Gustaf och Ernie läggs ner

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av AndreasEriksson »

Två långlivade serietidningar kommer inte att fortsätta efter årsskiftet. Gustaf gavs ut 1984–2015 och Ernie 1996–2015. Serien Ernie fortsätter och flyttar in i tidningen Nya Serieparaden. Det verkar innebära en rätt stor förändring för NS, tydligen ska det bli 26(!) nytecknade sidor Ernie i varje nummer enligt ledaren i sista numret av Ernie.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av AndreasEriksson »

...Nya Serieparaden ska i och med detta utökas till 80 sidor, så det blir inte fullt så brutal Ernie-dominans i varje nummer som det först verkade.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av BoJustBo »

Från bilden du lade upp på facebook så såg jag att Ernie tidningen nuförtden bara har ernie serier, eller är det bara nu i det sista nummret? Sverige verkar ju ha väldigt svårt att sälja tidningar som endast inehåller en enda serie (bamse är undantaget).
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av wombat1000 »

Det har varit enbart Ernie-serier sen Ernie 1/2014, då tidningen gick ner till 4 68-sidiga nummer per år.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av larsa66 »

Tråkigt att serietidningar läggs ner.
Även om dessa inte varit några favoriter. Ernie har jag köpt nån gång. Men aldrig Gustaf.

Undrar hur låg upplaga en tidning ska ha innan bilan faller.

Läste igår Natalia Batistas blogg om hur lite mangaserier och dess skapare nämns i massmedia. och om svenska Mangatidningar och album som säljer 5-10 000 ex. Kanske detta vore något för Egmont att satsa på?

(edit: här var bloggen: http://nataliasmangablogg.blogspot.se/2015/11/svensk-manga-behandlas-styvmoderligt-av.html)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av AndreasEriksson »

Både serien Ernie och tidningen med samma namn var personliga favoriter. Seriens crazyhumor gjorde den till en av de bästa strippserierna, och tidningen hade under många år riktigt bra biserier, varav många svenska (inklusive intressanta gästserier). Att den gick ner till att enbart innehålla huvudserien och ges ut med fyra nummer per år var ett ganska tydligt tecken på att nedläggningen var nära.

Gustaf var faktiskt också en rätt pigg tidning en gång i tiden. När jag var yngre innehöll den t.ex. biserier som Robotman och Snake, vilket jag gillade.
På senare år började man publicera en amerikansk serietidningsversion av Gustaf, skriven av Mark Evanier som låg bakom en TV-serie om Gustaf som jag följde som ung. I dessa något längre berättelser var det inte så mycket fokus på gags utan en underhållande handling. Riktat till en ung målgrupp förstås, men jag gillade det.

Det är svårt att jämföra album som ges ut ca en gång per år med tidningar som ska ges ut ca fyra gånger per år, med helt annan distribution och kostnader. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det inte är direkt jämförbart. En tidning med samma mangaserier skulle kanske sälja en fjärdedel av boken och ha mycket större omkostnader.

Och det är ju inte det att Egmont inte ger ut nya tidningar, det är bara att de inte tilltalar mig och andra som gillar de mer klassiska serietidningarna. Tidningshyllan är ju fylld av tidningar från Egmont, som uppenbarligen vet vad som säljer.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:Det är svårt att jämföra album som ges ut ca en gång per år med tidningar som ska ges ut ca fyra gånger per år, med helt annan distribution och kostnader. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det inte är direkt jämförbart. En tidning med samma mangaserier skulle kanske sälja en fjärdedel av boken och ha mycket större omkostnader.


Jag menade kanske inte just de titlarna. Manga är ju mycket mer än så, även den svenska. Och är det populärt bland kidsen borde ju även dom få en egen serietidning. Det enda jag hittade bland Egmonts utbud var pokemon. Tycker väl att det borde finnas annat. Att sälja som tidning blir det ju kanske att det hamnar i skräpkulturträsket men fördelen är att den finns tillgänglig överallt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Wakuran »

Man har ju försökt med flera renodlade mangatidningar tidigare, men alla har lagts ner...

Manga Mania (2003-2007)
http://seriekatalogen.se/index.php?v=1988

Shonen Jump (2004-2007)
http://seriekatalogen.se/index.php?v=3047

Shojo Stars (2007-2009)
http://seriekatalogen.se/index.php?v=3923

Dessutom är mangapubliken i regel ganska ung, fattig och nätsavvy... Just samma publik som är mest tveksam till att köpa samma serier som finns att läsa gratis som scanlations på nätet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

larsa66 skrev: svenska Mangatidningar och album som säljer 5-10 000 ex.

Det är sammanlagda totalsiffror för bokserier och samlingsutgåvor av dessa. Inte för enskilda nummer.
(Enligt Natalia själv, när jag hade en konversation med henne om detta för ett tag sedan.)
Så även om siffrorna är bra så är det inte så fantastiska som de först verkar.
Jämför med BAMSE och räkna på samma sätt så skulle man kunna säga att BAMSE säljer miljoner ex.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Stranger »

Jag gillar Ernie och brukade läsa Gustaf mycket när jag var liten, men den har inte varit särskilt hög kvalitet sen 90-talet
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:
larsa66 skrev: svenska Mangatidningar och album som säljer 5-10 000 ex.

Det är sammanlagda totalsiffror för bokserier och samlingsutgåvor av dessa. Inte för enskilda nummer.
(Enligt Natalia själv, när jag hade en konversation med henne om detta för ett tag sedan.)
Så även om siffrorna är bra så är det inte så fantastiska som de först verkar.
Jämför med BAMSE och räkna på samma sätt så skulle man kunna säga att BAMSE säljer miljoner ex.

Ah... Mjau! har tydligen kommit ut i fyra olika volymer samt en samlingsvolym, och Sword Princess Amaltea hittills i tre volymer... Jag antar att de äldre volymerna av SPA också kommer fortsätta säljas ett tag framöver i takt med att nya läsare tillkommer...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Noname »

I Danmark är Garfield att finna i flera olika albumserier från Cobolt och Ernie publiceras som albumserie från Zoom.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av RioGrande »

Men visst är det så att flera av de inplastade leksakstidningarna egentligen inte säljer särsk bra (alls?) heller? Att de bara ges ut för att Egmont måste ge ut dem som tidningar i Sverige för att få sälja spelen, filmerna, figurerna och pusselbitarna med det varumärket.... Smurfarna var väl en sån tidning, som INGEN köpte. Där i stort sett hela upplagan gick till makulatur....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Men visst är det så att flera av de inplastade leksakstidningarna egentligen inte säljer särsk bra (alls?) heller? Att de bara ges ut för att Egmont måste ge ut dem som tidningar i Sverige för att få sälja spelen, filmerna, figurerna och pusselbitarna med det varumärket.... Smurfarna var väl en sån tidning, som INGEN köpte. Där i stort sett hela upplagan gick till makulatur....

Tidningssläppet tajmades ju helt uppenbart till filmen, men det är osäkert ifall det var för att rida på en våg, eller i syfte att marknadsföra filmerna m.m.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Agentum »

Att Gustav överlevt så länge är mest otroligt, finns knappt en sämre seriestrip imo, det är innehållslöst trams om och om igen.

Det är inte roligt
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Noname »

RioGrande skrev:Men visst är det så att flera av de inplastade leksakstidningarna egentligen inte säljer särsk bra (alls?) heller? Att de bara ges ut för att Egmont måste ge ut dem som tidningar i Sverige för att få sälja spelen, filmerna, figurerna och pusselbitarna med det varumärket.... Smurfarna var väl en sån tidning, som INGEN köpte. Där i stort sett hela upplagan gick till makulatur....

De inplastade leksakstidningarna publiceras i en stor många europeiska länder, så de är billiga att producera
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Agentum »

Det billigaste vore att inte alls producera dem ;-)
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustaf och Ernie läggs ner

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

RioGrande skrev:Men visst är det så att flera av de inplastade leksakstidningarna egentligen inte säljer särsk bra (alls?) heller? Att de bara ges ut för att Egmont måste ge ut dem som tidningar i Sverige för att få sälja spelen, filmerna, figurerna och pusselbitarna med det varumärket.... Smurfarna var väl en sån tidning, som INGEN köpte. Där i stort sett hela upplagan gick till makulatur....

Innan ovanstående läses som rena sanningar av någon:
Har du några som helst källor till ovanstående påståenden, eller spekulerar du bara?
Har du verkligen access upplagesiffrorna och siffrorna för returen på Smurfarna?!
Skriv svar