Wilhelm Berghs äventyr

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Peral »

Vem vet vilka gamla böcker man törs ha i sin ägo nuförtiden?!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Tänkte köra lite abc med bilder i den här tråden med jämna mellanrum:
Om den aboriginiska kulturen och om företeelser i Australien som har betydelse för Wilhelm Berghs äventyr nr 1.

Detta som en kompensation för att jag inte kommer att visa så mycket av berättelsens helsidor här. Jag vill hålla lite på storyn så att den inte blir helt avslöjad i förväg innan en framtida publicering. Vissa skisser av enskilda rutor kommer jag dock att fortsätta lägga upp här i tråden men inte så mycket av skissade helsidor eller färdiga helsidor.

Aborigin : Ursprunglig innevånare i landet/på kontinenten. Intressant att veta är att de ursprungliga indianerna i Kanada också kallar sig aboriginer (aboriginal people).

Aboriginledaren Dingo - som har funnits i verkligheten. Avtecknad från foto i dokumentär upptäcktsresebok:
De många ärrtatueringarna var vanliga i just Kimberley-distriktet och visade på i vilken grad man var initierad för att ta del av olika natur-religiösa ceremonier inom "stammen". En gammal ärrad ledare var således väldigt ärrad!

Bild
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Cadial »

Allan Kämpe skrev:Jo, att få visa den aboriginiska kulturen och människorna precis så nakna som de var vid den tidsepoken borde ju vara självklart för att ge en så rättvisande bild som möjligt.
Men att man ens ska behöva överväga sådana här saker visar vilken konstig och hysterisk tid vi lever i när det gäller vissa kulturyttringar.
En annan sak som också är på tapeten är ju "Tintin i Kongo-syndromet". Man ligger i riskzonen att hamna i blåsväder om man porträtterar svarta folkslag på ett sätt som - trots att det inte var avsikten - kan uppfattas nedsättande och fördomsfullt...

Du behover inte oroa dig for det; du klassas redan in i gruppen Goda antropologer. Dina infodingar portratteras mycket varmt och sympatiskt.
Din hjalte Dingo, som fatt sitt namn efter vildhunden, vacker ett kul minne som en australiensk kompis berattade. I Australien ar det inte pitbulls som galler, utan brukshundar som korsas med Dingos. Detta skulle ha varit olagligt eftersom de har en bennagenhet att inte lyda agaren, (orkar inte googla nu for en bekraftelse), och dessa hundar lar yla mot fullmanen!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Sir-L »

Lysande! Gillar serier där man lägger manken till att ha så historiskt korrekt som möjligt (får väl tillägga att jag inte heller har något emot att man blandar in lite mystik och fiction i det hela heller).

Ska bli spännande att se resultatet.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Sir-L skrev:Lysande! Gillar serier där man lägger manken till att ha så historiskt korrekt som möjligt (får väl tillägga att jag inte heller har något emot att man blandar in lite mystik och fiction i det hela heller).

Ska bli spännande att se resultatet.


Tack Sir-L, mystik och fiction ska det bli - det lovar jag!

Cadial skrev:Du behover inte oroa dig for det; du klassas redan in i gruppen Goda antropologer. Dina infodingar portratteras mycket varmt och sympatiskt.
Din hjalte Dingo, som fatt sitt namn efter vildhunden, vacker ett kul minne som en australiensk kompis berattade. I Australien ar det inte pitbulls som galler, utan brukshundar som korsas med Dingos. Detta skulle ha varit olagligt eftersom de har en bennagenhet att inte lyda agaren, (orkar inte googla nu for en bekraftelse), och dessa hundar lar yla mot fullmanen!


Jag träffade själv på dingos som snokade på morgonen runt vårat tältläger när jag var i Northern Territory och tillverkade didgeridoo tillsammans med lokala aboriginer. Dingohundarna ylade också mycket riktigt på ett mäktigt sätt på nätterna i den vilda outbacken.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Din hjalte Dingo, som fatt sitt namn efter vildhunden, vacker ett kul minne som en australiensk kompis berattade. I Australien ar det inte pitbulls som galler, utan brukshundar som korsas med Dingos. Detta skulle ha varit olagligt eftersom de har en bennagenhet att inte lyda agaren, (orkar inte googla nu for en bekraftelse), och dessa hundar lar yla mot fullmanen!

Skulle finnas en del folk här i Sverige som korsat varg och hund. Veterinärer ska ha varit kritiska då avkomman hade en vargs beteende men saknade vargens skygghet inför människan, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Cadial »

Cool med ylande dingos!
Korsning mellan varg och hund har ett namn: Schafer. Eller hur nara kan man komma?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag bodde/tältade bl.a. på gården hos en aboriginsk äldre "songman". Han hade tre fruar, cirka 20 barn, en skock halvvilda loppbitna dingoliknande hundar som husdjur (dessa klappade jag inte) och en stor vattenbuffel som familjens kelgris...
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Cadial »

Haftigt! Fast din bild forsvann?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja, jag ångrade mig och tog bort fotot...tråden ska ju inte handla om mig utan om serien Wilhelm Bergh och om det av aboriginernas Australien som har relevans för min serieberättelse.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Cool med ylande dingos!
Korsning mellan varg och hund har ett namn: Schafer. Eller hur nara kan man komma?

Man ska kunna komma rätt mycket närmre än schäfer, har jag hört. Siberian Husky t.ex.

För någon tid sen blev jag väldigt storögd då mina grannar i lägenheten på bottenplanet kom ut med två enorma husky-liknande hundar ur lägenheten - (Det var inte Husky, utan någon liknande ras.) - varpå följde någon konversation ungefär så här:

- Jösses Amalia. Det där var ena rejäla bamsingar. (Jag blev så chockad att jag började prata som i en pilsnerfilm.) Är det huskies?
- Nej, Mandalorians. (Eller något sånt...)
- Såna där kan man väl knappt ha i en vanlig lägenhet?
- Nej, vi ska flytta.
- De behöver väl typ en egen gård.
- Jo, vi ska ha det.

Men apropå varg och hund, det fanns något projekt där man skulle komma så nära vargen som möjligt genom selektiv avel av de tre-fyra olika hundraserna som bedömdes ligga närmast vargen. Var ett tag sen jag läste om det.

Edit: "Malamut" var det, 60 cm i mankhöjd. Större än en husky. http://en.wikipedia.org/wiki/Alaskan_Malamute
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av RioGrande »

Hej AK. Har du sett filmen The Proposition (en australiensisk "västern"), av John Hillcoat (manus: Nick Cave). Mycket av det du planerar för Wilhelm Bergh påminner om den... Tror att du skulle gilla den! En både tuff och snygg film.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har sett filmen Proposition och den har sina poänger. Landskapet och den tuffa tillvaron ute i outbacken är trovärdigt skildrad. Sedan kan jag tycka att det blir lite väl mycket blodigt våld och andra ruskigheter. Något som jag saknar i filmen är en större inblick i den traditionella aboriginiska kulturen. Men den var väl antagligen i princip så gott som utplånad vid den tid och plats som filmen utspelar sig i.

I de östra och södra delarna av Australien utplånades aboriginernas traditionella livsstil först medan den överlevde längre i Australiens centrala och norra delar.

Här är ett filmklipp från en film som jag hellre vill se, Jandamarras War
Denne aboriginiske rebells motståndskamp i Kimberley är en av ingredienserna i Wilhelm Berghs äventyr 1:

http://www.youtube.com/watch?v=cXejE5DXR9E
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av RioGrande »

Såg ut som ett intressant klipp.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Färglagd ruta med Wilhelm Bergh i det australiensiska landskapet...

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Kapten Conrad, Wilhem Berghs compadre...

Bild
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Grumme »

Allan Kämpe skrev:Kapten Conrad, Wilhem Berghs compadre...

Bild


Är han inte väldigt lik sjömannen Barney i Bernard Prince?

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Wakuran »

Tänkte också på det.

viewtopic.php?f=61&t=6021&start=35
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, Barney är en förebild liksom Jim McClure i Bluberry men han kommer att få många egna särdrag.

Större delen av färglagd sida...

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Wilhelm Berghs äventyr

Inlägg av larsa66 »

Väldigt snygg färgläggning, Allan Kämpe. Och snygga hästar!

Är det photoshop du använder dig av?
Skriv svar