MrKumquack skrev: ↑tis 09 maj 2023, 13:53
Aha! Trots ett väldigt låångt tidsspann där jag handlat från Bokus, hade jag ingen aning om detta. Fick själv inget reklammejl, utan såg det på hemsidan då det var svårt att undvika.
Är det – som du skriver – returexemplar, finns det då enbart en eller kanske två stycken av varje titel? Och riskerar en att köpa något kantstött som en samlare har returnerat tidigare? Jag har nu ingen egen erfarenhet att handla från deras Fyndhörna, så jag tar tacksamt emot info!
Även när de inte pushar extra för den så finns alltid kampanjsidan uppe, lite halvt gömd kanske men under fliken "erbjudanden". Ibland är den nästan tom, ibland är den mycket välfylld.
Jag sitter egentligen inte på någon fakta, utan försöker bara slutleda utifrån hur jag uppfattat att den där kampanjsidan brukar funka när jag kikar in då och då – till stor del slumpmässiga titlar som öses upp och som sedan snart är borta, och när jag själv beställt nåt så har jag ibland kunnat märka att den titeln direkt har försvunnit från kampanj och återgått till normalpris.
Så här skriver de själva: "Böckerna i fyndhörnan finns endast i begränsad upplaga. När upplagan till rabatterat pris sålt slut återgår boken till ordinarie pris. Varor reserveras inte i varukorgen utan först när köpet har avslutats i kassan."
Så majoriteten av de titlar som läggs upp måste rimligen vara enstaka returexemplar, jag kan inte förstå något annat. Men det gäller absolut inte allt som finns där, för ibland kan det finnas titlar som ligger kvar länge till riktiga vrakpriser så då måste det handla om andra riktiga lager (från förlag) som reas bort av nåt skäl. Jag vet inte. Nu när de pushat extra för kampanjsidan kanske de har haft en högre andel titlar som av nåt skäl reas från förlag, och färre vanliga enstaka returex.
Någon gång tycker jag nog att det har märkts något extra hanteringsspår eller något kantstötning på en bok jag köpt ur fyndhörnan, som rimlig följd av att exet nog har ångrats/returnerats. Så jag skulle väl tro att det kan finnas en något förhöjd risk för sånt. Om Bokus är någorlunda seriösa så bör de ju dock inte blanda samman rena ångerreturer med reklamationer, dvs faktiskt skadade exemplar; det borde rimligen vara olika, separerade flöden av böcker. Men en bok kan ju kanske kantstötas lite bara av att skickas fram och tillbaka en extra gång.
För att återigen betona: jag bara spekulerar.