Gezerds envisa matsmältningsproblem

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Bild

Ja hmm,

den avstående serien är också till för att kommenteras,
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av rkaj »

Hunden Zero gillar jag, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför. Kanske helt enkelt hundens livsvisdom i sista rutan. Kanske bidrar den enkla men effektiva färgläggningen också.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av jalex »

Hunden ZERO var rolig!
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

rkaj skrev:Hunden Zero gillar jag, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför. Kanske helt enkelt hundens livsvisdom i sista rutan. Kanske bidrar den enkla men effektiva färgläggningen också.


Det här var bara en lite äldre serie som jag har färglagt Kommer man inte på nåt så brukar jag piffar upp gamla serier. Dilemmat är att för gamla serier som inte liknar ritstilen idag kanske får tråden att blekna. Den äldre klass finns mycket som är den klass som den första serien Att sänka sig så lågt går väl inte när det ser ut så här nu?

Så har jag några oavslutade serier på grund av att min ritstil ändrades efter en tid så känns det inte så aktuellt att fortsätta eller göra om allt.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av jalex »

Jag tycker inte det är något fel i att gå tillbaks till en äldre stil man haft, om den skulle visa sig vara bättre. Jag har själv märkt att vissa bilder jag tecknade förr har vissa kvaliteter som mina nyare bilder inte har. Då försöker jag plocka upp dem kvaliteterna till min nuvarande teckningsstil.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

jalex skrev:Jag tycker inte det är något fel i att gå tillbaks till en äldre stil man haft, om den skulle visa sig vara bättre. Jag har själv märkt att vissa bilder jag tecknade förr har vissa kvaliteter som mina nyare bilder inte har. Då försöker jag plocka upp dem kvaliteterna till min nuvarande teckningsstil.



Neeej det är är ju under en lång period som jag slentrianritade snabbt,, inte så exakta figurer och mer slarvigt. Figurer har inte samma klass som jag ritar figurer idag. Du ser ju vad folk kritiserar om mina serier,, hur ska de förstå att det är äldre serier som samma kritik inte kan tillämpas?

Blir pinsamt om jag visar en serie gjord 2003. Jag sparar på alla hårddiskar till äldre slängda datorer, har en hårddiskstation med usb.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Får man fuska? :o
Om man gör om foton till konturer och färglägger. Man gör en stad med småhus, grundläggande form. Eftersom det ska göra om till konturer och användas som arbetsmaterial så blir det perfekt.

Så har jag nåt samma nivå som andra utom figurerna hmm
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Vi testar

Bild

Va! har du hyrt en tecknare?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av larsa66 »

Gezerd skrev:Får man fuska? :o


Jag tycker inte det är fusk att använda foton (så länge du tagit dem själv). Det är väl också en sorts bildskapande. Som bakgrund finns det några serietecknare som gör det. Det finns en risk att det kan se stelt ut, men ibland är det kanske det man vill uppnå. Lite ödesmättad stämning. Som i bilden här ovan tyckte jag det passade perfekt.

Reglerna tror jag man sätter själv. Sen får man väl se om läsarna köper det.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Bild

Eller så behåller man färgerna och gör foton som tecknat och förstärker färgerna.
JÖSSES vad Gezerd fuskar eller?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Agentum »

Det är alltid diskussioner kring photoshop tecknare som klipper in allt möjligt de hittar och sen rundar av det lite, men då är det ju oftast inte på denna teckningsnivå.
9mm, i'm never further away than that.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Jaså, är det tekniknivå att öka färgerna så det ser tecknat ut.

Nu kör vi nåt ofuskat

Bild
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Kul bild, synd att andra inte tyckte att det var underfundigt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av larsa66 »

Ja, jag kan ju bara tala för mig själv, och jag förstår inte poängen.
Jag förstår inte vilken av brödrostarna som är bättre eller sämre. De ser ju likadana ut.
Möjligtvis om rubriken hade varit "Det var lika bra förr" Då kan det ha varit en viss poäng, men tveksamt om den var rolig.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

larsa66 skrev:Ja, jag kan ju bara tala för mig själv, och jag förstår inte poängen.
Jag förstår inte vilken av brödrostarna som är bättre eller sämre. De ser ju likadana ut.
Möjligtvis om rubriken hade varit "Det var lika bra förr" Då kan det ha varit en viss poäng, men tveksamt om den var rolig.


Kunde gissa det svaret,, vilket beror på att folk inte är så allmänbildade.Så försvinner vitsen när folk inte vet hur designen var förr och idag gör man samma design

Bild

Va! Det trodde ingen här. Bönder skulle ha bättre allmänbildning än nollåttor.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Allan Kämpe »

Larsa kommer från gammal fin bondesläkt och är absolut ingen nollåtta! [8D]
viewtopic.php?f=61&t=8558&hilit=gustap%C3%A4rsa

Annars diggar jag brödrostar och speciellt när Ernie får en rejäl stöt då han mixtrar med gaffeln i en av sina krånglande makapärer! [:o)]
Hittade ingen bild där han åker på en stöt men här är en annan stripp där en brödrost används på ett intressant sätt! [:D]

Bild
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Hmm så kan man rita serier. Håller på och tränar in på ett annat ritprogram med darrskydd så det bli fina linjer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Allan Kämpe »

Gezerd skrev:Hmm så kan man rita serier. Håller på och tränar in på ett annat ritprogram med darrskydd så det bli fina linjer.


Ja, Bud Grace serie Ernie är en god inspirationskälla! Lycka till med det nya ritprogrammet! [:)]
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Så kommer en annan samma race.

Bild

Har en ritplatta men hittar inte pennan :(
Den var nästan trasig i alla fall, det finns nya att köpa som är bakåtkompatibel
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av MrKumquack »

Allan Kämpe skrev:
Annars diggar jag brödrostar och speciellt när Ernie får en rejäl stöt då han mixtrar med gaffeln i en av sina krånglande makapärer! [:o)]
Hittade ingen bild där han åker på en stöt


Kan bjuda dig på den här.
Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Låst