Nya Seriekatalogen är här!

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Mycket bra intiativ till katalogen. Jag hejar bara på. Ta som sagt gärna kontakt med Grand Comics Database för att få tillgång till en mängd inskannade omslag då ni kommit längre med tänket kring bilder.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="mikkeX"]

Mycket bra intiativ till katalogen. Jag hejar bara på. Ta som sagt gärna kontakt med Grand Comics Database för att få tillgång till en mängd inskannade omslag då ni kommit längre med tänket kring bilder.
[/quote]

Bilder är en bit bort. Vi ska först och främst fylla på med titlar. Men i framtiden så!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="rdbulldozer"]

Jag bryr mig faktiskt inte längre om din guide.
Hoppas att det så småningom kommer en seriös, fungerande serie-guide (eller vad det nu skall heta).
Tyvärr har du nog skjutit dig i foten när du överreagerade på en löjlig komentar.
RIP - Webguiden
[/quote]

Det finns en NY web-guide att lägga in som "Favorit" nu.[8)] Den är det ingen risk med att den "släcks" ned.[:)]
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[quote="burnout"]

[quote="rdbulldozer"]

Jag bryr mig faktiskt inte längre om din guide.
Hoppas att det så småningom kommer en seriös, fungerande serie-guide (eller vad det nu skall heta).
Tyvärr har du nog skjutit dig i foten när du överreagerade på en löjlig komentar.
RIP - Webguiden
[/quote]

Det finns en NY web-guide att lägga in som "Favorit" nu.[8)] Den är det ingen risk med att den "släcks" ned.[:)]
[/quote]

Jag väntar nog med ett tag med att göra den till favorit.
Jag måste vara krass: sex titlar är ingen guide, det är en piss i oceanen.
Men förhoppningsvis skall den väl snart vara användbar med så många duktiga medhjälpare.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Självklart tar det ett bra tag innan den blir "anständig" men man måste ju börja någonstans. Vill ju inte hafsa fram något bara för att, det ska ju vara "the real stuff".
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="rdbulldozer"]
Jag väntar nog med ett tag med att göra den till favorit.
Jag måste vara krass: sex titlar är ingen guide, det är en piss i oceanen.
Men förhoppningsvis skall den väl snart vara användbar med så många duktiga medhjälpare.
[/quote]

Och mer hjälp behövs när vi kommer in på andra titlar (Knasen,Buster mm där man har noll koll)
6st är ALLTID en Början även om det är en "piss i missisippi" (oceanen)[:o)]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="rdbulldozer"]


Men förhoppningsvis skall den väl snart vara användbar med så många duktiga medhjälpare.
[/quote]
Om vi hjälps åt och alla lägger prestigen åt sidan har vi alla möjligheter att få ihop en riktigt bra katalog!
Alla är vi barn från början, så och vår katalog! [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Önskar att jag hade något att bidra med till guiden, men för att bidra med relevanta siffror måste man ju ha god tillgång på försäljningsstatistik för varje enskild utgåva under en längre tid. jag antar att det finns sådan statistik för de titlar som redan finns i guiden, men för de flesta titlar så saknas sådan statistik.

För alla andra titlar måste alltså sådan statistik samlas in. Det kommer att ta olika lång tid beroende på om titeln säljs ofta eller sällan.

Skulle kunna tänka mig att ta ansvaret för ett par titlar och leverera värderingen till Guiden när underlaget är tillräcklig. Om många gör likadant kan vi kanske ha tillgång till en hyffsad guide om något år.
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

[quote="Thomas E"]

[quote="ellingen"]

Jag tar mig friheten att "låna" delar av mikkex´s tankvärda inlägg från en annan tråd:

[quote="mikkeX"]
[b]Då det gäller upphovsrätt på inskannade framsidor så tillhör de faktiskt inte TE, om inte upphovsrätten på det ordinarie omslaget är fritt, då kan man hävda upphovsrätten på den digitala versionen av omslaget om man var först - men det är ändå ganska knepigt att hävda.[/quote]

Och vad är kontentan i detta totala off-topic-inlägg. Ska jag ta bort alla inscannade omslag från webb-guiden? Det kan jag göra på en sekund om du vill. Håller alla i serieforum med ellingen att omslagen ska bort?

[/quote]
Ser inte någonstans ett Ellingen ber dig ta bort de inscannade omslagen. Men som svar på din fråga bortsett från detta, nej. Personligen tycker inte att du ska ta bort omslagen, övriga får svara för sig. Tycker heller inte att du ska fatta ett eventuellt sådant beslut, grundat på något som någon skrivit på serieforum.

Jag uppskattar din webguide och jag tycker uppriktigt att det är tråkigt att du tagit bort stora delar av den. Tyvärr tror jag detta slår tillbaka mot dig själv Thomas i ev. förlorade kunder. Har själv handlat av dig och kommer så att fortsätta göra oavsett guide eller ej, men jag tror att många andra framtida kunder kan gå förlorade p.g.a. minskade (vet ej om så är fallet) besök på din sida.

Samtidigt är det nog bara till att inse att det börjar växa fram konkurens inom området, huruvida de har "stulit" listan från dig lägger jag mig inte i. Men jag kan förstå inläggen från övriga när de ifrågasätter din påstådda "ensamrätt" på värderingarna när webguiden själv i stora drag grundar sig på Seriekatalogen.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Inlägg av PRHR »

Thomas E jag har svårt att förstå di irritation att det startas en ny Serieguide.Är du rädd för konkurans det skapar kvalite.Jag har full respekt för det enorma jobbet du har lagt ner på din guide.Är det samma priser i den nya guiden på dessa titlar tycker den nya gruppen att du ligger rätt!!!Vad det gäller dina frågor om du ska släcka ner din guide är trams.Frågan är fri o svaret är givet.När det gäller kopiering av serieforum så får du gärna kopiera mina inlägg.Det blir nog du Thomas som blir den store förloraren.Släng hinken o spaden o hoppa ur sandlådan.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Inlägg av PRHR »



Och mer hjälp behövs när vi kommer in på andra titlar (Knasen,Buster mm där man har noll koll)
6st är ALLTID en Början även om det är en "piss i missisippi" (oceanen)[:o)]
[/quote]

Det var synd att du inte kan något om Buster.Då ska jag försöka hjälpa till om ni vill.Kan även hjälpa till med andra sportserier.
Monroe o Lofty är ni beradda att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Thomas E"]

Och vad är kontentan i detta totala off-topic-inlägg. Ska jag ta bort alla inscannade omslag från webb-guiden? Det kan jag göra på en sekund om du vill. Håller alla i serieforum med ellingen att omslagen ska bort?
[/quote]
Jag ser att du varit inne och raderat dina inlägg i tråden men eftersom jag vet att du läser så svarar jag ändå. Som Kung Orne med flera säger; lämna sandlådan nu Thomas och låt oss slipa på våra respektive kataloger på varsitt håll. Det kommer i längden att gagna oss båda. Ingen tjänar på någon uppslitande batalj, allra minst du själv.

Vad gäller namnvalet Seriekatalogen så har vi tillåtelse att använda namnet från rättighetsinnehavarna. Detta kan du själv kontrollera med Ingvar Jensen på Alvglans.

Med detta sagt så hoppas jag att vi kan lämna den här tråkiga diskussionen därhän och återgå till det vi egentligen vill pyssla med, nämligen att ta fram varsin vettig priskurrant som stöd för vår hobby.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Trevligt att det här projektet nu är igång, och jag tycker att det ser bra ut. Imponerande många experter som är med och det verkar lovande, men det är mycket kvar. En sak som jag tycker att det bör tas tag i och klargöras redan nu, är vad värderingen ska utgå ifrån. Ska det vara som tidigare dvs handlarnas utpriser? Det kanske är det bästa, men det går i och för sig att pröva nåt nytt, t.ex. utpriset för samlare emellan eller genomsnittliga högstabud på Tradera. Viktigt är dock tycker jag att det redan nu bestäms vilket det ska vara, så att det blir samfällt, och vi inte får t.ex. Fantomen-värdering efter handlarnas utpriser samtidigt som Buster-värderingen har varit efter samlarnas interna utpriser.
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Inlägg av monroe »



Det var synd att du inte kan något om Buster.Då ska jag försöka hjälpa till om ni vill.Kan även hjälpa till med andra sportserier.
Monroe o Lofty är ni beradda att hjälpa till.
[/quote]

Självklart kommer jag att bidra och hjälpa till med vad jag kan.
Scannar gärna så småningom.
Katalogen känns som ett mycket spännande projekt. Men det kommer att kräva sina mantimmar.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="PRHR"]
Det var synd att du inte kan något om Buster.Då ska jag försöka hjälpa till om ni vill.Kan även hjälpa till med andra sportserier.
Monroe o Lofty är ni beradda att hjälpa till.
[/quote]

Kan och Kan, har 1:a årgången komplett i alla fall. Vet att 5/70 är det svåraste nr:et med bilaga[:o)] (aldrig sett med bilaga). men sport i serier har aldrig varit det jag samlat ordentligt. Men man slutar aldrig att lära som en sa åt mig när jag var yngre, och det är så sant som så.
Tur vi har "sportdårar" med.[:o)]
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

[quote="Anders1"]

Trevligt att det här projektet nu är igång, och jag tycker att det ser bra ut. Imponerande många experter som är med och det verkar lovande, men det är mycket kvar. En sak som jag tycker att det bör tas tag i och klargöras redan nu, är vad värderingen ska utgå ifrån. Ska det vara som tidigare dvs handlarnas utpriser? Det kanske är det bästa, men det går i och för sig att pröva nåt nytt, t.ex. utpriset för samlare emellan eller genomsnittliga högstabud på Tradera. Viktigt är dock tycker jag att det redan nu bestäms vilket det ska vara, så att det blir samfällt, och vi inte får t.ex. Fantomen-värdering efter handlarnas utpriser samtidigt som Buster-värderingen har varit efter samlarnas interna utpriser.

[/quote]

Applåder för initiativet från mig också. Ska se om jag kan bidra med något framöver. Och så vill jag instämma i Anders1:s önskan.
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Thomas E"]

[quote="Admin"]
Vad gäller namnvalet Seriekatalogen så har vi tillåtelse att använda namnet från rättighetsinnehavarna. Detta kan du själv kontrollera med Ingvar Jensen på Alvglans.

Med detta sagt så hoppas jag att vi kan lämna den här tråkiga diskussionen därhän och återgå till det vi egentligen vill pyssla med, nämligen att ta fram varsin vettig priskurrant som stöd för vår hobby.
[/quote]
Då är ju allting bra, det är en vinst för samlarna om man (lagligt) får lägga upp hela Seriekatalogen på nätet.

När jag själv föreslog det för 6-7 år sedan gick Jensen i taket. Det var absolut otänkbart. Inte en enda siffra fick tas från katalogen. Den fick bara finnas i tryckt form. Tänk om alla helt gratis kunde slå upp priserna! Så jag byggde upp en helt ny katalog med priser och fakta från scratch.

Nu när allt finns i webb-guiden så klagar alla bara på den, och ingen vill hjälpa till. När någon lämnar en enda informationrad så hånas han öppet på serieforum. T.o.m. de största gratis-användarna som aldrig någonsin hjälpt till, typ rdbulldozer, avskyr den. DÅ börjar serie-Sverige för TREDJE gången bygga upp en exakt likadan katalog. Det lär ta 3-4 år.

Svenska serie-samlare. Världens största samling idioter?

[/quote]
Orsakerna till detta kanske du kan finna i hur du själv agerar?
Och reagerar...
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har läst hur många hyllningsinlägg som helst i detta forum angående webbguiden. Helt obegripligt hur du har kunnat missa dom och i stället odlat en bitterhet över några få som klagar.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

TE:
Visste inte att man borde bidra med något för att använda guiden utan att ha dåligt samvete. Jag trodde att det var en fin service som skulle hjälpa seriesamlare och eventuellt generera en och annan kund till din webshop.

Men nu vet jag .

Ber om ursäkt för att jag har använt guiden och misstaget skall aldrig upprepas.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Thomas E"]

[quote="Admin"]
Vad gäller namnvalet Seriekatalogen så har vi tillåtelse att använda namnet från rättighetsinnehavarna. Detta kan du själv kontrollera med Ingvar Jensen på Alvglans.

Med detta sagt så hoppas jag att vi kan lämna den här tråkiga diskussionen därhän och återgå till det vi egentligen vill pyssla med, nämligen att ta fram varsin vettig priskurrant som stöd för vår hobby.
[/quote]
Då är ju allting bra, det är en vinst för samlarna om man (lagligt) får lägga upp hela Seriekatalogen på nätet.

När jag själv föreslog det för 6-7 år sedan gick Jensen i taket. Det var absolut otänkbart. Inte en enda siffra fick tas från katalogen. Den fick bara finnas i tryckt form. Tänk om alla helt gratis kunde slå upp priserna! Så jag byggde upp en helt ny katalog med priser och fakta från scratch.

Nu när allt finns i webb-guiden så klagar alla bara på den, och ingen vill hjälpa till. När någon lämnar en enda informationrad så hånas han öppet på serieforum. T.o.m. de största gratis-användarna som aldrig någonsin hjälpt till, typ rdbulldozer, avskyr den. DÅ börjar serie-Sverige för TREDJE gången bygga upp en exakt likadan katalog. Det lär ta 3-4 år.

Svenska serie-samlare. Världens största samling idioter?

[/quote]
Var inte guiden gratis för samtliga, eller har jag missat något? Blev den kostsammare för dig om folk kollade priser/värden ofta än mer sällan?

Dessutom lär en katalog ta bra mycket längre tid en bara 3-4 år, det ges ju faktiskt fortfarande ut serier i Sverige och lär nog göra så i många år till, och så länge det kommer ut nya finns det nya uppgifter att föra in.

[quote="Thomas E"]
Svenska serie-samlare. Världens största samling idioter?
[/quote]
Om jag inte tar helt fel har du en ganska stor samling, för det dig då till en större idiot? Antar att du dessutom säljer mestadels till samlare, och möjligtvis läsare (om man nu ska göra någon skillnad på dessa), och att då undra om dessa är idioter är troligen inte det bästa upplägget.

Känner inte många, om någon, som skulle handla på ett ställe där de får höra följande:

"Handla hos oss, alla som gör det är idioter, och eftersom du är ett rikspucko, ska du alltså handla här".

Om man ska vara riktigt elak kan man kontra med: Svenska serie-säljare. Världens största samling idioter? Jag kan i alla fall tänka mig två, som råkar vara kompisar också, men det blir inte mycket till samling, mera som en duo idioter. Som tur är jag inte det minsta elak, så det blir ingen kontring.

Ett råd på vägen.
Om man märker att man målar in sig i ett hörn är det bättre att sluta måla än att ta ännu starkare färg.

Sorry till samtliga att detta blev OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Låst