Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Inlägg av Rufus »

När jag var i Wien tidigare i år så noterade jag att flera förlag hade gett ut samlingsalbum av gamla serier gjorda av René Goscinny från tiden innan Asterix och dyl. T.ex. Kasimir, Valentin och Spaghetti. Det vore väldigt trevligt om Cobolt eller något annat förlag ville ge ut dessa för den svenska marknaden.

https://www.amazon.de/Valentin-Gesamtausgabe-1-Ren%C3%A9-Goscinny/dp/3946522769/ref=sr_1_7?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=3DO9GW88KISH7

https://www.amazon.de/Kasimir-1-Taxifahrer-Ren%C3%A9-Goscinny/dp/3968041208/ref=d_pd_sbs_sccl_1_1/258-3733982-0897329?pd_rd_w=qSAJo&content-id=amzn1.sym.e240add7-999b-4e0b-8c0e-340ec2846a97&pf_rd_p=e240add7-999b-4e0b-8c0e-340ec2846a97&pf_rd_r=F2B83B5T0CNJHXCHT9ZP&pd_rd_wg=fm5vK&pd_rd_r=257344cc-877f-4d44-877f-35d3fc96af76&pd_rd_i=3968041208&psc=1

https://www.amazon.de/Spaghetti-Gesamtausgabe-1-Dino-Attanasio/dp/3968040880/ref=d_pd_sim_sccl_1_1/258-3733982-0897329?pd_rd_w=l0ody&content-id=amzn1.sym.c3e7c581-54e9-4e9e-bf74-32d0f6a7f2e8&pf_rd_p=c3e7c581-54e9-4e9e-bf74-32d0f6a7f2e8&pf_rd_r=SVZZG1348WNB38R2EHHX&pd_rd_wg=GjloE&pd_rd_r=35b327ec-acc2-4990-b836-5b74babe9ffc&pd_rd_i=3968040880&psc=1
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Inlägg av Coppas »

Fanns ju en hel del intressant där. Både i kombo med stockholmssonen Tabary m.fl. med även med Uderzo. Skulle inte ha något emot tegelstenar med ovan nämnda serier, men även då kanske Iznogoud, Oumpa-Pa och annat. Samlingar torde kunna locka flera läsare då det även blir enklare för nytillkomna om de inte t.ex. måste samla 2-3 (eller ibland fler än så) album bara för att kunna läsa/följa en sammanhängande berättelse.

Kan å andra sidan förstå att Cobolt m.fl. är försiktiga med tanke på att den svenska seriemarknaden... eller läsandet överlag i Sverige... inte är det bästa. Inlästa ljudberättelser (vill inte kalla det böcker) finns ju visserligen, och fanns ju även förr om åren. Kommer ihåg att man på långresor fick lyssna på kassettband med berättelser baserade på Disneyfilmer, Bamse, Scooby Doo osv. så nog fungerade det även för serier, om än det var bra mycket torftigare jämfört med att läsa själv.

Tror dock inte att inlästa ljudberättelser skulle fungera så bra för vuxna i dagens läge och där är vi tillbaka till att det kanske istället skulle vara bra med flera samlingsalbum. De ekonomiska riskerna är dock som sagt stora. Speciellt i ett land där många knappt ens ids läsa ett email längre än tre rader eller ens vet vad en ledarsida i en dagstidning är för något... :twisted:
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Inlägg av Rufus »

Coppas skrev:
sön 11 dec 2022, 18:06
Fanns ju en hel del intressant där. Både i kombo med stockholmssonen Tabary m.fl. med även med Uderzo. Skulle inte ha något emot tegelstenar med ovan nämnda serier, men även då kanske Iznogoud, Oumpa-Pa och annat. Samlingar torde kunna locka flera läsare då det även blir enklare för nytillkomna om de inte t.ex. måste samla 2-3 (eller ibland fler än så) album bara för att kunna läsa/följa en sammanhängande berättelse.

Kan å andra sidan förstå att Cobolt m.fl. är försiktiga med tanke på att den svenska seriemarknaden... eller läsandet överlag i Sverige... inte är det bästa. Inlästa ljudberättelser (vill inte kalla det böcker) finns ju visserligen, och fanns ju även förr om åren. Kommer ihåg att man på långresor fick lyssna på kassettband med berättelser baserade på Disneyfilmer, Bamse, Scooby Doo osv. så nog fungerade det även för serier, om än det var bra mycket torftigare jämfört med att läsa själv.

Tror dock inte att inlästa ljudberättelser skulle fungera så bra för vuxna i dagens läge och där är vi tillbaka till att det kanske istället skulle vara bra med flera samlingsalbum. De ekonomiska riskerna är dock som sagt stora. Speciellt i ett land där många knappt ens ids läsa ett email längre än tre rader eller ens vet vad en ledarsida i en dagstidning är för något... :twisted:
Ja, förlag som Cobolt etc behöver utgivningar som lönar sig ekonomiskt. Men just Cobolt har gett ut ganska mycket som knappast kan löna sig ekonomiskt, och jag tror att dessa av mig tre ovan nämnda utgivningsförslag vore betydligt mer ekonomiskt lönsamt än det mesta annat som de har gett ut. De tyskspråkiga utgåvorna verkar ju ha sålt bra. De som köper såna här fina samlingsutgåvor är vi entusiaster. och i alla fall jag undviker sånt som i stort sett bara är sånt som jag innehållsmässigt redan har, och jag tror att ingen av oss svenska serieentusiaster har något av just dessa serier sedan tidigare, och dessutom är ju René Goscinny en favorit för de flesta av oss.

Sen förstår jag inte varför du skriver om ljudberättelser (ljudböcker) i den här diskussionen. De här tre utgåvorna finns inte i den formen, vad jag vet. Menar du att folk har övergett pappersutgåvor för just ljudböcker? Kanske till viss del ja, men ingen av mina bekanta i alla fall, och i så fall är det nog elektroniska läsutgåvor som är den största konkurrenten. Men det är egentligen en annan diskussion.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Inlägg av Coppas »

Instämmer till stor del i dina slutsatser och uppskattar verkligen att Cobolt m.fl. mindre förlag har chansat ibland. Även för dem har det ju dock ibland varit så att vissa chansningar inte gått hem så jag utgår ifrån att det ändå finns en viss försiktighet i alla fall. Sedan är som sagt Goscinny nog ett säkrare kort än en del annat, inte tu tal om det.

Å andra sidan är jämförelsen med Tyskland svår att bedöma om man inte vet upplagan mm. Med sina 84 miljoner inv. (plus de som pratar tyska i Österrike, Schweiz, Luxemburg, Lichtenstein osv.) så är det sannolikt även lite lättare att slå ut kostnaderna för de tyskspråkiga upplagorna än vad vi har på svenska diton. Att både Tyskland och Österrike sedan har fasta bokpriser underlättar nog oxå en del även om det å andra sidan sannolikt får fler att handla via Amazon etc.

Sedan tog jag mycket riktigt upp detta med ljudberättelser enbart som ett exempel på att folk (speciellt i Sverige som det verkar) i många fall har övergett pappersutgåvor, vilket även det sannolikt negativt påverkar möjligheterna att få avsättning för en tryckt upplaga.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Inlägg av Rufus »

Coppas skrev:
mån 12 dec 2022, 19:03
Instämmer till stor del i dina slutsatser och uppskattar verkligen att Cobolt m.fl. mindre förlag har chansat ibland. Även för dem har det ju dock ibland varit så att vissa chansningar inte gått hem så jag utgår ifrån att det ändå finns en viss försiktighet i alla fall. Sedan är som sagt Goscinny nog ett säkrare kort än en del annat, inte tu tal om det.

Å andra sidan är jämförelsen med Tyskland svår att bedöma om man inte vet upplagan mm. Med sina 84 miljoner inv. (plus de som pratar tyska i Österrike, Schweiz, Luxemburg, Lichtenstein osv.) så är det sannolikt även lite lättare att slå ut kostnaderna för de tyskspråkiga upplagorna än vad vi har på svenska diton. Att både Tyskland och Österrike sedan har fasta bokpriser underlättar nog oxå en del även om det å andra sidan sannolikt får fler att handla via Amazon etc.

Sedan tog jag mycket riktigt upp detta med ljudberättelser enbart som ett exempel på att folk (speciellt i Sverige som det verkar) i många fall har övergett pappersutgåvor, vilket även det sannolikt negativt påverkar möjligheterna att få avsättning för en tryckt upplaga.
Absolut har tyska förlag helt andra möjligheter i och med att det tyskspråkiga språkområdet är så mycket större. Men jämförelsen är ändå intressant. Trots den lilla svenska marknaden, ges det i Sverige ut fler smala, uppenbart svårsålda och dåligt tecknade seriealbum än vad det gör i Tyskland. Det som framför allt finns i Tyskland men ej i Sverige, är sånt som de redan nämnda Goscinny-samlingarna, nyutgivningar av klassiker (Peyos Johan & Pellevin och Franquins Spirou etc), specialalbum med Asterix och bra serier som är okända eller nästan okända här såsom Clever & Smart (Flink & Fummel) etc. Sånt som kan bära sina egna kostnader (i alla fall i Tyskland). Den svenska serieutgivningen bygger mycket på bidrag och det går uppenbarligen bra att ge ut väldigt olönsamma grejer. Men jag tycker att det ska ges ut mer av sånt som de flesta av oss läsare vill ha istället.

Och om man i jämförelsen blandar in Danmark, så tycker jag att deras utgivning påminner mer om den tyska än den svenska.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Samlingsalbum med äldre serier av René Goscinny

Inlägg av trimble »

Hur stor upplaga måste uppnås för att ett album i färg med hårda pärmar ska gå break even?
Skriv svar