Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:Det här var riktigt, riktigt snyggt!
Skönt ansiktsuttryck nere till vänster. Måste kännas roligt och utmanande att ge sig på med tuschningen.


Färgläggningen är rolig men tuschningen blir lite av en pina med ritbrädan tycker jag. Men jag får bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen nu när jag inte tuschade på pappersoriginalet. [B)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe i gammalt hederligt söndagssideformat...först en titt på första rutan med den röda logon...

Bild

Sedan hela sidan...

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Det är ju synd o skam att ett hortenplan kom i skymundan bland bildrutorna så det fixade jag till...

Bild

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Allan Kämpe i gammalt hederligt söndagssideformat...först en titt på första rutan med den röda logon...



Ett problem jag ser direkt är läsordningen av rutorna. Dom första fyra rutorna är klara men sen blir det krångligt.

Hur tänkte du där?

Snygg logga förresten :)

Det första förslaget var förresten bättre i det avseendet. Där finns det en naturlig ordning.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, jag tänkte nog inte så mycket alls utan jag bara kastade mig in i layouten på vinst och förlust. De två första raderna är vål ganska ok men sedan blev det besvärligt...

Jag har väl klämt in lite väl många rutor i den här tänkta söndagssidan. Problem uppstår genast när man tecknat för stående A3-sidor och sedan försöker klämma i flera sådana sidor på en liggande A2. Man blir tvungen att beskära rutor osv.

Antagligen ännu viktigare att vara tydlig med läsordningen på rutorna i det här liggande formatet. Man får väl helt enkelt tänka lite fyrkantigt [V] och konservativt för att inte förvilla.

Kul att du gillade loggan Lars (den är inspirerad av Steve Canyons logga) och tack för observationen om läsordningen! [:)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe är alltid redo för äventyr! [:)]

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Antagligen ännu viktigare att vara tydlig med läsordningen på rutorna i det här liggande formatet. Man får väl helt enkelt tänka lite fyrkantigt [V] och konservativt för att inte förvilla.



Tänka annorlunda, helt klart. Det är inte för många rutor...men det är på den övre gränsen 10-12.
Man vill ju inte rita in pilar...eller lägga in ett schema för hur man ska läsa, då försvinner något annat.

Sen tror jag att det är svårt att konvertera stående till liggande format i efterhand. Om man ska göra det måste man tänka båda vägarna under tiden man skapar. Hur kommer den här sidan se ut i stående format vice versa.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag gjorde om till en stor söndagssida i stående format...känns betydligt robustare och tydligare nu...

Bild
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

Kan ju vara ett kul experiment, men det ser fortfarande väl späckat ut...

Eller hade du tänkt dig sidan i fullt dagstidningsformat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, det här skulle täcka en hel dagstidningssida (i mina drömmar [V] )...

Nu med tillägg av ljudeffekt för plan i nödläge...

Bild

och här en närbild än en gång...man kan ju aldrig få nog av dessa ljuva scener... [;)]

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe-serien från början...när han fortfarande var pilot i svenska flygvapnet och innan han träffade Hjärntrusten för första gången...
År 1940 och Tyskland har just invaderat Norge...
Allan patrullerar norska gränsen i en Saab B17 med en akterskytt beredd...då dyker en tysk Messerschmitt upp i jakt på ett plan av ej identifierat ursprung...bägge planen passerar in över gränsen till Sverige...

Bild

En närtitt på de sista rutorna...

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Fakta om Saab B 17:

Bild
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Ray »

Snyggt Allan kämpe. Det där blir ju riktigt bra :)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack Ray! Det går lätt när man har modeller att teckna efter... [:)]

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan kämpe - pilot i svenska flygvapnet...

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Tack Ray! Det går lätt när man har modeller att teckna efter... [:)]

Javisstja, de där var väl hemgjorda? Har du snidat själv i trä? Snyggt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:Tack Ray! Det går lätt när man har modeller att teckna efter... [:)]

Javisstja, de där var väl hemgjorda? Har du snidat själv i trä? Snyggt.


Jo, jag har tillverkat dem själv. De duger inte så mycket till när man ska teckna detaljer på flygplanen. Men man kan vrida och vända på modellerna för att testa olika vinklar på hur man vill att planen ska ligga i luften. Jag gjorde det för att teckna planen i tredje rutan på helsidan ovan (den där en Messerschmitt Bf109e jagar ett av Hjärntrustens plan...). [:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Sir-L »

Allan Kämpe skrev:[...]
En närtitt på de sista rutorna...

http://forumbilder.se/EAMA8/gunner.tif

[...]

Snyggt! Gillar speciellt rutan med akterskytte (ovan). Jag får Björn Karlström vibbar, nästan synd att "sabba" den med tuschning :( (och med det vill jag inte säga att du tuschar dåligt utan att du "skissar" bra :) )
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Snyggt! Gillar speciellt rutan med akterskytte (ovan). Jag får Björn Karlström vibbar, nästan synd att "sabba" den med tuschning :( (och med det vill jag inte säga att du tuschar dåligt utan att du "skissar" bra :) )

Det där lär ha varit ett lyxproblem som Harvey Kurtzman hade med John SeverinEC.

Skisserna klarade aldrig av att tuschas ordentligt. Severin var för knackig själv, eller så tog det för lång tid. (Minns inte exakt.) Men alla drivna tuschare på förlaget klarade inte av hans skisser, de såg alltid litet kluddigare ut efteråt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Snyggt! Gillar speciellt rutan med akterskytte (ovan). Jag får Björn Karlström vibbar, nästan synd att "sabba" den med tuschning :( (och med det vill jag inte säga att du tuschar dåligt utan att du "skissar" bra :) )

Det där lär ha varit ett lyxproblem som Harvey Kurtzman hade med John SeverinEC.

Skisserna klarade aldrig av att tuschas ordentligt. Severin var för knackig själv, eller så tog det för lång tid. (Minns inte exakt.) Men alla drivna tuschare på förlaget klarade inte av hans skisser, de såg alltid litet kluddigare ut efteråt.


Jag brottas själv med den här avvägningen -hur mycket jag ska tuscha och nu med ritbrädans/datorns hjälp kan man fixa till sånt som inte tuschats för hand på originalet.
Men då mitt mål nu är att producera tillräckligt med sidor får det avgöra lite hur mycket tuschning och annat finlir som läggs ner på varje sida! [:)]
Skriv svar