Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

Admin skrev:
ÄNTLIGEN har jag fått tid över att fixa till detta. Klicka på "Sök" utan att skriva något i sökrutan för att få upp en innehållsförteckning i bokstavsordning över de titlar vi hunnit lägga upp än sålänge. [:)]


Äntligen? Det har väl fungerat hela tiden, eller är jag helt snurrig?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Delicato skrev:
Äntligen? Det har väl fungerat hela tiden, eller är jag helt snurrig?

Ja, det har det. Däremot så är det inte alla som vetat om det och därför har jag lagt till en tipsrad under sökrutan för att tala om att man kan lista titlarna så. Detta listningstips skulle varit uppe för länge sen, men eftersom vi allihop har jobb/skola att pyssla med på vardagarna så blir det lätt att man tänker att man ska fixa enkla småsaker "sen", och det vet vi ju alla hur det brukar bli... [B)]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Detta är ju en förträfflig lista, inte minst när det framöver finns tusentals titlar.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Nu när Blueberry kommit in i er guide är man ju nyfiken och går in och tittar ...

Med mina nuvarande browser/fontinställningar kommer tabellens rubriker och innehåll inte rätt justerade till varandra. Så här såg det ut:

Bild

För att undvika detta, se till att tabellrubriken och själva innehållet ligger i samma tabell! Gärna med thead och tbody korrekt också.

Sen ser ju fontvariationen lite mysko ut också, lite enklare markup (inga font-taggare! inga style-attribut! gärna en extern stylesheet) skulle kunna lösa det.

Edit: Skalade ned screenshoten lite, problemet syns ju ändå. Så små fonter som ovan använder jag alltså inte ...
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag har fixat Blueberry nu, jag hade missat att sätta margins... [8D]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

I en av Herman Hedning-tidningarna, vet ej vilken, följde det med en Herman-figur. Denna såldes på Tradera för ett tag sedan för över 100 kr. Denna tidning med figuren kvar (fastklistrad?) borde vara värd en hel del.

Detta med prylar är ju en djungel, och det mesta är väl skräp som inte är värt nåt. Men några få undantag.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Kung Orne I skrev:
I en av Herman Hedning-tidningarna, vet ej vilken, följde det med en Herman-figur. Denna såldes på Tradera för ett tag sedan för över 100 kr. Denna tidning med figuren kvar (fastklistrad?) borde vara värd en hel del.


Vi är välmedvetna om detta. Tyvärr vet vi inte med säkerhet vilken tidning det var. Ska se hur vi löser detta. Det ska nämnas i katalogen.

Kan tillägga att det kommit minst 2 olika nyckelringar med Herman Hedning-tidningarna också, men det är samma problem där...
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Nyckelringar!!! [|)] Vill ha!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Kung Orne I skrev:
Nyckelringar!!! [|)] Vill ha!


Har bara sett dem när tidningen var ute i handeln. Aldrig mer...Riktigt J[}:)]vla svåra!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

seriekatalogen/listor/johan_lotta_jocko.asp

Heter inte nr 5 "Kobrornas Dal"?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

OnionMan skrev:
seriekatalogen/listor/johan_lotta_jocko.asp

Heter inte nr 5 "Kobrornas Dal"?

Jo, det stämmer. Jag fixar till det omgående. [:)]
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

En detalj jag kan störa på en hel del är att "Title Case" används ganska inkonsekvent.

Jag tycker tex att det skall stå Kobrornas Dal och inte Kobrornas dal, eller När Kriget Kom istället för När kriget kom. Det är trots allt namn det handlar om även om det inte är personer eller platser.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Men så skriver man ju inte namn på svenska, vi har ju bara versal på första ordet.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om man tittar på försäljning av Starke Staffan på Tradera, nästa osäljbar, så verkar albumen vara övervärderade i katalogen?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Admin skrev:
Jag har fixat Blueberry nu, jag hade missat att sätta margins...


Jo, det ser bättre ut nu ... Men jag hävdar nog att det är rena turen både den browser du tittar med och den browser jag tittar med råkar rendera det där så att kolumnerna kommer i fas.

För det är ju fortfarande först en tabell med tabellhuvudet och sedan en helt annan tabell med innehållet!

[url="http://people.kth.se/~kaj/blueberry-ex.html"]Jag menar ungefär såhär[/url] (med reservation för att jag inte ens tittat på den sidan i MSIE, så det behövs säkert någon liten workaround för någon bugg). Sidan innehåller ju bara en "tabell", då är det rimligt att den bara innehåller ett table-element i markupen också.

Edit: Har man förenklat markupen såhär så är AndersL_s förslag bara ett tillägg på en rad i stylesheeten, så jag lade in det i exemplet också.

Edit 2: En ytterligare fördel med den här markupen är att hela filen är 6.5kb, i stället för 32kb som [url="http://www.serieforum.se/seriekatalogen/listor/blueberry.asp"]originalet[/url] är. Kan vara nog så relevant om man surfar handdator ute på någon marknad eller så ...

Edit 3: Även sidan om Spirous äventyr uppvisar grundsymptomet (rubriker och innehåll ur fas). Säkert flera sidor också. Är det alltså separata sidor som editeras manuellt för varje serie? Varför det, då blir de ju olika, och då brukar ju de flesta bli fel ...
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Kung Orne I skrev:
Om man tittar på försäljning av Starke Staffan på Tradera, nästa osäljbar, så verkar albumen vara övervärderade i katalogen?

Jag har i princip inte sett nåt album till försäljning som varit bättre än VG. Toppskick på dessa, speciellt de 4 Coeckelberghs, är mycket svåra/ovanliga.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Ok. :)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:
Om man tittar på försäljning av Starke Staffan på Tradera, nästa osäljbar, så verkar albumen vara övervärderade i katalogen?


Jag köpte Starke Staffans De röda taxibilarna (Carlsen-utgåvan i toppskick) för över 50 kr på Tradera under senare delen av förra året. Så där har vi en försäljning som är lite över Serieforums guide.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Sen tillkommer frakten med, på oftast 22 kr per album.

Så ett album som bara går för 15 kr, hamnar ändå på 37 innan allt är klart, och då kanske det ligger över guiden [8D]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

rkaj skrev:[url="http://people.kth.se/~kaj/blueberry-ex.html"]


Verkar vara ett strålande förslag på ändring!
Edit: Det vore även trevligt om titlarna låg på samma lodräta linje. Ytterligare en kolumn kanske?
Låst