Nordens Stjärnor

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av DarkPaladin300 »

Skräcknumret 19


Okej, eftersom SSS nummer 18 är i full gång nu redan då vi har material vi kan behöva, så tänkte jag att det vore dags att börja planera nummer 19. Personligen så tycker jag att eftersom vi hade skräcktema i nummer 9 innan vi körde helfärg i nummer 10, så bör vi köra i samma tradition med nummer 19 för att vi vann vårt första fanzine pris det året och jag vill gärna se att vi får vårt andra pris också.

Tyvärr så är de andra i redaktionen lite oense med mig (inte så mycket men ändå) att vi har gått fram och tillbaka om vi ska ha skräcktema eller inte i numret, men de har tillåtit mig att få full ansvar för numret och försöka samla ihop tillräckligt med material. Men jag behöver er hjälp.



Jag har än så länge bara lyckats att få Robert Jonsson, författaren till skräck rollspelet Bortom och som jag illustrerar för att ställas upp för en intervju och kanske skriva en kortroman för oss i samma stil som när HP Lovecraft skrev korta berättelser för tidskrifter som Weird Tales eller andra liknande kiosk. Jag vet att SSS inte har gjort något liknande förut men Robert är mycket sugen på det och ställer gärna upp på projektet när den tiden kommer.



När det gäller seriematerial däremot, är mycket svårare. Jag har bara en serie i mitt arkiv som funkar i skräck tema men jag har inte tillstånd från författare själv att lägga ut det. Jag har själv flera idéer för skräckserier, men som lat som jag är, lär det dröja innan det händer något, och jag vill inte se mina andra idéer förruttnas bort så om det är någon som är sugen att göra en skräckserie men vet inte vad de ska skriva eller rita om så går det mer än gärna att skicka mig ett PM eller hälsa på mig via email här: viktor.matiesen@svenskasuperserier.se och ni får se om mina idéer kan inspirera er nog att få ihop en serie.



Men för er tecknare och författare som kan fixa ihop en historia och serie på egen hand, så har jag lite följande riktlinjer på om vad ni får göra. Jag vet att det låter lite för strikt utav mig just nu men det är bara mest riktlinjer och förslag, så det går att diskuteras.



-Om er serie är en del av en följetång, så går det bra så länge det är den allra första delen men personligen så vore det roligare om er serie eller story var en ”one shot”, ett färdigt kapitel med ett klart start och ett klart slut.



-Så länge det är i skräck tema, så spelar det ingen roll vad för slags genre det är, fantasy, sci fi, splatter eller komedi. Variation är bra, och ju mer unikt det är desto bättre!



-Men det finns gränser om vad vi kan få trycka. Censuren i Serie Sverige är skum och konstigt som det är, men i vissa delar så funkar det. Så om ni vill göra en serie i samma stil med Saw filmerna eller ”The Taint” med grafiskt detaljerade scener så tänk på att vara lite mer smakfull i era serier än vad filmerna har tillåtit att visas. Och jag vet att ”Walking Dead” har varit generöst med blod och inälvor men det är en lång varigt serie, det räknas inte riktigt men vad vet jag?



-En annan kul idé vore att ha en frontfigur i samma stil som Crypt Keeper från Tales from the Crypt, The Old Witch från The Haunt of Fear eller The Vault Keeper från The Vault of Horror som berättar berättelserna för läsaren och avslutar serien med ett moral eller liknande. Jag ska försöka skissa ihop några förslag och design av berättaren, plus vi kan diskutera om vilken namn denne ska ha så vida inte vi kan använda en puplic domain karaktär eller en svensk person som skrivit skräck historier förr?



Det var allt jag kunde komma fram hittills så jag hoppas att vi kan få ihop den bästa skräckserie någonsin!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Cadial »

Ar det bara figurer ur Nordens stjarnor som ar aktuella eller galler inbjudan egenproducerade serier ocksa?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Ar det bara figurer ur Nordens stjarnor som ar aktuella eller galler inbjudan egenproducerade serier ocksa?

Följdfråga på det; Behöver serien ha strikt superhjältekoppling, eller har man större spelrum som serieskapare?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av DarkPaladin300 »

-Så länge det är i skräck tema, så spelar det ingen roll vad för slags genre det är, fantasy, sci fi, splatter eller komedi. Variation är bra, och ju mer unikt det är desto bättre!

Som det står så betyder att så länge det är skräcktema så har ni fri lejd på att hitta på egna serier så gott ni kan.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Cadial »

Ok, for att fa ett klart svar: Figurerna kan alltsa vara mina egna, och inga hjaltar ut Nordens stjarnor behovs?
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av DarkPaladin300 »

ja det stämmer, vi har ett par möjliga NS serier på gång så du kan hitta på egna serier.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Cadial »

DarkPaladin300 skrev:ja det stämmer, vi har ett par möjliga NS serier på gång så du kan hitta på egna serier.

Ok, da ar allt klart.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av DarkPaladin300 »

Lite snabba enkla skisser för sagoberättaren eller SSS's egen Crypt Keeper bara för att se om någon funkade. Nån föreslog Ghast från Nordens Stjärnor men jag tänkte låta andra komma upp med andra förslag och skisser först
Bild

Sen tänkte jag att vi skulle ha SSS nr 19 att ha omslag i samma tema som bland annat denna omslag, eftersom det ska vara en skräckserie så varför inte gå hela vägen?
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag gillar fesskelettet, Cthulhuherren och den kvinnliga biblioteksdemonen allra mest. För den sistnämnda tror jag Barbara Stanwyck skulle kunna vara bra som referenskälla.
https://www.youtube.com/watch?v=Y4cLUrJznJs
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av DarkPaladin300 »

Bild

Okej, här är mina bidrag för karaktärs skisser, kan man få se mer andra förslag?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Länge sen vi visade något nytt. Här kommer en blyertssida ur Nordens Stjärnor: Smugglarna.

Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Smugglarna-sidan ser fin ut!
///
När det gäller den svansförsedda kvinnliga demonen tycker jag att den borde vara ett kattdjur istället.

/// Det finns två trådar om Nordens stjärnor.... som väl borde slås samman?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Tack RioGrande!

I den ena tråden visar ju tecknare upp sina både färdiga och ofärdiga serieoriginal. I den andra berättar utgivaren om den färdiga produkten (albumet) och riktar in det mot information och försäljning. För mig är det skillnad av betydelse. För andra kanske skillnaden är hårfin. [:)]
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Jag gick in på fel tråd för att de hette likadant. Den ena skulle kanske döpas om lite grann?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Javisst! Den andra tråden skulle kunna döpas om till Nordens Stjärnor albumutgivning. Har vi någon som kan ändra det?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Mer ur "Smugglarna".

Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Jag gillar "Smugglarna" mycket snygg miljöbild där. Är det den som utspelas i Sydafrika? Vilka Stjärnor medverkar?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Allan Kämpe »

Ser mycket intressant ut! När blir denna serie färdig för publicering?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Tack Peral o Kämpe! Jo detta är hämtat ur en scen som utspelas i Sydafrika. Ungefär halva berättelsen är en sådan tillbakablick, andra halvan nutid i Sverige, då det förflutna börjar spöka. Färdig för publicering... Tja, om ett år eller två. Det pågår annat arbete också. Och så finns det redan en del NS-material till Svenska Superserier så det är inte bråttom.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Till skräcktemat i nr. 19 har jag en idé till en kort NS-serie inspirerad av nyårsklassikern "Grevinnan och Betjänten"
Skriv svar