Dränkt!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
tidalflames
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 okt 2013, 18:45

Dränkt!

Inlägg av tidalflames »

Då var första nummret av min amatörserie klar..
En ganska provocerande och mörk ungdomsserie kring transexuella ungdomars vardag..

Tanken är att försöka hitta en bra fungerande still...och jag försöker lägga den nånstans mellan "sökarna" "och silent hill" rent stilmässigt.

http://tidalflames666.blogspot.se/2013/10/drankt.html
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dränkt!

Inlägg av Peral »

Det här är i mitt tycke en väldigt intressant berättad serie.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Dränkt!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Känner du till Swedish sin? Det är en väldigt intensiv serie och det känns att den kommer från nåt äkta.
http://swedishcomicsin.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dränkt!

Inlägg av Wakuran »

Fast jag tycker det här känns för aggressivt för att passa i Swedish Comic Sin...

(Det fanns iofs enstaka aggressiva serier i den antologin också, men de flesta funkade inte så bra. Dels funkade de inte riktigt i sig själva, och ännu mindre i det givna sammanhanget...)

Däremot känns Dränkt egen nog för att kunna funka i fanzin i sig själv. Känns som den borde kunna hitta en målgrupp.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Dränkt!

Inlägg av Peral »

Oh ja jag känner alltförväl till Swedish Comic Sin :?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Dränkt!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Klart bättre tecknad än den där transsexserien som kom ut i album nyligen. Stor fördel att du har ett tydligt teckensnitt också, så överlägset de flesta handtextningar. Fanns några stavfel, men i övrigt såg jag inga textmässiga fel. Opponerar mig förstås mot beskrivningen att det enbart är kille ---> tjej för både transvestiter/transexuella, det finns förstås även åt andra hållet. Komikern Eddie Izzard har i några av ståuppshowerna beskrivit vad en transvestit är.

Slutet var lite för magstarkt för mig, blev lite "Lilja Forever" där. Gillade däremot både gamerreferenserna och även historielektionen, uppskattar saker som är lärande samtidigt. Jag kör även jag mestadels kvinnliga avatarer/chars/alts i mmorpg/singple player rpg, men det är enbart för att jag hellre ser ryggen på en snygg brutta än en biffig kille timme efter timme.
http://cit.cohtitan.com/profile/11952
http://www.forumbilder.com/images/2013/ ... ure114.png
http://www.forumbilder.com/images/2013/ ... -31-34.jpg
http://www.forumbilder.com/images/2013/ ... -13-78.jpg

För folk i den där situationen skulle jag definitivt rekommendera att köra sin egen stil och inte bry sig vad andra tycker. Att passa in och göra som alla andra leder knappast till något gott. Tyvärr är ju värnplikten avskaffad numera för hur konstigt det än må låta skulle jag säga att den bidrar till låta folk utvecklas på sitt eget sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dränkt!

Inlägg av Wakuran »

Kille-tjej (MTF) lär av någon anledning vara mycket vanligare än FTM.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Dränkt!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Kille-tjej (MTF) lär av någon anledning vara mycket vanligare än FTM.

Inte särskilt överraskande. Självklart är det mer lockande med att vara kvinna än man. Vad än feministerna tror så har kvinnor det så mycket lättare och klart mer hänsynstagande till dem från samhället i stort. Att som tjej välja att bli kille är mer ologiskt helt enkelt. Även om dessa saker sällan är grundade i logik. Men det lär inte bidra med samma dragningskraft helt enkelt, för det finns inga fördelar med att byta från tjej till kille, det är ett nerköp och det är garanterat anledningen till att det är ovanligare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Dränkt!

Inlägg av Cadial »

Bra serie!
Den skissartade stilen passar bra till historien.
Alla militarer gillar kungar. Kungarna har annars fatt VALDIGT lite plats under senare ar i svensk historieundervisning. Idag betonas istallet det multikulturella, sa att aven Akili och Zlatan far en historia som de kan ta till sig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Dränkt!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Alla militarer gillar kungar.

Det håller jag inte alls med om. En del gör säkert det, de som uppskattar en tydlig hierarki, de soldater som däremot antingen är ute efter kicken och våldet (för det finns garanterat den sorten) eller de som ser sig som försvarare av de svagare och mer utsatta har ingen tydlig koppling till varken monarki eller auktoriteter.

Det är förstås även stor skillnad på värnpliktiga militärer och de som valt det som karriär. Men för båda varianterna är det inget som säger att man nödvändigtvis är rojalist. Det är inte ens säkert att man är historiskt intresserad.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Dränkt!

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:
Cadial skrev:Alla militarer gillar kungar.

Det håller jag inte alls med om. En del gör säkert det, de som uppskattar en tydlig hierarki, de soldater som däremot antingen är ute efter kicken och våldet (för det finns garanterat den sorten) eller de som ser sig som försvarare av de svagare och mer utsatta har ingen tydlig koppling till varken monarki eller auktoriteter.

Det är förstås även stor skillnad på värnpliktiga militärer och de som valt det som karriär. Men för båda varianterna är det inget som säger att man nödvändigtvis är rojalist. Det är inte ens säkert att man är historiskt intresserad.

I serien sa handlar det om majoren, som ar fd officer. Jag fortydligar: ALLA svenska officerare alskar kungen! De alskar hierarkier; hela deras liv handlar om det. Slicka upp, sparka ner! Kungen ar hogsta honset i den militara organisationen och maste alskas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Dränkt!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Eh, har du gjort värnplikt i Sverige? Jag funderade under rätt lång period på en militär karriär och jag kan säga att det jag sett av det svenska försvaret så stämmer inte det där du påstår, inte på en tydlig majoritet i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Dränkt!

Inlägg av FredrikLähnn »

Nu får ni sluta tjafsa - det har inget med tidalflames serie att göra [:(!]

Gillar verkligen både stilen och innehållet! (även om slutet var väl mörkt...)

Att mot sin vilja tvingas in i en roll som man inte själv väljer är nog inte helt unikt och rädslan för att inte passa in och konsekvenserna därav känns som vardag för många (alla?) tonåringar och även äldre för den delen.

Ser fram emot en fortsättning.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Dränkt!

Inlägg av Labrador Road 26 »

FredrikLähnn skrev:...och rädslan för att inte passa in och konsekvenserna därav känns som vardag för många (alla?) tonåringar och även äldre för den delen.

Även där skulle jag säga att det inte stämmer. Vi som aktivt kämpar på olika sätt för att inte smälta in existerar. Där är rädslan större för att just bli som alla andra, det är en mardröm. Det viktigaste är istället att den egna personligheten får utlopp hur konstig den än må vara. Vet inte riktigt hur stor den gruppen är, som egentligen inte är en grupp utan bara enskilda individer som skyggar för all typ av gruppåverkan men skulle gissa på runt 2-5 procent av befolkningen kanske. Men du har helt rätt i att många, framför allt yngre, är osäkra på vilka de är i förhållande till alla andra, de är nog även osäkra på vad alla andra är också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dränkt!

Inlägg av Isegrim »

Resistance is futile
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Dränkt!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Resistance is futile

Jag tror på den andra vägen istället att om man slutar bry sig vad andra tycker och gör som man känner för är mycket vunnet. Om det så gäller att klä sig i kvinnokläder, nörda sig med serietidningar eller vad som helst. När folk väl vågar släppa förväntningen att bli omtyckt av alla brukar de bli mer harmoniska. Forumit X kan säkert berätta vilken frihetskänsla det gav när han äntligen vågade släppa ut sitt serieintresse helt publikt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar