Zits - ny serietidning

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Zits - ny serietidning

Inlägg av Sir-L »

Ny tidning:

Zits - Mooz förlag

Tidningen innehåller, förutom titelserien, också "Bizarro", "Kaxen", "Grimmy" och "Baby Blues".

Får väl se om denna version håller längre än den förra.

http://www.bullspress.se/aktuellt/zits- ... ietidning/
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Grumme »

Mycket gammal skåpmat, inte minst från nu nedlagda "Larson".
Bizarro har visserligen sina stunder, men den undermåliga Grimmy bara måste vara utfyllnad baserad på lågt inköpspris.

Huvudserien Zits är dock riktigt bra, och jag gillar även Baby Blues.
Tar nog och köper första numret, men räknar inte med att köpa fler. Då satsar jag hellre på samlingsvolymer av de serier som faktiskt är något att ha.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av nicklas.johansson »

Grumme skrev:Tar nog och köper första numret, men räknar inte med att köpa fler.

Jag tänkte ungefär desamma när jag såg notisen. Men det är kul att fler provar svenska serietidningsmarknaden så jag antar att jag ger Zits något/några nummer.

Någon som vet mer om Mooz Förlag, internet kryllar inte direkt om information.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Wakuran »

Mooz är den svenska underavdelningen av det danska förlaget Zoom. Finns litet tidigare poster på forumet.

http://www.forlagetzoom.dk/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av AndreasEriksson »

Inte så nytänkande kanske men en trevlig och väl genomförd tidning. Betydligt bättre intryck än den märkliga Kalle och Hobbe-tidningen som kom för en tid sedan.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Grumme »

Nu har jag köpt det första numret, och det första jag ser och reagerar på är att förlaget verkar ha behov av en korrekturläsare. (Jag är förresten arbetssökande och har bra koll på svenskan. Skicka pm!)
Eller är avstavning med tillhörande bindestreck något som ingen mer än vi som gick i skolan när den fortfarande fungerade bryr oss om? [:I]


Återkommer med en recension av innehållet när tidningen är genomläst.

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Nu har jag köpt det första numret, och det första jag ser och reagerar på är att förlaget verkar ha behov av en korrekturläsare. (Jag är förresten arbetssökande och har bra koll på svenskan. Skicka pm!)

Dito!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Nemesis »

Som sagt, inte så starkt gäng med biserier. Men med en bra huvudserie i fokus och jag gillar ändå upplägget som känns ganska kvalitativt även om jag jag gärna hade bytt ut en eller två biserier.
Nemesis
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Agentum »

Fans inte den där stripserien som namn på en tidigare serietidning förr?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Wakuran »

Yes.

Zits

Eller, det var en tidigare serietidning med samma huvudserie.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Grumme »

Då har jag läst första numret av den nya tidningen. Här kommer några reflektioner:

* Zits: Bästa serien i tidningen, men det är som det ska vara då det är den som ska locka läsare. Är det förresten Hector som bytt stil så fullständigt (inga glasögon, skägg och ny frisyr), eller har Zits skaffat en ny kompis? Vem det än är, så nämns han aldrig vid namn.)

* Baby Blues: Efter Zits, den bästa biserien, som de gärna får utöka tidningen med ytterligare. Många skratt, trots att jag inte har egna barn.

* Kaxen: En positiv överraskning. Riktigt trevlig serie, även om man kanske uppskattar den mer om man har egna hundar.

* Bizarro: Var underhållande som ny, men det känns som att tiden har sprungit ifrån den. Ska det vara någon serie med enrutingar, ta då hellre in något av Hans Lindström, Martin Kellerman, Frode Överli eller varför inte Wumo?

* Grimmy: Jag försökte verkligen att stålsätta mig mot mina tidigare erfarenheter av serien, och ge den en ärlig chans, men det hjälpte tyvärr inte. Serien är och förblir ett lågvattenmärke i sannolikt vilken serietidning den än skulle publiceras i. Jag hoppas att den enda orsaken att den är med är att utgivarna blev tvingade, för att få lov att köpa de andra serierna. Om inte, vänligen byt ut den å det snaraste.

Avslutningsvis: Vad har Mooz förlag för distributionskanaler egentligen? Efter att ha besökt alla mina vanliga livsmedelsbutiker som har ett urval av serietidningar, fick jag bege mig ner på stan och gå till den stora tidningsbutiken (som har ett stort utbud av svenska och utländska serie- och andra tidningar) för att få tag i ett exemplar av nya Zits.
Inte heller efter det har jag sett tidningen i en enda butik.

Vill ni ha läsare till tidningen, så bör ni nog börja med att göra den tillgänglig för den breda massan.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av RioGrande »

Zits och Baby Blues skrivs av samma manusförfattare.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av AndreasEriksson »

Grumme skrev:Vad har Mooz förlag för distributionskanaler egentligen?

Interpress, enligt streckkoden på framsidan. Smalare distribution men oerhört mycket billigare än Tidsam (som knappt släpper in några nya tidningar).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av mikaelsol »

OBS om man bara räknar serietidningar:

Hans Lindströms enrutingar går i Uti vår Hage, Elvis och Pondus.
Martin Kellermans enrutingar "Kellermannen" går i Rocky Magasin och Pondus.
Zits går även i Knasen, men med typ 3 sidor eller nåt per nummer.
Pondus och Inrutat av Frode går i Pondus (otippat!)
Wumo går också i Pondus.

(med reservation för att jag kan ha missat nån tidning, eftersom jag inte jobbar med just de titlarna ((förutom Elvis)) )

Personligen tycker jag det är kul med en ny serietidning även om de hade behövt jobbat mer med formgivningen av de redaktionella sidorna, omslaget etc. Och så behöver de en korrekturläsare. Men när man gör första numret av en tidning är det inte alltid man vet hur den kommer kännas när den väl är tryckt, så det är lätt att typsnitt får fel grad för läsning osv (texten är ju sjukt stor på de första sidorna).

Hoppas de får ekonomin att gå ihop och att de kan starta fler tidningar i Sverige. Det behövs fler danska förlag här :)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av FredrikLähnn »

Grumme skrev:Då har jag läst första numret av den nya tidningen. Här kommer några reflektioner:
* Grimmy: Jag försökte verkligen att stålsätta mig mot mina tidigare erfarenheter av serien, och ge den en ärlig chans, men det hjälpte tyvärr inte. Serien är och förblir ett lågvattenmärke i sannolikt vilken serietidning den än skulle publiceras i. Jag hoppas att den enda orsaken att den är med är att utgivarna blev tvingade, för att få lov att köpa de andra serierna. Om inte, vänligen byt ut den å det snaraste.

Verkar vara många som ogillar Grimmy. Själv tycker jag att den är väldigt ojämn men ibland helt fantastiskt rolig, de bästa stripparna brukar vara när inte hunden/katten/gåsen är med utan det handlar om något helt annat, oftast med kulturella eller historiska referenser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Wakuran »

FredrikLähnn skrev:Verkar vara många som ogillar Grimmy. Själv tycker jag att den är väldigt ojämn men ibland helt fantastiskt rolig, de bästa stripparna brukar vara när inte hunden/katten/gåsen är med utan det handlar om något helt annat, oftast med kulturella eller historiska referenser.

Den började ju som "Mother Goose & Grimmy" om jag minns rätt, med fler parodier på gamla barnkammarramsor och liknande, men jag tror Peters mer och mer gick över till Grimmy efter ett tag när det andra konceptet blev svårare att hålla vid liv...

mikaelsol skrev:Hoppas de får ekonomin att gå ihop och att de kan starta fler tidningar i Sverige. Det behövs fler danska förlag här :)

Instämmer, och norska. (Även om det evt. blir problem om norrmännen säljer samma produkt billigare i Sverige, så att norrmännen importerar in den istället för att köpa den inhemska varianten...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
nallepuh1
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 jul 2014, 21:31

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av nallepuh1 »

det var fin tidning.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
FredrikLähnn skrev:Verkar vara många som ogillar Grimmy. Själv tycker jag att den är väldigt ojämn men ibland helt fantastiskt rolig, de bästa stripparna brukar vara när inte hunden/katten/gåsen är med utan det handlar om något helt annat, oftast med kulturella eller historiska referenser.

Den började ju som "Mother Goose & Grimmy" om jag minns rätt, med fler parodier på gamla barnkammarramsor och liknande, men jag tror Peters mer och mer gick över till Grimmy efter ett tag när det andra konceptet blev svårare att hålla vid liv...

mikaelsol skrev:Hoppas de får ekonomin att gå ihop och att de kan starta fler tidningar i Sverige. Det behövs fler danska förlag här :)

Instämmer, och norska. (Även om det evt. blir problem om norrmännen säljer samma produkt billigare i Sverige, så att norrmännen importerar in den istället för att köpa den inhemska varianten...)


Iofs, men vi struntar ju i norrmänen hahaha [:o)]

Det är nog rätt över för just serietidningen känner jag när allt mer bygger på strippar man formulerat om bara.
Sånt funkar ett tag men inte i längden då det blir för upprepande.

Sen är väl seriestripen iaf i dagstidningar mm på utdöende så allt stoppar väl till slut.

Mother Goose har jag nån samling av nånstans, lite härmande av dåtida andra inom stripar och typ enrutingar, sådär, kanske bättre idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av nicklas.johansson »

Nytt år, nytt nummer av Zits men jag blev rätt förvånad när jag såg nummer 5 (1/2015) och upptäckte att de ändrat formatet till vad som liknar mest ett julalbum. D.v.s. inga biserier, bara Zits. ! Bra eller dåligt vet inte, för jag har inte köpt det än. De passade även på att höja priset till 59kr. vilket inte är så mycket för ett album men ganska mycket för en serietidning. Jag är kluven till det här!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Zits - ny serietidning

Inlägg av burnout »

Jag köpte den och där riktigt bra i det formatet, Dyrt? nja om man tänker på vad andra serier kostar så är det inte så farligt. Sen att dom har en sida vad som ska komma är trevligt, Bla att "den unge Spirou" ska fortsätta komma ut och lite nytt i album väg. Att den äldre serien Tim & Tommy från "triumfserien" åter kommer och en nytt album med någon tjej som heter "Rubin" Vem det nu är visar sig, kanske i Yoko Tsono stil vem vet.
Skriv svar