Framtidens arab del 4

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Framtidens arab del 4

Inlägg av MGHG »

Serieskaparen Riad Sattouf meddelade igår via Instagram att del 4 av "L'Arabe du futur" kommer publiceras den 27 september 2018. Undertiteln är "Une jeunesse au Moyen-Orient (1987-1992)" och omslaget antyder att handlingen åtminstone delvis utspelas i Irak.

Därmed hoppas jag att Cobolt publicerar "Framtidens arab" del 4 under 2019. Tidigare svenska utgåvor har kommit ungefär ett år efter de franska.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Wakuran »

Jag tror jag läste något om att det här skulle vara den näst sista volymen i albumserien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av MGHG »

Wakuran skrev:Jag tror jag läste något om att det här skulle vara den näst sista volymen i albumserien.

Ja, bl.a. franska Wikipedia uppger att det skall bli totalt fem delar.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av GuestOnQuest »

Ser fram emot att läsa boken då jag tycker att det är en ganska kul serie. När kommer den på svenska?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Ser fram emot att läsa boken då jag tycker att det är en ganska kul serie. När kommer den på svenska?

Jag fick svar nu från Björn Wahlberg.

Björn Wahlberg skrev:Del 4 kommer nästa år.

Björn

2019, alltså.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Erik »

Wakuran skrev:
GuestOnQuest skrev:Ser fram emot att läsa boken då jag tycker att det är en ganska kul serie. När kommer den på svenska?

Jag fick svar nu från Björn Wahlberg.

Björn Wahlberg skrev:Del 4 kommer nästa år.

Björn

2019, alltså.

Tack för infon Wakuran. Har läst del 1-3 och gillar dem skarpt. Önskar nästan att jag kunde franska så jag kunde läsa del 4 redan imorgon :)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av BoJustBo »

Väntade länge med denna serie då jag har lite svårt för självbiografi men började nyss med del ett och den är både rolig och tänkvärd.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Erik »

Wakuran skrev:
GuestOnQuest skrev:Ser fram emot att läsa boken då jag tycker att det är en ganska kul serie. När kommer den på svenska?

Jag fick svar nu från Björn Wahlberg.

Björn Wahlberg skrev:Del 4 kommer nästa år.

Björn

2019, alltså.

Väcker denna gamla tråd till liv. Har nyligen läst 1-3 igen, men del 4 finns fortfarande inte på svenska. Någon (Wakuran?) som vet varför den inte är släppt ännu?
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av zlv »

12 november (2020) enligt adlibris, ginza & bokus.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Agentum »

Jag har bara läst 1 och två.

Lite förvånad att de finns på svenska, de ställer inte mellanöstern i god dager så som vi ser världen direkt.

Men det är säkert en sanning för en fransman utsatt just för en främmande kultur.

Annars kundee man ju tänka att Vänsterfolk ville förbjuda, men de vet kanske inte ens vad det här är, det finns ju inte så mycket i huvet på dem när de själva uppfinner vad som är kränkande tex.

Jag undrar hur det ska låta efterCorona till slut avtar, nu med ramadan så samlades mängder av muslimer hela fredagsnatten både i Stockhom Solna och Uppsala.

Och givet har ju de flesta som dött varit från de länderna, man har tom hört att Sverige som land är ansvarigt för detta, jag håller klart med om att allt är släpphänt och klantigt, men i slutändan väljer man ju själv.

Såg någon tjej på nyheterrna vars far dött, själv kunde hon perfekt svenska, säkert utbildad gratis här mm, ändå spydde hon att hennes far bara blev en siffra i Sverige när han som yngre varit fotbollshjälte i hemlandet Syrien.
TYvärr har jag svårt att förstå sådan kritik, det är ju enkelt att återvända om man tror det är ett paradis i hemlandet.

DEt jag läste i de två delarna fick mig att tänka lite.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av RioGrande »

Tror dom sålde dåligt. Förlaget funderade på att sluta ge ut dem. Tvekade. Till sist tror jag ändå någon övertalade förlaget (men jag är inte säker).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Wakuran »

Det här kan vara fel, men jag har för mig att jag hörde något om att licenserna såldes från Frankrike för flera album i taget (?...) så det kändes för riskabelt att satsa så mycket i Sverige, i samband med att nyhetens behag lade sig och albumen sålde sämre och sämre för varje nytt album...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Erik »

zlv skrev:12 november (2020) enligt adlibris, ginza & bokus.

Tack! Tyckte jag sökte på Adlibris men lyckades ändå inte hitta det där.

RioGrande skrev:Tror dom sålde dåligt. Förlaget funderade på att sluta ge ut dem. Tvekade. Till sist tror jag ändå någon övertalade förlaget (men jag är inte säker).

Mycket möjligt, jag köpte mina exemplar för en spottstyver på bokrean. Synd att de inte slagit bättre, Sattouf har verkligen lyckats med bildberättandet och historien är väldigt intressant. Ser fram att förhoppningsvis få läsa del fyra i november nu då.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Agentum »

Funns på engelska och där kanske de inte slutade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av RioGrande »

Fyran finns på norska och engelska. Den ska tydligen även komma på svenska Cobolt i nov 2020.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Agentum »

Saken är att det är gans uppkevelse i hans liv, folk hör ärvrödda flr allt som nörmar sig musslimer trits att det ju ör personebåns upplevelse av alkt, igillar starkt att folk tror det brinner i dem för att inte allt ör underbart och perfekt, försök diskutera saken helt neutralt, kompakt tystnad följer, förbud förbud, det ör v så m har fel samhälle.

Tro vad va ni vill jag tror på detta, vänstern stämplar fortt alkt negativt om sånt hör, köp; ch du är nazust din jävel.

Ör hejdlöst trust på det hör, folk som ska bo hör medcå oss ch vi ska vika allt, stenålder kvvinnosyn, japp den tar vi.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Kattmannen »

Okej, så del fyra kommer nu i november på svenska. Jag har väntat. Har läst del 1-3. Kommer garanterat att köpa del 4 och 5.

Han ska ju ha rätt att berätta sin historia. Sen att det inte alltid ger en så positiv bild av de människor och samhällen han möter i de olika arabiska länderna får man ju ta. Om någon växt upp i Japan och Sverige med en förälder i varje land så ska väl den personen få skriva sin självbiografi även om det skulle ge en dålig bild av Sverige och svenskarna. Sen kanske serierna inte hade blivit så mycket om allt bara hade varit sockersött och utan konflikter.

Jag är över huvud taget svag för serier som är självbiografiska.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av zlv »

zlv skrev:12 november (2020) enligt adlibris, ginza & bokus.

Nu uppskjuten till April 2021.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av MGHG »

Riad Sattouf meddelade förra veckan via Instagram att del 5 av "L'Arabe du futur" är färdig och kommer publiceras den 5 november 2020, samt att det blir totalt 6 volymer.

RioGrande skrev:Tror dom sålde dåligt. Förlaget funderade på att sluta ge ut dem. Tvekade. Till sist tror jag ändå någon övertalade förlaget (men jag är inte säker).

Wakuran skrev:Det här kan vara fel, men jag har för mig att jag hörde något om att licenserna såldes från Frankrike för flera album i taget (?...) så det kändes för riskabelt att satsa så mycket i Sverige, i samband med att nyhetens behag lade sig och albumen sålde sämre och sämre för varje nytt album...

Jag tror att ni båda har rätt. Jag pratade med Cobolt i samband bokmässan hösten 2018 och fick veta att man var tvungna att teckna kontrakt för delarna 4, 5 och 6 samtidigt. Det bistra beskedet jag fick var att Cobolt bestämt sig för att inte fortsätta utgivningen p.g.a. sjunkande försäljningssiffror i kombination med ovisshet om när delarna 5 och 6 skulle bli färdiga, samt ovisshet om hur många delar det skulle bli. Uppenbarligen ändrade man sig hos Cobolt.

Nu kanske man kan hoppas att både del 4 och 5 kommer på svenska under 2021 och att en sådan utgivningstakt ökar intresset hos allmänheten.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Framtidens arab del 4

Inlägg av Wakuran »

Jo, jag hade också hört det av Cobolt, på något vinterevenemang i Stockholm 2019, om jag minns rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar