Mina teckningar

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Jag startar den här tråden för att lägga upp lite teckningar och serier som är på utvecklingstadiet. Jag börjar med dom äldsta teckningarna jag har. Den här härstammar från 80-talet.

Bild

Sedan en från -88

Bild

min CC-period [:)]
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Mina teckningar

Inlägg av Nima »

CC-period? Hur kan det vara begränsat till en period när det gäller Chaplin?
Easy Street är underbar. Diggade bilden också [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

kungnima skrev:CC-period? Hur kan det vara begränsat till en period när det gäller Chaplin?
Easy Street är underbar. Diggade bilden också [:)]


du har rätt. men det fanns en tid då jag såg filmerna om och om igen.
Hade även musiken till "moderna tider" inspelad på kasett band.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Lite mer från skrivbordslådan
Det här var början på 90-talet. Barnen var små. Hade några idéer om barnboks berättelser, men det rann ut i sanden, som så mycket annat :) här försökte jag med raster men (som vi pratade om i en annan tråd) men jag fick inte till det riktigt som jag ville.

Bild

Snuset är en last jag har som jag inte är så stolt över. När jag tänker hur mycket pengar och hälsa jag slösat blir jag bara förbannad. Jag har gjort många försök att sluta här den har perioden försökte jag tecknandet som terapi. Det gick ett tag.

Bild

Jag läste Jan Fridegårds Tiologi om trälar och började omarbeta berättelsen i serieform. Här var jag rätt aktiv i seriefrämjandets forum och bollade med idéerna. En lärorik period som hjälpte mig när jag sedan skulle skapa den serie som jag gör idag. Det blev ingen serie men idén är inte död.

Bild
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Isegrim »

Gillar dina bilder, särskilt Nikkoserien.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Rosen »

De där två sista är riktigt sköna. [:)]

Testat nikotinfritt snus? Jag blev rätt förvånad över hur lite av suget som var kemiskt nikotinberoende, och hur mycket som bara var vanan att ha nåt starkt under läppen.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Rosen skrev:
Testat nikotinfritt snus? Jag blev rätt förvånad över hur lite av suget som var kemiskt nikotinberoende, och hur mycket som bara var vanan att ha nåt starkt under läppen.


Jo, jag använde Onico ett tag men blev avskräckt när jag hörde att folk som gjort det plötsligt fick hål i tänderna.
Det stämmer det du säger om nikotinet. Det beroendet lär ju försvinna bara efter några dygn, sen är det vanan. Jag ska nog finna styrkan och göra det till slut men just nu är det lagt på hyllan.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Mithroth »

larsa66 skrev:Jo, jag använde Onico ett tag men blev avskräckt när jag hörde att folk som gjort det plötsligt fick hål i tänderna.
Det stämmer det du säger om nikotinet. Det beroendet lär ju försvinna bara efter några dygn, sen är det vanan. Jag ska nog finna styrkan och göra det till slut men just nu är det lagt på hyllan.


Onico hade problem i början med att karies ökade hos snusarna. Snuset innehöll majsstärkelse som i munnen omvandlades till socker, inte så bra för tänderna. SM bytte efter detta ut majsstärkelsen mot annat, tror det var havrefibrer, och kariesproblemen försvann. Sen att byta till onico är väl egentligen inte så mycket bättre ekonomiskt sett. Största problemet för de flesta ligger i vanan att ha något under läppen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Det stämmer det du säger om nikotinet. Det beroendet lär ju försvinna bara efter några dygn, sen är det vanan. Jag ska nog finna styrkan och göra det till slut men just nu är det lagt på hyllan.

Verkligen? Så kort tid? Nikotin ska ju vara en av de mest beroendeframkallande droger som finns.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Det stämmer det du säger om nikotinet. Det beroendet lär ju försvinna bara efter några dygn, sen är det vanan. Jag ska nog finna styrkan och göra det till slut men just nu är det lagt på hyllan.

Verkligen? Så kort tid? Nikotin ska ju vara en av de mest beroendeframkallande droger som finns.


Det är personligt. Man brukar säga att de värsta abstinensproblemen går över på tre dagar men att det tar betydligt längre tid innan all abstinens är borta.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:
Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Det stämmer det du säger om nikotinet. Det beroendet lär ju försvinna bara efter några dygn, sen är det vanan. Jag ska nog finna styrkan och göra det till slut men just nu är det lagt på hyllan.

Verkligen? Så kort tid? Nikotin ska ju vara en av de mest beroendeframkallande droger som finns.


Det är personligt. Man brukar säga att de värsta abstinensproblemen går över på tre dagar men att det tar betydligt längre tid innan all abstinens är borta.

/Magnus

Okej. På Wikipedia hittade jag annars uppgiften "3-8 veckor".

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_cessation#Symptoms
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Mina teckningar

Inlägg av Nima »

Håll er till ämnet, mina herrar.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

tack för omtanken om tråden kungnima, men eftersom nikotinbegäret är centralt i en serie är det ju också en del av ämnet. Jag har i alla fall inget emot att man diskuterar det här :-)

Jag har haft två längre uppehåll med nikotin, en gång 5 månader, en gång 18 månader. För mig var dom inledande dagarna inga större problem. lite huvudvärk och snedtändningar men är man övertygad kommer man över det. Det var i samband med detta någon sa att nikotinbegäret gick över efter tre dagar och jag kände också en viss förändring efter några dagar. Huvudvärken upphörde till exempel. Jag köpte det utan att göra några större efterforskningar.

Det värsta för mig var nog suget som aldrig upphörde även om det blev allt mer sällan men alltid lika starkt. Man träffade personer som varit nikotinfria i 10 år och fortfarande kände likadant. Och när man gick över tröskeln var det kört. Det började sist med en cigarett på en fest. Nästa fest några veckor senare blev det några stycken för då var man kaxig och trodde att det skulle gå bra, det hade ju gjort det tidigare. Sen måste man köpa en snusdosa för att dämpa röksugen, det är ju ändå lite mindre ohälsosamt. För ickenikotinberoende kan det tyckas konstigt. Men själv är jag glad att jag aldrig började med någon annan värre drog.

Nikko kommer att finnas där som terapi när jag tar tag i det igen. Dessutom var det trevligt att höra att det nikotinfria snusets kariesproblem åtgärdats. Se gärna denna diskussion som ett stöd för andra. Man är tacksam för alla råd man kan få när man är mitt upp i det.

Dessutom kan man som serieskapare också har det i åtanke. Avataren Wakuran har t.ex. och Lucky Luke. Det är så lätt att teckna dit en cig för att figuren ska se cool ut. Man tänker inte på att man spelar tobaksbolagen i händerna genom att visa att tobak är en del av vår kultur.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Mina teckningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

larsa66 skrev:Avataren Wakuran har t.ex. och Lucky Luke. Det är så lätt att teckna dit en cig för att figuren ska se cool ut. Man tänker inte på att man spelar tobaksbolagen i händerna genom att visa att tobak är en del av vår kultur.


För att inte tala om UlfK, den banditen! [^]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av tfels »

Gillar verkligen dina teckningar! De visar att du har en bredd och att du behärskar grunderna. Det känns gediget!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:
larsa66 skrev:Avataren Wakuran har t.ex. och Lucky Luke. Det är så lätt att teckna dit en cig för att figuren ska se cool ut. Man tänker inte på att man spelar tobaksbolagen i händerna genom att visa att tobak är en del av vår kultur.


För att inte tala om UlfK, den banditen! [^]


Med tanke på vad min kära avatar (Uncle Duke från seriern Doonesbury för er som inte vet) har vräkt i sig genom åren är den lilla cigarretten att räkna som rena hälsokosten. [;)]

G. B. Trudeau (Doonesburys skapare) hackar å andra sidan hårt på tobaksbolagen genom figuren Mr Butts (En stor talande cigarrett).
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:Jo, jag använde Onico ett tag

Jag använde Choice. Tyvärr svårare att hitta i affärerna men det är originalet, känns imho mer som riktigt snus än Onico, och pengarna går inte till Swedish Match.
En annan variant, tyvärr också svårhittad numera, är tuggummit Big Red. Det är lite kryddigt (kanelsmak) och blir därmed mer snus-likt under läppen än vanliga tuggummin.

man spelar tobaksbolagen i händerna genom att visa att tobak är en del av vår kultur.

Jag har dock lite svårt att tänka mig att någon någonsin har börjat röka därför att de har sett en seriefigur göra det...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Mina teckningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Rosen skrev:Jag har dock lite svårt att tänka mig att någon någonsin har börjat röka därför att de har sett en seriefigur göra det...


Jag skulle tvärtom tro att det är ganska troligt. Likaväl som att någon börjat spela fotboll som läste Buster eller gått på maskerad som Fantomen för att man läst tidningen. Påverkan är ganska stor. Annars hade vi inte haft en reklambransch som omsätter miljarder.

Film och Tv har numera förmodligen ännu större påverkan.

Citering fixad
/Admin
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Mina teckningar

Inlägg av Nima »

larsa66 skrev:tack för omtanken om tråden kungnima, men eftersom nikotinbegäret är centralt i en serie är det ju också en del av ämnet. Jag har i alla fall inget emot att man diskuterar det här :-)



Saken är den att när det börjar bli mycket OT såpass tidigt i tråden, så är det bättre att sätta stopp för det hela direkt. Då bryter jag hellre ut inläggen till en separat tråd i loungen.
Kommer man in som en ny läsare och går in i en tråd och inläggen inte alls stämmer överens med rubriken så kan det nog vara ganska förvirrande.

Sen beror det givetvis också på graden av OT. Om det handlar om olika seriefigurer som röker/snusar osv är det en sak. Men inlägg som t ex handlar om hur lång tid det tar att komma över ett beroende och dylikt är för långt ifrån huvudämnet.

Just det är med OT är en regel jag är väldigt hård med, då det blir väldigt förvirrande för de som inte är lika insatta i tråden.

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina teckningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Jag skulle tvärtom tro att det är ganska troligt.

Du har aldrig rökt va? Jag har det, började på grund av Humphrey Bogart och jag kan garantera dig att jag är väldigt ensam att bli influerad på det viset. Det är till 99 procent folk i ens omgivning som får en att börja med den här typen av saker. Det är grupptryck från kompisar och liknande inte för att det ser coolt ut i David Lynchs filmer som folk börjar röka.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar