: Rooter

Inlägg av Magnutz »

Snygga och träffande! Nu undrar jag vilken ritplatta du använder? Märke? och om du råkar ha några tips till en helt okunning när det gäller ritplattor.. Själv tecknar jag på teckningspapper och tuschar för hand. Nu vill jag rita i Photoshop.
Användarvisningsbild
fredav
Good
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 19:31
Kontakt:

Re: Rooter

Inlägg av fredav »

Magnutz skrev:Snygga och träffande! Nu undrar jag vilken ritplatta du använder? Märke? och om du råkar ha några tips till en helt okunning när det gäller ritplattor.. Själv tecknar jag på teckningspapper och tuschar för hand. Nu vill jag rita i Photoshop.


Hej Magnutz!
Jag har en gammal Intuos3. A6 i formatet. Det är Wacom som tillverkar dem, vågar nog säga att det är det vanligaste märket. Det finns så klart andra märken också som säkert att lika bra, men Wacom är det enda jag har provat. De har några olika modeller, Intuos är lite dyrare och har (eller hade när jag köpte) lite bättre prestanda. Bamboo är billigare. Har inte provat att rita med den.

Vilken storlek du vill ha beror på hur du ritar. Storleken har betydelse! Eftersom ritplattan är mappad till skärmen blir det t.ex. väldigt mycket transportsträcka om plattan är för stor.

Mitt tips är att prova innan du väljer en. För mig tog det ganska lång tid att vänja mig, ritar fortfarande bättre med papper och penna, men tycker ändå fördelarna är fler med ritplattan.
Magnutz
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:24

Re: Rooter

Inlägg av Magnutz »

fredav skrev:
Magnutz skrev:Snygga och träffande! Nu undrar jag vilken ritplatta du använder? Märke? och om du råkar ha några tips till en helt okunning när det gäller ritplattor.. Själv tecknar jag på teckningspapper och tuschar för hand. Nu vill jag rita i Photoshop.


Hej Magnutz!
Jag har en gammal Intuos3. A6 i formatet. Det är Wacom som tillverkar dem, vågar nog säga att det är det vanligaste märket. Det finns så klart andra märken också som säkert att lika bra, men Wacom är det enda jag har provat. De har några olika modeller, Intuos är lite dyrare och har (eller hade när jag köpte) lite bättre prestanda. Bamboo är billigare. Har inte provat att rita med den.

Vilken storlek du vill ha beror på hur du ritar. Storleken har betydelse! Eftersom ritplattan är mappad till skärmen blir det t.ex. väldigt mycket transportsträcka om plattan är för stor.

Mitt tips är att prova innan du väljer en. För mig tog det ganska lång tid att vänja mig, ritar fortfarande bättre med papper och penna, men tycker ändå fördelarna är fler med ritplattan.



;) Jag har ögonen på en Wacom-bräda nu och det verkar som att jag skår till. Kanske. Det klurigaste är nog tamejf-n att lära sig Photoshop.. Det blir enklare antar jag när jag ritar direkt i PS - nu blir det inte riktigt som jag vill när jag scannar.

Köper en billig wacom, kör lite med den och sen får jag se om det är värt att gå lös på andra modeller. Jag vill kunna leka mer med färger osv utana att behöva köra med vattenfärger.. olja är uteslutet, tar för lång tid! ;)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rooter

Inlägg av APenny4YourThoughts »

fredav skrev:Det finns så klart andra märken också som säkert att lika bra, men Wacom är det enda jag har provat. De har några olika modeller, Intuos är lite dyrare och har (eller hade när jag köpte) lite bättre prestanda. Bamboo är billigare. Har inte provat att rita med den.


Fel och rätt. Wacom är det enda märket man vill använda om man är åtminstone semi-professionell och bryr sig om resultatet. Allt annat är i princip Rusta-smäck. Det finns inget som är lika bra, det är därför det är industristandard.

Bamboo är lite smäckigt också, även om det fungerar. Köp hellre en begagnad Intuos3/Intuos4 A5 än en ny Bamboo. Det är ungefär samma pengar på en ny Bamboo och en begagnad Intuos3.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar