EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Fletcher
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 17:46

EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Inlägg av Fletcher »

Jag skapade tidigare en tråd om tråkiga copyrightdirektiv drivna av EU som vill försvåra för folk på internet. Men då kanske inte Serieforum var i särskilt stor fara, men Serieforum är i fara nu om detta är en for profit hemsida. Är osäker på denna, admins kanske kan förklara om forumet är för att driva vinst eller inte. Men direktiven har muterats under månaderna, så någon gammal källa ni hittar kanske inte är helt korrekt längre. Men det har tillkommit nya svårigheter i år.

Nu måste alla for profit hemsidor som är äldre än tre år installera upload filters!

Jag vill helst inte skriva om detta, men då media i världen inte verkar bry sig om EUs vansinniga idéer måste en och en annan vanlig medborgare ta upp detta med folk.

Källa till svårare förändringar: https://juliareda.eu/2019/02/article-13-worse/

Stöd kampen mot EU-copyrightdirektiv här: https://www.change.org/p/european-parli ... e-internet

Länk till min förra tråd: viewtopic.php?f=7&t=11308
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Inlägg av Wakuran »

For-Profit borde det väl ändå inte vara, då medlemskapet är gratis och vi inte ens har sponsorer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Inlägg av RioGrande »

Är det ens någon som äger Serieforum längre? Alf sålde ju symboliskt för en krona till... ja, vad han nu hette... Nima? (Och Ulf håller sig väl i bakgrunden?)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Inlägg av rkaj »

RioGrande skrev:Är det ens någon som äger Serieforum längre?


Någon måste ju äga domännamnet och se till att det finns en dator som svarar på tilltal ... Men jag inte vem. Kanske är det fortfarande UlfK som betalar?

Så nej, det är knappast någon som tjänar några pengar på serieforum, så i normal bemärkelse är det knappast for profit. Men om den som äger domänen är en professionell seriehandlare så kanske det räknas som relaterat till kommersiell verksamhet och därmed ändå räknas som "for profit" i juridisk mening?

Oavsett om själva serieforum.se är direkt hotat eller inte så är copyrightdirektivet och särskilt dess artikel 11 och 13 ett högst reellt hot mot fri och öppen kommunikation på internet. Men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det ... Skriva till en EU-parlamentariker kanske. Och naturligtvis rösta rätt i valet till Europaparlamentet, men det finns risk att det kommer ett otrevligt beslut i den här frågan före det valet.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Inlägg av larsa66 »

Är det inte Ellingen som äger det? Det var han som frågade om jag ville bli moderator iaf.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: EUs artikel 11 och 13 - nu ännu värre! Internet-domedagen på intåg!

Inlägg av RioGrande »

Jo, som det verkar är det Ulf och Ellingen.
Skriv svar