Lila DeLila

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Jag håller helt och hållet med LR när det gäller FB, det kan nog vara trevligt att få en massa "gillanden" men det är också intressant att få respons om en idé funkar eller inte som mina illustrerade ljudeffekter. Därför är det oftast mer intressant att lägga upp saker på forumet där det kan bli lite diskussion.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Lila DeLila

Inlägg av Cadial »

LR 26: Som gitarrlarare plockar jag fran tabell 3 nar jag vill uppmuntra noviser (Vad bra du spelar Blinka lilla stjarna! Den kan du spela pa konserten!). Samtidigt ar malet att fa upp eleverna pa "ratt" niva; Bach, Tarrega, Jimi Hendrix...om nagra ar.
Bra Peral; Lila de Lila skapades ju liksom har pa forumet, sa jag forstar att du gillar feedbacken. Glom bara inte att det finns manga besserwissers som inte alls kan teckna, och kanske inte alltid har ratt sina rad.
Till alla: En sak som ofta gloms bort ar att det finns stora skillnader pa hur man absorberar en bild eller en seriesida som lagts upp pa forumet, an om den skulle ses direkt i ett album. Ta Micke Bergkvists snabbisar; visst kan man ibland hitta for korta ben om man vill, men fel kan man hitta hos alla tecknare. Nar man laser serien stoppar man inte upp; hjarnan vill vidare. Felet ar inte langre ett fel, utan ett mikroskopiskt fel.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Nej självklart kan man lyssna för mycket vilket påverkar skapande processen. Men det är i slutändan jag själv som får stå för mina val. Man kan alltid förälska sig i vissa idéer som i slutändan inte fungerar. Är det någon idé som man känner tveksamhet över så är det bra att få andra personers syn på saken, gärna då några som är insatta i seriemediet och sådana finns det gott om här på forumet. Sedan blir det ändå inte riktigt bra som när det gäller framsidan till Lila DeLila, jag hade klart föredragit baksidan så här i efterhand.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av Rosen »

Jag visade förresten en sida ur albumet för en amerikan som gör webbserien Barwench Tales. Hans fru heter Lila och är rätt lik en viss mästertjuv till utseendet (den här tjejen är baserad på henne, fast jag tror din Lila liknar henne ännu mer).
Han var rätt road. [:)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Kul att höra! Vi får se om jag kan få till BB så att han liknar originalet i uppföljaren!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Att skapa uppföljaren är så mycket svårare. Uppföljaren skall helst vara lite bättre än ettan och kräver några nya grepp som man inte kom på när man först skapade serien. Man är dessutom bakbunden av vad som hände i ettan. Så jag har tänkt och funderat, kastat bort åtskilliga idéer, jag har tänkt långt och kort, brett och smalt, upp och ned, fram och tillbaka och utanför asken innan jag kom fram till ett fungerande koncept. Här är i alla fall de två första sidorna av Lila DeLila del två kallad "TICK-TICK-TICK". Bombidén är hämtad från skräckmästaren Alfred Hitchcock som gjorde filmen "Fåglarna sjunger kl. 1:45" och första rutan på sidan två är inspirerad av nyhetsbilder från sprängningen av Västtyska ambassaden 1975 då Bo Holnström uttalade de bevingade orden "Lägg ut"
Bild
samt
Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av larsa66 »

Wow!
Det här ser tjusigt ut!
Lycka till!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av rkaj »

Yay!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av tfels »

Detta blir bra!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av Looding »

Tumme upp!!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av Allan Kämpe »

Detta ser väldigt proffsigt ut! Ser med spänning fram mot det färdiga albumet! [^]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lila DeLila

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Detta ser väldigt proffsigt ut! Ser med spänning fram mot det färdiga albumet! [^]

Yes! Finns det någon planerad släpptid? Bokmässan? Örebro Seriefestival?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Ledsen att det tagit mig tid att svara och tack för alla snälla kommentarer! Fokus på min fritid har nu legat på att teckna så därför frånvaron från forumet. Jag är inte professionell tecknare så jag behöver ett bra manus för att inspirera mig att teckna ett längre äventyr och jag känner nu arbetsglädje kring upp följaren och inte ett tvång att producera seriesidor. Jag har inte riktigt fått upp tempot att jobba med Bosto Kingtee i kombination med Manga Studio men det är en kul läroprocess. Just denna kombination är så nära man kan komma att teckna på papper även om det aldrig kan bli samma sak- Att sätta penna till papper är fortsatt oslagbart när det gäller serieskapande. Jag har också ett samarbete med Thomas Fels som ligger och hugger mig i hälsenorna för det är också en historia som jag älskar, det är synd att arbetsgivaren inte har förståelse för att jag helst vill gå hem och teckna serier men ändå få betalt. De svarar då på det ytterst tråkiga och stelbenta sätt "Gå och jobba med dig Per!"
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lila DeLila

Inlägg av tfels »

Per, gör du ett hälften så bra jobb på ditt "riktiga" jobb, så kan de gott unna dig lite tid att sitta å teckna!

Sitter förresten själv och testar Manga Studio. Känns riktigt bra ju!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lila DeLila

Inlägg av Peral »

Tack Tfels! Jo det är kul speciellt i kombination med Bosto Kingtee som jag tycker är en mycket prisvärd version av en Graphic Tablet. Problemet att det är en sådan lång inlärningskurva, det finns så många funktioner, det finns säkert många fler funktioner man kan inkludera i serieskapandet, men jag hatar att läsa instruktionsböcker utan vill bara komma igång med skapandet så jag inkluderar funktion efter funktion allt efter jag upptäcker dem. Sedan gäller det att få upp farten på "skapandet" för det är ju förutsättningen för att använda dessa hjälpmedel och det har jag inte upplevt än så länge. Jag tycker också fortfarande man får bättre överblick av sidan när man tecknar på ett vitt papper. Men jag ska ge denna tekniska lösning en chans och det är alltid kul att testa något nytt. Men jag tror inte man skall överdriva betydelsen av dessa teknologiska hjälpmedel, jag tror fortfarande att man kan nå minst lika bra resultat med papper och penna.
Skriv svar