Superhjältarnas legender - Dokumentär TV-serie

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Superhjältarnas legender - Dokumentär TV-serie

Inlägg av Wakuran »

Råkade se att en dokumentär TV-serie om superhjälteserier - Superhjältarnas legender - för tillfället går på SVT / SVT Play …

https://www.tv.nu/p/1H9AMr-Q-6ziX

https://www.svtplay.se/superhjaltarnas-legender


Det är tydligen "Robert Kirkman's Secret History of Comics" som har köpts in.

https://www.amc.com/shows/robert-kirkma ... -of-comics
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Superhjältarnas legender - Dokumentär TV-serie

Inlägg av burnout »

Tack för länken till dessa underbara serieavsnitt. Dessa hade nog passerat obemärkt om inte länken lagts ut. Tack för det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Superhjältarnas legender - Dokumentär TV-serie

Inlägg av Wakuran »

Om man nu skulle befinna sig utomlands och inte ha tillgång till SVT Play ser det förresten ut som avsnitten ligger uppe på litet andra ställen också, beroende på skrupler...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Superhjältarnas legender - Dokumentär TV-serie

Inlägg av larsa66 »

Den här serien är intressant. Man tror att man kände till det mesta men så kommer det fram en del saker man inte haft en aning om som betydde väldigt mycket för utvecklingen för serierna.

Jag har sett de fem första delarna och här är en liten sammanfattning, samt saker jag överraskades av.
Så ni som tänker se den, gå och gör det istället för att läsa vidare ;)

1. Marvel, Stan Lee och Jack Kirby, hur allt började. Det mesta har jag hört tidigare men här fanns lite ljud och filminspelningar på Jack Kirby som jag aldrig sett eller hört. Han trivdes nog inte i rampljuset, som person. Det blev ganska obegripligt vad han ville säga. Men han var en fantastisk serieskapare och han och Stan Lee gjorde underverk tillsammans.
Stan Lee hade en dröm att bli författare och skriva en stor roman. Därför tog han namnet Stan Lee( han hette egentligen Stanley Lieber) men ville inte att namnet skulle bli förknippat med serier.

2. wonderwoman
Den här tänkte jag hoppa över, då jag aldrig läst serierna eller känner till hennes historia. Men eftersom jag tittade växte en intressant historia fram. Om en berättare med intressant bakgrund och hans förhållande med två kvinnor, och underliga böjelser och idéer.

3. Superman
Hur två barndomsvänner (Jerry Siegel och Joe Schuster) kämpar för att få tillbaka äran av den serie dom skapade. En av de största någonsin. Neal Adams engagemang och folkdomstolens dom som till slut gav upprättelse. Gripande.

4. New York.
Hur nästan alla superhjälteserier utspelar sig i denna drömmarnas stad vare sig den heter Metropolis eller Gotham. Hur de första skaparna kom från underklassen, från ghetton i New York med drömmar om hjältar och rättvisa. Starkt inslag om 911 och hur det påverkade serierna därefter.

5. De svartas serier.
Milestones uppgång och fall.
Hade aldrig hört talas om förlaget. Det känns som att det hade slagit bättre om det kommit 20 år tidigare i samband med "roots" och allt det där. Också en gripande historia om två barndomsvänner som återförenas och gör något stort. Jag blir nyfiken på serierna som gjordes.

tillägg kl 18.29

6 Image
Rob Liefield, Todd McFarlane + några till hoppar av Marvel och bildar Image. Jag är inget fan av deras stilar men det var kul att lyssna på dem och deras synvinkel.
Efter en tid blir det lite turbulens och avhopp även i det nya förlaget. Men det stabiliserar sig och idag verkar det som att de nya titlarna, annorlunda mot de svulstiga superhjältarna de började med, kan bli bra.
Skriv svar