SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Här är mitt förslag på den ljuva Svetlana

INTRODUKTION
R1 1/1 En stad på slätten
R2 1/1 Inzoomning på en saloon, från vilken kommer slagsmåls omnopoetsi
R3 1/1 smal ansiktsbild på Svetlana, bilden får ligga lite över R2 och R4. Svetlana, akitigt hår, ett uppspärrat öga, ett hängande ögonlock, bruten näsa, en orm tatuerad som ett frågetecken över vänsteröga, ojämna tänder, en saknas
Hon säger -Så...
R4 1/1 Utzoomning på baren där några män vrider sig i smärta runt Svetlana, kort, satt, lhjulbent, iklädd Duster. I ena handen håller hon ett avbrutet bordsben, i den andra en bowiekniv
Svetlana: Är det någon fler som vill diskutera mitt utseende?

Bild
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Här är mitt förslag på den ljuva Svetlana

[/img]


Intressant förvisso. [:)] Men beskrivningen går lite stick i stäv med de skisser som gjorts av EMRE och ALLAN KÄMPE.
Påminner om en korsning mellan Jonah Hex och Calamity Jane (i Deadwood).
Kanske kan detta vara en scen som utspelar sig "38 år senare, Rattlesnake River 1912" eller något sådant....
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Jonah Hex var lite av inspiration och dessutom ser man på verkliga foton av Calamity Jane, Belle Star och allt vad de hette så var de rätt luggslitna typer. Dessutom vore det kul med en rätt hiskeligt ful kvinna i huvudrollen för en gångs skull. En hiskelig kvinna, med en skallerorms temparemt vars yttre döljer ett hjärta av guld!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Fast de andra var före med sina skisser. MEN. SNILLEBLIXT!!! Vi kan göra en omröstning! Ska vi göra det? En Miss Texas Beauty Contest...

Ska Svetlana vara:

1. Snygg, söt, men ändå realistisk.
1b. Alldaglig, lite grå, realistisk.
2. Ful och skabbig "realistisk".
3. Schablon, "sexig bimbo", komiskt överdrivna attribut.
4. Förklädnadskonstnär. Byter utseende när det passar.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Absolut omröstning var ordet, Varför skall demokratin avstanna bara för att riksdagsvalet är över! Dessutom skall det var hiskeligt ful! Allt vad en sexig Bimbo inte är!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sexig och bimbo är inte två ord som automatiskt är sammanlänkade.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

I seriernas värld skulle jag tro att det är svårt att hitta någon serie där båda dessa termer inte sammankopplas, upp till bevis Mikael!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

1. Snygg, söt, men ändå realistisk.
1b. Alldaglig, lite grå, realistisk.
2. Ful och skabbig "realistisk".
2b. Hiskelig realistisk
2c. Hiskelig surrealistisk
2d. Hiskelig bara läskig
2e. Hiseklig söt
2f. Hiskelig orealistisk
3. Schablon, "sexig bimbo", komiskt överdrivna attribut.
4. Förklädnadskonstnär. Byter utseende när det passar.
5. Bara sexig
6 Bara bimbo
7 Sexig surrealistisk
7b. Förklädnadskonstnär, söt

?

IN THE SERVICE of democracy...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Hur ser någon ut som är hiskeligt surrealistisk? Har det inte då slagit över och personen är
så surrealistisk att hon ser alldaglig ut?
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Tänk dig ett komma.
Det vill säga "Hiskelig, surrealistisk". Det vill säga inte med "hiskelig" som förstärkningsord till "surrealistisk".

F.ö. är ju Surrealismen en konstnärlig riktning, eller ett sätt att framställa konst, snarare än en position på en realismskala.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Annars tycker jag den andra tolkningen var roligare, tänk dig följande samtal
"Titta på Svetlana, gud vad hon ser surrealistisk ut!"
"Vaddå det är väl inget med henne!"
"Exakt hon är så surrealistisk att hon ser alldaglig ut!"

Fast du kanske tänker dig något i stil med "Lena the Hyena" http://www.google.se/imgres?imgurl=http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2007/01/n.gif&imgrefurl=http://goodcomics.comicbookresources.com/2007/01/25/comic-book-urban-legends-revealed-87/&usg=__7C9Fsk0ecz6P706iOFh1tRB6mXY=&h=680&w=464&sz=294&hl=sv&start=1&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=WxjcCbomu_GHxM:&tbnh=139&tbnw=95&prev=/images%3Fq%3DLena%2Bthe%2BHyena%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Jag vet inte. Fast de kan inte säga "surrealistisk" under den s.k. vildavästernepoken (1836-1901). Begreppet surrealism myntades först någon gång på 1920-talet.
Nå, låt oss släppa detta (rulla vidare med manuset?). Lena the Hyena är Wolverton inte sant? Jag vill inte styra och ställa så mycket, men så som JAG tänkte mig stilen skulle det vara mer som Giraud. Kanske. Kanske skulle det bli bra om någon kunde imitera Morris stil perfekt. Vilken effekt: Man väntar sig hela tiden att det ska bli roligt på grund av stilen. Men stilen bedrar. Det blir äventyr och drama istället.

Eller kan ingen skapa en särskild stil för den här serien, en korsning mellan Jacovitti och Milton Caniff!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Jacovitti är superb men jag vet inte hur den stilen skulle kunna kombineras med Milton Caniffs Bild
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Lite av en utmaning att bita i, va!

Nå, vem författar nästa sida? (För manuset ska väl bli långt (och kanske, helst, ALDRIG färdigt. När Serieforum slutgiltigt släcks ner år 2038 har manuset nått fram till sidan 23 018, Svetlana svettas över att hon inte minns namnen på alla de 912 olika små samhällen i öknen, i bergen och på prärien som hon besökt under äventyrets gång....)?)

Börjar ni få kalla fötter för att det börjar bli snårigt i intrigen? [Lösning 1: skit i intrigen, skit i logiken.]

Börjar ni få kalla fötter för att det börjar bli snårigt i intrigen? [Lösning 2: Börja på ett parallellt sidospår, eller gör ett hopp framåt eller bakåt i tiden!]

Börjar ni få kalla fötter för att det börjar bli snårigt i intrigen? [Tänkbar lösning 3: Uppfinn en (eller flera) nya figurer vars öden och äventyr inte tangerar Svetlanas ett dugg...]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

RATTLESNAKE RIVER 1912:

sidan 1

Rad 1 ruta 1: Svetlana-siluett, sitter vid bardisken, en förhållandevis elegant dam närmar sig bakifrån
"Ni är Svetlana, inte sant?"
Rad 1 ruta 2: Svetlana vänder sig om och damen ryser till när hon ser henne
Svetlana- "Vad är det Dockan gillar du inte vad du ser?".

Rad 2 ruta 1: Kvinnan håller upp handen som för att skydda sig -"Nej det...Nej jag menar inte...Man sa att du kunde hjälpa mig.
Rad 2 ruta 2: Svetlana tömmer glaset med whiskey "Kläm fram med det kvickt, Jag har tid hos skönhetssalongen!".

Rad 3 ruta 1: Kvinnan är klart obekväm med situationen "Det är min man, min älskade man...

Rad 3 ruta 2: Svetlana vänder sig bort till synes ointresserad "Ser det ut som jag bryr mig om kärlek?"
Rad 3 ruta 3: Kvinnan sträcker ut handen rör vid Svetlanas axel "Du förstår inte, han har försvunnit! Han gav sig iväg för att prospektera efter olja...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S.18
[R1, r1] Textplatta: "SIBIRIEN 1812. Tjugotvååriga Tanya från Volga, arvtagerska till den mystiske Furst M:s legendomspunna gruva vid den frusna floden Spodek, i det inre av Sibirien..." (Man ser Tanya sträva fram genom ett snöigt landskap, med en stor ryggsäck på ryggen, varma kläder och ett gevär i handen.)
[R1, r2] Textplatta: Ni kanske undrar hur en ung kvinna kan överleva i vildmarken, bland tatarer och schamaner och vilda djur. (Man ser hur en stor björn smyger efter henne.)
[R2, r1] Björnen springer fram mot kvinnan.
[R3, r1] Tanya vänder sig om mot djuret.
[R3, r2] Extrem närbild, man ser hennes blick. Bubbla: Tänk inte tanken ens, Nalle!
[R3, r3] Björnen flyr, ylande. Kvinnan står kvar. Textplatta: Hon respekteras av alla vildmarkens invånare.

S.19
[R1, r1] Textplatta: "Tanya från Volga är alltså Svetlanas Southlands farmor." Man ser henne närma sig en liten hydda.
[R2, r1] Tanya gör ett hälsningstecken. Som besvaras av en sibirisk schaman som ses sitta utanför hyddan.
[R2, r2] Tanya: Hur står det till Molnet-som-ser-tre-solar-olika-färg-på-morgonen?
[R3, r1] Schamanen: Haha... jag har återgått till att kalla mig för Vladimir nu...
[R3, r2] Tanya: Kan jag byta till mig lite krut från dig? Jag har färskt harkött...
[R3, r3] Schamanen Vladimir: Visst, självklart. Men jag måste varna dig, Tanya... jag har sett fruktansvärda tecken från andarna i norrskenet... Tanya: Sånt kan du tro på, Didi! Jag är inte så lättskrämd...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Allan Kämpe »

Sid 20

(R1 bred och smal ruta högst upp) Sibiren 45 000 år f.Kr. på den vidsträckta tundran på samma plats som Tanyas legendariska möte med schamanen Vladimir. På avstånd ser man en grupp Cro Magnon-jägare som omringat en ullhårig mammut med jättelika betar.

(R2 större ruta halvsida) Man ser nu att mammuten är dödligt sårad och ångesten lyser i de intelligenta ögonen. Stenålderjägarna kastar med hjälp av de elfenbensvita Atl Atl (spjutkastare) sina spjut djupt in i sidan på det stora djuret.

(R3 1/4 ruta) Stor dansfest kring elden för att fira den stora fångsten. De unga männens kroppar är bemålade med vit lera och rödockra och de utför en dans i form av en symbolisk strid där jakten och dödandet av den stora mammuten åter iscensätts. De äldre männen trummar med renhorn på det stora mammutkraniet samtidigt som de gällt sjunger den mytiska skapelsesången om den första mammuten. Kvinnorna och barnen klappar takten och svarar de äldre männen och återupprepar i korus ledmotivet...

(R4 1/4 ruta) Den gamle schamanen blickar upp mot skyn och ser ett järtecken i det sprakande norrskenet Aurora borealis. Där vrider sig liksom tvenne ormar omslingrande i en evig kamp om makten över allt liv. Schamanen tolkar detta som om att en gång i den avlägsna framtiden kommer här ett möte mellan två människor som kan avgöra mänsklighetens överlevnad att stunda...
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Peral skrev:I seriernas värld skulle jag tro att det är svårt att hitta någon serie där båda dessa termer inte sammankopplas, upp till bevis Mikael!


Min egen Marion Gold i så fall.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S21
[Helsida] Textplatta: År 3001. Rymdresenären Allan Kämpe möter sin dotterdotterdotter (upphöjt till X) Swallobarda Swordfighter. En vis, åttio miljoner år gammal, schaman förklarar för dem att de dels är släkt, dels att de är de rättmätiga arvtagarna till Furst M:s skatt, som inte består av guld (som alla trott), utan av den heliga gralen/inkalen.
Bilden föreställer de tre. Skeppet i bakgrunden. Allan Kämpes bubbla (han tittar på sitt armbandsur): Shit, klockan är redan halvåtta, och jag som måste lämna in travkupongen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

OTBild
Marion Gold slår mig inte som en Bimbo, vad jag efterlyste var en Bimbo som inte var sexig, dessutom så är hon sexig, så hon uppfyller inget av kriterierna eller hur det nu blir, Vad var frågan?!
Skriv svar