Jens Lapidus ger ut seriealbum

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

lyckliga sammanträffanden är roligare än olyckliga.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

[quote="Comic man"]

[quote="Stefan_N"]

Är det bara jag som tycker det eller syns serierna verkligen något lite mer på kultursidorna idag än för ett par år sedan?
[/quote]

Jag tycker att jag sett en del recensioner och artiklar när jag läst DN, men det kan ju vara ett lyckligt sammanträffande.
[/quote]

Tror snarare att det är ett par stycken på SvD och DN som
gillar serier och tycker de har kulturellt värde.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Komika Magasin har slagit på stort och har två recensioner av det här albumet: http://komikamagasin.se/artikel/668/tva-roester-om-gaengkrig-145

Själv har jag inte läst det (än, i alla fall), så jag vet inte om hyllningen eller sågningen är mest befogad ... [8D]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Fick albumet i födelsedagspresent, ser verkligen lovande ut. Ska försöka läsa de två första böckerna också, mest för att min farmor har börjat tjata på mig ungefär varje gång jag ser henne. [;)]
Men det ska väl inte vara något problem egentligen, de är ju ingen triologi, utan bara i samma serie.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Nu har jag också läst Gängkrig 145 och maken till usel serieroman har jag inte läst på länge. Karaktärsdjup och story håller inte ens gymnasieuppsatsnivå. Att Lapidus sen inte lyckas få ihop den ultratunna storyn på slutet vore skrattretande om det inte var för det faktum att boken faktiskt kostar pengar. Synd att detta hafsverk blivit den mest uppmärksammade serieboken i Sverige på mycket länge då den inte kommer att ge seriemediet den välbehövliga skjuts man hade hoppats på.

Jag har läst Lapidus övriga böcker och även om de inte är de fantastiska nyskapande böcker som hypen säger, utan snarare halvbra Ellroy-pastischer, så är de betydligt bättre än denna bok, som troligen är skriven på 20 minuter.


[quote="Stenens vise"]

Men det ska väl inte vara något problem egentligen, de är ju ingen triologi, utan bara i samma serie.
[/quote]

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att det heter "trilogi" och ingenting annat.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Bergting tecknar riktigt snyggt men manuset var inte mer än halvbra. Jag stämmer inte in i varken hyllningar eller totala sågningar utan anser att det var en okej serie, men inte mer.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Teckningarna var väl ok, men hur någon kan få manuset till att bli "mer än halvbra" begriper jag inte Vad jämför man med då? Kronblom? Till att börja med är tidsflödet skevt och man har ingen aning om hur mycket tid som egentligen passerar. Gängkriget eskalerar oerhört snabbt, utanför bild, och det refereras till personer som man inte har en aning om vilka de är. Någon karaktärsutveckling att tala om finns inte heller. Sen lägger Lapidus in saker som aldrig följs upp. Några exempel:

* Vem är tjallaren?

* Vad finns i Hägerströms förflutna?

* Vad hade Jorge med berättelsen att göra?

Som sagt, detta manus skulle knappt får G ens om det var en gymnasieuppsats.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Inte heller jag gillar Gängkrig 145. Men jag gillar å andra sidan inte den här typen av serier.
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Gängkrig låg väl etta på försäljningslistan för böcker ett tag? Är det nån som har siffror på hur mycket den sålt?
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Citerat från Serieblaskan nummer 1 "Och med en placering som den bäst säljande, skönlitterära boken under juli månad, enligt Svensk Bokhandel och till glädje för upphovsmännen, går det inte att undgå succén.".

Exakta siffror vet jag dock inte.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="Mikael Sol"]

Gängkrig låg väl etta på försäljningslistan för böcker ett tag? Är det nån som har siffror på hur mycket den sålt?[/quote]

Ja, "Gängkrig" toppade faktiskt listan över de bäst säljande böckerna i Sverige. Den har sålt i minst 26000 exemplar (siffran är från augusti 2009).
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Var fick du den siffran ifrån?
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Siffran kommer från denna artikel:

http://www.fokus.se/2009/08/tecknat-i-tiden/
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Skriv svar