Fantomen lägger ner i Norge

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inläggav Wakuran » tor 15 nov 2018, 13:50

rkaj skrev:
Wakuran skrev:Undrar om prissättningen i Norge har varit skadlig för att norska serier ska översättas. Att om serierna översattes skulle norrmännen importerat de utländska utgåvorna istället för att de var billigare. (Åtminstone om de översattes till svenska eller danska...) Men det kanske inte spelar någon stor roll...

Att kunderna läser flera språk är ju i viss mån ett "problem" även i Sverige. Åtminstone Ordbilder har sagt nej till att översätta (japanska) serier jag har föreslagit eftersom de finns på engelska, vilket innebär att för många av de (redan relativt få) potentiella läsarna redan har läst serien (och för min egen del har det ju inneburit att jag i alla fall kan läsa serien på engelska, så ingen skada skedd).

Jo, som läsare är det ju en klar fördel.

Annars har mitt intryck varit att just norrmännen är de mest benägna i Skandinavien att läsa på grannspråken. (Kunskapen i svenska i Finland verkar något passiv och varierad, och om den inte är så aktiv blir ju norska och danska ännu svårare...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Jean51

Re: Fantomen lägger ner i Norge

Inläggav Jean51 » tor 15 nov 2018, 22:23

Hej!

En liten tröst är att de fortsätter med Fantomen-årgångarna i alla fall!

Återgå till "Nyheter"