Kvarvarande inlägg ur NM-diskussionen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Kvarvarande inlägg ur NM-diskussionen

Inlägg av Thomas E »

RADERAD TRÅD, SLÄNG I PAPPERSKORGEN


Då ThomasE valt att radera alla sina debatterande inlägg ur tråden så väljer jag att låsa den och bevara den så att folk åtminstone via citeringarna kan bilda sig en uppfattning om hur debatten såg ut innan den hastigt påkomna självcensuren slog till. Det är nämligen god sed att stå för sina åsikter.

/admin
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

1 och 2/73an har lite blankare omslagspapper än övriga 73or vilket gör dom känsligare. Jag har haft både 2 och 3 ex av de flesta andra nummer från 1973 i nm eller bättre. Har sett 4-5 stycken 2or runt vf-nm, men aldrig bättre än svag nm. Ruskigt nummer i nyskick. Finner någon den i nm-mt så lär det inte vara några problem att få ut 5000 för ett sånt ex.

Sålde en Bamse 9/74 förra året utanför tradera för 11 000:- i nm90-92 (och fick en 9a tillbaka i g-vg).
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Frågan är om det verkligen går att se skillnad på en tidning i kvalitet "VF-NM" och en i "svag NM"... [?]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Kung Orne I skrev:
Frågan är om det verkligen går att se skillnad på en tidning i kvalitet "VF-NM" och en i "svag NM"... [?]


Låt oss säga så här då, de 4-5 bästa 2orna som jag haft och/eller sett har legat runt vf-nm. Då har ett par av dessa sagts hålla nm, men det tyckte inte jag (och inte heller 2 andra Bamsesamlare som också tyckt till om skicken).
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

För mig verkar det knasigt att ta hänsyn till en så'n grej i en prisguide. Värderingen för NM måste väl baseras på just detta skick och inget annat? Guiderna (plural) är alldeles för låga på NM..

Dessutom, det är inte ofta som guideförfattarnas skicksättning diskuteras. Om fem personer hjälps åt att fylla i värden, och alla har sin egen syn på skicksättning – hur blir då resultatet?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Skakben skrev:

Dessutom, det är inte ofta som guideförfattarnas skicksättning diskuteras. Om fem personer hjälps åt att fylla i värden, och alla har sin egen syn på skicksättning – hur blir då resultatet?

Det är faktiskt fullt möjligt att fem personer kan ha samma syn på skicksättningen. Vi har internt diskuterat detta inom Seriekatalogen.se och kommit fram till en fungerande lösning.
Det handlar egentligen bara om att ha en bra kommunikation.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Håller med Thomas. En 11/74 var så prefekt den kunde bli. Tills dess att vi lade dit en annan 11/74 akrivexemplar med MINT-rygg brevid. Då såg man skillnad direkt. Att sätta NM-MT på en tidning kräver att man sett samma sorts tidningar i perfekt skick. Jag och Glad diskutterade tidigare att 50-tals tidningar i VF (med matt papper) kan verkligen se NM ut.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

CGC-texten Thomas nämner får ses som en disclaimer för att undvika rättsprocesser. En skicklig graderare kan vara konsekvent dead-on i 99 fall av hundra men det är ju mer än en gubbe anställd på CGC så...

Jag lägger mig inte i övriga detaljer hur ni producerar era svenska prisguider men båda skulle vara mer förtroendeingivande om högsta angivna grad på pre-1970 tidningar var VF+ eller VF/NM. Hos Overstreet är det sedan några år NM-(9.2) men i USA har det sedan ca 1965 saltats undan enorma mängder nya tidningar med tanke på framtida försäljning, både samlare och handlare gjorde det. Vissa nummer i många tusen exemplar. Ändå är det alltså ovanligt med 9.4 eller 9.6 på äldre material. Finns ingen motsvarighet till detta i Sverige. Bortsett från enstaka titlar som gått på efterförsäljning eller på annat sätt letat sig ut som arkiv-ex existerar det bara de tidningar som privatpersoner köpte vid tiden för publicering. Om någon enstaka person av Norold-typ köpte och bara lade undan fina ex så är det många stjärnor som ska stå rätt för att de exemplaren ska överleva 40 år eller mer med flyttar, skilsmässor o s v.

Att i en prisguide överhuvudtaget ange pris på NM-tidningar indikerar att dessa objekt existerar och tillgängliggörs i sådana kvantiteter att det finns en mätbar omsättning.

Att det omsätts en del NM-nummer ibland beror på att de ofta inte är strikt NM. Det är allmänt bekant bland samlare att Traderagraderna på de högre skicken sätts efter behag. Gradering i butikerna också,jag anklagar ingen, många sätter säkert grad i god tro, svensk sedvänja eller vad det nu kan vara. Det getingboet har jag inte lust att sparka på just nu men vad gäller katalogpriserna på äldre än 1970 ser jag upp till den förste katalogproducent som plockar bort NM och/eller presenterar en utförlig text om varför den värdeangivelsen är mer svårbedömd än de övriga graderna.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Väg också in att vi är människor, inte maskiner.
Att diskutera saker sinsemellan kan knappast vara negativt.
Tvärtom.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Thomas: jag är känd för att hålla USA högt men jag tror även svenskar kan förstå om någon förklarar.

Så vem börjar? Ellingen: du har ju Blekenberg, Ögren mfl i stallet...jag tror många som varit med ett tag vet hur ovanliga äldre strikta NM är. Den verkliga prisbilden är från fall till fall och kan inte anges schematiskt i en guide. Därmed inte alls sagt att allt betalas speciellt mkt högre. Helt beroende på efterfrågan som alltid.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Thomas E skrev:
ellingen skrev:Det är faktiskt fullt möjligt att fem personer kan ha samma syn på skicksättningen. Vi har internt diskuterat detta inom Seriekatalogen.se och kommit fram till en fungerande lösning.
Det handlar egentligen bara om att ha en bra kommunikation.


Kan du inte kommunicera er lösning till jocke och mig också? Jag är mycket nyfiken. Hur länge har du personligen skickvärderat? Ett år?

Lägg av att kasta skit Thomas!
Ditt agerande tillför inte diskussionen nåt nämnvärt om du bara skall ägna dig åt att smutskasta de som vågar kritisera dig!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

jag trodde denna tråd skulle vara en marknadsrapporttråd och ingen skickbedömningstråd.......
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Elaka Ungen: Det ena gav det andra och så blev det så här.
När den levt sitt eget liv ett tag kanske någon bryter loss delarna.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

jens torstensson skrev:
Thomas: jag är känd för att hålla USA högt men jag tror även svenskar kan förstå om någon förklarar.

Så vem börjar? Ellingen: du har ju Blekenberg, Ögren mfl i stallet...jag tror många som varit med ett tag vet hur ovanliga äldre strikta NM är. Den verkliga prisbilden är från fall till fall och kan inte anges schematiskt i en guide. Därmed inte alls sagt att allt betalas speciellt mkt högre. Helt beroende på efterfrågan som alltid.


Nu är det ju, precis som du nämner, inte exakta priser i någon guide. På ett sätt är priser helt meningslösa eftersom de varierar hela tiden, men man kan ge en bild av vad en tidning KAN/BÖR vara värd. Det vi försöker framföra är i förstahand en komplett guide med info om Sveriges serieutgivning (utgivningsår, sidantal, författare m.m.). Priserna kommer, för mig, i andrahand (därmed inte sagt att jag struntar i dem). Vi på seriekatalogen.se "höftar" inte fram priser utan diskuterar med varandra och samlare och experter vilket inte är så komplicerat som man kan tro.

Sorry OT... klipp ut och klistra in.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

jens torstensson skrev:

Så vem börjar? Ellingen: du har ju Blekenberg, Ögren mfl i stallet...jag tror många som varit med ett tag vet hur ovanliga äldre strikta NM är. Den verkliga prisbilden är från fall till fall och kan inte anges schematiskt i en guide. Därmed inte alls sagt att allt betalas speciellt mkt högre. Helt beroende på efterfrågan som alltid.

Vi diskuterade detta ingående innan vi startade seriekatalogprojektet och kom fram till att vi egentligen skulle behöva jobba efter flera olika parametrar.
I nuläget anser vi detta skulle bli för rörigt med olika och därför blev det en jämkning, en parameter som passar bra för de flesta objeketen. Undantag görs, då oftast med en förklaring till varför så skett.
I framtiden kommer det säkert att finnas olika parametrar till olika objekt.
Rom byggdes inte på en dag. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Looding: jag är ingen tillskyndare av prisguider på en så enormt liten marknad som den svenska så tillvida de inte har med i upplägget en liten essä/upplysning om varför läsaren ska se den som en MYCKET ungefärlig GUIDE till priser/värden. Det viktigaste är att det finns en förteckning på existerande material. Å andra sidan så är det bra om andra än de redan invigda får information om att en viss Spirou är värd så mycket mer än andra. Antingen ni sätter priser via sofistikerade dataprogram eller kontinuerlig kommunikation med olika aktörer så blir säkert priserna ungefär så riktiga som det kan bli i en guide. Jag sysslar inte mycket med svenska tidningar och har inga större synpunkter på den ena eller andra guiden.

Det jag vill påpeka är svårigheten att ange ett NM-värde på ett objekt som existerar i 5-10 ex (kanske inte ens ett enda)och där det
inte går att säga om/när nästa ex blir tillgängligt på marknaden.
Det jag egentligen vill åt är väl också devalveringen av NM-begreppet och det som nu ofta är en åldersrabatt på kriterierna för NM.
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Ellingen: ja jag begär förstås inte att ni ska ändra några upplägg, den som gör jobbet bestämmer ju. Men till slut kommer det nog ändå att bli så att NM får bytas ut mot något betydligt lägre. Överhuvudtaget är det vanskligt att sätta värde på objekt som går åt det unika hållet.
1/48-pris styrs ju inte av någon slags matematisk logik utan är baserat på dagsformen hos de som för ögonblicket åtrår den.
Vad jag menar är att det finns så många tidningar det går att problemfritt ange ett slags riktpris att det verkar onödigt blanda in de få objekt som verkligen är ovanliga. Det kommer alltid att finnas ett visst antal objekt som inte låter sig prisbestämmas annat än vid ett givet tillfälle mellan säljaren och köparen.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

jens torstensson skrev:1/48-pris styrs ju inte av någon slags matematisk logik utan är baserat på dagsformen hos de som för ögonblicket åtrår den.


Håller fullständig med dig ang. 1/48. Det har sålts 2 st 48:or på Tradera under 2 år för (har jag för mig) strax över 100.000:-
men oftast är det väl pengar + byten som brukar gälla när dom säljs utanför tradera. Enligt Kalle 1:an listan finns det 10 st över VF- upp till Nm och där är jag på din linje att det ska vara en stjärna med förklaring men det är vad jag tycker.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

jens torstensson skrev:
Looding: jag är ingen tillskyndare av prisguider på en så enormt liten marknad som den svenska så tillvida de inte har med i upplägget en liten essä/upplysning om varför läsaren ska se den som en MYCKET ungefärlig GUIDE till priser/värden. Det viktigaste är att det finns en förteckning på existerande material. Å andra sidan så är det bra om andra än de redan invigda får information om att en viss Spirou är värd så mycket mer än andra. Antingen ni sätter priser via sofistikerade dataprogram eller kontinuerlig kommunikation med olika aktörer så blir säkert priserna ungefär så riktiga som det kan bli i en guide. Jag sysslar inte mycket med svenska tidningar och har inga större synpunkter på den ena eller andra guiden.

Det jag vill påpeka är svårigheten att ange ett NM-värde på ett objekt som existerar i 5-10 ex (kanske inte ens ett enda)och där det
inte går att säga om/när nästa ex blir tillgängligt på marknaden.
Det jag egentligen vill åt är väl också devalveringen av NM-begreppet och det som nu ofta är en åldersrabatt på kriterierna för NM.


Jag håller med till punkt och prickar! [^]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

jens torstensson skrev:
Men till slut kommer det nog ändå att bli så att NM får bytas ut mot något betydligt lägre. Överhuvudtaget är det vanskligt att sätta värde på objekt som går åt det unika hållet.

Säger inte emot Jens! Du har med all säkerhet rätt!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Låst