EUs artikel 11 och 13 - är Serieforum i fara?

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Fletcher
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 17:46

EUs artikel 11 och 13 - är Serieforum i fara?

Inlägg av Fletcher »

Det här är en av de hemskaste sakerna någonsin, men om ingen annan kommer att ta upp det i forumet kan väl jag göra det. Jag tycker att så många som möjligt borde känna till de nya lagändringarna som kan flytta över Europas internet-del till en mörk tidsålder. Länkskatten, svårare att citera nyhetstexter, hårdare krav för uploads osv.

Men allt är inte färdigt ännu och lagförslagen har genomgått förändringar genom tiderna och fortsätter kanske med den saken.

Länkar:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26268 ... artikel-13

https://www.sweclockers.com/nyhet/26280 ... -hander-nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: EUs artikel 11 och 13 - är Serieforum i fara?

Inlägg av Wakuran »

Artikel 13 borde ju inte ha så stor betydelse för själva Serieforum åtminstone, tycker man...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: EUs artikel 11 och 13 - är Serieforum i fara?

Inlägg av Agentum »

Det lär ju inte heller bli lätt att kontrollera, var det gäller och inte.

Försök att kontrollera internet är dömt att misslyckas, visst de kan hoppa på oss snälla medgörliga forum.

Tänk att dra folk inför rätta för sånt här, länkskydd ja juses.

Troligen gnälliga gammelmodiga rika figurer som åter får sin röst hörd för att få mer oengar än de redan har.

Käns ju inte som det skyddar nån annan.

Nr 13 är obegriplig, det är ju redan olagligt att dela ut upphovsskyddat material, en lag till påverkar ju ingenting då det ju inte rlr sig om vem eller vilka som helst som tillhandahåller sådant material bland annat, de lär ju inte tvärt sluta för en EU lag extra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: EUs artikel 11 och 13 - är Serieforum i fara?

Inlägg av BoJustBo »

Tror nog inte mycket kommer ändras, självklart är lagarna dåliga på papper, men det har vi sätt förut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: EUs artikel 11 och 13 - är Serieforum i fara?

Inlägg av KRax »

Jag har inte läst mer om det här än vanliga nyhetsartiklar, men som jag förstår det vill man framför allt åt stora aktörer. I och med att mindre företag undantas från 13 får man förmoda att detsamma gäller föreningar och annat som är ännu mindre, t. ex. ett forum. Förslaget är inte korttänkt på det sättet, stora aktörer kan granskas, små aktörer inte. De enstaka foton av seriesidor som läggs upp här lite då och då kommer inte att bli något problem och länkar till några Youtube-klipp ska inte kosta något heller. Artiklarna är inte mot informationsdelning, snarare vill de stödja små - låt oss kalla det producenter - så att dessa får igen mer än det kostar att låta hela sin produktion finnas på nätet.

Vi har ju tyvärr en ovana i Sverige att tolka EU-direktiv så hårt som möjligt (undantag, miljölagstiftning, där tolkar vi så slött att EU-domstolen fått göra mycket nytta), när de ofta formuleras för att säkerställa en minimigräns, det vill säga motsatsen, så med det i minne kommer inte det här att bli något problem alls för alla som brukar ta hänsyn till upphovsrätter.

Jag ser förslaget mest som ett stöd för de som har upphovsrätten i de fall de känner sig utnyttjade. Det händer att stora företag eller kommuner (undrar om pedagogisk verksamhet kommer att undantas?) på nätet länkar till material eller på annat sätt drar nytta av den lilla människans skapelse utan att det ersätts. Att motverka sådant slarv, det tycker jag bara är bra.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar