CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 01:53

Hej alla på Serieforum!

Jag tänkte presentera min nya figur, Captain Sweden!

Mitt mål är att skapa en riktig superhjälteserie med en svensk maskerad hjälte som inte är
parodi eller liknande. Omöjligt säger många, men jag ska bevisa motsatsen! [:)]

Här kommer jag posta nyheter,seriepreviews m.m

Ambitionen är att bli publicerad av ett förlag alt. egen Independent produktion.

Här kommer en första glimt, vad tycker ni om design osv? Kom gärna med feedback!

( hur laddar man upp bilder färdigt på forumet? )

Bild

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: CAPTAIN SWEDEN - Ny svensk superhjälte!

Inläggav Agentum » tor 12 jul 2012, 02:05

Om han nu motsvarande Cap. America står för själva Sverige och flaggan, varför har han ett engelskt namn? vill han bli accepterad i gemenskapen eller?:-)

Det finns de som försökt i många år med seriösa svenska superhjältar, mycket svårt är nog bara förnamnet då vårt land inte lämnar så mycket utrymme för en sådan figur egentloigen, vi har eheller inte den mentliteten som land som käns bra för att ha en superhjälte i statens tjänst, jag menar vad ska han göra? vara neutral eller?

OBS bara några synpunkter utamn att racka ner på nåt du gör, för det återstår att se.

Bilder måste du lägga upp nånstans på nätet och sen länka från, det här forumet har inget eget bildarkiv att ladda upp mot tyvärr.

Välkommen.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tor 12 jul 2012, 02:15

Du har ett unikt namn (Jörgen Berthage), det är en bra start. :)

Vad karaktären anbelangar är jag benägen att hålla med Agentum. Sisyfos stenblock känns som en ärta i nedförsbacke i jämförelse.

All lycka till, dock, och välkommen till forumet! :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 02:37

Hej, kul med era synpunkter!

Agentum: Jag förstår absolut din skepsis och du har rätt, sverige delar inte USAs historia med "krigshjältar",cowboys
eller den kulturella hjälte/superhjälte /hjältemod andan som finns där, däri ligger den stora utmaningen.

Jag kan avslöja att namnet är på engelska pga en faktor/incident i serien, det är mer taget som ett artistnamn än en militär grad som i Captain America. Jag vill inte säga exakt hur än men det finns en logisk förklaring till detta valet i hans originstory. Captain Sweden har inga superkrafter och kommer ej heller jobba för regeringen. Att det finns brottslighet i vårt land precis som i alla andras är ju en realitet och det är den han kommer bekämpa. Men eftersom det är serier så kan även "superskurkar" av det mer eccentriska slaget väntas. [^] Jag vill ha en viss realism men 100 % blir trist. Han kommer även verka i en riktig stad, Göteborg! Men eftersom det är serievärldens Göteborg blir även den lite mer händelserik [:)]

Vad tycker ni om figurens dräkt/ utseende?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 12 jul 2012, 02:41

Som en ninja med 3 kronor på ungefär är första tanken.

Man behöver nog se lite mer av det.

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 02:46

Haha, kan förstå den jämförelsen, Agentum.

Vi får se hur slutresultatet blir, jag försöker ju själv hitta rätta formen.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 12 jul 2012, 02:46

Jag antar att du är medveten om att det här blir den fjärde Captain Sweden/Kapten Sverige som försöker få till det.

Det finns Kapten Sverige tidigt 90-tal.
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... en_Sverige
http://www.internationalhero.co.uk/k/kaptsver.htm

Det väldigt ambitiösa filmprojektet i norra Sverige med en Captain Sweden som gick i stöpet och som nu verkar mer eller mindre plockats bort från nätet, jag lyckas inte hitta själva filmsajten längre i alla fall. Det som var lite udda där var att det var en svart kille i rollen. Vilket nog inte är det första man tänker sig uppe i Norrland.

Har även funnits ytterligare en serieversion som jag inte kan placera just nu.

Ingen av dessa har lyckats särskilt bra, utan faktisk snarare tvärtom rätt uselt. Filmen var det som satsades mest pengar på men där gick luften ur totalt.

Tidningen Svenska Superserier har karaktären Major Gripen i superhjältegruppen Nordens Stjärnor och han är motsvarande en svensk Captain America.
http://svenskasuperserier.se/index_2.html
http://www.youtube.com/watch?v=cYPd-9mAsMc&hd=1
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 02:56

jepp, det ska tilläggas, för att undvika förväxlingar osv. är ännu en orsak till det engelska namnvalet.
( filmfiguren gick ju under namnet Kapten Sverige)

Jag känner till viss del till dom du nämde men tex filmen var väl tänkt som halvparodi jag hoppas min figur kan

skiljas där, sen jobbar han som sagt inte åt Regeringen och är en människa av kött och blod. Inga krafter.

Jag tror många har skissat på en Kapten Sverige/Captain Sweden figur genom åren som en kul grej. [:)]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 12 jul 2012, 03:07

Se där, jag blandade ihop namnen, hade för mig att filmfiguren körde det engelska namnet. Här är han i alla fall.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3685680
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tor 12 jul 2012, 03:07

Jag förstår inte alls den skepsis som vissa har mot en svensk krigshjälte. Sverige har en mycket längre känd historia än USA och vi har varit inblandade i åtskilligt fler krig än USA! Skepsisen kommer antagligen från att vi i modern tid blivit utsatt för extremt mycket amerikansk kultur. Superhjältarna i sig har i mycket sitt ursprung från grekiska och nordiska gudasagor, så inte ens det är något specifikt amerikanskt. Med detta sagt vil jag önska dig lycka till!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 12 jul 2012, 03:28

Fast du lever inte under stormaktstid nu, Sverige står inte för slå dem på käften och berätta för dem hur det ska vara idag, om du menar att du gör en figur som jobbar så för staten så är det i varje fall knappast realistiskt det måste du hålla med om.

Superhjältar har inte ursprung så som du skriver heller utan i mannen som tar lagen i sina egna händer oftast, en typisk amerikansk grej på filmer osv ,vilket killen här ju är helt medveten om, vi har inet den drömmen så att säga här alls på det sättet.

Superhjältar är myter i sig själva inte efter diverse gudar från förr, Superman kom ju ur de ville låta nån slåss mot orättvisor i samhället helt enkelt, sånt de tyckte var fel tar han tag i personligen, sen ändrades det iofs till större och rent påhittade element i form av rymdinvasioner och superskurkar.

Cap. America var ett uttryck för att USA skulle gå ut i krig mot axelmakterna personligen, USA var faktikst inte inblandade ännu och väldigt ,många ville inte ens lägga sig i vad de tyckte var Europas problem.

Så han fick slå Hitler på käften osv, som på ett sätt på ett ytterst förenklat sätt lösa ett stort problem och samtidigt underhålla.

Mannen utanför lagen, vad tänker du på? jo troligen nånting amerikanskt, de har varit förälskade i det väldigt länge, det är helt enkelt svårare att göra trovärdigt här, men visst hämd och liknade går ju att göra här med, frågan är bara om man i ett sånt läge klär sig så här, det är osvenskt helt enkelt med superhjältar klädda i dräkter, och en del kan nog tom gnälla om det som ja gsåg de gjorde med de här andras supertidning, att visa upp nån klädd så här som slåss mot saker och ting kan ses som tex. rasistiskt och väldigt nationalistiskt vilket inet är fina egenskaper PK.

Att vifta med amerikansk flagga är inte samma sak, det är inte som förr men nu har de bygt upp sina alternativa accepterade världar och är förknippade med dem, förr var det naturligt att vara vrålnationalistisk i USA.

OBS det här är inte om den här killens serie, jag vet inget om den, utan mer hur jag ser på fenomenet superhjältar och varför de är som de är och hur de blev så stora.

Det är en sak om serien var om som du menar stormaktstid, en maskerad ryttare likt en Fantomen som gör saker i den tiden, eller vikingatid med med en speciell figur, men det blir ju i stor del romantik och man behöver inte alls bry sig om vad som gäller nu.

Det är möjligt att om man presenterar en acceptabel bakgrund och ett alternativt Sverige att placera Captain Sweden i så blir det betydligt lättare at tsmälta än om du skriver "idag 12/7 2012 i Göteborg" utan nåt annat än at dte här ska föreställa Sverige.

Ofta gnäller folk väldigt på svenska kriminalserier osv, just för att de inte verkar troliga, ingen kan göra så inom polisen ostraffat och vi har inte en privatsektor med de möjligheterna osv, dock sägs det att dessa accepteras i väldigt mycket högre grad i tex Tysklnad som ofta ju också pytsar i stålar i dem, de bor inte här så de sväljer lättare dem som Sverige och möjliga än vi gör.

Förstår du hur jag tänker?
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 03:49

Peral o andra: jag vill understryka med en gång: Captain Sweden är ingen krigssuperhjälte. Han kommer inte heller ha någon politiskt koppling på något sätt. Captain delen av namnet är ingen militär grad i hans fall, snarare en imagegrej pga hans dräkt. Han tar namnet för att hedra någon som stod honom nära, den personen hade namnet Captain Sweden som en image/artistnamn./smeknamn. Så dräkten är mer ett uttryck för att symbolisera namnet han väljer.

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 07:56

"Bilder måste du lägga upp nånstans på nätet och sen länka från, det här forumet har inget eget bildarkiv att ladda upp mot tyvärr."

Går det verkligen inte att lägga upp bilder direkt i forumet? Jag har ju sett flera i tex veckans godbitar, marc saunders teckningar mfl?..

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 12 jul 2012, 09:11

JörgenBerthage skrev:Går det verkligen inte att lägga upp bilder direkt i forumet? Jag har ju sett flera i tex veckans godbitar, marc saunders teckningar mfl?..

Du lägger bilderna på någon webbserver typ Imageshack eller Photobucket. Sedan lägger du länken direkt till bilden mellan så kallade bildtaggar så syns den direkt i inlägget. Om du tar citera på det här inlägget ser du precis hur det ska ske ut, sedan är det bara att backa (så det inte blir en citering i onödan).

Bild

EDIT: Angående dräkten så är den blå färgen väldigt mycket mörkare än svenska flaggan. Till min Sverige-karaktär valde jag en ljusare blå.

Bild
http://cit.cohtitan.com/character/108739

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » tor 12 jul 2012, 09:18

(super-)hjältesagan handlar om hur någon med kraft (oftare än list) tillskansar sig seger, väldigt sällan genom diskussion (och då oftast genom att lura sin motståndare). Den starkes rätt och målet helgar medlen. Nyanserar man detta så rör sig berättelsen från hjältesagans sfär.

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 09:57

EDIT: Angående dräkten så är den blå färgen väldigt mycket mörkare än svenska flaggan. Till min Sverige-karaktär valde jag en ljusare blå.

Den mörkare blå färgen är ett medvetet designval, tyckte det blev lite coolare. Sen finns det även variationer på flaggan blåa färg också, den var väldigt mörkblå tillbaks i historien. Här är en tex bild på ett badlakan i liknande färg:

Bild

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 09:58

Labrador Road 26 : Tack nu verkar det funka! [:o)]

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » tor 12 jul 2012, 11:50

Hoppas jag inte är för tråkig, men du kanske bör kolla upp hur symbolen tre kronor får användas. Har för mig att det var trassel med ishockeylandslaget ett tag.

/Magnus

JörgenBerthage
Very Good
Kontakt:

Inläggav JörgenBerthage » tor 12 jul 2012, 12:18

Hej Magnus!

Absolut inte, det kan ju vara jätteviktigt!

Tack för påminnelsen, tre kronor är ju Sveriges vapen men som du påpekar kan det vara invecklat.
ska kolla upp detta, tack.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » tor 12 jul 2012, 12:59

Då det blev en liten sidodebatt bryter jag ut inläggen till en egen tråd, så håller vi den här tråden till just serien.
Mao - slut OT.
/Admin

Välkommen till forumet, JörgenBerthage!
Snubben ser ut som en blandning av Kick-Ass och Turtles.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Återgå till "Mina serier"