Kvarvarande inlägg ur NM-diskussionen

Gamlar trådar från 1.0-tiden.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Kung Orne I skrev:
Frågan är om det verkligen går att se skillnad på en tidning i kvalitet "VF-NM" och en i "svag NM"... [?]


Av två VF exemplar så kan jag säkert hitta en favorit som tilltalar mig mer än den andra. Allt beror på vikten av defekterna. En NM- med perfekt framsida blir då klart bättre än en allround VF-NM.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Thomas E skrev:

Att skriva "*" på Kalle 1/48 NM är totalt charmfritt och försämrar känslan av samlandet betydligt. Att sedan inget NM-ex sålts på 10 år, så att man måste inflationsjustera eller extrapolera fram ett värde, har jag inga problem med. Därför har precis katalogvärdet på Kalle Anka 1/48 höjts från 135.000 kr till 250.000 kr efter veckans toppauktioner på tradera. Det gamla värdet var alldeles för lågt, marknaden visar vägen. En katalog som webb-guiden ska uppmuntra till samlande av serier.


Att uppmuntra till seriesamlande kan aldrig vara fel.

Personligen tror jag det är svårt att kombinera katalog och marknadsföring.

Jag tror det finns en risk att guiden/katalogen isåfall blir snedvriden och kanske t o m felaktig eftersom den ansvarige utgivaren har vissa egna favoriter som framhålls och marknadsförs.
Objektiviteten försvinner.

Har man som mål att ge ut en bra katalog, både gällande fakta och priser, måste man försöka vara objektiv och bortse från sina egna behov och intresse.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Thomas E skrev:

Därför har precis katalogvärdet på Kalle Anka 1/48 höjts från 135.000 kr till 250.000 kr efter veckans toppauktioner på tradera. Det gamla värdet var alldeles för lågt, marknaden visar vägen.

Du försökte själv sälja ett ex av just 1/48 för just 250.000 utan att lyckas.
Det tycker jag motsäger din egen pristeori ganska mycket.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Pre 1970 NM-diskussionen är långt ifrån en akademisk fråga, det är sällan strikta NM saluförs men det finns bra intresse. Räkna med att åtminstone 30 Traderaköpare kan betala extra för VF/NM till NM-skick. Tillkommer hela tiden nya köpare och en del av dessa är inga noviser även om de är nya på Tradera. Flera medlemmar på forumet som håller en låg profil här är aktiva köpare som kan se skillnad på NM och NM s a s.
Att de är luttrade och accepterar sämre skick är en annan sak.

Vissa köpare är inte komplettister och köper i stort sett endast när topp-ex dyker upp. Andra som specialsamlar en titel(inte Kalle el Fantomen som är vanligare) struntar fullständigt i guider när jag kunnat erbjuda VF eller högre.

Jag tittade nu i Thomas guide. Säger inget om Marvelserien eller FF men många av de övriga 1966-69-titlarna (inte förstanumren) kan du likaväl dubbla eller trippla direkt i NM-kolumnen.

Som exempel betalar jag gärna 2 till 3 ggr NM guide för 9.4 eller 9.6 Metamorfo, Metallmännen, Robinsons, Magnus, Solar, Bobby, Lilla Lotta, Hasse Hare, Billy Bäver, Pelle Svanslös, Flinta, Vicky, Tony.
Jag har råd, det blir nämligen väldigt låga belopp för svåra objekt.
I det skicket på de låga prisnivåerna finns det färre exemplar än det finns köpare som kan betala trippelguide för att en gång för alla få ett slut-ex.

Förresten...jag har av nostalgiska skäl alltid gillat Williams Helan och Halvan. Under de 37 år som gått sedan jag köpte mitt sista nummer nytt i butiken har jag inte lyckats hitta mer än något enstaka baknummer i NM. Nu har jag föralldel inte direkt letat men med tanke på att jag under den tiden omsatt hundratusentals svenska tidningar borde per automatik lite NM trillat in. Det har bara hänt någon enstaka gång.
När jag tittar i webbguiden och ser 60 kr på en grej som knappt finns måste något vara fel. Man kan alltid säga att nästan ingen vill ha Helan och Halvan men om det dyker upp en svit NM lovar jag att det tillkommer köpare som pallar påde dubbel och trippel katalog.

Ett problem med att sätta ut den typen av NM-priser i en guide är att när användare ute i landet (inte Dolores men vanliga antikvariat, antikhandlare osv) tittar i en lista brukar de använda högsta priset och sedan sätta lite lägre än så. Detta blir redan nu fel i många fall.

Nu kan man dämpa detta genom att säga ¨eftersom användarna inte förstår hur fin en NM-tidning behöver vara kan jag inte höja det värdet så mycket som jag egentligen vill¨.

Men det blir ju lika fel det. Så varför inte ta bort NM-kolumnen (funkar det för Overstreet funkar det för mig)och då kommer även utgångspriset för landets lopp- och antikhandlare ner till en bättre nivå.

OK, nu ska jag försöka låta er vara ifred med era kataloger. Det är inte så att jag ska driva någon kampanj om detta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Jag tycker inte alls att du ska låta oss vara! Jag tycker att det ärt en extremt intressant synvinkel med många intressanta punklter som tål att tänkas på! Mycket kul och bra läsning som väcker frågor.

Snälla, kan ingen moderator klippa loss detta "sidospår" och göra en egen tråd??
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Sidospåret blev till tråden, kan man säga.
Jo alltså på ett sätt bryr jag mig inte men på ett annat sätt engagerar jag mig ändå lite.

Enkelt uttryckt: om jag har tiotusentals amerikanska NM-tidningar från 60-talet fram till 80-talet men bara några hundra svenska i samma skick (varav många är de jag själv köpt nya i butik runt 1970)säger det mig att svenska tidningar från sent 60-tal (de årgångar som alltid intresserat mig)är mycket ovanligare i strikt NM än guidepriserna indikerar.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

jens torstensson skrev:Som exempel betalar jag gärna 2 till 3 ggr NM guide för 9.4 eller 9.6 Metamorfo, Metallmännen, Robinsons, Magnus, Solar,


Thomas E skrev:Jag har själv samlat alla titlar och haft nästan komplett de du nämner. Och inte ett enda NM-exemplar. Efter 25 år i branschen tror jag inte de existerar. Så det vi diskuterar är helt akademiskt. Ett NM-ex skulle utan vidare kunna slinka förbi för 20 kr på tradera, och ingen skulle bry sig.


Nja, Det finns, jag har en samling i Vf-Nm av dom. men som sagt man måste vilja sälja den med. har man jagat länge så tycker jag inte priset spelar någon roll om det är 2-3 ggr så högt. Det kan ligga på 5ggr katalog om det vill, vet man att dom är svåra är man glad att man har dom. många gånger tycker man att "skit samma det är bara pengar man gör av med på något annat" och så ångrar man sig om man säljer.

Fixade ena citatet
/Erik S
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Jag är så glad att denna diskussion inte angår mig,
jag vill kunna läsa allt jag köper, och en NM-tidning
före 1970 är sällsynt, milt sagt. Och att tro att man
kan öppna en sådan ostraffat och bläddra i den, utan att
sumpa skicket, är naivt!
Men visst, om jag skulle snubbla över en samling "uddatitel"
i ett NM-skick till anständigt pris, så antar jag att skulle
köpa den, man kan säkerligen byta bort den till ett sämre skick
plus några kronor emellan.

Jens
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Thomas: Jag köper saker som tilltalar mig, om du kommer med dubbel guide NM Helan och Halvan passar det mig utmärkt, samma med de övriga titlarna. Billy Bäver går inte men många andra går säkert ett nummer här och där. Williams supertitlar existerar i NM så det borde vara möjligt hitta åtminstone ett ex av varje som 9.4. Vicky/Tony har jag en del mkt fina så grundstruktur NM är inte omöjlig, de senare med annat papper är inte orealistiska som NM-, finns nästan säkert en del NM där ute(jag kan själv ha några t ex). Men då är ditt 50 kr (jag har inte kollat nu) förstås fel.

Varför skulle det vara meningslöst äga NM-ex av titlar man inte kan få komplett? Är tidningen i sig estetiskt tilltalande har jag inga problem med att ha den. Och tidningar man inte kommer att få tillbaka pengarna på: ja vad spelar det för roll? Jag köper för mitt eget nöje, inte för att fylla luckor eller tjäna pengar i någon framtid. Om man bara samlar för samlandets skull eller av ekonomiska skäl spelar det ju ingen roll vad man samlar på. Alla har sina skäl till varför de köper saker. Andra får ha sina kriterier så har jag mina.

Och allvarligt: vi snackar om hundra, hundrafemtio spänn per grej.
Vad spelar det för roll om jag aldrig får tillbaka det? De flesta vuxna människor har gjort dyrare tabbar än att köpa en packe NM Familjen Flinta för några tusenlappar.

Förresten: de där söndagsbilagorna jag nyligen köpte av dig för 1800.Tror du jag någonsin kommer att få tillbaka de pengarna?
Jag köper för att jag vill ha. Har aldrig varit den oroliga typen.

Och jag har aldrig tjänat några pengar på att äga bilar, betala försäkringar eller köpa presenter. Min fru köper lugnt skor och väskor utan att oroa sig över att pengarna går i sjön.

Så det är inte meningslöst för mig att köpa och äga serietidningar som kanske inte kommer att gå ekonomiskt plus. Om de tilltalar mig är det ekonomiska utfallet sekundärt.
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Ja så var det NM-kolumnen. Jag har då förstått att du Thomas för ögonblicket vill ha den kvar men den ska ses som akademisk på de titlar jag räknade upp eftersom de enligt din uppfattning inte existerar i NM. Och de titlar som faktiskt existerar i NM har lägre angivna värden än du egentligen vill sätta eftersom användarna skulle förstå fel. Och om 15 år tar du bort hela kolumnen för då har Sverige hunnit ifatt USA.
Det är bara att hålla med att Sverige inte hunnit ifatt. Tror inte jag ens på 70-talet såg Overstreet ha en kolumn med akademiska värden på icke-existerande föremål.
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Thomas, tänk dig väldigt noga för. Det är mig du talar med nu. Du är inte i någon som helst position att avfärda mig som du är van att göra med andra.
Du kan läsa. Du vet vad jag skrivit och det är inte alls något i stil med att alla dessa 30 personer samtidigt direkt hugger på vad som helst som dyker upp i NM. Om du av någon anledning önskar fortsätta diskussionen kommer du att tjäna på att adressera exakt det jag skriver istället för att fabricera förutsättningar för något slags snirkelretorik. Jag kan diskutera saker med dig men om du strular något mer kommer du inte att bli glad när fortsättning följer.

Jag vill inte låsa upp tid på att tjafsa fram och tillbaka om din NM-kolumn så bara helt kort:

1. Om du inte sålt dina NM Tom Mix och Fantomen beror det troligen på att de faktiskt inte är NM eller åtminstone tror eventuella köpare inte på att de är NM. Sätt dem på Tradera där fler ser dem. De andra titlarna är inte lika intressanta för de skicksamlare som samlar kul grejer. Biffen och Bananen är väl bara att rotera på Tradera så går de till slut.

2. Det NM som startade diskussionen är Overstreet NM 9.4. Ett mycket högt skick men inte omöjligt. Den andra guiden bekänner sig till Overstreet.

3.Jag vet att personen som levererade dina Tom Mix inte skulle ha några problem med att äga 10 st NM Tony trots att han inte kan veta han får titeln komplett. Är han också ovanlig? Han är en ledande samlare så helt vanlig är han förstås inte.

4. Jag missade delen där du förklarade varför du inte kan ta bort NM-kolumnen men du behöver inte förtydliga, det är din guide. Jag har fått veta vad jag behöver.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Bara en liten rättelse...[V](kan infoga fler om intresse finns)

Bild

Bild



Thomas E skrev:Tja, burnout berättade precis om sina "VF-NM"-tidningar. Det är väl han som gör guiden, åtminstone äldre tidningar? Och han förstod tydligen inte vår diskussionen i tråden, med Bamse NM dubbelt så dyr som VF-NM. Om man tittar i seriekatalogen.se så är just de tidningar som varit på tapeten här, t.ex Stålmannen Stålpojken Fantomen Läderlappens priser 1965-70 plankade rakt av från webb-guiden. Nästan inga är höjda, annat än avrundning.


Sluta nu, du beter dig mycket småaktigt [B)]

Kära forumiter: Jag ber på förhand om ursäkt för eventuell framtida pajkastning (som är bruklig när man säger emot vissa medlemmar och dessutom bevisar dem fel) men det finns gränser! Jag hoppas ni har förståelse för mitt inlägg och mitt agerande.

/Henrik Lood
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Vilket betyder att vi har "plankat hela" din katalog?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Thomas E skrev:
Så står det väl ändå inte? Det står ju att 1965-70 är plankade?

Jag har inte tittat så noga i er förresten. Ser att Stålmannen 1951-54 står i 10 kr/st. Ungefär som Bamse 1980. Jösses...

Inte så informativt för den som hittar en Stålmannen 1951 på vinden. "Ja, enligt seriekatalogen.se är den värd 10 kr eller 300 kr."



Nu är det så att det handlar inte om många kronor för ett NM-ex av Läderlappen från 1970 (80kr) enligt seriekatalogen (60kr enligt seriesam) rent procentuellt diffar det ganska mycket. Dessutom kan det faktiskt vara så att bägge katalogerna kan ha "rätt" och därmed samma värde. Även om katalogernas värdena (samtliga titlar) skulle vara identiska så skulle det inte spela någon roll FÖRUTSATT att värdena speglade verkligheten!

Sen trodde jag att det var allmänt känt (speciellt av samlare och säljare som du själv som varit med i tiotusentals år och kan allt) att värdet är HÖGRE ju finare tidningen är. För att bestämma värdet måste man först bestämma ett s.k "skick", som det kallas inom serietidningsvärlden och om man ska "skickbedöma" en tidning så finns det lite kriterier. Om du klickar på "Förstå skickgraderingarna" på www.seriekatalogen.se så står där en kortfattad text om detta. Som "svar" till dn Stålmannen 1951-54-formulering.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Thomas E skrev:


Jag har inte tittat så noga i er förresten.



Om detta påstående stämmer kan jag inte förstå att du ens kan uttala dig om dess innehåll?!

Om det vidare är så låg nivå på dess innehåll kan jag inte heller förstå varför du uttalar dig?

Om du bara skall ägna dig åt personangrepp och löjliga påhopp som inte tillför något är det ack så mycket bättre att du håller dig borta.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Thomas E skrev:
Thomas E skrev:


Jag har inte tittat så noga i er förresten.

Jag har inte tittat så noga PÅ STÅLMANNEN. "serieforum, Sveriges största forum för missuppfattningar".


Det är å andra sidan ganska lätt att bli missförstådd om man inte använder sig av fullständiga meningar. Meningen "Jag har inte tittat så noga i er förresten." saknar ett par, ganska viktiga, ord för att vara glasklar.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Ursäkta OT, men av denna diskussion kan man dra slutsatsen att det finns några samlare/handlare i Sverige som har VÄLDIGT många serietidningar liggande hemma... Vore kul med bilder. [V]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Å andra sidan kan man tydligt skriva "ni har plankat 1965-70" och genast kommer det upp bevis på att att "vi har inte plankat 1949-61".

Å tredje sidan så ska man inte skriva saker man inte har täckning för. Var det inte det du själv påstod i Steelefrågan?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - passar inte galoscherna så är du välkommen att lämna forumet. Jag kan till och med tänka mig att ge dig lite hjälp på traven om du fortsätter i den här stilen.

/admin
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Thomas E skrev:
Vi diskuterar precis noggrannhet i inlägg. Du är lite luddig. Vilken stil är "den här stilen"?


Den stilen du beter dig på som fick honom att reagera. Jag tycker inte att admin var "luddig".
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Vi diskuterar precis noggrannhet i inlägg. Du är lite luddig. Vilken stil är "den här stilen"?


Du vet precis vad jag menar. Skärp dig, annars kommer du att få fortsätta sprida din magsyra på Passagens chat i fortsättningen. Jag gitter inte diskutera det här med dig mer. Låg profil framöver, annars ryker du.

/admin
Låst