Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av MagnusR »

Beror på vad som skall berättas i bilderna. Rent layoutmässigt röstar gör för att bara ha Allan, men berättandets behov styr.

/Magnus
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Peral »

Gillar den breda bilden med tre snövagnar mest! (Alltså storbilden) Ett alternativ är förstås att dumpa Allan i första sidan, släng in Eva med tankebubblan "Jag vill också köra snöbandvagn!"
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag gillar också helbilden med tre snöbandvagnar och det blir snyggare med bara Allan layoutmässigt. Dessutom tycker jag det blir en förtätad stämning med bara Allan vid ratten! Eva behövs inte för handlingens skull just på den här sidan. Hon kan dyka upp på nästa sida med en sur kommentar; "Varför är det alltid du som ska köra snöbandvagnen Allan? Jag vill också ha lite kul!"
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tog mig friheten att laborera lite med layouten, så här blev det med båda. Spegelvände översiktsbilden för att få dem på höger sida, och därmed en mer naturlig läsrytm.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack för det trevliga bildtipset LR26! Jo, jag har väl från och till haft funderingar om att infoga mindre bilder inuti större. Det är möjligt att det blir aktuellt med den typen av layout på någon plats i albumet. Jag använde den varianten själv tidigt i en SF-seriesida jag gjorde för länge sedan:
Bild

Och på den här sidan är layouten på liknande sätt helt fri/utan rutor. Men om det inte tillför berättelsen något så kanske man ska vara försiktig med denna typ av experimenterande.
Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Peral »

Snygg lösning LR26, problemet är bara som jag ser det textmassan som skall in och förstöra kompositionen, skulle du välja att gå på LRs ide kan du minska ned snöbandvagnarna, utöka landskapet och få plats för text, samt undvika att den infogade bilden hamnar ovanpå bandvagnen
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

Skön gammal SF, nu minns jag alla Metal Hurlant-inspirerade experiment från sent 70- och tidigt 80-tal.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Nästa sida, delvis färglagd (bara lite skissartat ännu om ni tycker det ser slarvigt ut) med infogad närbild på Allan i den undre stora bilden på rymdskeppet.
Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Det skulle vara intressant vilken ordningsföljd av rutorna 3 och 4 som ni forumiter tycker är bäst eller om ni har andra förlag på layout?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Peral »

Bandvagnen bör komma först, sedan om jag får komma med lite kritik, det ser ut som om Allan och Eva sitter med huvudet klistrat mot vindrutan, du kanske borde dem göra till något mindre siluetter. Läsaren vet att de sitter i bandvagnen...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Bandvagnen bör komma först...

Jag tycker tvärtom, att monstret eller vad det nu är för något passar bra som inklippt på position tre, sedan tillbaka till huvudkaraktärerna. Jag tänker i och för i väldigt filmtekniska banor, men det är så jag ser serier. Som exempelvis är detta den mest genialiska övergången jag någonsin sett i en serie, och den är väldigt filmisk i sitt upplägg. Inzooming på ett ställe och sedan mjuk övergång och utzoomning på ett helt annat ställe.

Bild

Bild
Det är sista respektive första strippen på ett uppslag.

Jag tror lite fler rörelseindikatorer kunde vara bra, så man ser att saker rör på sig, som det är nu tycker jag bilderna över lag känns rätt stela, lite väl mycket stilleben så att säga. Exakt hur man bäst lägger in sådana kan jag dock inte säga, Hergé valde ofta en slags snurrad linje för att visa hastighet eller svettdroppar som flyger ut för mer emotionell rörelse.

Bild

Jag är också stor förespråkare för varierade "kameravinklar", lite mer experiment där tror jag skulle vara av godo. Kanske även att kameran så att säga är på sniskan ibland.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Peral »

Klokt av dig att inte visa nästa bild i Daniel Torres serie!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Klokt av dig att inte visa nästa bild i Daniel Torres serie!

OT.

Hehe, ja då hade det blivit fel avdelning kan man nog säga, just den platsar ju mer i:
viewforum.php?f=40 Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Bandvagnen bör komma först, sedan om jag får komma med lite kritik, det ser ut som om Allan och Eva sitter med huvudet klistrat mot vindrutan, du kanske borde dem göra till något mindre siluetter. Läsaren vet att de sitter i bandvagnen...


Jag använde mig av lite klippa och klistra för att infoga Allan och Eva i banvagnens fönster och det är väl anledningen att de ser ut att ligga limmade (he he) mot vindrutan! Detta är kanske faran med att använda tekniken/clipart iställlet för hederligt skissande/tecknande.

Jag tyckte (när jag inledde färgläggningen) som du att bandvagnen borde komma först. Men efter lite funderande så tror jag att min ursprungliga tanke i blyertsskissen där bilden på nedslagskratern kommer först blir intressantare. Jag håller alltså med LR26 här.

LR26 skrev:
Jag tror lite fler rörelseindikatorer kunde vara bra, så man ser att saker rör på sig, som det är nu tycker jag bilderna över lag känns rätt stela, lite väl mycket stilleben så att säga. Exakt hur man bäst lägger in sådana kan jag dock inte säga, Hergé valde ofta en slags snurrad linje för att visa hastighet eller svettdroppar som flyger ut för mer emotionell rörelse.


Jag är medveten om att jag har en tendens till stelhet i tecknandet och mitt mål är att jobba på att få fart, fläkt och rörelse i tecknandet. Förhoppningsvis lossnar det ju mer jag tecknar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Jag är medveten om att jag har en tendens till stelhet i tecknandet och mitt mål är att jobba på att få fart, fläkt och rörelse i tecknandet. Förhoppningsvis lossnar det ju mer jag tecknar.

Det beror ju på vilken effekt man vill uppnå, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av MagnusR »

Jag röstar som LR26, det ger mer liv.

/Magnus
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Utan att avslöja för mycket kan jag tala om att Allan Kämpes gamla ärkefiender banditgeneralen Harakoso och
rövardrottningen Yao-Chin (vilka bägge fanns med i några av Allan Kämpes tidigaste äventyr) kommer att spela
ledande roller i det nytecknade äventyret.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av RioGrande »

Du oroar dig inte för att Harakoso och Yao-Chin ska uppfattas som rasstereotyper? Känns lite som Blake och Mortimer:
Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

RioGrande skrev:Du oroar dig inte för att Harakoso och Yao-Chin ska uppfattas som rasstereotyper? Känns lite som Blake och Mortimer:


Jag har funderat lite på det där. När Semitjov skapade dessa figurer var han bara 20 år gammal och det var mitt i brinnande 2:a världskriget. Japanerna var skurkarna som hade anfallit Pearl harbour utan förvarning.

Jag har ändå valt att använda dessa två extrema karaktärer för att de är så distinkt utmejslade bovar och att det finns historiskt seriematerial att bygga på. Min utmaning blir då att försöka göra skurkfigurerna flerdimensionella och även visa att deras ondska är personlig och inget baserat på nationalitet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Du oroar dig inte för att Harakoso och Yao-Chin ska uppfattas som rasstereotyper?

Det kan ju också vara så att serieskapare inte oroar sig för mycket över rasfanatiska läsare, som nödvändningsvis måste läsa in rasteorier i allting.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar