Cobolt Förlags utgivning

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Noterade just att svenska Cobolt Förlag nu har startat en online butik, precis som den danska förlagan.

Verkar vara hyfsade priser. 'Black Friday' rabatt på 20% den här veckan dessutom. Kanske läge att plocka några titlar som saknas i samlingen.

http://www.coboltforlag.se/
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Sandblaster skrev:Noterade just att svenska Cobolt Förlag nu har startat en online butik, precis som den danska förlagan.

Verkar vara hyfsade priser. 'Black Friday' rabatt på 20% den här veckan dessutom. Kanske läge att plocka några titlar som saknas i samlingen.

http://www.coboltforlag.se/

Nästan hela utgivningen verkar finnas kvar i lagret fortfarande också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

80 kr för de billigaste böckerna med rabatten inräknad. Nu hade till och med jag råd att köpa Pengasmurfen ;)
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Bra priser redan innan rabatten, gött!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Läste över helgen igenom Linda & Valentin volym 5. Hade hört att serien tappar lite efter volym 4 men det kan jag verkligen inte hålla med om. Ja, det är mer återkommande karaktärer än det varit tidigare, men det i sig själv är ju inget negativt. De sämsta albumen har ju haft helt nya karaktärer som sedan glöms bort. Bara de bra kommer tillbaka.
Och tack o låv så fortsätter dom med den Linda som introducerades i Spöket på Inverloch som inte konstant klagar och tjatar.

Läste även igenom Thorgal Krönikan volym 2. Mycket bra. Har inget att säga om den riktigt mer än att jag kommer läsa vidare utan protest.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Ja det käns som att de själva kom på det eller fick påpekande från läsarna angående det där med attityden, som Linda har mot Valentin och som mest kändes orättvis.

Den ändras ju helt där mellan 2 album och det verkar inte komma tillbaka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som samlingsutgåvan av Franka även ska innehålla albumet "Chroom", som inte finns på danska än...

http://comicwiki.dk/wiki/Franka#Samleudgave

Tydligen någon samlingsutgåva med specialhistorier som först gavs ut i begränsad utgåva... Det ser ut som det är det enda i serieväg som inte ingår i den reguljära albumserien... Kuijpers har gjort en mängd illustrationer och teckningar genom åren i begränsade utgåvor, men inga andra serier...

https://www.lambiek.net/shop/series/fra ... hroom.html
https://www.lambiek.net/shop/series/fra ... hroom.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Franka boken har jag läst nu iaf.

Snyggt tecknat med öga för detaljer, lite mer realistiska människor än typiska belgfranska serier har.

Dock lite strulig handling och då man inget vet om Franka så får man gissa bara att hon är nån form av äventyrska och detektiv

Tecknaren lägger väldigt mycket rutor åt hur hon byter kläder och är mer eller mindre avklädd, lite udda då det ju inte har med det hela att göra, men ok hon är väl hans drömtjej som han gillar teckna så.
Lite smålistiga bakgrundshändelser i rutorna här och där och som sagt ett stort sinne för hur saker ser ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Törs man kalla Franka för Yoko Tsuno light + tuttar? ;)
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Tja visst, det är ju en liknande typ av serie i grunden.
Superkvinnan som kan det mesta och är helt orädd.

Men det är väl just det steget extra mot realistiska figurer, iaf här, jag såg att i de tidigaste albumen hade hon en mer cartoony stil, stort huvud smala kroppsdelar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av smorkin »

Sandblaster skrev:Törs man kalla Franka för Yoko Tsuno light + tuttar? ;)

Njae, jag tycker nog att Franka är klart intressantare än Yoko Tsuno där människorna är lika tunna som pappret de är tryckta på. Så Yoko Tsuno = Franka light - tuttar + high tech [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:
Sandblaster skrev:Törs man kalla Franka för Yoko Tsuno light + tuttar? ;)

Njae, jag tycker nog att Franka är klart intressantare än Yoko Tsuno där människorna är lika tunna som pappret de är tryckta på. Så Yoko Tsuno = Franka light - tuttar + high tech [:o)]

Precis därför jag ogillar samling 2 av Yoko Tsuno, väldigt stor fokus på aptråkiga karaktärer medans teknologin inte var där mycket. (Sedan hade den hål i handlingen med.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Franka gav mycket trosa för pengarna, såg jag på din recension...

Tror det var någon Bild & Bubbla-recensent som sammanfattade;
"Franka är inte alls en serie om massa bimbos som tappar kläderna hela tiden, utan en samling intelligenta och kompetenta kvinnor som tappar kläderna hela tiden."
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

fast Franka just denna bok hade inga personligheter just heller(om man inte menar at kunna obestämda saker är personlughet, jag vet inget om Franka efter denna bok), men jag har aldrig läst de andra som finns heller, Yoko Tsuno lider ju av att det är för många som inte har öht nån personlighter ändå ska var med.

Men ärligt jag tycker båda är rätt att reprinta så här, jag är ganska svag för just det där med att de tecknar en värld som ser rätt ut och där man kan se vad som är vad, en bil är inte bar en bil osv.

Franka har ju då istället problem med fokuset på vad som är viktigt i handlingen, det är inte viktigt att hon måste få av sig kläderna så ofta, det kunde kortats av och använts för handlingen.

Därmed inget ont sagt om att det är i princip bar kvinnliga figurer som har nån tåga, det vanliga är ju tvärtom ofta, sen vet jag inte att totalt vända på steken gör allt bra heller.

Franka har vad jag förstår snart egen deckarfirma och pojkvän att var romantisk med, det tror jag knappast vvi får se i andra liknade serier och definitivt inte Yoko Tsuno.

Jag har läst mig till att Franka var en hit or miss serie, en del album så dåliga att det var svårsålt helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag har läst mig till att Franka var en hit or miss serie, en del album så dåliga att det var svårsålt helt enkelt.

Den började ju som en biserie i en antologitidning, som en chansning, och ganska snart märkte Kuijpers och redaktionen att det var den kvinnliga Franka som gav mest positivt gensvar... Så tror jag det var...

Eller menar du i Skandinavien?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

nej jag menar nog totalt, att det sen gav att han just satsade på henne och även gick klart til lett mer realistiskt tecknade av människor.

I Sverige så vet jag inet varför serien stendog just som den väl var på väg upp?

Det gavs ju vidare ut i Danmark, antar att nån köpte upp nån utgivare och så var det slut.

Sverige är ju ofta just så att mycket har publicerats men aldrig komplett nästan, alltid bara ett skal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av KRax »

Den enda riktigt stora likheten mellan Franka och Yoko är att båda har ett fantastiskt hårsvall. Verkligen underbara kreationer!

Annars är de inte lika (bara för att de är kvinnor). Jag menar, den ena är naturvetare och den andra humanist.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

KRax skrev:Annars är de inte lika (bara för att de är kvinnor). Jag menar, den ena är naturvetare och den andra humanist.

Deras historier är ju samma genre.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av smorkin »

KRax skrev:Den enda riktigt stora likheten mellan Franka och Yoko är att båda har ett fantastiskt hårsvall. Verkligen underbara kreationer!

Annars är de inte lika (bara för att de är kvinnor). Jag menar, den ena är naturvetare och den andra humanist.

Håller med; de är visserligen båda typiska äventyrsserier med komiska inslag i den fransk-belgiska traditionen, men det finns ju mängder av sådana. I tonläge är de totalt olika, och jag skulle tro att Kuijpers och Leloup inte har mycket gemensamt när det gäller vad de vill med sina serier. Leloup verkar vilja teckna coola maskiner och miljöer, medan Kuijpers verkar mer intresserad av relationer och människor.

Av det lilla jag läst av båda serierna, dvs Cobolts utgivning; kan givetvis visa sig vara helt annorlunda om man läst mer!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

jo jag har inte läst Franka förr av det som finns, men det nämns att serien ändrade inriktning just ungefär där den här bokens album kommer in, före var det mindre realistiska människor.

Vad de påstås var har ju inget med serierna att göra, de är äventyrare båda två, ok Franka är en bifigur på nåt brottsmuseum eller nåt tidigare men är ju här borta ur det och startar väl eget senare.

Så nä det är klara likheter imo, de är väl i stället för Tintin och att det är de som har nån form av karaktär, Tintin saknar ju det och det är de runt honom som är intressanta, att göra tvärtom käns heller inte så bra tycker jag särskilt Yoko är ju ensam i sin grupp i princip om att ha nån form av personlighet.
båda kan det mesta som behövs för uppgiften och kastar sig rakt in i faran utan rädsla ok att Yoko väl beskrivs som mer uber än Franka men det liknar klart samma sak.

Franak är svårare att avgöra med de här 2 albumen iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar