Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Henrik Tomenius
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 14 apr 2011, 22:39

Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Henrik Tomenius »

Hej

Tänkte skamlöst tipsa om min nya webserie som ni hittar på: http://twistedspeedo.com/

Temat kretsar runt dataspel och populärkultur men kommer nog spreta ganska mycket då jag har svårt att hålla mig inom ramar.

Serierna är på engelska (för att nå en större publik) och jag siktar på att uppdatera 2 ggr i veckan med helt nytt material.

Väl mött
HT

(Jag hoppas jag postat detta i rätt ämne... men men)

Flyttade till mina serier.
Mod/Kungnima
Grod-Gordon
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 22:28
Kontakt:

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Grod-Gordon »

Det där tyckte jag var kul, och jag gillar schvunget i figurerna. Kul att se varierande stilar också, det känns experimentellt och förlösande.
Läs en miljard slumpserier på analfabetenshage.se.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av RioGrande »

Kul. Särskilt den med Sjunde inseglet-pastischen. Den var inte enbart kul. Den var nästan som en novell.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av MagnusR »

RioGrande skrev:Kul. Särskilt den med Sjunde inseglet-pastischen. Den var inte enbart kul. Den var nästan som en novell.


Håller med, den väckte tankar och känslor.

/Magnus
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av rkaj »

Jo, "catch them all" var fin, och många av de andra var skoj också! "The free world" och "this shit has to stop" var ett par av mina favoriter.
Henrik Tomenius
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 14 apr 2011, 22:39

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Henrik Tomenius »

Hej!
Kul att ni gillar det jag gjort. Visst är det lite spretigt och så kommer det nog förbli, då alla mina försök fokusera på en seriefigur misslyckats.

Jag har uppdaterat med några nya serier sedan jag skrev här sist.

"Genesis"
http://twistedspeedo.com/?p=358

och

"Sometimes dreams comes true"
http://twistedspeedo.com/?p=362

Jag har som mål att uppdatera 2ggr i veckan men det blir svårt när jag gör lite längre serier såsom GENESIS. Serier av den längden tar nästan 2 veckor att knåpa ihop för mig. Jag tror inte jag kan göra det snabbare då jag redan har skippat att skissa, tuscha göra kladd etc utan ritar direkt in i photoshop med en elektronisk ritplatta.

Lite kul är att de webserier jag publicerat som saknar text drar trafik från öststater (Ryssland och Polen)... tex så har jag Polen som näst högsta land där trafik kommer ifrån (drygt 16k sidvisningar på en vecka). Jag hade inte riktigt räknat med det liksom. [:)]
Användarvisningsbild
chanfan
Fine
Inlägg: 207
Blev medlem: tis 26 jan 2010, 19:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av chanfan »

haha precis min humor de här!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av rkaj »

Hmm ... Människan använder X, gud gillar inte det utan kastar ut människan ur paradiset, människan använder X för att återskapa paradiset. Den metaforen gillar jag, men X brukar ju annars vara kunskap ... [8D]
Henrik Tomenius
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 14 apr 2011, 22:39

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Henrik Tomenius »

HejHej

Nu har jag uppdaterat lite mer sedan sist. Jag försöker koncentrera mig på serier som kretsar runt dataspel och liknande populärkultur då det är lättare att ta till sig för en internationell (amerikansk) publik, samt att det är mitt eget intresse.

Först en längre serie om det oerhört komplexa dataspelet Dwarf Fortress. Man kan inte vinna detta spel och sloganen för spelet är således: "Losing is Fun".

Ett smakprov (kan inte klippa in hela då för lång)

Bild

Läs hela här:
http://twistedspeedo.com/?p=478

Sedan har jag gjort en kortare som tar upp ett svårare ämne:
http://twistedspeedo.com/?p=487

Här har ni hela den... Ni som (precis som jag) inte klicka länkar så ofta:

Bild

Ha det,
Henrik
Användarvisningsbild
chanfan
Fine
Inlägg: 207
Blev medlem: tis 26 jan 2010, 19:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av chanfan »

Den sista där var verkligen sjukt bra! Tjänar du nåra pengar på dina serier? För det borde du!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Nima »

Väldigt bra, och väldigt, väldigt stört.
Gillar teckningsstilen.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Wakuran »

Henrik Tomenius skrev:Först en längre serie om det oerhört komplexa dataspelet Dwarf Fortress. Man kan inte vinna detta spel och sloganen för spelet är således: "Losing is Fun".

Det låter litet som Drakborgen. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Agentum »

Jag känner en massa ångest mest när jag ser teckningarna, för mig gör det att jag inte har nån direkt lust att läsa serien då stilen inte direkt går ihop med humor iaf.

Nu menar jag inte att det är skräp, vi ser ju att många andra gillar det.

Det är väl bara inte min kopp te.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av rkaj »

"Dwarf fortress" var nog för en målgrupp där jag inte ingår, men "Why won't you help me" var verkligen sjukt bra!
Henrik Tomenius
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 14 apr 2011, 22:39

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Henrik Tomenius »

chanfan skrev:Den sista där var verkligen sjukt bra! Tjänar du nåra pengar på dina serier? För det borde du!


Som det ser ut nu så kommer intäkterna från reklam inte ens täcka kostnaden att ha hemsidan, men jag kommer sätta ihop en bok av de bästa serierna och sälja via Amazon (eller dylikt) genom hemsidan. Nån gång efter sommaren kommer det.. Jag hoppas det kommer generera lite mer intäkter. Kanske annat typ t-shirts kommer också. [:)]

rkaj skrev:"Dwarf fortress" var nog för en målgrupp där jag inte ingår, men "Why won't you help me" var verkligen sjukt bra!

Agentum skrev:Jag känner en massa ångest mest när jag ser teckningarna, för mig gör det att jag inte har nån direkt lust att läsa serien då stilen inte direkt går ihop med humor iaf.

Nu menar jag inte att det är skräp, vi ser ju att många andra gillar det.

Det är väl bara inte min kopp te.


Varken svenskar, seriescenen i Sverige är min målgrupp... Ni är för få och Sverige är för litet för att en webserie skall fungera. Alltså är det inte så konstigt att vissa av de serier jag gör inte faller folk här i smaken, då ni inte är målgruppen. Min målgrupp är främst amerikanska gamers.

Jag har funderat rätt mycket på detta och kommit fram till att det föreligger en kulturskillnad som är ganska stor för gemene amerikan när det gäller att kunna ta till sig svenska serier. Denna tröskel är mindre när det gäller för svenskar att ta till sig amerikanska serier... då vi är vana vid deras kultur och språk sedan barnsben.

Skall vi framgångsrikt sälja in serier till usa så måste det vara på deras villkor efter deras kulturella premisser. Speciellt om man riktar sig till amerikaner som vanligtvis inte är seriefrälsta. Detta kommer givetvis kosta en del av de potentiellt svenska läsarna (inte minst de som inte kan engelska, men också andra).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Wakuran »

Henrik Tomenius skrev:
Agentum skrev:Jag känner en massa ångest mest när jag ser teckningarna, för mig gör det att jag inte har nån direkt lust att läsa serien då stilen inte direkt går ihop med humor iaf.

Nu menar jag inte att det är skräp, vi ser ju att många andra gillar det.

Det är väl bara inte min kopp te.


Varken svenskar, seriescenen i Sverige är min målgrupp... Ni är för få och Sverige är för litet för att en webserie skall fungera. Alltså är det inte så konstigt att vissa av de serier jag gör inte faller folk här i smaken, då ni inte är målgruppen. Min målgrupp är främst amerikanska gamers.

Jag har funderat rätt mycket på detta och kommit fram till att det föreligger en kulturskillnad som är ganska stor för gemene amerikan när det gäller att kunna ta till sig svenska serier. Denna tröskel är mindre när det gäller för svenskar att ta till sig amerikanska serier... då vi är vana vid deras kultur och språk sedan barnsben.

Skall vi framgångsrikt sälja in serier till usa så måste det vara på deras villkor efter deras kulturella premisser. Speciellt om man riktar sig till amerikaner som vanligtvis inte är seriefrälsta. Detta kommer givetvis kosta en del av de potentiellt svenska läsarna (inte minst de som inte kan engelska, men också andra).

Jag har litet svårt för att förstå det här argumentet, mest för att jag inte tycker serien ser traditionellt amerikansk ut, isåfall snarare brittisk. Den ser litet webbserieartad ut, men det kan bero på att den verkar gjord med dator.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Henrik Tomenius
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 14 apr 2011, 22:39

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Henrik Tomenius »

Wakuran skrev:Jag har litet svårt för att förstå det här argumentet, mest för att jag inte tycker serien ser traditionellt amerikansk ut, isåfall snarare brittisk. Den ser litet webbserieartad ut, men det kan bero på att den verkar gjord med dator.


Jag tror inte det handlar inte om att 'se' typiskt amerikansk ut.. det handlar mer om val av ämne. Sen skadar det ju inte om det ser hyfsat bra ut.

Serien är ritad digitalt med ritplatta.
Jag använder Wacoom och photoshop CS4

och det är en webserie.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Henrik Tomenius skrev:Jag har funderat rätt mycket på detta och kommit fram till att det föreligger en kulturskillnad som är ganska stor för gemene amerikan när det gäller att kunna ta till sig svenska serier. Denna tröskel är mindre när det gäller för svenskar att ta till sig amerikanska serier... då vi är vana vid deras kultur och språk sedan barnsben.

Skall vi framgångsrikt sälja in serier till usa så måste det vara på deras villkor efter deras kulturella premisser. Speciellt om man riktar sig till amerikaner som vanligtvis inte är seriefrälsta. Detta kommer givetvis kosta en del av de potentiellt svenska läsarna (inte minst de som inte kan engelska, men också andra).


Jag inbillar mig att jag har ganska god förankring i gamervärlden sedan 20 år tillbaka, men trots det förstår jag inte serien riktigt. Är det tänkt att vara kul? Vad kommer att göra att subkulturen gamers kastar sig över och läser något som förmodligen uppfattas som att det gör narr av livstilen?

Om jag ville göra en serie för gothare skulle jag inte inleda en stripp med att göra narr av hur två 12-åriga killar väljer smink på HM.
Jag kan absolut ha felanalyserat ambitionen, men jag förstår inte infallsvinkeln riktigt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det här kan låta märkligt från mej, men jag menar detta verkligen. Strunta i marknaden. Gör vad du känner att du har talang för att göra, och gör det så jävla bra som du bara kan, så händer till slut märkliga grejer.
Henrik Tomenius
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 14 apr 2011, 22:39

Re: Ny Webserie - Twistedspeedo.com

Inlägg av Henrik Tomenius »

APenny4YourThoughts skrev:
Jag inbillar mig att jag har ganska god förankring i gamervärlden sedan 20 år tillbaka, men trots det förstår jag inte serien riktigt. Är det tänkt att vara kul? Vad kommer att göra att subkulturen gamers kastar sig över och läser något som förmodligen uppfattas som att det gör narr av livstilen?

Om jag ville göra en serie för gothare skulle jag inte inleda en stripp med att göra narr av hur två 12-åriga killar väljer smink på HM.
Jag kan absolut ha felanalyserat ambitionen, men jag förstår inte infallsvinkeln riktigt.


Infallsvinkeln är att få folk att tänka till, hajja till och skratta om vart annat.

Jag tror det finns tillräckligt med gamers världen över som precis som jag, har självdistans nog att skratta åt sig själva och sin egen livsstil. Jag tycker inte Gamers är jämförbara med 12-åriga Gothare som sminkar sig... Gaming är en kolossal kultur i dagsläget. Det är egentligen fel att kalla det en 'sub'kultur. "Sub" till vad? Det är en kultur helt enkelt.

mikaelbergkvist skrev:Det här kan låta märkligt från mej, men jag menar detta verkligen. Strunta i marknaden. Gör vad du känner att du har talang för att göra, och gör det så jävla bra som du bara kan, så händer till slut märkliga grejer.


Jag är tveksam.
Jag tror mer att en kombination av att göra något man gillar samt marknadstänk, är rätt väg om man vill nå en stor publik. Men alla vägar som funkar är bra.
Senast redigerad av 1 Henrik Tomenius, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar