Mina teckningar

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Mithroth »

Jag hade missat den tidigare diskussionen men hittade lite bilder och en historia från en annan sjöman ombord under fartygets sista år.

http://kommandobryggan.se/johnson/axel25.htm

http://sjomanohman.blogspot.se/2010/01/ ... bakom.html
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Vilken fantastisk sjömanshistoria. Tack för delning.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Bild

Så här blev det slutliga omslaget. Boken finns att beställa på bokbörsen:
http://www.bokborsen.se/Nilsson-Ivan/Dr ... en/4461587
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av Allan Kämpe »

Fint omslag larsa! Jag gillar nästan baksidan bäst med de exotiska fåglarna och de starka färgerna. Kanske är det min enda invändning - skulle nog önskat lite starkare färger på framsidan för att betona det tropiska klimatet. Men själva teckningen på framsidan tycker jag du fått till mycket fint! [:)]
Användarvisningsbild
Burnie
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 14:37

Re: Mina teckningar

Inlägg av Burnie »

Jäkligt snyggt! Det är gammal hederlig tuschpenna va? mitt favoritmedium i traditionellt. Färgläggningen känns spot on, tycker framsidan är snyggast faktiskt! blir sugen på att läsa boken också.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:Fint omslag larsa! Jag gillar nästan baksidan bäst med de exotiska fåglarna och de starka färgerna. Kanske är det min enda invändning - skulle nog önskat lite starkare färger på framsidan för att betona det tropiska klimatet. Men själva teckningen på framsidan tycker jag du fått till mycket fint! [:)]


Tack Allan Kämpe. Nu blir jag kanske lite tjatig om det här med min färgblindhet. Men bara för att vara säker på färgerna snodde jag orginalfärgerna från foton på havet och himlen utanför Rio och båten. Även fåglarna. och blommorna. Till och med det gröna och brunaktiga i växterna :)

Burnie skrev:Jäkligt snyggt! Det är gammal hederlig tuschpenna va? mitt favoritmedium i traditionellt. Färgläggningen känns spot on, tycker framsidan är snyggast faktiskt! blir sugen på att läsa boken också.


Tack Burnie, det var kul att höra. Försäljningen tror jag började lite trögt men jag hoppas verkligen den går hem. Ivan är ju ingen författare, som han själv sa en gång, men han har en målande berättarstil som förflyttar en tillbaka till dessa miljöer och den tiden. Jag hörde ju honom berätta några historier muntligt men jag har bara läst 20 sidor av själva boken.

Nu använde jag såna där Faber castell PITT artist pen. Färgläggningen gjorde jag med GIMP .
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Ja nu håller jag på och experimentera med färger igen. Väldigt tidsödande jobb, men så länge det känns skoj och sommarvädret är lite trist känns det bra.
Bild
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina teckningar

Inlägg av RioGrande »

Intressant tråd det här, som du tydligen startade sommaren 2012. Här kan man följa alla dina bild- och serieprojekt... från prototyp till fungerande flygfarkost!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Intressant tråd det här, som du tydligen startade sommaren 2012. Här kan man följa alla dina bild- och serieprojekt... från prototyp till fungerande flygfarkost!


Först trodde jag att du menade rymdraketen i min första serie, men efter att ha gått igenom tråden förstår jag att det var bildligt talat.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina teckningar

Inlägg av RioGrande »

Ja, vad ska komma härnäst?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

[:D]
Nu ska vi inte blåsa upp det hela. Det är minst lika många misslyckade projekt jag ventilerat här, t.ex. korparnas flicka och nån drömhistoria. Och det är ju bara det jag tror på 90% för tillfället som jag skriver. Sen finns det grejer jag tänker och provar som jag är mer självkritisk till(som ni aldrig får veta).

För tillfället har jag inga idéer jag tror på, och jag försörjer mig fortfarande med att fräsa järndetaljer i stålindustrin.

Men det finns folk som gillar det jag gjort och det underlättar livet i den grå vardagen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina teckningar

Inlägg av RioGrande »

Jag skulle vilja se en ren västernserie av dig! Den behövde inte vara särskilt lång. Kanske bara fyra fem sidor.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jag skulle vilja se en ren västernserie av dig! Den behövde inte vara särskilt lång. Kanske bara fyra fem sidor.


Ja, det hade faktiskt varit rolig att göra. Jag hade en historia i huvudet ett tag, men den kändes för tunn. Jag ska ge det en extra tanke bara för att du säger det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina teckningar

Inlägg av RioGrande »

Blir faktiskt bättre ju tunnare manus man har -- just inom västerngenren. Man börjar med med något riktigt riktigt enkelt. Två män rider till en stad för att döda en man. När de kommer fram hittar de en grav med hans namn. Mer än så behöver det inte vara. Landskapet och männens samtal bygger upp berättelsen. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Blir faktiskt bättre ju tunnare manus man har -- just inom västerngenren. Man börjar med med något riktigt riktigt enkelt. Två män rider till en stad för att döda en man. När de kommer fram hittar de en grav med hans namn. Mer än så behöver det inte vara. Landskapet och männens samtal bygger upp berättelsen. [:)]

Har läst rätt få av alla de där korta amerikanska westernserietidningshistorierna från 40- och 50-talet, men kan misstänka att manusen ofta är lövtunna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Blir faktiskt bättre ju tunnare manus man har -- just inom västerngenren. Man börjar med med något riktigt riktigt enkelt. Två män rider till en stad för att döda en man. När de kommer fram hittar de en grav med hans namn. Mer än så behöver det inte vara. Landskapet och männens samtal bygger upp berättelsen. [:)]

Har läst rätt få av alla de där korta amerikanska westernserietidningshistorierna från 40- och 50-talet, men kan misstänka att manusen ofta är lövtunna...

för att inte tala om dom italienska/spanska som gick i Fantomen på 60-talet. Det var som att dom red på en våg av bonanza och high chapparal, men det var bara kulisser och stämningsfulla teckningar.
Det var någon som var gjord av Lee/Ditko som var riktigt bra dock.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina teckningar

Inlägg av RioGrande »

De kanske allra mest minnesvärda scenerna i The Wild Bunch fanns inte med i manuset över huvud taget, de improviserades av Peckinpah och hans team under inspelningen. Så är det även när man gör serier. När man ser teckningarna av platserna och figurerna så börjar berättelsen berätta saker för en som man inte hade en tanke på när man skrev manuset...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina teckningar

Inlägg av larsa66 »

Det blev strömavbrott några timmar här i Robertsfors igår, då kom skissblocket fram. När jag i dagsljuset såg skissen fick jag lust att tuscha.
Resultatet blev detta:

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina teckningar

Inlägg av Wakuran »

A sulking, hulking Hulk...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Mina teckningar

Inlägg av Agentum »

Så som det ofta var en gång, han ville bara vara ifred från de ynka människorna.
Snyggt gjort, visste inte du var så duktig.

Om du färglägger glöm inte de lila byxorna, vad än Banner hade oå sig var byxorna lula sen som hulk [:o)]

Finns nåt skämt i en Powerman Cage serie, han har ju alltid sönder sina gula skjortor, då ser man han hämta ett rejält pack med gula skjortor och som i bakgrunden hämtar Banner ut en en rejäl hög med lila byxor [:D]

Jaja jag är lättroad.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar