Komika Digital blir åter Komika

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Komika Digital blir åter Komika

Inlägg av mikkeX »

När jag lade ned Komika var målet att starta upp igen så småningom med en utgivning som endast var digital och print on demand. Den utgivningen har jag så långsamt smugit igång igen, med Komika Digital som en underetikett till Standard förlag. Nu skiljs Komika digital från Standard förlag och blir åter Komika förlag.

Utgivning av tidskriften Sekvenser läggs från och med nu under Komika förlag. Att jag tar bort digital från namnet innebär att jag också kommer att börja trycka böcker som ”vanligt” igen, men hantera det på ett något annorlunda vis än tidigare (men jag kommer fortsätta med digital publicering när det så krävs – målet är dessutom att alla titlar ska finnas både i fysisk och digital form.).

Komika kommer endast att publicera översatta böcker, och kommer därmed inte att publicera svenska serieskapare, med ett par undantag. Dels gäller det de två titlar som vi redan gett ut – Ångestmannen & hans vänner och Trollet, och dels de kortare serier som publiceras i Sekvenser. Varför? Komika är ett hobbyförlag. För att kunna publicera svenska serieskapare skulle jag behöva ha tid att vara redaktör för böckerna – komma med synpunkter, vara med i processen, kritisera, komma med positiv feedback, hålla i handen när det behövs och stryka sidor när det krävs. Den tiden har jag inte. Därför väljer jag att göra enligt grundplanen som gjorde att jag startade upp förlaget från början, med att ge ut de serier som jag gillar men som inte finns tillgängliga i Sverige.

Komika rullar igång med sin normala utgivning under 2016. Två böcker är planerade, och så många mer än två-tre per år kommer det nog inte bli. Jag vill att de ska bli så bra de kan, då måste det få ta tid.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Komika Digital blir åter Komika

Inlägg av Wakuran »

Trollet? Av Mattias Elftorp? Har det kommit ut något mer sen 2008?

Kul med ny utgivning, annars. Vi ses väl på någon mässa.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Komika Digital blir åter Komika

Inlägg av mikaelsol »

(Lite OT: men varför pratar man om enmansförlag som "vi"?)

I alla fall, kommer ni att köra med vanligt tryck eller med print on demand? Ångestmannen blev ju löjligt dyr. Tryck hos GPS group. De är billiga. http://www.gpsgroup.eu.com
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komika Digital blir åter Komika

Inlägg av lennon »

Kul Mikke! Du är välkommen tillbaka :-)

På korrekt svenska blir det "vi" när syftningen görs på förlaget (kan bli i alla fall).
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Re: Komika Digital blir åter Komika

Inlägg av mikkeX »

Wakuran skrev:Trollet? Av Mattias Elftorp? Har det kommit ut något mer sen 2008?


Trollet finns i en ny utökad version i nytt format, men den har inte riktigt släppts officiellt ännu.

I övrigt, tack :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Komika Digital blir åter Komika

Inlägg av Agentum »

Ja de flesta enmansföretag är VI, jag vet inte varför, men det är väl en slagsmarkering att det handlar om just företagets och inte dig som privatperson tror jag.
Det kan låte simpelt amatörmässigt om du pratar om JAG när du företräder ditt företag.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar