Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Looding »

Helt rätt tycker jag.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av larsa66 »

Jo, det ligger nåt i vad hon skriver.

Kanske man borde ha fler kategorier. Serier spänner ju över så många genrer. Manga, superhjältar, deckare, skräck mm.

"Bäst översatta seriebok" t.ex. .Vad menar man med det? Att den är mest korrekt översatt?
Unghunden för främjandet av barn och ungdomsserier? Det låter ju också konstigt. Varför inte bara bästa ungdomsserie och barnserie?

"Läsarnas favorit" skulle kanske vara en bra kategori där alla som läser kunde få rösta.

Och man kunde ge ett internationellt pris.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av GuestOnQuest »

Ska något förändras verkar det inte kunna ske utan att någon ryter till. Väl rutet, Natalia!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Göran Semb »

larsa66 skrev: Varför inte bara bästa ungdomsserie och barnserie?


Tanken bakom det var att man skulle kunna premiera förlag, redaktörer med flera, liksom även serieskapare som kanske inte gjort en enda serie genom åren men vars samlade produktion ändå var så bra att den motiverade ett pris.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av rkaj »

Man hade väl kunnat ge ett specialpris till Ulf Granberg utan att instifta en kategori, och instiftat kategorin för årets bästa barnserie året därpå (eller samma år, för den delen).

Ungdomsserie ser jag ingen orsak att ha en separat kategori för. Vad skulle det över huvud taget betyda? Om jag tycker en serie är bra så rekommenderar jag den lika gärna till 17-åring som till en 71-åring. Jag misstänker att de som använder begreppet ungdomsserie menar att allt som inte är fulritad självbiografisk ångest är ungdomsserier. Å andra sidan rekommenderar jag gärna fulritad självbiografisk ångest också till ungdomar, bara den är bra ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Ungdomsserie ser jag ingen orsak att ha en separat kategori för. Vad skulle det över huvud taget betyda? Om jag tycker en serie är bra så rekommenderar jag den lika gärna till 17-åring som till en 71-åring. Jag misstänker att de som använder begreppet ungdomsserie menar att allt som inte är fulritad självbiografisk ångest är ungdomsserier. Å andra sidan rekommenderar jag gärna fulritad självbiografisk ångest också till ungdomar, bara den är bra ...

Vad det gäller den frågan brukar jag personligen se en skarpare gräns mellan barnserier och ungdomsserier än mellan ungdomsserier och vuxenserier. Det japanska begreppet för vuxenserier (seinen manga) betyder ordagrannt ungdomsserier, jag tror publiken är tänkt att vara från universitetsåldern och uppåt, även om det väl finns en del överlappande nedåt mot gymnasieungdomar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Göran Semb »

Jag tror att "och ungdomsserier" är där litegrann för att inte skapa alltför skarpa gränser och ge problem att ge någon pris för att "jamen det han gjort är mera en ungdomsserie, den kan inte få Unghunden".

Lars, formuleringen är nog "bästA svenska respektive översatta seriealbum".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av larsa66 »

Göran Semb skrev:Lars, formuleringen är nog "bästA svenska respektive översatta seriealbum".


Nja, inte på den här sidan iaf http://serieframjandet.se/2016/09/24/ar ... -urhunden/

Men man borde kunna säga bästa utländska seriebok (eller album om du vill) den måste väl vara utgiven på svenska för att få priset.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Göran Semb »

larsa66 skrev:Nja, inte på den här sidan iaf http://serieframjandet.se/2016/09/24/ar ... -urhunden/

Men man borde kunna säga bästa utländska seriebok (eller album om du vill) den måste väl vara utgiven på svenska för att få priset.


Nej, de bytte förstås formulering från "album" till "bok" 2014. Jag tänkte på när priset instiftades.

Och "översatta" är nog med för att vara så exakt det bara går, efter erfarenheter med seriedefinitioner och dylikt. (Jag tror i och för sig att det är lika bra utifrån mina erfarenheter av seriefandom; det kommer annars alltid att finnas någon som kommer att dra igång en upprörd diskussion i fansin, B&B eller på nätet om hur SeF klantat bort priset genom att inte skriva reglerna så att det specificeras att det bara r album översatta till svenska som ska komma i fråga…)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Agentum »

hahahaha, ungefär vad jag tyckt hela tiden om de här priserna, det är för mycket sk "etablerad" kulturstil och självbiografiska serier som tycks var de som är det bästa Sverige hra att erbjuda.

Nonsens imo, jag håller helt med om att det ger fel signaler helt till de som gör serier i en annan kategori att detta är barnsligt eller olitterärt, ovärdigt ett pris öht.

Vi är allt för få som gillar eller gör serier som det är så varför frysa ut en del för att de gör eller råkar gilla en anna typ av serier.

Bäst är väl fler kategorier och även verkligen ställa alla mot varandra i de kategorier som är allmänna för serier.

Jag har gnällt förr här på forumet men det var ej populärt, så jag har övergått till att totalt ignorera hela den här innebördes beundrande smörjan.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av trimble »

Helt rätt skrivet Natalia, år ut och år in belönas alltid samma typ av serier, illa tecknade självbiografiska serier som ingen vettig människa orkar traggla sig igenon. Det är verkligen på tiden att byta ut den nuvarande gamla trötta juryn och ersätta den med något nytt eller lägg ner priset helt och hållet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Wakuran »

Just den kritiken är väl iofs litet som att klaga på att Oscarsjuryn inte premierar actionrökare. Det är ju en del av systemet.

Om man verkligen känner att Urhunden premierar fel serier borde man väl kunna gå samman och skapa ett alternativt pris, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Agentum »

Sant men även om en slags innebördes beundran finns inom oscarstillställningen är den hejdlöst bredare än vad det här är.

Trots allt får många filmer som drar in stora pengar av vanligt folk priser där.

Men möjligne är det som du säger en ett pris för en viss sorts serier enbart och inget annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Laureline »

Fast kanske inte Oscar i klasserna som knappt gör en positiv upplevelse ens för den där stackars representanten för "best sound team" som inte behöver skriva tal eftersom det ändå placeras lägligt på reklampausen och klipps bort vid eftersändningar.

Jag har ingen aning om vikten av urhunden, men om den nu är en såpass tung symbol att ha på omslaget så är den väll det mest för dessa kulturserier, eftersom det tydligen bara är de som får den, trots allt. [?]

Att då tex en manga-ish serie helt plötsligt får den, skulle det inte bara göra alla ungefär lika besvikna? Realsocialeliten himlar med ögonen och bloggar kulturskymmning, mangaförfattare och läsare undrar varför en gammal lömsk pokemon blev en ny mangaprissymbol.

Så ett pris för var genre och stil då vore ju inte mindre konstigt än Oscars. Men pris för årets textare lär nog inte bli en grej i landet i alla fall.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Wakuran »

Genre, eventuellt, men jag tycker det känns konstigt att ha särskilda priser baserat på stil.

Och jag minns vagt någon historia om hur många kultursnobbar som blev upprörda 1993 när Uti Vår Hage vann...

(Jag lyckas dock inte med att hitta nomineringarna för det året, mot albumen som Uti Vår Hage vann över, står eventuellt i någon gammal Bild& Bubbla...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av MGHG »

Det är inte självklart att allt blir bättre av att införa fler priskategorier. Oavsett om en uppdelning görs efter genre, stil eller form för publicering så finns risken för kritik om hur och var gränsdragning skall ske.

De amerikanska Eisner Awards och Harvey Awards har många kategorier efter publiceringsform och arbetsinsats, men jag upplever dem som svåra att överbicka. Franska Fauve d'or, som delas ut av juryen vid den internationella seriefestivalen i Angoulême, har sedan 2002 endast en kategori: bästa seriealbum publicerat på franska föregående år.

Det som jag tycker är mest intressant med kritiken från Natalia Batista är bilden av att de serier som räknas i Sverige är de med "en naivistisk teckningsstil eller ett självbiografiskt tema". Jag har själv i nästan trettio år haft uppfattningen att svenska serier nästan enbart varit humor, satir och dåligt tecknade självbiografier. Först på senare år har jag med hjälp av bl.a. Utopi, Astrid, Vei och Tjejerna på höjden insett att det finns mycket mer. Att Urhunden under de senaste åren delats ut till "the usual suspects" är inte grundproblemet, utan symptomen på att vissa typer av serier anses vara finare och mer litterära än andra.

De som vurmar för självbiografier bör studera "Framtidens arab" av Riad Sattouf, en aktuell serie vars skapare har något verkligt intressant att berätta och samtidigt en distans till de egna upplevelserna. Teckningarna är skickligt gjorda och innehåller ofta viktiga detaljer trots att de har en tydlig och överskådlig icke-realistisk (nästan naiv) stil.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Agentum »

Saken är att Uti vår hage var och är en bra serie, så jävla enkelt är det.

Men det är nog som Wakuran är inne på det skulle isf behövas nåt annat än den här Urhunden som pris, den är helt enkelt bara till för den krets runt dens personliga tyckande.

En allmän omröstning skulle troligen få dessa herrar att bajsa på sig av olycka.

Det finns inga serieexperter, utan det är helt självtagna epitet.

Det här har blivit för mossigt, och man vill tvinga sig kvar i det gamla, betänk att folk inom detta känner varandra.

Egentligen är det väl skitsamma att säljande serier inte får priser här i landet, jag menar de betalar sig ju själva, det är väl mest bara att man kan känna att vissa borde få nåting för att faktiskt gjort en svensk serie som klart kan stå sig internationellt i läsbarhet.

Sverige är mycket för det här kulturella att det ska drivas med tex skattmedel hur dumt och ointressant det än är.

Jag känner att gruppen kring det här är inte intressserade av vad andra utifrån tycker öht, det finns ingen öppenhet på det sättet.

Vi ser ju här på forumet att intresset för serier öht är ganska lågt i landet, tråkigt, så det avgör väl det hela i slutändan "vi" kan inte skapa nåt utanför de här seriefrämjarnas lekstuga iaf så vi får fortsätta läsa serier bara [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Laureline »

Wakuran skrev:Genre, eventuellt, men jag tycker det känns konstigt att ha särskilda priser baserat på stil.


Formulerade det där slarvigt, i illa vald kontext dessutom.

Vad jag menade att säga var att det kanske trots allt vore bättre med ännu ett pris, inte att det ska bli fler urhundar.

Kan förstå irritationen i att vara någon slags uppenbar platshållare, (kanske inte finns nog med illa tecknade självbiografier trots allt..) :mrgreen: även om det känns som ett rejält i-problem.


MGHG skrev:Det är inte självklart att allt blir bättre av att införa fler priskategorier. Oavsett om en uppdelning görs efter genre, stil eller form för publicering så finns risken för kritik om hur och var gränsdragning skall ske.

De amerikanska Eisner Awards och Harvey Awards har många kategorier efter publiceringsform och arbetsinsats, men jag upplever dem som svåra att överbicka. Franska Fauve d'or, som delas ut av juryen vid den internationella seriefestivalen i Angoulême, har sedan 2002 endast en kategori: bästa seriealbum publicerat på franska föregående år.

Det som jag tycker är mest intressant med kritiken från Natalia Batista är bilden av att de serier som räknas i Sverige är de med "en naivistisk teckningsstil eller ett självbiografiskt tema". Jag har själv i nästan trettio år haft uppfattningen att svenska serier nästan enbart varit humor, satir och dåligt tecknade självbiografier. Först på senare år har jag med hjälp av bl.a. Utopi, Astrid, Vei och Tjejerna på höjden insett att det finns mycket mer. Att Urhunden under de senaste åren delats ut till "the usual suspects" är inte grundproblemet, utan symptomen på att vissa typer av serier anses vara finare och mer litterära än andra.

De som vurmar för självbiografier bör studera "Framtidens arab" av Riad Sattouf, en aktuell serie vars skapare har något verkligt intressant att berätta och samtidigt en distans till de egna upplevelserna. Teckningarna är skickligt gjorda och innehåller ofta viktiga detaljer trots att de har en tydlig och överskådlig icke-realistisk (nästan naiv) stil.


Jovisst, men för vilka spelar det så stor roll egentligen. Där kanske serier blir större nyheter och fler priser och/eller kategorier inom dem riskerar urholka det angränsande mediautrymmet. Men jag undrar ju om inte den mer (upp)delade glädjen i att kunna smälla en approved-by-someone-logga kan vara lika mycket värt i den bokstavliga slutändan. Kul för alla. Utom de som mig som avskyr loggor och blurbs från tyckare på omslag.

Jovars, det är nu. Men hur var det egentligen "då" och varför det var som det var är en intressant fråga som jag aldrig riktigt sett ett svar på.

Lindrigt abstrakt kanske? Påminner väldigt mycket om stilen som var närmast norm i amerikansk underground på 70-80-90 eller så.


Agentum skrev:Det finns inga serieexperter, utan det är helt självtagna epitet.

Jag känner att gruppen kring det här är inte intressserade av vad andra utifrån tycker öht, det finns ingen öppenhet på det sättet.

Vi ser ju här på forumet att intresset för serier öht är ganska lågt i landet, tråkigt, så det avgör väl det hela i slutändan "vi" kan inte skapa nåt utanför de här seriefrämjarnas lekstuga iaf så vi får fortsätta läsa serier bara [:)]


Tenderar det inte vara så det funkar med kulturgrejer generellt. Med tiden så blir en kulturkritiker, särskilt i ett smalt ämne, en expert eftersom eftersom annan media utsett denna. En de facto expert?

Nävisst, men är inte det hela poängen med dem? Är det folkets röst man vill åt så är det ju lika bra att bara kolla p försäljningssiffror, en Prisjakt-robot kan utnämna vinnaren.

Går ju alltid att börja blogga och lyfta fram det som börs, tills man själv är den där serieexperten som Kulturnyhterna ringer när det är dags att ännu en gång förklara vad manga är eller den senaste Transformersfilmen har premiär.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natalia Batista river sönder sin Urhundennominering

Inlägg av Wakuran »

Laureline skrev:
Wakuran skrev:Genre, eventuellt, men jag tycker det känns konstigt att ha särskilda priser baserat på stil.


Formulerade det där slarvigt, i illa vald kontext dessutom.

Vad jag menade att säga var att det kanske trots allt vore bättre med ännu ett pris, inte att det ska bli fler urhundar.

Kan förstå irritationen i att vara någon slags uppenbar platshållare, (kanske inte finns nog med illa tecknade självbiografier trots allt..) :mrgreen: även om det känns som ett rejält i-problem.

Fast Batista har ju varit nominerad för Unghunden och inte Urhunden, och där är det ju ändå inte självbiografier som premieras.

Laureline skrev:
MGHG skrev:Det är inte självklart att allt blir bättre av att införa fler priskategorier. Oavsett om en uppdelning görs efter genre, stil eller form för publicering så finns risken för kritik om hur och var gränsdragning skall ske.

De amerikanska Eisner Awards och Harvey Awards har många kategorier efter publiceringsform och arbetsinsats, men jag upplever dem som svåra att överbicka. Franska Fauve d'or, som delas ut av juryen vid den internationella seriefestivalen i Angoulême, har sedan 2002 endast en kategori: bästa seriealbum publicerat på franska föregående år.

Det som jag tycker är mest intressant med kritiken från Natalia Batista är bilden av att de serier som räknas i Sverige är de med "en naivistisk teckningsstil eller ett självbiografiskt tema". Jag har själv i nästan trettio år haft uppfattningen att svenska serier nästan enbart varit humor, satir och dåligt tecknade självbiografier. Först på senare år har jag med hjälp av bl.a. Utopi, Astrid, Vei och Tjejerna på höjden insett att det finns mycket mer. Att Urhunden under de senaste åren delats ut till "the usual suspects" är inte grundproblemet, utan symptomen på att vissa typer av serier anses vara finare och mer litterära än andra.

De som vurmar för självbiografier bör studera "Framtidens arab" av Riad Sattouf, en aktuell serie vars skapare har något verkligt intressant att berätta och samtidigt en distans till de egna upplevelserna. Teckningarna är skickligt gjorda och innehåller ofta viktiga detaljer trots att de har en tydlig och överskådlig icke-realistisk (nästan naiv) stil.


Jovisst, men för vilka spelar det så stor roll egentligen. Där kanske serier blir större nyheter och fler priser och/eller kategorier inom dem riskerar urholka det angränsande mediautrymmet. Men jag undrar ju om inte den mer (upp)delade glädjen i att kunna smälla en approved-by-someone-logga kan vara lika mycket värt i den bokstavliga slutändan. Kul för alla. Utom de som mig som avskyr loggor och blurbs från tyckare på omslag.

Jovars, det är nu. Men hur var det egentligen "då" och varför det var som det var är en intressant fråga som jag aldrig riktigt sett ett svar på.

Lindrigt abstrakt kanske? Påminner väldigt mycket om stilen som var närmast norm i amerikansk underground på 70-80-90 eller så.

Finns det några siffror på om en Urhund leder till ökad försäljning? Och brukar man egentligen trycka upp nytryck med loggor för ett år gamla böcker?

Annars såg jag att på den svenska utgåvan av Lauziers "Sexrevolutionärerna" (Fransk blandning av snuskisbuskis och lätt ansträngd politisk satir) så hade man som försäljningsargument på omslaget att tecknaren vunnit Adamsonstatyetten. Så det funkade åtminstone på 80-talet.

Laureline skrev:
Agentum skrev:Det finns inga serieexperter, utan det är helt självtagna epitet.

Jag känner att gruppen kring det här är inte intressserade av vad andra utifrån tycker öht, det finns ingen öppenhet på det sättet.

Vi ser ju här på forumet att intresset för serier öht är ganska lågt i landet, tråkigt, så det avgör väl det hela i slutändan "vi" kan inte skapa nåt utanför de här seriefrämjarnas lekstuga iaf så vi får fortsätta läsa serier bara [:)]


Tenderar det inte vara så det funkar med kulturgrejer generellt. Med tiden så blir en kulturkritiker, särskilt i ett smalt ämne, en expert eftersom eftersom annan media utsett denna. En de facto expert?

Nävisst, men är inte det hela poängen med dem? Är det folkets röst man vill åt så är det ju lika bra att bara kolla p försäljningssiffror, en Prisjakt-robot kan utnämna vinnaren.

Går ju alltid att börja blogga och lyfta fram det som börs, tills man själv är den där serieexperten som Kulturnyhterna ringer när det är dags att ännu en gång förklara vad manga är eller den senaste Transformersfilmen har premiär.


Kunskap är ju en sak, tycke och smak är ganska oberoende.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar