Förslag på ändringar i katalogen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Thomas E skrev:
Jocke S skrev:I alla fall VF exemplaren oavsett årgång brukar vara ganska lättsålda.

Jag sålde en lyxsamling Bamse på tradera i oktober. Jag fick t.ex 90-120 kr/st för allihop 1983-84. För 2 st fick jag 810 kr/st. Seriekatalogen anger 20 kr.

För några 1978:or i NM-MT fick jag 3500 kr/st. Seriekatalogen sätter alla 78:or i samma värde 300 kr.

Kanske att katalogens experter behöver lite mer "expertis" i sig?


Ja, du kanske kan hoppa in som totalexpert :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Det är bara att gratulera [8D]

Det lär ta ett bra tag innan jag hittar såna, och än mindre skulle kunna skaffa mig dubletter i det skicket.

Mina gick blandat, både över och under katalogvärdet.

Nr 10 1976 i VG/FN fick inte ens bud på utropet en tia.

Samtidigt som jag sålde en 1983:a i ungefär samma skick för 10 spänn. Det som är det jobbiga med tradera, men också det roliga.

Ett Bamse julalbum i bra skick blev utlagt ut för en krona och blev inte sålt på 14 dagar.
Samma nummer, samma skick såldes senare av en annan säljare för 20 kr. [?]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Men det är sant som TE säger. Dessa fina 1978 och 1983 ex gick
under 2007 och guiden på bamsesamlarna har inte uppdateras
på mer än ett år.

Så det finns en hel del justeringar som ska in.

Men man får gå lungt fram med auktioner på tradera där två personer tokbjuder
mot varandra. Dessa priser speglar sällan sanningen över disk.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Jocke skrev:
Men det är sant som TE säger. Dessa fina 1978 och 1983 ex gick
under 2007


Det betvivlar jag icke, har för mig att jag var inne ett par gånger och sneglade på hans auktioner innan de gick ut.
Men priserna sprang iväg ganska bra på de nummer jag var ute efter.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det räcker med att det finns 2st som vill ha samma tidning, då gäller inga kataloger alls med priser. Då kan det skena hur mycket som helst.
Slumpen avgör. Nästa gång den kommer så kan det bli 50:- istället för 500:-
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

För nyare serier tror jag att det skulle vara bäst att enbart köra med traderapriser när de ska värderas.. det ger en bättre bild av hur priserna ändras och av vad folk faktiskt kan tänka sig att betala.
När jag uppdaterade priserna i min lista över serier utgivna 1995-2007 tog det dessutom bara någon dag per gång. Och det är förmodligen ännu enklare nu, med tanke på att antalet auktioner har minskat det senaste året.

Jocke skrev:
Men man får gå lungt fram med auktioner på tradera där två personer tokbjuder
mot varandra. Dessa priser speglar sällan sanningen över disk.


Om enstaka auktioner ska spela mindre roll för priset så kan man ändra sättet som värdet beräknas på.

Genomsnittsvärdet är summan av slutbuden i alla auktioner som har rapporterats in för en viss serie / antalet auktioner.

Det sätt som jag beräknade värdet på i min serielista var: (tidigare värde + slutbudet i den senaste auktionen för serien i fråga)/2 om ett värde fanns tidigare, eller slutbudet i auktionen om bara en auktion fanns.

Jag vet inte hur ni gör för att beräkna en serietidnings värde just nu, men något av alternativen ovan skulle förmodligen fungera bättre i längden än att bara ange ett värde som man ändrar när det blir nödvändigt.
Om man inte enbart sparar värdet utan även datumet/auktionsnumret eller någonting annat som auktionerna kan identifieras via, så hindrar det även att ni rapporterar in samma värde flera gånger.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Petter Nicklas
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 22:59

Inlägg av Petter Nicklas »

Hur sätter ni priserna på de titlar som säljs för högre priser på vissa orter jämfört med andra. Ett sådant exempel som jag råkat utför är Hälge. Betydligt lättare att få ut ett högre pris på orter där det finns många jägare.

En annan fundering jag hade är hur sätter ni priserna på de tidningar som (nästan) aldrig är i omlopp på marknaden. Följer ni priserna i den senast katalogen eller vad baserar ni priserna på?

Har någon testat att använda katalogen i sin webläsare i telefonen? Jag har använt seriesams guide förr i just telefonen. Detta för att kolla värden på objekt när man är ute i fältet. Hur ser serkatalogen ut? Jag har testat och den ser bra ut. Laddas snabbt och ser bra ut. Men lägg inte till för mycket grafik för då går det betydligt slöare, som seriesams guide.

Och till sista jag kommer på att smurfa här är att ni borde flytta seriekatalogen till en egen domän. Domänen seriekatalogen.se är ledig. Att göra detta tycker jag ger den en mer "seriös" (i brist på bättre ord) känsla och den blir mer självstående.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Ett förslag till: en kort, beskrivande text och en bild för varje serie, tillsammans med tryckinformationen, skulle vara trevligt. [:)]

Det behöver inte vara någonting detaljerat, utan snarare en väldigt kort text som någon som verkligen är intresserad av serien i fråga skriver. Här är ett exempel på hur det fungerar i ett annat system (med beskrivande text + bild längst upp i den ljusblå rutan under rubriken), att lägga in stöd för någonting liknande i serieguiden skulle antagligen vara ganska lätt:
Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

En annan fundering: är verkligen alla nivåerna G-VG-FN-VF-NM nödvändiga, eller komplicerar det inte när man ska hålla priserna uppdaterade?
Själv tycker jag att allt utöver en nivå för typiska samlarexemplar och en för typiska läsexemplar är helt överflödigt. Åtminstone om man inte handlar med riktigt gamla serier.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Ett förslag till: Det är bra att ni har olika bakgrundsfärg på varannan rad i listan, men det skulle antagligen bli ännu tydligare om radens färg ändras när man håller muspekaren över den. Ungefär på följande sätt:
Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

En sista sak innan jag ska sova: äger inte Alvglans rättigheterna till namnet Seriekatalogen? Om den växer så småningom (eller får en egen domän som Petter Nicklas föreslog för 3 poster sedan), så kan det kanske bli problem med valet av namn..
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

AndersL_ skrev:
En sista sak innan jag ska sova: äger inte Alvglans rättigheterna till namnet Seriekatalogen?

Vi har fått tillstånd av Ingvar Jensen/Alvglans att använda namnet.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

AndersL_ skrev:
För nyare serier tror jag att det skulle vara bäst att enbart köra med traderapriser när de ska värderas.. det ger en bättre bild av hur priserna ändras och av vad folk faktiskt kan tänka sig att betala.
När jag uppdaterade priserna i min lista över serier utgivna 1995-2007 tog det dessutom bara någon dag per gång. Och det är förmodligen ännu enklare nu, med tanke på att antalet auktioner har minskat det senaste året.


Det kan med bli ganska svårt.
Lite på Tradera handlar om rykte och annat också.
Sen finns det folk som har noll koll på skick, och i stort sett kan köra NM rakt igenom.

Men om jag fick välja mellan att köpa en tidning av TE , ellingen eller jocke som är uppe i 300 eller att köpa den av Ste*le för 150 så blir valet ganska enkelt.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Många frågor och intressanta synpunkter. Vi kommer att beta av dem och besvara dem under dagen, men nu är det brådis och arbete och andra sysslor som väntar för flera av oss... [:)]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Petter Nicklas skrev:
Hur sätter ni priserna på de titlar som säljs för högre priser på vissa orter jämfört med andra. Ett sådant exempel som jag råkat utför är Hälge. Betydligt lättare att få ut ett högre pris på orter där det finns många jägare.

Bra tanke. Här får vi diskutera oss fram till något passande med våra områdesexperter. Vi är inte på Hälge än, men det borde gå att komma på någon medianlösning som tilltalar alla. Men det är bra att du tar upp saken, lokala skillnader får inte bortses ifrån.


Petter Nicklas skrev:
En annan fundering jag hade är hur sätter ni priserna på de tidningar som (nästan) aldrig är i omlopp på marknaden. Följer ni priserna i den senast katalogen eller vad baserar ni priserna på?

Återigen så utgår vi från de priser som finns i den senaste katalogen och sen pratar vi med säljare och samlare och får in deras synvinklar på hur tillgången och efterfrågan varit under senaste årtiondet och var dessa tycker att värdena borde ligga. Sen får man utgå ifrån dessa åsikter när man avgör om priserna ska ligga kvar i samma trakter som i katalogen eller om en justering behövs. Mailen och telefonen går varm, kan jag säga.


Petter Nicklas skrev:
Har någon testat att använda katalogen i sin webläsare i telefonen? Jag har använt seriesams guide förr i just telefonen. Detta för att kolla värden på objekt när man är ute i fältet. Hur ser serkatalogen ut? Jag har testat och den ser bra ut. Laddas snabbt och ser bra ut. Men lägg inte till för mycket grafik för då går det betydligt slöare, som seriesams guide.

Det är lite av vårt fokus att inte smacka på med för mycket trögladdade bilder eller bandbreddskrävande logotyper/bakgrunder. Sidorna ska vara lättladdade, ha hög kontrast och ett lättläst typsnitt så att även människor med sämre syn ska kunna använda sidorna och sen får det bli på bekostnad av den estetiska "snyggheten" om det blir en frågan om att välja. Hellre avskalade lättladdade och tydliga listor än "snygga" sidor med massor av bilder och ikoner. Fuktionalitet framför utseende.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Admin skrev:
Petter Nicklas skrev:
Hur sätter ni priserna på de titlar som säljs för högre priser på vissa orter jämfört med andra. Ett sådant exempel som jag råkat utför är Hälge. Betydligt lättare att få ut ett högre pris på orter där det finns många jägare.

Bra tanke. Här får vi diskutera oss fram till något passande med våra områdesexperter. Vi är inte på Hälge än, men det borde gå att komma på någon medianlösning som tilltalar alla. Men det är bra att du tar upp saken, lokala skillnader får inte bortses ifrån.


Priserna i en serieaffär eller i ett antikvariat på en mindre ort brukar vara lägre än i motsvarande affär i storstad, och på loppisar är det betydligt billigare än på seriemässor. Om man vill få med detta på något sätt är nog det bästa alternativet att ange en ungefärlig procentsats som alla värden ska dras av med på första sidan.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Anders1 skrev:

Priserna i en serieaffär eller i ett antikvariat på en mindre ort brukar vara lägre än i motsvarande affär i storstad, och på loppisar är det betydligt billigare än på seriemässor.


Kan man verkligen beräkna priser i en serieguide utifrån loppispriser? De priser som sätts på en loppis är ju satta utifrån att man faktiskt inte har en aning. Jag ställer mig inte och säljer ett album på en loppis för en tia som jag vet har ett värde runt 100-lappen, på ex tradera. Däremot köper jag gärna ett album på loppis för en tia som är värderat till en hundring..[:p]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

impeesa skrev:
Anders1 skrev:

Priserna i en serieaffär eller i ett antikvariat på en mindre ort brukar vara lägre än i motsvarande affär i storstad, och på loppisar är det betydligt billigare än på seriemässor.


Kan man verkligen beräkna priser i en serieguide utifrån loppispriser? De priser som sätts på en loppis är ju satta utifrån att man faktiskt inte har en aning. Jag ställer mig inte och säljer ett album på en loppis för en tia som jag vet har ett värde runt 100-lappen, på ex tradera. Däremot köper jag gärna ett album på loppis för en tia som är värderat till en hundring..[:p]


Jo, jag menar också att man inte kan ta med varken det eller regionala skillnader. Eller möjligen i så fall en generell procentsats så att man själv kan räkna fram det.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Att sätta priser utifrån tradera kommer att bli svårt, och det skulle blir rörigt med ändringar i tid och otid...
Och hur ska man veta vilket skick tidningen "verkligen höll", när den såldes för 500:- i exempelvis "mycket bra skick", "bra skick" eller "läst skick"?! Det torde vara en omöjlighet att dra upp några linjer utifrån detta?!

Nu menar jag inte auktioner från stora och erkända serie-säljare, utan den övriga massan av seriesäljare som ibland lyckas pricka in fina försäljningar. De erkända säljarnas "slutsummor" skulle väl däremot kunna fungera som en god bas och utgångspunkt för värdena i guiden? Och deras skicksbedömning brukar ju allt som oftast stämma bra överens...
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Jag har handlat på Erikshälpen de sista veckorna.
Ensam serieletare där känns det som.

Skulle man ta de priserna i katalogen, och serieaffärerna skulle följa det skulle de få lägga ner.

Alla vanliga tidningar 2 kr/st
Alla "tjocka tidningar" 5 kr/st

Ex, på sånt jag hittat på mindre än ett par veckor:

Fantomen tidningar från tidigt 1970-tal i fine, både bättre och sämre 2 kr/st

Bamse från tidigt 80 tal i VG,FN,VF 2 kr/st

Felixalbum Nr 1 för 5 kr. (finns hela serien, som står kvar där)

Lucky Luke album 5 kr

Creepshow album av Stephen King 5 kr (såldes senare för över 80kr på tradera [:p] )
Där ökade det alltså 1600% i värde från att jag räddade den från affären, bläddrade lite i den, inte gillade den, och la ut den på tradera. [8D]

Såna grejer blir grymt svåra att värdera.

Inköp alldeles för lågt, försäljning alldeles för högt.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Låst